Långsam laddning?
Moderator: Redaktion
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Långsam laddning?
Hur länge hade du kört innan i motorvägsfart (hur varmt var batteriet mao), vad var utetemperaturen, och vilken programvaruversion har du?
Re: Långsam laddning?
Skulle misstänka att det inte främst är en begränsning på SuC V3 (om det inte är något extremt stort fel på hela anläggningen).ovelundkvist skrev:Är det rimligt att bara få 92kW med så här lite laddat batteri på en SuC V3?
Misstänker att begränsningen till 92 kW är i din bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Långsam laddning?
Kommer alltid sånna här trådar under hösten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5183
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Långsam laddning?
+ I morse hade jag ingen ”regen” när jag började köra...taliz skrev:Kommer alltid sånna här trådar under hösten.
+ I morse varnade plötsligt bilen för lågt däcktryck...
Model Y P
Model S P
Model S P
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Långsam laddning?
Min bil har laddat så här långsamt länge. Verkar inte påverkas speciellt mycket av utetemperaturen.taliz skrev:Kommer alltid sånna här trådar under hösten.
Re: Långsam laddning?
Men tempen utvändigt spelar ju ingen roll så länge batteriet rätt temp, dvs är det rätt temp?
Kör du 2 km varje dag kommer det alltid gå saktare för batteriet kommer inte ha optimal temp.
Så frågan ovan om hur länge du kört innan laddning osv är väldigt relevant, för det är ju det som gör ditt batteri varmt och redo för maximal laddhastighet..
Kör du 2 km varje dag kommer det alltid gå saktare för batteriet kommer inte ha optimal temp.
Så frågan ovan om hur länge du kört innan laddning osv är väldigt relevant, för det är ju det som gör ditt batteri varmt och redo för maximal laddhastighet..
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Långsam laddning?
Nej, det var det jag försökte förklara.
Jag hade kört 4-5 mil på motorväg.
Trist attityd här numera, det var bättre när vi inte var så många.
Jag letar svar på annan plats.
Jag hade kört 4-5 mil på motorväg.
Trist attityd här numera, det var bättre när vi inte var så många.
Jag letar svar på annan plats.
Re: Långsam laddning?
När bilen har planerat in SuC i mina rutter, så börjar den förvärma batteriet nästan 1h före ankomst. Så 3-4 mil är troligen inte tillräckligt mycket för att det ska komma upp i rätt temperatur.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Långsam laddning?
För model 3/Y värms batteriet till runt 50C.ovelundkvist skrev:Nej, det var det jag försökte förklara.
Jag hade kört 4-5 mil på motorväg.
Trist attityd här numera, det var bättre när vi inte var så många.
Jag letar svar på annan plats.
Det här tar tid, och Tesla ändrade förvärmningsprincipen för runt ett år sedan.
(Jag kan inte model X i detalj men det torde inte vara särskilt olika)
Tidigare räckte det med 5 mil landsvägskörning/ ca 30 minuter om man var på resande fot för stt värma, nu börkar den värma runt en timme innan.
Har du inte gjort en fullständig förvärmning genom att navigera till SuC från tillräckligt avstånd kommer du inte nå full laddeffekt.
När det gäller SOC så får man bara full laddeffekt upp till ca 20-25% SOC så man måste ha mindre än 20% när man börjar ladda för att få se hur fort bilen kan ladda.
Har man inte perfekt förvärmning måste man ha än lägre SOC så att batteriet hinner få upp lite mer värme av laddningen för att hinna se bra laddfart innan 25% nås.
Det ser ut på ”90km” som du har runt 25% SOC, dvs du har passerat fönstret för maximal laddning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5