Skidhållare för dragkrok

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av oscfor »

Som ni ser är skidorna helt förstörda efter 20 mil på kroken. Jag får nog sälja Teslan för att betala alla böter...

Bild

Nu efter att ha använt hållaren kan jag varmt rekommendera den! Smidigt att få på och av skidorna även om det är lite skruvande. Hållaren går att vika så man fortfarande kan komma åt luckan, även med skidor i hållaren.

Det är lite meck med att få på både dragkrok och hållaren när man är ute i snön, men inte mer än en vanlig cykelhållare (varför ingen automatisk dragkrok Elon!?!).

För runt 2500:- är det en både prisvärd och praktisk lösning, tvivlarna ovan till trots.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Skidhållare för dragkrok

Inlägg av oscfor »

Just det ja, det går utmärkt att ladda från SuC med hållaren på, men det underlättar om man har någon som kollar avståndet bakåt.

Bild
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av macksie »

Tack för rapporten. Ser onekligen ut som en intressant lösning till ett bra pris
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av Alfred »

Synd att de blev förstörda. Jag kan ta hand om dem åt dig om du vill. ;)

Nä, allvarligt, vad kul att det funkade! Får erkänna att jag är lite överraskad. Både bil och box brukar vara rätt smutsiga där bak när man kommer fram, så det här var klart över förväntan. Grattis och bra med flera alternativ för oss skidåkare!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av oscfor »

Jag kan villigt erkänna att jag satsat på något mer exklusiv lösning om vi åkt längre och oftare med skidor i packningen. Men för vårt ringa ändamål är den faktiskt perfekt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av sweslac »

Jag köpte min MFT box från carparts.se och inte från tyskland. Lätt att få på... ingen vidare när "Park Assist is unavailable"... men det är kanske standard när man har en "trailer" kopplad.
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av kallekula »

sweslac skrev:
Jag köpte min MFT box från carparts.se och inte från tyskland. Lätt att få på... ingen vidare när "Park Assist is unavailable"... men det är kanske standard när man har en "trailer" kopplad.
Ja borde vara röntgensensorer bak för parkeringen.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av sweslac »

kallekula skrev:
sweslac skrev:
Jag köpte min MFT box från carparts.se och inte från tyskland. Lätt att få på... ingen vidare när "Park Assist is unavailable"... men det är kanske standard när man har en "trailer" kopplad.
Ja borde vara röntgensensorer bak för parkeringen.
Haha! :) Strålande idé!

Jag tänkte på möjlighet att koppla in en extern kamera!
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av kallekula »

Hehe, japp USB-kontakter runtom bilen.

Park Assist har dock inget med kameran att göra. Det är ultraljudsensorer runt om bilen. Dessa kan inte se genom din låda.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av sweslac »

kallekula skrev:
Hehe, japp USB-kontakter runtom bilen.

Park Assist har dock inget med kameran att göra. Det är ultraljudsensorer runt om bilen. Dessa kan inte se genom din låda.
Jo, bara synd att sensorerna fram blir avstängda också.
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 apr 2015 15:51
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av KlasE »

Kan tipsa om att Backboxen funkar fint på Model S också förutsatt att man fått krok monterat av tex Autoskadestuen i Köpenhamn. :)
Vi fick in hela familjens skidhög (7 par) + 4 par pjäxor i den vid resan till alperna i julas.
Bild
Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 apr 2015 15:51
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av KlasE »

Kanske ska tillägga att av 7 par skidor var 4 par korta/barnskidor. Men det gick även (precis) att få in puderplankorna på 192cm.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av Alfred »

Nice. Har inte märkt någon större skillnad på förbrukning när vi kör till fjälls med backboxen, men då åker vi knappt motorväg och har haft väglag som försvårar jämförelse. Vad fick du för förbrukning på motorvägarna ner till alperna?

Tänker att det är ett viktigt argument om man väger mellan takbox eller backbox.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 apr 2015 15:51
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av KlasE »

Jag körde en del till svenska fjällen tidigare år med takbox och det ökade förbrukningen rejält, speciellt om man ökar farten. Det var primära skälet att jag ville testa backbox.
Med backboxen märker jag inte någon direkt skillnad mot att köra utan. Funkade finfint även i god autobahnfart.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av perkabolo »

KlasE skrev:
Kanske ska tillägga att av 7 par skidor var 4 par korta/barnskidor. Men det gick även (precis) att få in puderplankorna på 192cm.
Skulle du fått in flera par puderplank?
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 apr 2015 15:51
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av KlasE »

perkabolo skrev:
KlasE skrev:
Kanske ska tillägga att av 7 par skidor var 4 par korta/barnskidor. Men det gick även (precis) att få in puderplankorna på 192cm.
Skulle du fått in flera par puderplank?
Ja, 2-3 st går nog beroende på bredd/höjd på tip/tail. Men det underlättar nog rejält om de är under 190cm.
Användarvisningsbild
svante76
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 sep 2015 14:55

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av svante76 »

Backbox.jpg
Diskussionen om bakboxar har vi haft innan men jag slår ett slag igen för min från HSX. Jag har varit flera vändor nere i Alperna och i Norge först med ett skidställ från Mottez som någon nämnde i tråden.

Mottez: Jag ville inte ha smutsiga skidor så började med att linda in skidorna med riktig pallplast. Detta visade sig bli till ett större segel och förbrukningen gick upp så mycket att jag fick slita av plasten vid första superchargern.

Utan plast blev skidorna väldigt smutsiga (och rostade) efter 150 mil på Autobahn. Ett annat problem med Mottez lösningen är att man oroar sig konstant för att komma åt bakluckeöppningen på nyckeln. Detta hände mig av misstag och numera har jag ett fult märke på bagageluckan efter att den dunkat i skidhållaren. Att dessutom stå och skruva på skidor i minusgrader är inget roligt.

Jag byggde om min Mottez skidhållere till cykelhållare istället och köpte en box från HSX i Kungälv (den på bild).

Min nya box är 210 cm bred (bilen med backspeglar är typ 212 cm bred) och rymmer allt! Jag skulle kunna jobba extra som begravningsentreprenör eftersom även stora lik får plats. Förbrukningen går förstås upp en del speciellt i högre hastigheter och effekten av detta är att jag inte kör mycket snabbare än 120 km/h På Autobahn. Då landar förbrukningen på ca 320.

Nu kan jag öppna bagageluckan utan problem och boxen rymmer verkligen allt även om det finns en maxlast på 60 kg. På senaste rundan var vi 6 pers i bilen och alla skidor, pjäxor och hjälmar fick åka i boxen. En fördel med en box är när barnen kräks på serpentinvägarna och du kan slänga bak allt läbbigt i boxen :-)
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av kler »

HSX hemsida är verkligen anskrämlig.
Jag letar pris, vad kostar den?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
svante76
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 sep 2015 14:55

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av svante76 »

Jag betalade 14 000 kr för boxen. Det enda jag har att anmärka på är att spännena är av undermålig kvalité. Detta är dock lätt att fixa egna. Här är hemsidan: http://www.hsx.no/produkter/hs-xbox
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av OfarligTesla »

Usch, kanske bör editera min beställning med dragkrok ändå. Hatar dragkrok men takräcket verkar ju inte så roligt att montera faktiskt :p.
Användarvisningsbild
Wunderbaum
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 apr 2019 01:04

Re: Skidhållare för dragkrok

Inlägg av Wunderbaum »

Jag kör en sån här inne i bilen:
https://www.thenorthface.com/shop/base- ... g9q#hero=0

Fungerar så klart inte för alla säteskonfigurationer, men men kanske ett tips till någon iallafall.
Skriv svar