Re: Sjungande bakaxel?
Postat: 13 sep 2018 23:47
Borde inte vara någon tvekan om åtgärd.
Hmmm...Gustafsson skrev:Hade ett liknande ljud på förra bilen. Hördes mest vid 50-80.
Hade med en Teslatekniker i bilen, men då asfalten var grov vid SC hördes inte ljudet. Hur som helst så försvann det vid däckbyte och ombalansering.
Hej okjhum... (ser ut som du slått näven i tangentbordet)okjhum skrev:Vi har/hade ett (kanske) sådant ljud (model X90, åm 2017, drygt 5000 mil): Det lät dovt dunk-vinande bakifrån synkront med hastigheten, tydligast vid ca 35 km/h. I tron att det var något obalanserat däck bad jag däcksfirman titta på det. Men de kollade och sa att det var bakre drivaxeln, åtminstone den ena. Körde till servicestationen; en mekaniker åkte med och lyssnade och sa direkt efter 25 meter: "Jag vet vad det är; bakre drivaxlarna."
Fick först en tid för felsökning (lång väntetid) och sedan en tid för åtgärd (lång väntetid). Körde så småningom hem med nyfixad bil. Men den lät likadant!! Har nu fått en ny tid (återigen lång väntetid) för felsökning. Undrar vad de ska hitta nästa gång? Trist situation. Med 3-4 timmar från hemmet till servicestationen går det åt mycket tid för oss. Ibland med övernattning. (Har glömt att fråga om försäkringen tar den.)
Ang. skakningarna (="tvättbrädan" antar jag), sa teknikern att de kommer från framvagnen, och "dem får man räkna med eftersom det är en så stark bil"!!!!
Jag frågade om den inte skulle vara konstruerad för det den var, men fick inget svar på det.
I övrigt inget ont om personalen. Suverän serviceanda, och det är ju inte deras fel att min bil sjunger.
Jag fick svaret att det var för däcken var slitna och rest sig.okjhum skrev:Ang. skakningarna (="tvättbrädan" antar jag), sa teknikern att de kommer från framvagnen, och "dem får man räkna med eftersom det är en så stark bil"!!!!
Kanske nån som just bytt till nya däck kan bekräfta att skakningarna försvann då?takarlsson skrev:Jag fick svaret att det var för däcken var slitna och rest sig.okjhum skrev:Ang. skakningarna (="tvättbrädan" antar jag), sa teknikern att de kommer från framvagnen, och "dem får man räkna med eftersom det är en så stark bil"!!!!
Jaha, i så fall är det ju inte low som är felet, utan helt enkelt hjulinställningen! Om Cambervinkeln alltså varit felinställd från början, borde Tesla bidra med en slant för nya däck.thomas76 skrev:Kör också bara i low och däcken var jämt slitna vid däck bytet. Har en Model S
Tack för uppdateringen! Ja, det var verkligen hemska däck, ännu lite värre än våra.Kylbalsam skrev:Härligt Okjhum att allt löste sig!
Då kör jag också en uppdatering, så vi alla får säkrare felsökning när man letar efter svar.
Det var Malmö.Kylbalsam skrev:Förresten Okjhum; vilket SC gjorde du hjulinställningen hos?
Se där! Lite svar i tråden sedan sist.okjhum skrev:Tack för uppdateringen! Ja, det var verkligen hemska däck, ännu lite värre än våra.Kylbalsam skrev:Härligt Okjhum att allt löste sig!
Då kör jag också en uppdatering, så vi alla får säkrare felsökning när man letar efter svar.
Det var Malmö.Kylbalsam skrev:Förresten Okjhum; vilket SC gjorde du hjulinställningen hos?
Men vi börjar undra om inte vinterdäcken också har börjat sjunga lite ...
Japp Helectric, tyvärr är det den erfarenhet vi fått.HelectriC skrev:Vad då, är det engångsbromsar? Dom är alltså bara good enough för 1 hård inbromsning? Låter ju helt sjukt
Det hände framskivorna på farsans Honda Accord på 80- eller 90-talet. De fick efter två byten svarva till skivorna på plats för att få dem "raka" igen.Geni87 skrev:Om skivorna slår sig så lätt tyder det på en dålig/snabb/billig process i tillverkningen. Typiskt är att skivorna får svalna för snabbt efter gjutning, då byggs massa spänningar in i materialet. Det hjälper ju inte dig, men det är iaf en rimlig orsak. Det bästa hade nog varit att svarva skivorna efter att de har slagit sig istället för att byta till nya, det är inte troligt att de slår sig lika lätt en gång till.
Yep precis, att byta till nya skivor hjälper liksom inte om samma spänningar finns i materialet på de nya...Anders-X skrev:Det hände framskivorna på farsans Honda Accord på 80- eller 90-talet. De fick efter två byten svarva till skivorna på plats för att få dem "raka" igen.Geni87 skrev:Om skivorna slår sig så lätt tyder det på en dålig/snabb/billig process i tillverkningen. Typiskt är att skivorna får svalna för snabbt efter gjutning, då byggs massa spänningar in i materialet. Det hjälper ju inte dig, men det är iaf en rimlig orsak. Det bästa hade nog varit att svarva skivorna efter att de har slagit sig istället för att byta till nya, det är inte troligt att de slår sig lika lätt en gång till.