spekulationer batteri X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

spekulationer batteri X

Inlägg av mickeisol »

Kan inte låta bli att spekulera lite om batterier nu när 70D har kommit ut.
När elon musk var i norge för ett år sen och höll stormöte så lovade han att X skulle ha samma räckvidd som S fast den hade 10% högre energiförbrukning.
Nu är det svårt att hävda att man har fått så mycket som 10% längre räckvidd på 85D än S85 tack vara dual motor.
Vi har sett att 70D prioriteras i konfiguratorn istället för P85D (leverans juni 70D och juli alla 85Kwh varianter i skrivande stund), och det verkar ju knasigt med tanke på att P85D alltid har varit prioriterat pga rimligtvis förmodad högre marginal på bilen.
Nu verkar fokus på att spara batterier och få ihop så många bilar som möjligt innan kvartalet är slut.
Nu kan förmodligen inte tesla hålla tillbaka X längre (jag är helt övertygad ifall inte S har sålt så bra skulle X redan vara ute (komplicerad falkvinge jo pyttsan) :roll: .) .
Om det stämmer att gigafaktoryn kommer att börja leverera lite batterier under 2016, så är nog tajmingen ganska bra med leverans av första X i sensommar höst.

Jag kan sätta en peng på att man kan välja 85kwh och ≈100kwh som alternativ till modelX (S tillsvidare 70 och 85 med prioriterad leverans 70 tills mera batterier är tillgängliga).
Nån som är villig att sätta emot?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av Leo »

Tror du har rätt så jag sätter inte emot. 85kWh som "instegsmodell" till X för lämplig räckvidd och sen ett större batteri till "normalmodellen" av X. Där man då även kan använda det större batteriet för att vässa S modellen svseende prestanda och/eller räckvidd.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av mickeisol »

Om man håller kvar vid batteribrist teorin, så är det rimligt att tro att X har blivit fördröjd mest pga S succé och höga efterfrågan.
Att göre en SUV med 10%högre energiförbrukning och som lök på laxen ska kunna dra släpvagn, det är ju inte smart ifall man har brist på batterier.
Så jag förstår Tesla fullständigt att dom har skjutit på X. Fast jag blev själv lite sur för jag räknade med att det skulle komma en X konfigurator runt februari, och där eventuellt ett 100kwh batteri lanseras som jag själv skulle kunna konfa till min "S100D", nu hade jag inte lust att vänta längre så det fick bli en S85D.
Kommer förmodligen att klara mig bra här i norrland, och jag tror att om nåt år kan jag eventuellt uppgradera till ett större pack (eller ny bil) ifall jag skulle mot förmodan känna av att räckviden skulle vara för kort.

Så som sagt model S: 70 och 85kwh fram till gigafaktory levererar (sedan 100kwh och kanske 120kwh)
Model X 85 och 100 ända från början av leveranserna, det är mitt stalltips, Och hatten av för Tesla och smart hushållning av batterier.
Lite surt för Model X reservationerna, men det är nog bäst som sker för just nu är ju huvudsaken att tesla står stark och kan fortsätta långsiktigt.
Och samtidigt att när äntligen X kunderna får sin bil att dom blir toknöjda (stackars volvo med sin X90).
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av pegs »

Håller med om slutsatserna, men är inte spontant lika säker på motivationen.

Är det verkligen brist på batterier på batterier? Dom sålde ca 1000 färre Model S än målet 2014.
Samtidigt fanns det gott om lagerbilar att välja på för snabb leverans under November.
Vill inte vara så negativ så att jag påstår att dom helt enkelt inte klarade av att sälja fler. Men det finns fler tänkbara orsaker till att man missade säljmålet än just batteribrist.
Skulle dom inte rent utav kunna ha ett överskott på batterier? Jag skulle vara frestad att tro det ifall dom lanserar ett batteripack för solcellsägare om några veckor.

Jag tror snarare att en X85D med kortare räckvidd än en S70D skulle vara svårsåld.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av LarsL »

Om det är hemmabatteripack de ska sälja, kan ju vara så att den nya produktlinjen är handväskor eller klockor också, så är det ju inte alls säkert att det är okejade batterier i dem. Det kan ju vara så att de får över antingen returbatterier eller nya som inte blir godkända för bilar. Fast det känns ändå lite skumt att börja sälja något man har ont om.

För övrigt tror jag också på ett 100kWh pack till X:n som senare går att använda i en P100D med f*king insane acceleration. Om det nu funkar med tanke på vikten, vad väger batteripacketet och hur mycket vikt kan läggas på Model X innan den blir för tung?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av Svenssons »

Jag är lite tråkig och tror inte på andra kapaciteter på Model X batteri än Model S, alltså 70 och 85 kWh .Orsaken till detta är att de antagligen vill använda samma batteripack, att det är samma typ av celler i både 70 och 85-pack och att det inte går att få rum med fler av dessa celler. Visserligen skulle det kanske kunna komma att nytt pack med ny typ av celler son ökar kapaciteten utan att öka vikten. Model X skulle alltså kunna säljas med samma batteripack som Model S plus ett premiumalternativ på kanske 100 kWh med ny typ av celler som dock finns i än mer begränsad upplaga när Model X släpps och därför inte kommer till Model S direkt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av Stefan T »

Jag misstänker det är ny celler är på gång som kan ge 15kwh till vem vet kanske 70D har dom ny cellerna så kan behöver dom inte lika många celler och vikten går ner
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av Elputte »

Själv tror jag att 70kWh blir för litet för en tung Model X. (Räcker för de flesta jag vet) Så jag gissar 85 kWh som bas och 100 kWh som tillval.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Jag är lite tråkig och tror inte på andra kapaciteter på Model X batteri än Model S, alltså 70 och 85 kWh .Orsaken till detta är att de antagligen vill använda samma batteripack, att det är samma typ av celler i både 70 och 85-pack och att det inte går att få rum med fler av dessa celler. Visserligen skulle det kanske kunna komma att nytt pack med ny typ av celler son ökar kapaciteten utan att öka vikten. Model X skulle alltså kunna säljas med samma batteripack som Model S plus ett premiumalternativ på kanske 100 kWh med ny typ av celler som dock finns i än mer begränsad upplaga när Model X släpps och därför inte kommer till Model S direkt.
Jag tror som du, Tesla kommer behålla samma batterier som dem har idag i Model S och där med så blir det ett på 70 kW och ett på 85 kW men man kan ju alltid hoppas på större även om detta mycket väl kan dra iväg med priset rejält om dem ska gå över till en annan standard bara för en enskild modell
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av mickeisol »

Svenssons skrev:
Jag är lite tråkig och tror inte på andra kapaciteter på Model X batteri än Model S, alltså 70 och 85 kWh .Orsaken till detta är att de antagligen vill använda samma batteripack, att det är samma typ av celler i både 70 och 85-pack och att det inte går att få rum med fler av dessa celler. Visserligen skulle det kanske kunna komma att nytt pack med ny typ av celler son ökar kapaciteten utan att öka vikten. Model X skulle alltså kunna säljas med samma batteripack som Model S plus ett premiumalternativ på kanske 100 kWh med ny typ av celler som dock finns i än mer begränsad upplaga när Model X släpps och därför inte kommer till Model S direkt.
Mja nu används väl 7104 st 3400mAh för ett 85kwh batteripack, Jag har googlat runt och försökt leta vad föra kapacitet det var på dom första model S år 2012
Jag tror att det var runt 8000st i dom första bilarna 7800 om man använder 3100mAh batterier, om man fyller upp lika många nu så har man 94kwh i batteripacket. det har också pratats om att det var 2900mAh i dom första och då skulle dom ha behövt 8328 st, fyller man upp 3400mAh till samma antal så har man 99,6kwh.
Nu har det ju pratats om 4000mah och då skulle man ha ett 117kwh batteripack ifall det fanns plats för 8328st
Det har ju talats om att teslan (singelmotorn) har blivit lättare än från början, och det lär ju bero på bland annat mindre antal batterier pga byte från antingen 2900/3100 till 3400mAh

Så nog kan dom göra batteripack med mera kilowattimmar i om dom vill.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av Svenssons »

Stefan T skrev:
Jag misstänker det är ny celler är på gång som kan ge 15kwh till vem vet kanske 70D har dom ny cellerna så kan behöver dom inte lika många celler och vikten går ner
Finns garanterat nya celler utvecklade men inte för massproduktion idag. Sett så många bekräftelser från halvofficiella källor att det inte är nya celler i batteripaketet för 70D att jag ser det mycket osannolikt att det skulle vara nya celler. Har inte sett annat än förhoppningar från Teslaintresserade att det skulle kanske kunna vara nya celler.

Tror att det är svårt att få nya battericeller som väger 15% mindre och har 15% mer kapacitet och är 15% billigare och laddar fullt 15% snabbare. Kommer antagligen bli en kombination av alla faktorer men ingen jättestor skillnad i flera kategorier.

85 kWh batteripaketet har ju dissikerats så man vet hur många celler som finns i det och att det är fullt. Det man har gjort och kan göra med samma celler är att öka spänningen och på så sätt få ut mer energi fast detta sliter mer på cellerna. 60 kWh och 85 kWh skall ha olika spänningar på cellerna. Nu finns dock inte 60 kWh kvar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av Hammar »

pegs skrev:
Är det verkligen brist på batterier på batterier? Dom sålde ca 1000 färre Model S än målet 2014.
Samtidigt fanns det gott om lagerbilar att välja på för snabb leverans under November.
Vill inte vara så negativ så att jag påstår att dom helt enkelt inte klarade av att sälja fler. Men det finns fler tänkbara orsaker till att man missade säljmålet än just batteribrist.
Skulle dom inte rent utav kunna ha ett överskott på batterier? Jag skulle vara frestad att tro det ifall dom lanserar ett batteripack för solcellsägare om några veckor.

Jag tror snarare att en X85D med kortare räckvidd än en S70D skulle vara svårsåld.
Att det såldes färre bilar 2014 berodde väl på att det var problem med att leverera ut bilarna på grund av bla strejker i några hamnar.
Att det det fanns lagerbilar i november kan ju höra ihop med att D lanserades i oktober. Många demobilar samt att det nog va flera som valde att inte ta emot leverans av sina bilar, för att istället beställa en D.
Att de börjar leverera batteripack för solcellsägare beror nog på att man vill kunna installera ett mindre antal referensanläggningar. De som beställer precis när batteripacken släpps, kan nog få vänta ett bra tag på leverans. Det är smart om man bygger upp en orderstock redan nu, så att man garanterat får avsättning för batterierna från den nya batterifabriken.
Lika dant kan man fundera på om inte batterier till MS & MX kommer att prioriteras framför att sättas i M3.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av 18650 »

Ni som räknar antal celler, skulle inte Gigafabrikens celler bli större rent fysiskt? 20700 har jag läst tror jag? 1.3 gånger volymen, 1.1gånger kapacitetsökning per volym ger 5000mAh mot dagens 3400mAh. Räknar vi på samma yta så får man in ungefär 80% så många celler, vilket med 5mm högre batteri ger 100kWh ganska så precis.

Visst, ett överslag, men ändå.
BMW i3 REX i väntan på Model3
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av vigge50 »

18650 skrev:
Ni som räknar antal celler, skulle inte Gigafabrikens celler bli större rent fysiskt? 20700 har jag läst tror jag? 1.3 gånger volymen, 1.1gånger kapacitetsökning per volym ger 5000mAh mot dagens 3400mAh. Räknar vi på samma yta så får man in ungefär 80% så många celler, vilket med 5mm högre batteri ger 100kWh ganska så precis.

Visst, ett överslag, men ändå.
Detta är kanske ett måste för model III eftersom att den ska vara 20% kortare. Då blir det ungefär 20% mindre utrymme mellan hjulen och den kommer antagligen inte dra 20% mindre strömm så då måste man kompensera det någon stans. Om nu Model X och Model S ska ha samma bottenplatta så har jag svårt att tro att dem kan få plats med högre batterier eftersom att detta antagligen skulle ändra ytterdimensionerna på batteripacketet.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av 18650 »

vigge50 skrev:
18650 skrev:
Ni som räknar antal celler, skulle inte Gigafabrikens celler bli större rent fysiskt? 20700 har jag läst tror jag? 1.3 gånger volymen, 1.1gånger kapacitetsökning per volym ger 5000mAh mot dagens 3400mAh. Räknar vi på samma yta så får man in ungefär 80% så många celler, vilket med 5mm högre batteri ger 100kWh ganska så precis.

Visst, ett överslag, men ändå.
Detta är kanske ett måste för model III eftersom att den ska vara 20% kortare. Då blir det ungefär 20% mindre utrymme mellan hjulen och den kommer antagligen inte dra 20% mindre strömm så då måste man kompensera det någon stans. Om nu Model X och Model S ska ha samma bottenplatta så har jag svårt att tro att dem kan få plats med högre batterier eftersom att detta antagligen skulle ändra ytterdimensionerna på batteripacketet.
Ja, men 5mm går väl att trolla bort.
BMW i3 REX i väntan på Model3
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av vigge50 »

18650 skrev:
vigge50 skrev:
18650 skrev:
Ni som räknar antal celler, skulle inte Gigafabrikens celler bli större rent fysiskt? 20700 har jag läst tror jag? 1.3 gånger volymen, 1.1gånger kapacitetsökning per volym ger 5000mAh mot dagens 3400mAh. Räknar vi på samma yta så får man in ungefär 80% så många celler, vilket med 5mm högre batteri ger 100kWh ganska så precis.

Visst, ett överslag, men ändå.
Detta är kanske ett måste för model III eftersom att den ska vara 20% kortare. Då blir det ungefär 20% mindre utrymme mellan hjulen och den kommer antagligen inte dra 20% mindre strömm så då måste man kompensera det någon stans. Om nu Model X och Model S ska ha samma bottenplatta så har jag svårt att tro att dem kan få plats med högre batterier eftersom att detta antagligen skulle ändra ytterdimensionerna på batteripacketet.
Ja, men 5mm går väl att trolla bort.
Det är inte säkert, om dem har gjort paketet så litet som möjligt så skulle det kräva att dem drar av på skyddet av batteriet och det tror jag inte dem kommer riskera om dem inte kommer på att annat sätt att skydda det som inte tar lika mycket plats. Sen är det ju också så att ju större batteri desto mer kylning krävs så då måste dem få plats med mer kylning också för att det inte ska överhettas.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av 18650 »

vigge50 skrev:
Sen är det ju också så att ju större batteri desto mer kylning krävs så då måste dem få plats med mer kylning också för att det inte ska överhettas.
Nej, det hänger inte ihop. Snarare tvärt om.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av Stefan T »

Borde vara smartare med mindre celler och fler för kylningen skull
minskar man diametern och behåller höjden får nan in fler celler och fler kylkanlar mellan dessa som är mindre men större yta
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av 18650 »

Stefan T skrev:
Borde vara smartare med mindre celler och fler för kylningen skull
minskar man diametern och behåller höjden får nan in fler celler och fler kylkanlar mellan dessa som är mindre men större yta
Sänker man inre resistansen så behöver man inte kyla lika mycket.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av Leo »

Kan det vara så att man vill behålla en "standardstorlek" =fysiskt yttermått och anslutningskontskter på batteriet för funktionaliteten på de planerade batteribytesstationerna?

Därigenom borde man då jobba med olika antal battericeller inuti och/eller olika kapacitet på de cellerna. Som sen fysiskt ska rymmas i samma "låda/hölje/kassett" så att säga.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av vigge50 »

Leo skrev:
Kan det vara så att man vill behålla en "standardstorlek" =fysiskt yttermått och anslutningskontskter på batteriet för funktionaliteten på de planerade batteribytesstationerna?

Därigenom borde man då jobba med olika antal battericeller inuti och/eller olika kapacitet på de cellerna. Som sen fysiskt ska rymmas i samma "låda/hölje/kassett" så att säga.
Eftersom att dem har sagt att Model X och Model S ska byggas på samma bottenplatta så antar jag att yttermåtten på batteripacket måste vara samma så om dem kommer med ett större batteripacket så borde det kunna fås till Model S också.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av Leo »

Det var precis min tanke med stt batterilådan på X borde med högsta samnolikhet vara lika som den till S. Även om innehållet kan skilja något.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av 18650 »

Det är väl inte omöjligt att de designar en ny batterilåda när gigafabriken är igång. Passar bägge bilar och nya cellerna
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av chpaulin »

Under CES så hade Panasonic med sig en Model X i sitt bås då de leverar batterierna till Tesla.

Kanske är nämnt förut men i följande video: https://www.youtube.com/watch?v=Wf509r8Dn7I (0:50 in) så nämner talaren att det är 18650 celler i varje model X. Han håller upp en cell som ser ut att vara den storleken som används i batteripacken för S men antalet känns fel. Det är ju "bara" 7104st i Model S85 vilket skulle betyda att det är >220kWh i Model X med det antalet.

Antingen så är talaren ute å cyklar och det är 8650 celler vilket betyder drygt 100kWh eller att dessa är mindre och därmed mindre laddning (nämdes tidigare i tråden att det kan vara smartare ur kylningssynpunkt att ha mindre celler).
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: spekulationer batteri X

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är batteristorleken som heter 18650. 18 mm i diameter x 65 mm i längd.

18650 är alltså ett storleksmått för batterier, ungefär som AA och AAA.
Skriv svar