Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonnen
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 02 dec 2014 14:46
Ort: Tierp

Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av Jonnen »

Har tittat och funderat på en Model X, Ja som min nästa Tesla för jag får min Model S om några veckor :-)

Många har efterfrågat dragkrok som den kommer att ha (troligen), men dessa måsvingar till dörrar, riktigt coolt och praktiskt för att komma in i den bakre raden av säten men...

Jag köpte min Model S med panoramatak bland annat för att att kunna ha takräcke till takbox, cykelhållare och min surfski (kajak).
Någon som tror något? kommer den med vanliga dörrar, annars är den inte alls intressant längre :cry:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av Svenssons »

Den kommer inte komma med några andra dörrar än falkvingedörrarna bak. Vill man inte ha dessa av någon anledning får man kolla på annan bil. Fram är det vanliga dörrar som gäller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av Herr X »

Jonnen skrev:
Har tittat och funderat på en Model X, Ja som min nästa Tesla för jag får min Model S om några veckor :-)

Många har efterfrågat dragkrok som den kommer att ha (troligen), men dessa måsvingar till dörrar, riktigt coolt och praktiskt för att komma in i den bakre raden av säten men...

Jag köpte min Model S med panoramatak bland annat för att att kunna ha takräcke till takbox, cykelhållare och min surfski (kajak).
Någon som tror något? kommer den med vanliga dörrar, annars är den inte alls intressant längre :cry:
Den kommer ha dragkrok - det har vi fått bekräftat åtskilliga gånger av Tesla.
Vänta med att lipa till du vet vad de erbjuder för takmontering - det är fullt möjligt att de hittat på en lösning för att kunna ha takbox på ena sidan. I så fall kan man gå in och ut genom den dörr som inte är blockerad. Dessutom har Tesla pratat om att bakdörren kommer kunna vikas ut utan att åka upp alls, i så fall kan du fortfarande öppna dörren trots att du har en box på taket.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av HelectriC »

ser man på hur høgt falkdørrarna reser sig nær de ær øppna, så blir jag lite orolig før om man klarar att parkera i garage med låg takhøjd. Har flera hær dær maxhøjden ær 2m, blir svårt att øppna dørrarna dær. eller så får helt enkelt alla baksætespassagerare stiga ur bilen innan jag kør in i garaget, hmm, det verkar ju praktiskt och kul før passagerarna;-)
jag tycker dessutom det ser vældigt konstigt ut nær alla dørrar ær øppna, två vanliga ut mot sidorna och två upp, ingen harmoni i det inte. hade likavæl kunnat ha skjutdørrar ju. så kan X konkurrera med VW Sharan och andra bussar haha.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av Kalle »

Elon har sagt nån gång att om man kan öppna bakluckan på en suv i garaget kommer falcon dörrarna gå att öppna ochså
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av Leo »

Hade nog föredragit och varit sugen på en om det varit vanliga dörrar...

Nu vill jag nog vänta något år för verkliga kund fälttest innan jag skulle köpa en.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
chol
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 mar 2015 07:07

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av chol »

Ja det är verkligen en helt galen konstruktion. Tycker inte alls om konceptet med kombinationen vanliga framdörrar och måsvinge där bak. Det för ju med sig en del fördelar, men tycker helt klart att nackdelarna överskuggar. Det är ju en SUV med allt vad det innebär och då bör man ju kunna lasta saker på taket, cyklar skidbox osv
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av Herr X »

chol skrev:
Ja det är verkligen en helt galen konstruktion. Tycker inte alls om konceptet med kombinationen vanliga framdörrar och måsvinge där bak. Det för ju med sig en del fördelar, men tycker helt klart att nackdelarna överskuggar. Det är ju en SUV med allt vad det innebär och då bör man ju kunna lasta saker på taket, cyklar skidbox osv
Jag håller inte alls med. Tycker att det verkar otroligt bra. Har haft en Toyota Previa med skjutdörr och det finns idag ingenting som överträffar detta när man har barn där bak. Men med Teslas Falcon-vingar kommer man ha gjort något ännu mer praktiskt, där det kommer vara en barnlek att kliva in och ut eller packa grejer - dvs. en fantastiskt praktisk och användbar bil.
Enligt Tesla så ska Falcon-vinge-dörrarna kunna böjas individuellt och automatiskt (mha sensorer) i båda lederna - om det inte är tillräckligt med plats i takhöjd eller vid sidan, så kommer dörren att öppna sig så mycket som möjligt så att man alltid kan ta sig ut oavsett hur tight man har parkerat. Detta är unikt - i parkeringshus där man står nära en vägg idag måste folk hoppa ut först, men det slipper man i Tesla Model X (endast passageraren framtill behöver hoppa ut innan bilen parkeras, eftersom passagerardörren fram fortfarande öppnas på det gamla sättet).
Det enda som då talar emot bakdörrarna på Model X är hur det fungerar att ha takbox, och det är alltför prematurt att säga någonting om - ingen vet idag hur Model X kommer hantera takbox-utmaningen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
chol
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 mar 2015 07:07

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av chol »

För Tesla så är det ju inget problem, då Model X verkar bli en dunder succé med tanke på förbeställda exemplar. Det du säger angående skjutdörrar köper jag rätt av, väldigt praktiskt. Angående Falcon-wings dörrarna så har jag inte samma feeling, stor yta att avtäta på. Hur blir det vid stora snömängder?? Tak osv borde ju bli vekare pga konstruktionen. Konstruktionen i sig känns som en dyrbar historia. Jag månde ha fel, men framtiden för utvisa. Skulle mycket väl kunna tänka mig en Model X men det enda jag inte köper det är dessa dörrar!! :?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av danni »

Jag tycker det verkar grymt. Jag kör E-klass den här veckan, och en så låg och bred bil med enorma bakdörrar gör det nästan omöjligt att lasta i och ur barnen på trånga parkeringsplatser (t.ex. i vårt garage hemma). Jag kan tänka mig att Model S lider av samma problem. Model X löser ju det galant.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av Daoops »

Som aktieägare älskar jag dom, tror många underskattar PR-värdet. Alla biltidningar med nån självrespekt kommer att ha en X med öppna dörrar på sin framsida. Filmer..Osv.
En sån "enkel" grej som gör att bilen verkligen sticker ut.

Som potentiell ägare håller jag med Herr X, jag tror det kommer bli bra att leva med dom också. Hade fungerat bra med vanliga dörrar också, så min tes är att det är mest Elons oöverträffliga förmåga att se vad som kommer att ge gratis publicitet som driver dom.

Kommer konceptet kallas Tesla-vingar iställer för falk-vingar när Audi mfl snällt apar efter?
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av Stefan T »

Jag hade aldrig få upp dom i mitt garage
alldeles för lågt i tak
Jag karske inte kan få in X då den är kanske för hög har har ca 195 högt bar i dörrhålet och några cm högre längre in
tur man har en roadster som inte är så hög
Men desoton går in
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av TiborBlomhall »

Tja, Model X är 162 cm hög med dörrarna stängda och uppskattas bli 220-235 cm med dem öppna.

Så in får du den men dörrarna går kanske inte att öppna hela vägen upp.
johangrimm
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 jun 2015 21:52
Kontakt:

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av johangrimm »

Hej! Ny på forat här. En fråga jag inte vet om ni redan diskuterat (i annan tråd?) är hur kul det blir med snö på taket vs Falcon-dörrarna? Hur tänkte man där? Ska man nogsamt sopa av ALL snö först eller? Eller bara en sådan enkel sak som att kliva i/ur i spöregn? Allt regn kommer ju inte alltid snällt rakt uppifrån heller. Slutligen, uppfällda dörrar utgör ett rejält vindfång. Man hoppas innerligt att vinden inte tar tag i dörren och KASTAR upp den mot sitt stopp. Jag är helt enkelt rätt skeptisk till dessa dörrar...
/Mvh, Johan
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av Svenssons »

Välkommen till forumet. Du skall alltid soppa bort snön från bilens tak om du ska köra med den, spelar ingen roll om det är en Model X eller en Volvo 240. Du är annars en trafikfara för andra trafikanter. På Model X har du dock alternativet att förvärma bilen vilket lär minska snömängd och göra det lättare att ta bort snön. Öppen dörr kommer alltid kunna släppa in regn. Det spelar ingen roll om det är en falkvingedörr eller dörr på Volvo 240. Vinden verkar lika mycket på en öppen Volvo 240-dörr som på en Model X-dörr. Möjligtvis att Volvo-dörren är mer utsatt då vind oftast är horizontell och inte vertikal.

Är man skeptisk till dörrarna kan man invänta tills bilen presenteras och släpps för att göra en verklig bedömning av dom och om de inte skulle passa ens egna preferenser så finns det ju alternativa modeller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av TiborBlomhall »

Jovisst har det diskuterats i många olika forum, inte bara hos oss.

Snö på taket kommer nog inte hindra dörrarna, motorn är tillräckligt stark. Glöm inte att Norge är ett av Teslas största marknader.
(Dessutom borde man ändå borsta av snön från biltaket innan man åker iväg enligt trafikföreskrifterna...)

Att kliva ut i spöregn blir tvärtom vad du tycks tro mycket bättre med falkvinge då dörren är som ett tak ovanför huvudet. Traditionella bildörrar är ett mardröm i regn.

Samma sak med vindfång. Medan vanliga dörrar slits ur din hand av vinden -det är dina muskler som ska kämpa mot vinden- så har du här starka elmotorer som gör jobbet.

Nä, jag tror snarare att anledningen kunder ändå kommer att hata dörrarna blir istället att de blir långsamma. Säg det tar 5 sekunder att öppna dörren. Nästa gång du ska ut ur bilen: efter att du har tagit i dörrhandtaget räkna långsamt till fem innan du stiger ut...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av LarsL »

Hur blir det om man har rullat runt bilen på taket? Hur får man upp dörrarna då? Vet att MB på den nya måsvinge Mersan fick montera dit sprängbultar så att dörrarna lossna. Möjligt att den första extra leden går att vinkla rakt ut?

Personligen tycker jag att de här dörrarna skulle stannat på concept bilen. Verkar som om de har haft tillräckligt att göra med andra problem så att säga...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Nä, jag tror snarare att anledningen kunder ändå kommer att hata dörrarna blir istället att de blir långsamma. Säg det tar 5 sekunder att öppna dörren. Nästa gång du ska ut ur bilen: efter att du har tagit i dörrhandtaget räkna långsamt till fem innan du stiger ut...
Bara det går öppna dörrarna med nyckeln och med en knapp vid förarplatsen så kan man ju jobba runt det här på samma sätt som man jobbar runt långsamma elbakluckor, nämligen genom att öppna en stund innan man faktiskt behöver in i bilen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av TiborBlomhall »

LarsL skrev:
Hur blir det om man har rullat runt bilen på taket? Hur får man upp dörrarna då? Möjligt att den första extra leden går att vinkla rakt ut?

Ja, det ska det enligt Tesla.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
Bara det går öppna dörrarna med nyckeln och med en knapp vid förarplatsen så kan man ju jobba runt det här på samma sätt som man jobbar runt långsamma elbakluckor, nämligen genom att öppna en stund innan man faktiskt behöver in i bilen.
Jo fast det förutsätter ju att det är ungar man har där bak. Om man har vuxna så vill de nog gå ut ganska direkt. Jag tror nämligen att en av fördelarna med X framför S är att tre vuxna kan sitta hyfsat bekvämt med bra takhöjd i baksätet, men det återstår väl att se.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
danni skrev:
Bara det går öppna dörrarna med nyckeln och med en knapp vid förarplatsen så kan man ju jobba runt det här på samma sätt som man jobbar runt långsamma elbakluckor, nämligen genom att öppna en stund innan man faktiskt behöver in i bilen.
Jo fast det förutsätter ju att det är ungar man har där bak. Om man har vuxna så vill de nog gå ut ganska direkt. Jag tror nämligen att en av fördelarna med X framför S är att tre vuxna kan sitta hyfsat bekvämt med bra takhöjd i baksätet, men det återstår väl att se.
Haha, det är sant. Tänk så insnöad man kan bli i sitt eget perspektiv - det var längesen jag hade något annat än ungar i baksätet! (Fast jag ska ju ha mig en Model S med extrasäten förr eller senare och då blir det ju ändring på det!)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Dörrar av måsvingstyp, coolt men??

Inlägg av Bod »

Ser inte riktigt problemet. Ungarna springer ut när de kommer ut. De väntar inte till att dörren är helt uppe. Skulle tro att ett barn kommer ut efter ca 2 sekunder om hela procedure tar 5 sekunder som Tibor har en uppgift om.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar