TYST OM MODEL X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

henhob
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jul 2014 10:34

TYST OM MODEL X

Inlägg av henhob »

Har verkligen varit tyst angående lanseringen av Model X.
Är det någon som hört något? Borde vara god tid att tillkännge slutlig look m.m
Otålig Model X Signature beställare :D
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av Daoops »

Jag tror att den allmäna uppfattningen på forumen är att desigstudion skall öppna i juli. Antar att dom baserar det på när dom första skall levereras.
Har för mig Elon sade att det inte kommer att bli nån event runt det utan den kommer bara att dyka upp i studion en vacker dag. Så inga news är säkert bra news än så länge.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av vigge50 »

Daoops skrev:
Jag tror att den allmäna uppfattningen på forumen är att desigstudion skall öppna i juli. Antar att dom baserar det på när dom första skall levereras.
Har för mig Elon sade att det inte kommer att bli nån event runt det utan den kommer bara att dyka upp i studion en vacker dag. Så inga news är säkert bra news än så länge.
Elon Musk sa själv i samtalet efter kvartalsrapporten att designstudion skulle öppnas kring juli för dem som har beställt signature och att leveranserna ska börja i slutet av tredje kvartalet
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av Kalle »

hmmm, backspeglarna verkar vara borta från hemsidan igen, hade för mig att de va speglar på den sist ja kolla
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av Svenssons »

Kalle skrev:
hmmm, backspeglarna verkar vara borta från hemsidan igen, hade för mig att de va speglar på den sist ja kolla
Nope, har aldrig varit backspeglar. Samma bild sedan första presentation. Detta gäller både under rubriken Model X och under My Tesla för de som reserverat en. Produktionsbilen lär dock troligen ha backspeglar likt alla testbilar som synts även ifall de inte ger ett 100% svar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av LarsL »

Kommer de inte ha något event alls? De hade ju för tusan ett event för att släppa en navigator där SC ingick i planeringen. Men att släppa en hel bil är kanske inte lika viktigt :roll:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Kommer de inte ha något event alls? De hade ju för tusan ett event för att släppa en navigator där SC ingick i planeringen. Men att släppa en hel bil är kanske inte lika viktigt :roll:
De kommer visst ha event. Kanske blir det till och med två event. Ett lär det i alla fall bli i slutet av sista kvartalet när de levererar de första bilarna men jag misstänker att de även kan tänka sig att ha ett för öppning av Designstudion. Inte helt säker på att vi kommer att se hela bilen i detalj i Designstudion dock. Möjligt att det bara går att göra en del begränsade val utan att egentligen se bilen till fullo. Signature-modellerna kommer ju inte alls ha samma valmöjligheter som General Producion och de vill nog spara en del tills bilarna verkligen levereras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av Daoops »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Kommer de inte ha något event alls? De hade ju för tusan ett event för att släppa en navigator där SC ingick i planeringen. Men att släppa en hel bil är kanske inte lika viktigt :roll:
De kommer visst ha event. Kanske blir det till och med två event. Ett lär det i alla fall bli i slutet av sista kvartalet när de levererar de första bilarna men jag misstänker att de även kan tänka sig att ha ett för öppning av Designstudion. Inte helt säker på att vi kommer att se hela bilen i detalj i Designstudion dock. Möjligt att det bara går att göra en del begränsade val utan att egentligen se bilen till fullo. Signature-modellerna kommer ju inte alls ha samma valmöjligheter som General Producion och de vill nog spara en del tills bilarna verkligen levereras.
Jag tror dom tycker det är lite pajjigt att ha ett till lanseringsevent så att säga eftersom dom redan haft det för flera år sedan (kommer ni ihåg nån mässa där (detroit?) Franz och sex andra klev ur bilen på scen). Men jag håller med om att Elon inte kommer att kunna hålla sig från att åtminstone göra något när första bilarna lanseras som sig bör. Och jag ser gärna ett par event till :).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av Svenssons »

Daoops skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Kommer de inte ha något event alls? De hade ju för tusan ett event för att släppa en navigator där SC ingick i planeringen. Men att släppa en hel bil är kanske inte lika viktigt :roll:
De kommer visst ha event. Kanske blir det till och med två event. Ett lär det i alla fall bli i slutet av sista kvartalet när de levererar de första bilarna men jag misstänker att de även kan tänka sig att ha ett för öppning av Designstudion. Inte helt säker på att vi kommer att se hela bilen i detalj i Designstudion dock. Möjligt att det bara går att göra en del begränsade val utan att egentligen se bilen till fullo. Signature-modellerna kommer ju inte alls ha samma valmöjligheter som General Producion och de vill nog spara en del tills bilarna verkligen levereras.
Jag tror dom tycker det är lite pajjigt att ha ett till lanseringsevent så att säga eftersom dom redan haft det för flera år sedan (kommer ni ihåg nån mässa där (detroit?) Franz och sex andra klev ur bilen på scen). Men jag håller med om att Elon inte kommer att kunna hålla sig från att åtminstone göra något när första bilarna lanseras som sig bör. Och jag ser gärna ett par event till :).
De hade ju ett event när de levererade de första Model S och de lär ha ett liknande för Model X.

https://www.youtube.com/watch?v=JMgzCnspapo
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av Daoops »

Svenssons skrev:
Daoops skrev:
Svenssons skrev:
De kommer visst ha event. Kanske blir det till och med två event. Ett lär det i alla fall bli i slutet av sista kvartalet när de levererar de första bilarna men jag misstänker att de även kan tänka sig att ha ett för öppning av Designstudion. Inte helt säker på att vi kommer att se hela bilen i detalj i Designstudion dock. Möjligt att det bara går att göra en del begränsade val utan att egentligen se bilen till fullo. Signature-modellerna kommer ju inte alls ha samma valmöjligheter som General Producion och de vill nog spara en del tills bilarna verkligen levereras.
Jag tror dom tycker det är lite pajjigt att ha ett till lanseringsevent så att säga eftersom dom redan haft det för flera år sedan (kommer ni ihåg nån mässa där (detroit?) Franz och sex andra klev ur bilen på scen). Men jag håller med om att Elon inte kommer att kunna hålla sig från att åtminstone göra något när första bilarna lanseras som sig bör. Och jag ser gärna ett par event till :).
De hade ju ett event när de levererade de första Model S och de lär ha ett liknande för Model X.

https://www.youtube.com/watch?v=JMgzCnspapo
Jepp
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av Kalle »

LarsL skrev:
Kommer de inte ha något event alls? De hade ju för tusan ett event för att släppa en navigator där SC ingick i planeringen.
njää, skulle inte kalla de för ett event direkt. de hadde vell bara ett konferance call om den updateringen, mest för att förtydliga om vad som händer med autopilot tror jag, de hade väll märkt att folk börja bli otåliga
Kermit75
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 jun 2015 19:28

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av Kermit75 »

Om leveranserna ska börja om 3-4 månader, när får de som ska köpa model X chansen att provköra och känna på bilen?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av vigge50 »

Kermit75 skrev:
Om leveranserna ska börja om 3-4 månader, när får de som ska köpa model X chansen att provköra och känna på bilen?
Tror det blir typ en liten stund efter det att dem har fått dem levererade :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av LarsL »

När de har fått leveransen... Tror knappast att de får provköra en bil innan. Men någon gång snart bör de väl få tillgång till designstudion, och vi också.
Kermit75
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 jun 2015 19:28

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av Kermit75 »

Om nu Tesla ska leverera Model X i september, hur kommer då detta gå till? De få som kommer få sina bilar redan i höst, har de kunnat göra sin beställning redan? Lite dåligt av Tesla om man nu ska köpa en bil för nästan en miljon, inte ens kunna få känna/testa på vad man ska lägga pengarna på?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av chpaulin »

Var det inte så att de skulle börja produceras om 2-3 månader? Om så är fallet så är det väl lugnt om studion kommer upp nu under juli? Gissar att de ville fokusera på Q2-resultaten först sen flytta allt fokus till X.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av bylund »

Kermit75 skrev:
Om nu Tesla ska leverera Model X i september, hur kommer då detta gå till? De få som kommer få sina bilar redan i höst, har de kunnat göra sin beställning redan? Lite dåligt av Tesla om man nu ska köpa en bil för nästan en miljon, inte ens kunna få känna/testa på vad man ska lägga pengarna på?
Antagligen inte, då skulle vi nog sett mer läckta detaljer om den.
De som får sina bilar först köper grisen i säcken, men det är ju ett medvetet val för att få bilen tidigt (nåja, det är ju redan sent...). Om man vill känna och provköra innan, vilket ju är rimligt, så får man finna sig i att vänta några månader till, tills de faktiskt har börjat bygga den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av Svenssons »

Kermit75 skrev:
Om nu Tesla ska leverera Model X i september, hur kommer då detta gå till? De få som kommer få sina bilar redan i höst, har de kunnat göra sin beställning redan? Lite dåligt av Tesla om man nu ska köpa en bil för nästan en miljon, inte ens kunna få känna/testa på vad man ska lägga pengarna på?
De som får bilen i september kommer troligen kunna lägga sin beställning rätt snart, kanske innan Design studion öppnar. De kommer kunna välja på några få val på sina Signature-reservationer och de kommer troligen inte ha fått känna på bilen fast det finns möjlighet till att de bjuds in till visning av modellen på fabriken innan. Det kommer endast vara ett fåtal bilar som kommer levereras i september till de i USA med lägst Signature-reservation.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av pegs »

Skulle bli väldigt förvånad om det inte blir ett event eller någon form av presentation.
Om det finns några nyheter eller förändringar som inte är allmänt kända idag, vilket väl man kan anta.
T ex:
- Dragkrok. Vill dom bara lägga ut det på nätet?
- Storlek på batteripacken vs räckvidd.
- Slutlig design på bakdörrarna.
- Hur får man med en cykel, surfbräda eller ett par skidor? (SUV = sport utility vehicle)
- etc...

Tror det skulle vara en total nedvikning om dom bara lägger ut det på nätet.
Ett event skulle få enorm uppmärksamhet och dom får chansen att sätta agendan precis som dom vill.
Tänk tillbaka på D-eventet i höstas. Varför ge bort en sådan chans?
Mitt tips. Ett stort uppslaget event i September.
Varför tyst? Min gissning. Det kommer förbättringar även till S, som skulle inverka negativt på försäljningen fram till dess.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av Svenssons »

pegs skrev:
Skulle bli väldigt förvånad om det inte blir ett event eller någon form av presentation.
Om det finns några nyheter eller förändringar som inte är allmänt kända idag, vilket väl man kan anta.
T ex:
- Dragkrok. Vill dom bara lägga ut det på nätet?
- Storlek på batteripacken vs räckvidd.
- Slutlig design på bakdörrarna.
- Hur får man med en cykel, surfbräda eller ett par skidor? (SUV = sport utility vehicle)
- etc...

Tror det skulle vara en total nedvikning om dom bara lägger ut det på nätet.
Ett event skulle få enorm uppmärksamhet och dom får chansen att sätta agendan precis som dom vill.
Tänk tillbaka på D-eventet i höstas. Varför ge bort en sådan chans?
Mitt tips. Ett stort uppslaget event i September.
Varför tyst? Min gissning. Det kommer förbättringar även till S, som skulle inverka negativt på försäljningen fram till dess.
Självklart kommer det att bli ett event i september men de som har fått sina bilar då kan mycket väl aldrig ha sett bilen eller fått en privat inbjudan till fabriken och skrivit på kontrakt att hålla tyst. Så var det när Model S lanserades och mycket tyder på att det blir liknande nu med Model X. Många Model X kommer ha levererats och kanske mer än ett event ha hållts innan vi i Europa kommer börja få bilarna. Troligen blir det lokala mindre event även i Europa när de första bilarna börjar levereras här.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av lator »

pegs skrev:
Varför tyst? Min gissning. Det kommer förbättringar även till S, som skulle inverka negativt på försäljningen fram till dess.
Något som vi nog alla kan hålla med om. Bra att hålla tyst så länge det går... ;) Ops, någon som just drog tillbaka handen från musen. Ingen idé, förbättringar kommer hela tiden...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: TYST OM MODEL X

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
pegs skrev:
Varför tyst? Min gissning. Det kommer förbättringar även till S, som skulle inverka negativt på försäljningen fram till dess.
Något som vi nog alla kan hålla med om. Bra att hålla tyst så länge det går... ;) Ops, någon som just drog tillbaka handen från musen. Ingen idé, förbättringar kommer hela tiden...
Precis, Model S har ju fått se flera förbättringar, stora som små. Att hatthyllan inte var extra tillbehör som var tvunget att beställas är en mindre uppdatering liksom färgvalen. Ny högupplöst skärm vid ratten och sensorerna lite större liksom nya säten och D ännu större. Dragkrok lär komma och även uppgraderad dator, än fler sensorer och kanske ny skärm. Så är det med de mesta teknisk utrustning man kan köpa idag. Vänta 30 år så lär elbilarna då var otroligt mycket bättre än idag.

En annan orsak till tystnaden är att det nog blir mer hype om det än om det hela tiden skulle komma små nyhetsuppdateringar under längre tid. Gratis marknadsföring av Tesla. De flesta känner till BMW, Volvo och Ford men inte så många känner till Tesla än men det ändras snabbt nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar