Tror inte det är särskilt svårt. Tappade bort min "nyckel" en gång och det var inga som helst problem för däckverkstaden att byta hjul ändå.
Själv sett en grannes bil där de krossade bakrutan för att ta "nyckeln". Så för hans del medförde låset att han inte bara blev av med hjulen utan även fick en krossad ruta...
Tror Rimguard är enda meningsfulla skyddet, men tyvärr helt ointressant imo att lägga 6000:- när försäkringsbolaget inte sponsrar överhuvudtaget.
Men Rimguard måste ju ha exakt samma problem. Du får rutan krossad och/eller bilverkstaden byter däck utan problem dvs borrar upp låset.
Lösningen är att ha 5 olika låsbultar på varje hjul
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Tror inte det är särskilt svårt. Tappade bort min "nyckel" en gång och det var inga som helst problem för däckverkstaden att byta hjul ändå.
Själv sett en grannes bil där de krossade bakrutan för att ta "nyckeln". Så för hans del medförde låset att han inte bara blev av med hjulen utan även fick en krossad ruta...
Tror Rimguard är enda meningsfulla skyddet, men tyvärr helt ointressant imo att lägga 6000:- när försäkringsbolaget inte sponsrar överhuvudtaget.
Men Rimguard måste ju ha exakt samma problem. Du får rutan krossad och/eller bilverkstaden byter däck utan problem dvs borrar upp låset.
Krossad ruta riskerar man ju, men gissningsvis så förvarar mycket fler sin bult i bilen än det är som förvarar sin vanliga nyckel där (så få tjuvar chansar nog på det).
Gällande verkstad så går det säkert, men skillnaden i tidsåtgång är ju enorm. En specialhylsa vs att borra ett förstärkt lås. Den skillnaden tror jag i realiteten gör nära nog fullständig skillnad på gatan. Svårt att se en situation där en tjuv skulle orka försöka...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Asså, tycker inte mina billiga fälgar är så tokiga...1500:-/st är inget som borde locka någon tjuv och ser bra ut...
Gummihuset minsann
Snygga! Personligen lite nojig över att sätta på rena Kina-fälgar på en bil med kombinationen stor tygnd och högt vridmoment. Å andra sidan är det ju extremt sällan man läser om fälgar som faktiskt går sönder, så man kanske borde ändra sig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Tror inte det är särskilt svårt. Tappade bort min "nyckel" en gång och det var inga som helst problem för däckverkstaden att byta hjul ändå.
Själv sett en grannes bil där de krossade bakrutan för att ta "nyckeln". Så för hans del medförde låset att han inte bara blev av med hjulen utan även fick en krossad ruta...
Tror Rimguard är enda meningsfulla skyddet, men tyvärr helt ointressant imo att lägga 6000:- när försäkringsbolaget inte sponsrar överhuvudtaget.
Men Rimguard måste ju ha exakt samma problem. Du får rutan krossad och/eller bilverkstaden byter däck utan problem dvs borrar upp låset.
Fast är inte grejen "tid" här? Visst går det att borra upp ett lås med ett härdat borr (antagligen går det åt fler än ett). Men det för ett jäkla liv och tar en massa tid - dessutom ska 4 hjul borras bort. Då borde ju tjuven välja ett enklare mål än just den bilen... En vanlig låsbult däremot tvingar man ju ganska enkelt bort med standard-verktyg som finns för just det.
Usch vad frustrerande. Blir sur bara av att se det.
Ganska läskigt också att det verkar ha blivit standard att först lossa bultarna. Skulle de bli avslöjade/skrämda när de väl ska hämta hjulen så är det ju risk att man kör iväg med lösa bultar på morgonen
En kollega råkade ut för detta problem för ett par år sedan med en Volvo V70. Hjulbultarna var lossade, och ena hjulet lossnade under färd. Ingen skadades, men bilen fick en del stryk.
Försäkringsbolaget hänvisade till paragrafen om bristfälligt underhåll i villkoren. En säkerhetskontroll skulle ha gjorts före körningen enligt dem. De betalade inte ut ersättning för hela skadan.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27 Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Usch vad frustrerande. Blir sur bara av att se det.
Ganska läskigt också att det verkar ha blivit standard att först lossa bultarna. Skulle de bli avslöjade/skrämda när de väl ska hämta hjulen så är det ju risk att man kör iväg med lösa bultar på morgonen
En kollega råkade ut för detta problem för ett par år sedan med en Volvo V70. Hjulbultarna var lossade, och ena hjulet lossnade under färd. Ingen skadades, men bilen fick en del stryk.
Försäkringsbolaget hänvisade till paragrafen om bristfälligt underhåll i villkoren. En säkerhetskontroll skulle ha gjorts före körningen enligt dem. De betalade inte ut ersättning för hela skadan.
Riktigt otäckt och så surt efter en sån incident att inte veta om man får ersättning.
Jag undrar om man generellt sett skulle märka att bultarna är lösa eller om det oftast slutar med en olycka ganska direkt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag undrar om man generellt sett skulle märka att bultarna är lösa eller om det oftast slutar med en olycka ganska direkt
På slutet av 70-talet så hade min äldre bror en SAAB 96. Han råkade ut för vad som måste ha varit ett sabotage. När han var ute och åkte så tappade han plötsligt vänster bakhjul som fortsatte i färdriktningen medan bilens underrede slog i marken och stannade. De hittade alla hjulbultar som låg samlade på ett ställe i diket vid fälgkåpan och kunde montera på hjulet igen. Bakskärmen fick sig också en knyck, annars hände inget med bilen.