Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Legato skrev:
Tror inte det är särskilt svårt. Tappade bort min "nyckel" en gång och det var inga som helst problem för däckverkstaden att byta hjul ändå.

Själv sett en grannes bil där de krossade bakrutan för att ta "nyckeln". Så för hans del medförde låset att han inte bara blev av med hjulen utan även fick en krossad ruta...

Tror Rimguard är enda meningsfulla skyddet, men tyvärr helt ointressant imo att lägga 6000:- när försäkringsbolaget inte sponsrar överhuvudtaget.
Men Rimguard måste ju ha exakt samma problem. Du får rutan krossad och/eller bilverkstaden byter däck utan problem dvs borrar upp låset.

Lösningen är att ha 5 olika låsbultar på varje hjul :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av kallekula »

Lösningen är ju att repa fälgarna rejält så tidigt som möjligt :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av Jerker »

Lösningen är att ha riktigt fula skitfäljar, som ingen vill ha. 8-)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av gellerstam »

Lösningen är att man låter bli andras fälgar! :shock:
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Legato skrev:
Tror inte det är särskilt svårt. Tappade bort min "nyckel" en gång och det var inga som helst problem för däckverkstaden att byta hjul ändå.

Själv sett en grannes bil där de krossade bakrutan för att ta "nyckeln". Så för hans del medförde låset att han inte bara blev av med hjulen utan även fick en krossad ruta...

Tror Rimguard är enda meningsfulla skyddet, men tyvärr helt ointressant imo att lägga 6000:- när försäkringsbolaget inte sponsrar överhuvudtaget.
Men Rimguard måste ju ha exakt samma problem. Du får rutan krossad och/eller bilverkstaden byter däck utan problem dvs borrar upp låset.
Krossad ruta riskerar man ju, men gissningsvis så förvarar mycket fler sin bult i bilen än det är som förvarar sin vanliga nyckel där (så få tjuvar chansar nog på det).

Gällande verkstad så går det säkert, men skillnaden i tidsåtgång är ju enorm. En specialhylsa vs att borra ett förstärkt lås. Den skillnaden tror jag i realiteten gör nära nog fullständig skillnad på gatan. Svårt att se en situation där en tjuv skulle orka försöka...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av matsm »

Asså, tycker inte mina billiga fälgar är så tokiga...1500:-/st är inget som borde locka någon tjuv och ser bra ut... 8-)
20190721_173525.jpg
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av Legato »

matsm skrev:
Asså, tycker inte mina billiga fälgar är så tokiga...1500:-/st är inget som borde locka någon tjuv och ser bra ut... 8-)
Gummihuset minsann :)

Snygga! Personligen lite nojig över att sätta på rena Kina-fälgar på en bil med kombinationen stor tygnd och högt vridmoment. Å andra sidan är det ju extremt sällan man läser om fälgar som faktiskt går sönder, så man kanske borde ändra sig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av mans71 »

LarsL skrev:
Legato skrev:
Tror inte det är särskilt svårt. Tappade bort min "nyckel" en gång och det var inga som helst problem för däckverkstaden att byta hjul ändå.

Själv sett en grannes bil där de krossade bakrutan för att ta "nyckeln". Så för hans del medförde låset att han inte bara blev av med hjulen utan även fick en krossad ruta...

Tror Rimguard är enda meningsfulla skyddet, men tyvärr helt ointressant imo att lägga 6000:- när försäkringsbolaget inte sponsrar överhuvudtaget.
Men Rimguard måste ju ha exakt samma problem. Du får rutan krossad och/eller bilverkstaden byter däck utan problem dvs borrar upp låset.
Fast är inte grejen "tid" här? Visst går det att borra upp ett lås med ett härdat borr (antagligen går det åt fler än ett). Men det för ett jäkla liv och tar en massa tid - dessutom ska 4 hjul borras bort. Då borde ju tjuven välja ett enklare mål än just den bilen... En vanlig låsbult däremot tvingar man ju ganska enkelt bort med standard-verktyg som finns för just det.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Närkontakt med vajerräcke

Inlägg av Elektrokungen »

Legato skrev:
Remuz skrev:
00:52 lossa


02:58 ta hjulen


02:58 ta hjulen (bakkamera)


02:59 drar (bakkamera)
Usch vad frustrerande. Blir sur bara av att se det.

Ganska läskigt också att det verkar ha blivit standard att först lossa bultarna. Skulle de bli avslöjade/skrämda när de väl ska hämta hjulen så är det ju risk att man kör iväg med lösa bultar på morgonen :cry:
En kollega råkade ut för detta problem för ett par år sedan med en Volvo V70. Hjulbultarna var lossade, och ena hjulet lossnade under färd. Ingen skadades, men bilen fick en del stryk.

Försäkringsbolaget hänvisade till paragrafen om bristfälligt underhåll i villkoren. En säkerhetskontroll skulle ha gjorts före körningen enligt dem. De betalade inte ut ersättning för hela skadan.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Närkontakt med vajerräcke

Inlägg av Legato »

Elektrokungen skrev:
Legato skrev:
Remuz skrev:
00:52 lossa


02:58 ta hjulen


02:58 ta hjulen (bakkamera)


02:59 drar (bakkamera)
Usch vad frustrerande. Blir sur bara av att se det.

Ganska läskigt också att det verkar ha blivit standard att först lossa bultarna. Skulle de bli avslöjade/skrämda när de väl ska hämta hjulen så är det ju risk att man kör iväg med lösa bultar på morgonen :cry:
En kollega råkade ut för detta problem för ett par år sedan med en Volvo V70. Hjulbultarna var lossade, och ena hjulet lossnade under färd. Ingen skadades, men bilen fick en del stryk.

Försäkringsbolaget hänvisade till paragrafen om bristfälligt underhåll i villkoren. En säkerhetskontroll skulle ha gjorts före körningen enligt dem. De betalade inte ut ersättning för hela skadan.
Riktigt otäckt och så surt efter en sån incident att inte veta om man får ersättning.

Jag undrar om man generellt sett skulle märka att bultarna är lösa eller om det oftast slutar med en olycka ganska direkt :shock:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Närkontakt med vajerräcke

Inlägg av Jerker »

Legato skrev:
Jag undrar om man generellt sett skulle märka att bultarna är lösa eller om det oftast slutar med en olycka ganska direkt :shock:
På slutet av 70-talet så hade min äldre bror en SAAB 96. Han råkade ut för vad som måste ha varit ett sabotage. När han var ute och åkte så tappade han plötsligt vänster bakhjul som fortsatte i färdriktningen medan bilens underrede slog i marken och stannade. De hittade alla hjulbultar som låg samlade på ett ställe i diket vid fälgkåpan och kunde montera på hjulet igen. Bakskärmen fick sig också en knyck, annars hände inget med bilen.
Skriv svar