Vibrationer vid acceleration
Moderator: Redaktion
Vibrationer vid acceleration
Hej;
Har på senare tid börjat få vibrationer i framvagnen vid accelerationer upp till ca 80-90km/h,efter det försvinner det. Någon som haft samma erfarenhet och vet vad det kan vara?
Min X är från 2016 och har rullat ca 7000mil.
Har på senare tid börjat få vibrationer i framvagnen vid accelerationer upp till ca 80-90km/h,efter det försvinner det. Någon som haft samma erfarenhet och vet vad det kan vara?
Min X är från 2016 och har rullat ca 7000mil.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vibrationer vid acceleration
Det är ett av de vanligaste felen på Tesla, drabbar främst X och S med luftfjädring, det är de främre drivaxlarna som tar stryk när man accelererar kraftigt i läge ”normal” eller högre.
Jag har själv bytt mina drivaxlar två ggr, och det ska nu finnas en permanent lösning på problemet, ”revision D” eller något liknande.
Det finns flera trådar om detta problem redan där du kan hitta mer information.
/fth
Jag har själv bytt mina drivaxlar två ggr, och det ska nu finnas en permanent lösning på problemet, ”revision D” eller något liknande.
Det finns flera trådar om detta problem redan där du kan hitta mer information.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vibrationer vid acceleration
Och är det inte drivknutar så kan det vara hjulvinklar som är dåliga eller styrleder som börjar bli glappa.
Hjulvinklar brukar dock märkas även på andra sätt, tex ojämt däckslitage eller knepig väghållning, och styrleder
brukar även det märkas på väghållning osv, men båda dessa kan likväl ge vibrationer utan andra märkbara effekter.
En erfaren tekniker borde dock kunna testa och se vad som är orsaken
Hjulvinklar brukar dock märkas även på andra sätt, tex ojämt däckslitage eller knepig väghållning, och styrleder
brukar även det märkas på väghållning osv, men båda dessa kan likväl ge vibrationer utan andra märkbara effekter.
En erfaren tekniker borde dock kunna testa och se vad som är orsaken
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- westerlund
- Teslaägare
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 27 jul 2017 12:09
Re: Vibrationer vid acceleration
jag hade bilen inne pga detta fel och de sa att det var relaterat till fjädringen. fick som svar efter service att de ska begränsa effekten vid annat än ”low” för att undvika detta. är besviken men vad ska man göra? problemet verkar komma tillbaka även vid bytta delar.
Re: Vibrationer vid acceleration
Jag märker enbart av det när jag gasar från våran grusväg där inställningen är GPS styrd från very high och sänks till low på vanliga vägen. Medans den sänker fjädringen så kan man känna att det skakar lite när man gasar som fan. Dock känner jag inga skakningar om jag alltid har fjädring på low.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Vibrationer vid acceleration
Finns en fix nu.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Vibrationer vid acceleration
Fixen verkar fungera, värt att kolla upp för alla med Model X!
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Vibrationer vid acceleration
Har bokat tid för detta i Malmö nu och hänvisat till dokumentet ovan i "fritextfältet". Får se vad de säger, vibrationerna har nämligen börjat visa sig i Low nu också, vilket är lite surt då man manuellt måste välja att ställa bilen i Very Low vid varje resa om man vill använda det läget ('Always Low' sätter bara bilen i läget 'Low').
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Vibrationer vid acceleration
Samma här. Också bokat service enligt denna nya SB fast i Upplands-Väsby.ellerstrom skrev:Har bokat tid för detta i Malmö nu och hänvisat till dokumentet ovan i "fritextfältet". Får se vad de säger, vibrationerna har nämligen börjat visa sig i Low nu också, vilket är lite surt då man manuellt måste välja att ställa bilen i Very Low vid varje resa om man vill använda det läget ('Always Low' sätter bara bilen i läget 'Low').
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Vibrationer vid acceleration
Jag fick tid den 30:e september. Känns faktiskt bra i detta ärende, då de garanterat måste beställa hem dessa nya delar (och då kanske de hinner få dem också ). Kommer skriva här igen sen och berätta hur det har gått.HerrNilsson skrev:Samma här. Också bokat service enligt denna nya SB fast i Upplands-Väsby.ellerstrom skrev:Har bokat tid för detta i Malmö nu och hänvisat till dokumentet ovan i "fritextfältet". Får se vad de säger, vibrationerna har nämligen börjat visa sig i Low nu också, vilket är lite surt då man manuellt måste välja att ställa bilen i Very Low vid varje resa om man vill använda det läget ('Always Low' sätter bara bilen i läget 'Low').
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Vibrationer vid acceleration
+1. 18/9 SC Sthlm.ellerstrom skrev:Jag fick tid den 30:e september. Känns faktiskt bra i detta ärende, då de garanterat måste beställa hem dessa nya delar (och då kanske de hinner få dem också ). Kommer skriva här igen sen och berätta hur det har gått.HerrNilsson skrev:Samma här. Också bokat service enligt denna nya SB fast i Upplands-Väsby.ellerstrom skrev:Har bokat tid för detta i Malmö nu och hänvisat till dokumentet ovan i "fritextfältet". Får se vad de säger, vibrationerna har nämligen börjat visa sig i Low nu också, vilket är lite surt då man manuellt måste välja att ställa bilen i Very Low vid varje resa om man vill använda det läget ('Always Low' sätter bara bilen i läget 'Low').
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Vibrationer vid acceleration
Jag har också haft detta problem en längre tid och bokade nu service för det. Har även fått väldigt slitna däck på insidan, framförallt bakdäcken, se bild nedan. Vet ej om dessa 2 problem hör ihop, men det känns väldigt irriterande att behöva byta däck för att de slits på det viset, har haft bilen i bra precis ett år nu... Gjorde en hjulinställning och satte på vinterdäcken istället, men hur ska man veta att de inte slits på samma sätt?
//Slarti
//Slarti
Re: Vibrationer vid acceleration
Slitaget på däcken beror troligen på körning med fjädringen satt på Very Low.Slarti skrev:Jag har också haft detta problem en längre tid och bokade nu service för det. Har även fått väldigt slitna däck på insidan, framförallt bakdäcken, se bild nedan. Vet ej om dessa 2 problem hör ihop, men det känns väldigt irriterande att behöva byta däck för att de slits på det viset, har haft bilen i bra precis ett år nu... Gjorde en hjulinställning och satte på vinterdäcken istället, men hur ska man veta att de inte slits på samma sätt?
//Slarti
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vibrationer vid acceleration
Jo jag har också läst mig till att det är en trolig anledning...
Och anledningen till att jag kört i very low är ju just för att slippa vibrationerna, så på något vis borde det kunna vara Teslas ansvar?
Och anledningen till att jag kört i very low är ju just för att slippa vibrationerna, så på något vis borde det kunna vara Teslas ansvar?
Re: Vibrationer vid acceleration
Kör du på Low så bör varken vibrationer eller snedslitning uppstå. Vibrationerna uppstår när man trampar plattan i botten på högre inställning på luftfjädringen (High och Very High främst).Slarti skrev:Jo jag har också läst mig till att det är en trolig anledning...
Och anledningen till att jag kört i very low är ju just för att slippa vibrationerna, så på något vis borde det kunna vara Teslas ansvar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vibrationer vid acceleration
Man kan dock få vibrationer på low om man redan har fått slitna knutar...Svenssons skrev:Kör du på Low så bör varken vibrationer eller snedslitning uppstå. Vibrationerna uppstår när man trampar plattan i botten på högre inställning på luftfjädringen (High och Very High främst).Slarti skrev:Jo jag har också läst mig till att det är en trolig anledning...
Och anledningen till att jag kört i very low är ju just för att slippa vibrationerna, så på något vis borde det kunna vara Teslas ansvar?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vibrationer vid acceleration
Min X 100D har fått vibrationerna trots att den haft Always Low sedan leverans. Så det är ingen garanti för att slippa det. Nu ska jag få det fixat om ett par veckor. Förhoppningsvis ska väl problemet vara mer "permanent" löst.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Vibrationer vid acceleration
Du har aldrig någonsin testat att sätta fjädring på High eller Very High? Har du GPS-baserad fjädring påslagen så kommer den ju sättas till High/Very High nästa gång du är där utan att du tänker på det. Är det ett ställa som t.ex. arbetsplatsen där du ska visa frigången och sedan göra testkörning så finns det risk att det blir acceleration i High/Very High.jpetters skrev:Min X 100D har fått vibrationerna trots att den haft Always Low sedan leverans. Så det är ingen garanti för att slippa det. Nu ska jag få det fixat om ett par veckor. Förhoppningsvis ska väl problemet vara mer "permanent" löst.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vibrationer vid acceleration
Jodå, men väl medveten om risken så jag har tagit bort GPS-minnet för höjning av fjädringen.Svenssons skrev:Du har aldrig någonsin testat att sätta fjädring på High eller Very High? Har du GPS-baserad fjädring påslagen så kommer den ju sättas till High/Very High nästa gång du är där utan att du tänker på det. Är det ett ställa som t.ex. arbetsplatsen där du ska visa frigången och sedan göra testkörning så finns det risk att det blir acceleration i High/Very High.jpetters skrev:Min X 100D har fått vibrationerna trots att den haft Always Low sedan leverans. Så det är ingen garanti för att slippa det. Nu ska jag få det fixat om ett par veckor. Förhoppningsvis ska väl problemet vara mer "permanent" löst.
Visst kan det vara så att bilen stått i Normal vid viss acceleration vid något tillfälle. Men det har utan tvekan blivit gradvis värre över senaste 1000 milen och >99% av dessa är i Low.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Vibrationer vid acceleration
Hur tar man bort detta minnet? Min höjer sig på fel ställen. Har även jag vibrationer i min S. Bokade tid nu i appen.jpetters skrev:Jodå, men väl medveten om risken så jag har tagit bort GPS-minnet för höjning av fjädringen.Svenssons skrev:Du har aldrig någonsin testat att sätta fjädring på High eller Very High? Har du GPS-baserad fjädring påslagen så kommer den ju sättas till High/Very High nästa gång du är där utan att du tänker på det. Är det ett ställa som t.ex. arbetsplatsen där du ska visa frigången och sedan göra testkörning så finns det risk att det blir acceleration i High/Very High.jpetters skrev:Min X 100D har fått vibrationerna trots att den haft Always Low sedan leverans. Så det är ingen garanti för att slippa det. Nu ska jag få det fixat om ett par veckor. Förhoppningsvis ska väl problemet vara mer "permanent" löst.
Visst kan det vara så att bilen stått i Normal vid viss acceleration vid något tillfälle. Men det har utan tvekan blivit gradvis värre över senaste 1000 milen och >99% av dessa är i Low.
Re: Vibrationer vid acceleration
Platser där det är sparat kommer visa en knapp med ett kryss på sidan för Suspension. Trycker man på denna tar man bort minnet där.hed skrev:Hur tar man bort detta minnet? Min höjer sig på fel ställen. Har även jag vibrationer i min S. Bokade tid nu i appen.jpetters skrev:
Jodå, men väl medveten om risken så jag har tagit bort GPS-minnet för höjning av fjädringen.
Visst kan det vara så att bilen stått i Normal vid viss acceleration vid något tillfälle. Men det har utan tvekan blivit gradvis värre över senaste 1000 milen och >99% av dessa är i Low.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vibrationer vid acceleration
Tack!Svenssons skrev:Platser där det är sparat kommer visa en knapp med ett kryss på sidan för Suspension. Trycker man på denna tar man bort minnet där.hed skrev:Hur tar man bort detta minnet? Min höjer sig på fel ställen. Har även jag vibrationer i min S. Bokade tid nu i appen.jpetters skrev:
Jodå, men väl medveten om risken så jag har tagit bort GPS-minnet för höjning av fjädringen.
Visst kan det vara så att bilen stått i Normal vid viss acceleration vid något tillfälle. Men det har utan tvekan blivit gradvis värre över senaste 1000 milen och >99% av dessa är i Low.
Re: Vibrationer vid acceleration
Hej; Fick du åtgärdat problemet, gick det på garantin? Har också ställt frågan till Malmö om att få det åtgärdat.ellerstrom skrev:Jag fick tid den 30:e september. Känns faktiskt bra i detta ärende, då de garanterat måste beställa hem dessa nya delar (och då kanske de hinner få dem också ). Kommer skriva här igen sen och berätta hur det har gått.HerrNilsson skrev:Samma här. Också bokat service enligt denna nya SB fast i Upplands-Väsby.ellerstrom skrev:Har bokat tid för detta i Malmö nu och hänvisat till dokumentet ovan i "fritextfältet". Får se vad de säger, vibrationerna har nämligen börjat visa sig i Low nu också, vilket är lite surt då man manuellt måste välja att ställa bilen i Very Low vid varje resa om man vill använda det läget ('Always Low' sätter bara bilen i läget 'Low').
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Vibrationer vid acceleration
Vad bra att du letade upp denna tråd till mig Olleman! Lovade ju att skriva ett svar här, men hade helt missat det.Olleman skrev:Hej; Fick du åtgärdat problemet, gick det på garantin? Har också ställt frågan till Malmö om att få det åtgärdat.ellerstrom skrev:Jag fick tid den 30:e september. Känns faktiskt bra i detta ärende, då de garanterat måste beställa hem dessa nya delar (och då kanske de hinner få dem också ). Kommer skriva här igen sen och berätta hur det har gått.HerrNilsson skrev:Samma här. Också bokat service enligt denna nya SB fast i Upplands-Väsby.ellerstrom skrev:Har bokat tid för detta i Malmö nu och hänvisat till dokumentet ovan i "fritextfältet". Får se vad de säger, vibrationerna har nämligen börjat visa sig i Low nu också, vilket är lite surt då man manuellt måste välja att ställa bilen i Very Low vid varje resa om man vill använda det läget ('Always Low' sätter bara bilen i läget 'Low').
Hade bilen inne och de testkörde den (jag fick åka med) och det var uppenbart att de kunde känna av vibrationerna (vilket de också medgav). De sa även att de hade mätt upp den inne i verkstaden efteråt och att vibrationerna tyvärr var "inom toleranserna". Därför byttes ingenting, vilket jag tycker är riktigt trist faktiskt. Bilen vibrerar ganska kraftigt även i läge low numera (men minimalt/inget i very low) och jag hade verkligen hoppats att de kunde fixa detta på goodwill/garanti. Bilen är fantastisk att köra och kan inte tänka mig att köra annat än Tesla (i dagsläget iaf), men den hade onekligen varit ännu bättre om jag sluppit dessa vibrationer.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2