Vibrationer vid acceleration

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vibrationer vid acceleration

Inlägg av Svenssons »

hed skrev:
jpetters skrev:

Jodå, men väl medveten om risken så jag har tagit bort GPS-minnet för höjning av fjädringen.
Visst kan det vara så att bilen stått i Normal vid viss acceleration vid något tillfälle. Men det har utan tvekan blivit gradvis värre över senaste 1000 milen och >99% av dessa är i Low.
Hur tar man bort detta minnet? Min höjer sig på fel ställen. Har även jag vibrationer i min S. Bokade tid nu i appen.
Platser där det är sparat kommer visa en knapp med ett kryss på sidan för Suspension. Trycker man på denna tar man bort minnet där.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Vibrationer vid acceleration

Inlägg av hed »

Svenssons skrev:
hed skrev:
jpetters skrev:

Jodå, men väl medveten om risken så jag har tagit bort GPS-minnet för höjning av fjädringen.
Visst kan det vara så att bilen stått i Normal vid viss acceleration vid något tillfälle. Men det har utan tvekan blivit gradvis värre över senaste 1000 milen och >99% av dessa är i Low.
Hur tar man bort detta minnet? Min höjer sig på fel ställen. Har även jag vibrationer i min S. Bokade tid nu i appen.
Platser där det är sparat kommer visa en knapp med ett kryss på sidan för Suspension. Trycker man på denna tar man bort minnet där.
Tack!
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Olleman
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 24 jun 2015 15:31
Ort: Viken

Re: Vibrationer vid acceleration

Inlägg av Olleman »

ellerstrom skrev:
HerrNilsson skrev:
ellerstrom skrev:
Har bokat tid för detta i Malmö nu och hänvisat till dokumentet ovan i "fritextfältet". Får se vad de säger, vibrationerna har nämligen börjat visa sig i Low nu också, vilket är lite surt då man manuellt måste välja att ställa bilen i Very Low vid varje resa om man vill använda det läget ('Always Low' sätter bara bilen i läget 'Low').
Samma här. Också bokat service enligt denna nya SB fast i Upplands-Väsby.
Jag fick tid den 30:e september. Känns faktiskt bra i detta ärende, då de garanterat måste beställa hem dessa nya delar (och då kanske de hinner få dem också :) ). Kommer skriva här igen sen och berätta hur det har gått.
Hej; Fick du åtgärdat problemet, gick det på garantin? Har också ställt frågan till Malmö om att få det åtgärdat.
http://---
Rabattkod på 10 000:- vid köp av ny Modell S
Använd länken ovan!
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Vibrationer vid acceleration

Inlägg av ellerstrom »

Olleman skrev:
ellerstrom skrev:
HerrNilsson skrev:
ellerstrom skrev:
Har bokat tid för detta i Malmö nu och hänvisat till dokumentet ovan i "fritextfältet". Får se vad de säger, vibrationerna har nämligen börjat visa sig i Low nu också, vilket är lite surt då man manuellt måste välja att ställa bilen i Very Low vid varje resa om man vill använda det läget ('Always Low' sätter bara bilen i läget 'Low').
Samma här. Också bokat service enligt denna nya SB fast i Upplands-Väsby.
Jag fick tid den 30:e september. Känns faktiskt bra i detta ärende, då de garanterat måste beställa hem dessa nya delar (och då kanske de hinner få dem också :) ). Kommer skriva här igen sen och berätta hur det har gått.
Hej; Fick du åtgärdat problemet, gick det på garantin? Har också ställt frågan till Malmö om att få det åtgärdat.
Vad bra att du letade upp denna tråd till mig Olleman! Lovade ju att skriva ett svar här, men hade helt missat det.

Hade bilen inne och de testkörde den (jag fick åka med) och det var uppenbart att de kunde känna av vibrationerna (vilket de också medgav). De sa även att de hade mätt upp den inne i verkstaden efteråt och att vibrationerna tyvärr var "inom toleranserna". Därför byttes ingenting, vilket jag tycker är riktigt trist faktiskt. Bilen vibrerar ganska kraftigt även i läge low numera (men minimalt/inget i very low) och jag hade verkligen hoppats att de kunde fixa detta på goodwill/garanti. Bilen är fantastisk att köra och kan inte tänka mig att köra annat än Tesla (i dagsläget iaf), men den hade onekligen varit ännu bättre om jag sluppit dessa vibrationer.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Vibrationer vid acceleration

Inlägg av HX100 »

Fick du något prisförslag vad det skulle kosta att byta då?
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Vibrationer vid acceleration

Inlägg av ellerstrom »

HX100 skrev:
Fick du något prisförslag vad det skulle kosta att byta då?
Tänkte fråga det, men glömde tyvärr bort det i all hast. Ska försöka ta mig förbi i veckan och kolla.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Vibrationer vid acceleration

Inlägg av fimpen »

Nu rackarns slog vi till på på en flanka ny XP... och då uppkommer förstås frågan, ska jag våga gasa? Eller vränger sig drivaxlarna fortfarande?

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vibrationer vid acceleration

Inlägg av Remuz »

fimpen skrev:
Nu rackarns slog vi till på på en flanka ny XP... och då uppkommer förstås frågan, ska jag våga gasa? Eller vränger sig drivaxlarna fortfarande?

/Fimpen
Höj aldrig upp den så är risken minimal. Nu när min är fixad har det inte kommit tillbaka.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Vibrationer vid acceleration

Inlägg av fimpen »

Och du vågar trycka till?
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vibrationer vid acceleration

Inlägg av Remuz »

fimpen skrev:
Och du vågar trycka till?
Absolut, hela tiden. Däcken gråter...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Vibrationer vid acceleration

Inlägg av far1far2 »

När man ser hur luftfjädring och hjulupphängning är konstruerat, fattar man att maxacc i andra lägen än low eller wery low är rena döden för både fram- och bakvagn. Kör alltid i low och har gjort i n8000 mil. Aldrig några problem. Sen skadar det inte att så snart man fått bilen göra en koll av hjulinställningen. På ~40 % av alla ny står den snett åt h-e!
X100 lev.14/8-18.
Skriv svar