Sida 1 av 2

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 10:26
av Bjelke
fth skrev:
Verdi skrev:
AP1 har ju samma hård och mjukvara som "alla andra" biltillverkare.
Man undrar ju återigen hur långt Tesla skulle ha kommit om man inte avbrutit samarbetet med MobilEye och snöat in på "kan själv"... :roll:

/fth
Bra mycket längre än nu iaf.... :(

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 10:51
av fth
Bjelke skrev:
fth skrev:
Verdi skrev:
AP1 har ju samma hård och mjukvara som "alla andra" biltillverkare.
Man undrar ju återigen hur långt Tesla skulle ha kommit om man inte avbrutit samarbetet med MobilEye och snöat in på "kan själv"... :roll:

/fth
Bra mycket längre än nu iaf.... :(
Ja, vissa features känns ju dessutom lite "hur svårt kan det vara?".

Ta avbländningen t.ex., det funkar ju för AP1 och för princip alla andra bilmärken., då borde det ju bara vara en fråga om att göra "reverse engineer" av en fungerande lösning, och konstatera antingen:
  • a) våra sensorer räcker till och algoritmen går att återskapa tämligen enkelt, så vi kör på en egen lösning!
eller
  • b) våra sensorer räcker inte till och/eller algoritmen är omöjlig att återskapa utan att göra intrång på patent etc, så vi kryper till korset och köper in en färdig lösning
Tesla verkar dock ha istället ha valt
  • c) vi försöker själva och hoppas på att det funkar, om det inte funkar så kör vi ändå
/fth

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 11:23
av taliz
Surprise surprise, jag tycker såväl avbländning som torkare funkar lika bra/dåligt som på min tidigare V60.
Brorsan tyckte det var helt värdelöst och oanvändbart på V60n, jag tycker det funkar tillräckligt bra för att användas.
Avbländningen slår av för ofta och på allt möjligt på båda bilarna, men den missar åtminstone inte att slå av vid möte.
När man får helljusblink är det alltid för att nån tror man kör med helljus fast det bara är halvljus, det är så skarpt. Samma på båda bilarna.
Regnsensorn verkar också fungera livkvärdigt, båda usla på lätt duggregn. Däremot hade ju Volvon ett vred där man kunde finjustera känsligheten vilket Teslan saknar.

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 12:17
av fth
taliz skrev:
Däremot hade ju Volvon ett vred där man kunde finjustera känsligheten vilket Teslan saknar.
På AP1 finns det iaf två lägen för känsligheten, är det inte så på AP2+?

/fth

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 13:04
av Walker
För att inte nämna VW’s ljusassistans. HEEEEEELT VÄRDELÖS!!!
(Iaf skoda, VW)

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 17:20
av HelectriC
LED Matrix på ipacen är något jag saknar enormt! Det var riktigt bra!

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 23:00
av Tars
En av anledningarna varför jag gillar AP 1.
Har samma strul tyvärr på min 3:a.

Re: Helljuset

Postat: 16 aug 2019 21:45
av El-vis
Jag har beställt en MX, men just nu kör jag en Volvo XC90 T8 och kan trösta er med att även helljusautomatiken på Volvon också får många blinkningar. Tror kanske tekniken inte är riktigt färdig i branschen i huvud taget.

Re: Helljuset

Postat: 16 aug 2019 22:30
av Fredrik j
Är ni lama i vänster långfinger eller vad är det frågan om? Jag har haft helljusassistent i mina bilar sedan 2009 och det har aldrig fungerat 100% så jag kör manuellt. Vad är problemet? Orkar ni inte blända ab strålkastarna? Orkar ni tugga maten?

Re: Helljuset

Postat: 16 aug 2019 22:39
av Front242
Mitt finger är det fart i, men jag stör mig på funktioner som funkar stokastiskt

Re: Helljuset

Postat: 16 aug 2019 22:47
av Fredrik j
Samma här. Jag provar när det rapporteras att dom är färdigutvecklade.

Re: Helljuset

Postat: 17 aug 2019 07:24
av mati
Fredrik j skrev:
Är ni lama i vänster långfinger eller vad är det frågan om? Jag har haft helljusassistent i mina bilar sedan 2009 och det har aldrig fungerat 100% så jag kör manuellt. Vad är problemet? Orkar ni inte blända ab strålkastarna? Orkar ni tugga maten?
Att skippa automatiken och köra manuellt är inget problem. Det har jag alltid gjort i min Model S eftersom helljusautomatiken fungerade korrekt ungefär i 0% av fallen. Precis som vindrutetorkarautomatiken. En perfekt slumpgenerator.
Dumt blir det först när automatiken fungerar oftast men ändå inte alltid. Man vänjer sig vid automatiken och glömmer att den är på. Samma sak skulle man kunna säga om autopiloten, farthållaren osv. Det är svårt med ett system som kräver handpåläggning ibland, framförallt när tillfällena när det fallerar uppträder helt oförutsägbart för mig som förare.
Och så upplever man det olika också. Jag tycker att helljusautomatiken i vår e-Golf fungerar riktigt bra. Sambon däremot tycker att den är oanvändbar, hon kör alltid manuellt. Det kan alltså inte vara fel på bilen, det måste vara fel på en av oss. ;)

Re: Helljuset

Postat: 17 aug 2019 10:31
av fth
Dumt blir det först när automatiken fungerar oftast men ändå inte alltid.
Precis, det påminner lite om ”uncanny valley” i robot/AI-sammanhang, oönskade effekter som uppstår när något är väldigt nära uppsatt mål, men inte riktigt där.

I robot/AI-sammanhang är effekten att objektet upplevs som djupt obehagligt, nästan mänskligt men ”deeply off”. I ”vårt” sammanhang är effekten att vi använder, förlitar oss på, och tyvärr i vissa fall lägger våra liv i ”händerna” på system som inte är tillräckligt bra ännu.

Autopiloten är ju ett utmärkt exempel, den är ju tillräckligt bra för att vara genuint användbar, men längt ifrån tillräckligt bra för att vara idiotsäker. Vi som har varit med ett tag under utvecklingen vet hur långt vi kan lita på den och är ständigt beredda på att ta över när det går snett, men det kan man kanske inte förvänta sig av nya ägare.

/fth

Re: Helljuset

Postat: 27 aug 2019 06:21
av Kilowatt
Fredrik j skrev:
Samma här. Jag provar när det rapporteras att dom är färdigutvecklade.
Då lär du få vänta :lol:

Re: Helljuset

Postat: 27 aug 2019 07:40
av Teslaspolen
Helljusautomatiken fungerar hyfsat på vår AP2 X. Problemet är när mötande bländar av alldeles för tidigt, då bländar X:en inte av förrens på tok för sent.

Någon som vet ifall helljusauto och autotorkare "lär sig" av när användare slår på/av dessa, likt autopiloten?

Re: Helljuset

Postat: 27 aug 2019 12:05
av taliz
Efter att de första månaderna i stort sett bara kört "på landet" och nu på sistone mycket i och runt storstad förstår jag varför det är skilda åsikter.
På landsväg funkar det bra för det är inte så mkt störningsmoment, lätt för systemet att avgöra när det kommer en mötande bil. I stan och på ringleder osv funkar det däremot väldigt dåligt. Så många olika ljuskällor i olika vinklar och barriärer som får systemet att bli helt vilset.