Adaptiv farthållare?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Adaptiv farthållare?

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Riktigt jobbigt blir det bara när kartorna inte stämmer, dvs bilen tror att den har koll, men kartdatat är åt helvete fel. Vi har t.ex. en nybyggd 100-väg utanför Lidköping där bilen helt plötsligt tvänitar eftersom kartdatat uppenbarligen säger att det är en 30-väg.
Uhm menar du att även Audi har detta problem alltså?
Låter ju lagom knasigt att den går på kartdata trots att den kan läsa skyltar.
Hur ska den annars göra? Den bromsar ju långt före skylten, dvs oftast innan den syns, så att man har föreskriven hastighet när man passerar skylten, eller strax därefter. Jag kan inte komma på ett annat sätt att lösa detta på. När hastighetsbegränsingen inte finns med på kartan så reagerar bilen inte förrän den faktiskt ser skylten, logiskt. Men kameran är lite närsynt så att säga. Skyltarna upptäcks i regel inte förrän man är nästan framme. Och då blir det lite som i Teslan, dvs tvärnit vid skylten, eftersom bilen inte visste att den skulle komma.
Tvärtom är det så att så fort bilen upptäcker att den har bromsat för en skylt som bara finns på kartan men inte i verkligheten, så återgår den till den gamla hastigheten. Men det är klart att det kan bli jobbigt när man alltid kör på vägar där GPS-datat inte stämmer. Då är det bara stänga av funktionen och låta bilen enbart gå efter de skyltarna som den faktiskt ser.
Regen när skylten upptäcks borde vara lagom. Hursomhelst är det då "som vanligt", alla klagar på att "Tesla suger" för de inte kan läsa skyltar och bromsar felaktigt pga taskig kartdata. Nu visar det sig alltså att det inte är något unikt för Tesla, utan samma problem drabbar Audi(och troligen andra som använder Mobileye?).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Adaptiv farthållare?

Inlägg av mati »

Då är vi där igen. Men okej då.
Skyltavläsningen fungerar ungefär 10m innan man passerar skylten. Det kan vara tidigare eller senare, men på ett ungefär. Och det beror såklart på kamerans upplösning och den tillgängliga processorkraften. Det går såklart i teorin att hitta även en skylt som står 100m lägre fram, men det skulle kräva mycket mer upplösning och processorkraft. Det är ingen som gör detta. Att bromsa när skylten upptäcks är således för sent. Framförallt när det står en fartkamera precis efter skylten.
Du läste förmodligen aldrig riktigt vad jag skrev, men Audis prediktiva farthållare reagerar på allt möjligt, inte bara hastighetsskyltar. Den varnar och bromsar lagom tidigt inför kurvor och rondeller, den anpassar regenereringens styrka utifrån vägens beskaffenhet, den accelererar aldrig upp till den maximalt tillåtna hastigheten, när den vet att den kommer en ny hastighetsbegränsning lite längre fram. Praktiskt på tyska landsvägar med ständiga 70-100-70-50-70-100... Den kör som em människa med lokalkännedom skulle man kunna säga.
Skyltavläsningen är bara en liten del av det hela. Visst läser den skyltar. Men den förmågan används bara som ett komplement. Det hela fungerar otoligt bra. Långt bättre än allt annat jag har sett och testat hittills.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Adaptiv farthållare?

Inlägg av taliz »

Jaja, Audin är otroligt bra, förutom då när den inte är det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Adaptiv farthållare?

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Jaja, Audin är otroligt bra, förutom då när den inte är det. Bild
Farthållaren är väldigt bra, ja. Oavsett vad du tycker. Men eftersom du inte har testat den kan du egentligen inte tycka nånting alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Adaptiv farthållare?

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Jaja, Audin är otroligt bra, förutom då när den inte är det. Bild
Farthållaren är väldigt bra, ja. Oavsett vad du tycker. Men eftersom du inte har testat den kan du egentligen inte tycka nånting alls.
Tyckte nyss du sa att den fantombromsade?
Nåja, kan säkert tänka mig att den i nuläget är "jämnare" än Tesla. Min Model 3 accelerar och bromsar lite lite för kraftigt, inte så det känns ryckigt men det "känns", något mjukare skulle den kunna vara. Men det kommer nog med nån OTA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Adaptiv farthållare?

Inlägg av Fredrik j »

Hastighetsskyltarna längs vägarna är anpassade för bilister som kör sina bilar helt själva. Det är tänkt att det ska räcka att börja sänka hastigheten när man ser skylten (med sina egna ögon alltså). Är marginalen för liten sitter det en tilläggsskylt med avstånd.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Adaptiv farthållare?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Hastighetsskyltarna längs vägarna är anpassade för bilister som kör sina bilar helt själva. Det är tänkt att det ska räcka att börja sänka hastigheten när man ser skylten (med sina egna ögon alltså). Är marginalen för liten sitter det en tilläggsskylt med avstånd.
Ja exakt, kan en människa se det borde kameror kunna göra det också.
Det där med tilläggsskyltar är väl en rätt ny företeelse förövrigt? Har inte för mig det fanns skyltar med att en viss hastighet gäller om tex 200m för 20 år sen. Men de bör ju hjälpa automatiken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Adaptiv farthållare?

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Hastighetsskyltarna längs vägarna är anpassade för bilister som kör sina bilar helt själva. Det är tänkt att det ska räcka att börja sänka hastigheten när man ser skylten (med sina egna ögon alltså). Är marginalen för liten sitter det en tilläggsskylt med avstånd.
Ja exakt, kan en människa se det borde kameror kunna göra det också.
Det där med tilläggsskyltar är väl en rätt ny företeelse förövrigt? Har inte för mig det fanns skyltar med att en viss hastighet gäller om tex 200m för 20 år sen. Men de bör ju hjälpa automatiken.
Japp, då kanske bilen bromsar vid tilläggsskylten istället :roll:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Adaptiv farthållare?

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Hastighetsskyltarna längs vägarna är anpassade för bilister som kör sina bilar helt själva. Det är tänkt att det ska räcka att börja sänka hastigheten när man ser skylten (med sina egna ögon alltså). Är marginalen för liten sitter det en tilläggsskylt med avstånd.
Ja exakt, kan en människa se det borde kameror kunna göra det också.
Det där med tilläggsskyltar är väl en rätt ny företeelse förövrigt? Har inte för mig det fanns skyltar med att en viss hastighet gäller om tex 200m för 20 år sen. Men de bör ju hjälpa automatiken.
Japp, då kanske bilen bromsar vid tilläggsskylten istället :roll:
Naah, tom min gamla V60 uppfattade att det var just en tilläggsskylt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Adaptiv farthållare?

Inlägg av Fredrik j »

Min volvo s90 fattar också att det är en tilläggsskylt och sänker inte farten innan den "riktiga" skylten. Jag tror tilläggsskylten sitter där steget i hastighetsgränser hoppar över ett steg. T.ex. från 100 ner till 70.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Adaptiv farthållare?

Inlägg av sven-labil »

Det vore ju såklart bra om de fick ordning på skyltavläsningen men jag vore betydligt gladare om det kom en lösning på fantombromsningarna :| (Eller iaf. få möjligheten att stänga av den adaptiva funktionen och få en gammaldags farthållare. Har hört det ryktas att man kunnat göra det förr...) Efter att min bil blivit rädd för bropelare, mötande trafik (oftast med en fil i min färdriktning mellan) och husvagnar nära filmarkeringarna så undviker jag att använda farthållare på 2+1 och motorvägar. Har experimenterat en del med inställningarna för avstånd och varningar men det verkar inte spela någon roll... Är det någon som borde göra skillnad?
Har 2019.5.15 eftersom bilen (S 75D från 2018) konsekvent misslyckas med att installera uppdateringar. Funkar det möjligen bättre med en nyare version?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Adaptiv farthållare?

Inlägg av jpetters »

sven-labil skrev:
Det vore ju såklart bra om de fick ordning på skyltavläsningen men jag vore betydligt gladare om det kom en lösning på fantombromsningarna :| (Eller iaf. få möjligheten att stänga av den adaptiva funktionen och få en gammaldags farthållare. Har hört det ryktas att man kunnat göra det förr...) Efter att min bil blivit rädd för bropelare, mötande trafik (oftast med en fil i min färdriktning mellan) och husvagnar nära filmarkeringarna så undviker jag att använda farthållare på 2+1 och motorvägar. Har experimenterat en del med inställningarna för avstånd och varningar men det verkar inte spela någon roll... Är det någon som borde göra skillnad?
Har 2019.5.15 eftersom bilen (S 75D från 2018) konsekvent misslyckas med att installera uppdateringar. Funkar det möjligen bättre med en nyare version?
Det fungerar avsevärt bättre på nyare versioner. Inte perfekt på något sätt, men stor skillnad.
Boka en servicetid i appen och beskriv problemet.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
konungen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 okt 2019 22:02
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Adaptiv farthållare?

Inlägg av konungen »

Teslanorr skrev:
Hej,

När min 2016 MX är på Werksta för plåtskada efter en 4 taggars råbock i sidan... Då har jag fått låna en Audi A6.. Och EN sak jag verkligen gillar är dess adaptiva farthållare! Den saktar ner vi lägre hastighet, och ökar igen vid högre hastighet, genom att läsa skyltarna ordentligt och i bra förväg verkar det som. Enda är väl att man inte kan ställa in några km/h mer som nån generell inställning.. Som man ju kan i Teslan. Inte vad jag hittat i alla fall..

Jag undrar om det är jag som inte fattat hur man gör detta med MX, eller om det helt enkelt inte fungerar alls?

Och om det inte fungerar på min 2016 modell kommer det fungera på nya MX som man går i väntans tider för?


Kan ge spännande effekter. I Kalmar på en 60väg läser audi etron 120km/h som det står på skylten för tåget som går jämte. Så har du farthållaren på där så gasar den kvickt upp till 120 ;-)
Tesla model X beställd 2019-10-30
El till spotpris, timmätning, 500kr att handla smarta prylar för och halva elpriset för elbilsladdning https://invite.tibber.com/249003e6
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Adaptiv farthållare?

Inlägg av Bjelke »

konungen skrev:
Teslanorr skrev:
Hej,

När min 2016 MX är på Werksta för plåtskada efter en 4 taggars råbock i sidan... Då har jag fått låna en Audi A6.. Och EN sak jag verkligen gillar är dess adaptiva farthållare! Den saktar ner vi lägre hastighet, och ökar igen vid högre hastighet, genom att läsa skyltarna ordentligt och i bra förväg verkar det som. Enda är väl att man inte kan ställa in några km/h mer som nån generell inställning.. Som man ju kan i Teslan. Inte vad jag hittat i alla fall..

Jag undrar om det är jag som inte fattat hur man gör detta med MX, eller om det helt enkelt inte fungerar alls?

Och om det inte fungerar på min 2016 modell kommer det fungera på nya MX som man går i väntans tider för?


Kan ge spännande effekter. I Kalmar på en 60väg läser audi etron 120km/h som det står på skylten för tåget som går jämte. Så har du farthållaren på där så gasar den kvickt upp till 120 ;-)
:lol: nästan lite kul ändå ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar