Model X skall kunna dra 4500kg

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Model X skall kunna dra 4500kg

Inlägg av chpaulin »

Snubblade över denna artikeln från Teslarati där Jim Chen från tesla skall a sagt att Model X skall kunna dra ett släp på 10 000 punds. Ganska massivt släp eller? Undrar hur de skall få till det när Model S haft lite problem med överhettning utan släp.

http://www.teslarati.com/tesla-model-x- ... 00-pounds/
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Model X skall kunna dra 4500kg

Inlägg av pegs »

En 4-hjulsdriven X (eller S) vore förmodligen en riktigt trevlig dragbil.
Bra grepp och rejält med vrid.
Kylning och räckvidd känns som två relevanta kontrollfrågor.

(Är det inte dags snart för lite mer information från Tesla angående X?)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Model X skall kunna dra 4500kg

Inlägg av Martinen »

Läste samma artikel igår. Riktigt spännande.
Börjar redan fundera på om man måste byta nästa år.
:shock:
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Model X skall kunna dra 4500kg

Inlägg av Daoops »

pegs skrev:
En 4-hjulsdriven X (eller S) vore förmodligen en riktigt trevlig dragbil.
Bra grepp och rejält med vrid.
Kylning och räckvidd känns som två relevanta kontrollfrågor.

(Är det inte dags snart för lite mer information från Tesla angående X?)
Jag sätter fem smurfbär på att dom öppnar designstudion på onsdag 8e Juli. Och varför? Jo för Elon har ju erkänt i vintras att han är lite på den optimistiska sidan ganska ofta när det kommer till tidsuppskattningar och han skulle försöka bli bättre på det. Och i samma veva nämnde han också lite hastigt (vet inte om ni tänkte på det?) att Tesla skall gå från att inte teasa nyheter lika mycket till att annonsera mer när det verkligen händer för att inte trissa aktiekursen i onödan. Och så har det ju blivit, lite tråkigare att följa Elons twitter men när det väl kommer något så har det redan hänt. Och lite därför tror jag att han vill visa att han kan leverera i utlovad tid nuförtiden (ja, alltså efter tre befintliga förseningar redan). Och han pratade väl om Juli för designstudion och tidig höst för första leveranser. Att öppna designstudion tidigt i juli nu då skulle ju verkligen visa, om inget annat än för honom själv, att han lever upp till den nya strategin.
Nästa vecka hoppas jag det är fullt ös på allsköns nyheter om att SpaceX lyckats landa boostern och veckan kommer bestå av vinklar från olika videos så därför är det nog lite marknads-strategiskt att vänta en vecka till för Model X. Mycket X närmsta veckor alltså :).

En mer realistisk jag inser att schemat säkert glider en bra bit till på Model X, och att även om dom så skulle landa första steget av raketen på toppen av Eiffeltornet så skulle det inte bli några direkta löpsedlar av det jämte att måns selmerlöv fått en flisa i tån.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Model X skall kunna dra 4500kg

Inlägg av Herr X »

Daoops skrev:
En mer realistisk jag inser att schemat säkert glider en bra bit till på Model X, och att även om dom så skulle landa första steget av raketen på toppen av Eiffeltornet så skulle det inte bli några direkta löpsedlar av det jämte att måns selmerlöv fått en flisa i tån.
Då kommer en följdfråga: är det så att vi som är ointresserade av vilken klänning prinsens fru hade på bröllopet, att en paradise hotel-skådespelare är otrogen och att Lill-babs snubblade i finalen på Let's dance, men istället intresserar oss för teknikutveckling som får genomgripande påverkan på mänskligheten, är en sådan minoritet av befolkningen att man på tidningarna inte bryr sig om oss? Eller är det så att de som väljer att utbilda sig till- och arbeta som journalister är en homogen grupp människor som saknar dessa intressen och därför undviker dessa ämnen?
Till och med min tidigare favorittidning NyTeknik upplever jag har tappat greppet lite: tidigare kunde man läsa om forskning och utveckling i svensk industri inom alla tänkbara områden, men nu upplever jag att det mesta handlar om miljöteknik. Jag vill inte läsa om avlägsna potentiella möjligheter att förbättra vindkraftverk med en tiondels procents verkningsgrad, om det samtidigt betyder att man struntar i att rapportera från de stora svenska mjukvaruföretagen, innovation i Gnosjöregionen och andra områden där svenskt kunnande är på gång.
Nån som känner igen sig, eller är det bara jag?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model X skall kunna dra 4500kg

Inlägg av vigge50 »

Detta är inget vi kan ta särskilt säker då han säger både att det ska vara Class III capability och "over 5,000 pounds, actually close to 10,000 pounds of towing capability.”
Om man kollar på Wikipedia såser det
Class I – up to 2,000 pounds (910 kg) – light loads
Class II – up to 3,500 pounds (1,600 kg) – light loads
Class III – up to 5,000 pounds (2,300 kg) – larger loads (campers, boats, etc.)
Class IV – up to 10,000 pounds (4,500 kg) – larger loads (campers, boats, etc.)
Class V – up to 17,000 pounds (7,700 kg) – larger loads (construction equipment, etc.)
Så det kan mycket väl vara begränsat till 2300 kg, vi får se vad dem säger på presentationen i höst.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Model X skall kunna dra 4500kg

Inlägg av chpaulin »

vigge50 skrev:
Så det kan mycket väl vara begränsat till 2300 kg, vi får se vad dem säger på presentationen i höst.
Tror du kan ha rätt här. Gissar att de börjar safe och kanske ökar senare. 2300kg bör räcka för de flesta (hästtransport, mindre båt, etc).
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Model X skall kunna dra 4500kg

Inlägg av Wahll »

Man blir ju lite sugen på att se en copycat på volvo lastvagnars reklam där de hissar upp lastbilen i draget. Xavier eller vad den stora roboten heter kan väl få lyfta den i draget.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model X skall kunna dra 4500kg

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Till och med min tidigare favorittidning NyTeknik upplever jag har tappat greppet lite: tidigare kunde man läsa om forskning och utveckling i svensk industri inom alla tänkbara områden, men nu upplever jag att det mesta handlar om miljöteknik. Jag vill inte läsa om avlägsna potentiella möjligheter att förbättra vindkraftverk med en tiondels procents verkningsgrad, om det samtidigt betyder att man struntar i att rapportera från de stora svenska mjukvaruföretagen, innovation i Gnosjöregionen och andra områden där svenskt kunnande är på gång.
Nån som känner igen sig, eller är det bara jag?
Jag känner igen det. Tittar i princip aldrig på TV längre och köper ytterst sällan tidningar. Även NyTeknik insåg man hade en hel del fel när de tog upp områden man var insatt i vilket gör att man inte direkt litar på saker som skrivs inom områden man inte är insatt i men intresserad av.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Model X skall kunna dra 4500kg

Inlägg av Larofo »

Samma här. Jag är otroligt sugen på presentationen av Model X!!!

Den enda journalist som inte är stöpt i samma räddhågsna mall som alla andra och som jag litar på
är Tibor. Och han är inte ens journalist. :D
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Model X skall kunna dra 4500kg

Inlägg av Herr X »

Larofo skrev:
Den enda journalist som inte är stöpt i samma räddhågsna mall som alla andra och som jag litar på
är Tibor. Och han är inte ens journalist. :D
Det finns några andra bra - motorjournalisten på SvD, Jonas Fröberg tror jag han heter, har så här långt rapporterat väldigt sakligt och ställt intressanta frågor till de han intervjuar. Han verkar tillhöra den gamla skolan som bryr sig om att leta upp sanningen och inte bara upprepa myter och overifierade påståenden. När det gäller teknik får ni gärna tipsa om bra svenska sajter och bloggar - läser i stort sett bara amerikanska sajter numera.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Model X skall kunna dra 4500kg

Inlägg av Daoops »

Herr X skrev:
Daoops skrev:
En mer realistisk jag inser att schemat säkert glider en bra bit till på Model X, och att även om dom så skulle landa första steget av raketen på toppen av Eiffeltornet så skulle det inte bli några direkta löpsedlar av det jämte att måns selmerlöv fått en flisa i tån.
Då kommer en följdfråga: är det så att vi som är ointresserade av vilken klänning prinsens fru hade på bröllopet, att en paradise hotel-skådespelare är otrogen och att Lill-babs snubblade i finalen på Let's dance, men istället intresserar oss för teknikutveckling som får genomgripande påverkan på mänskligheten, är en sådan minoritet av befolkningen att man på tidningarna inte bryr sig om oss? Eller är det så att de som väljer att utbilda sig till- och arbeta som journalister är en homogen grupp människor som saknar dessa intressen och därför undviker dessa ämnen?
Till och med min tidigare favorittidning NyTeknik upplever jag har tappat greppet lite: tidigare kunde man läsa om forskning och utveckling i svensk industri inom alla tänkbara områden, men nu upplever jag att det mesta handlar om miljöteknik. Jag vill inte läsa om avlägsna potentiella möjligheter att förbättra vindkraftverk med en tiondels procents verkningsgrad, om det samtidigt betyder att man struntar i att rapportera från de stora svenska mjukvaruföretagen, innovation i Gnosjöregionen och andra områden där svenskt kunnande är på gång.
Nån som känner igen sig, eller är det bara jag?
Inte bara du. Och det är säkert en kedjeeffekt av jounalisterna som underhåller samhället som styr vad media visar och så vidare in i en lite halvt hjärndöd spiral.
Men Elon hajar ju det här lite, och han vill ju uttalat få upp intresset för rymden..var ju rent av så SpaceX kom till (växthuset på mars). Men vad tror ni, om uppskjutningen blir av,lyckad och om landningen fungerar, då borde det bli en liten snutt om det i svt va?
Skriv svar