Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:

Att det skulle vara standard att starta om Spotify 2-3 gånger om dagen? Balanserad kritik som vanligt Mati....
Både Spotify och TuneIn har hakat upp sig i båda mina bilar på löpande band. Jag har oftast inte ens orkat försöka mig på omstart eller dylikt, och helt enkelt kört utan radio. Der hände åtminstone flera gånger per vecka. Jag kör inte varje dag.
Huruvida min kritik är balanserad tror jag inte att du kan bedöma. Du har aldrig sett mina bilar. Du hävdar ju däremot bestämt att alla dina Teslor har varit helt felfria. Enligt min erfarenhet är det omöjligt.
Det kan jag absolut bedöma. Ditt påstående rörde nämligen inte dina egna bilar, ditt påstående var att allt detta var standard för Tesla och det är givetvis ett helt absurt påstående.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Legato skrev:
Laban skrev:
Tycker regnsensorn (mjukvaran) funkar bra nu på trean. Klarar även lätt duggregn numera vilket inte fungerade i tidigare versioner.
För mig är just dugg det enda problemet. Men så har det varit med alla auto wipers för mig oavsett tillverkare.

Har iofs inte testat uppdateringen som kom i natt, men samma problem med v10 för mig iaf (noterat senast igår).
Funkar "sensorn" för dig på natten?? Min gör det inte alls, 0% funktion när det blir mörkt, dvs inga gatlyktor som lyser upp för då funkar det skapligt...
Det knepiga är att det inte ens räcker med helljuset påslaget.
Dagtid däremot har dom (äntligen) fått till det tillräckligt bra :)
Båda mina bilar funkar exakt lika, så det lär inte bero på något som är trasigt heller.
Du menar alltså att dina torkare aldrig startar i mörker ens vid ösregn? Isf funkar våra helt olika. För mig försämras funktionen i mörker, men "bara" i den mån att det krävs mer regn för att de ska aktiveras. Dock kör jag ganska lite i totalt beckmörker. På daglig basis så är det bara vår gata som saknar gatubelysning, men lite ljus kommer ju från närliggande hus osv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av jpetters »

Legato skrev:
mati skrev:
Tars skrev:
1. Ap låste sig så den va blind
2. GPS låste sig utanför Enköping
3. Vibrationer vid gaspådrag vid very low
4. Båda falcondörrarna skaver mot karossen fastän det har kommit en uppdatering listen , men den skaver i alla fall
5. En sne dörr, dock så är det inte därför jag lämnade tillbaka den.
6. Spotify låser sig 2-3 gånger om dagen i värsta fall så omstart va nödvändigt
7. Sätessensorn passagerardörren uppfattade att någon satt där så airbagen vart urkopplad efter ett tag så personen som satt där hade inte airbag aktiverat

Tror det var allt
Punkt 3-6 är väl default för en Tesla? Eller finns det bilar som inte har dessa "egenskaper"? Jag hade ju inga falkondörrar på min S men 3, 5 och 6 check.
Punkt 1 och 2 påminner väldigt mycket om Remuz bil. Och med tanke på hans resa och hur det gick hade jag också lämnat tillbaka bilen illa kvickt.
Punkt 7 verkar nåt nytt, men det känns ju inte olösbart.

Himla synd att en så fin och dyr bil inte levereras i bättre skick än så.
Att det skulle vara standard att starta om Spotify 2-3 gånger om dagen? Balanserad kritik som vanligt Mati...

Gör det ungefär så många gånger per kvartal och det har varit lika för alla fyra bilarna.

Att sned dörr skulle vara standard är såklart också ett löjligt påstående. Det förekommer såklart, men garanterat max 1 av 10. Antagligen snarare 1 av 100. Sneda lister är dock ganska vanligt, men det kan man ju också åtgärda själv.
Jag har inte punkt 4-6 på mina två bilar (S och X). Hade 3an, men den är åtgärdad.
Så inte är det default på alla bilar i varje fall.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av mati »

Legato skrev:
mati skrev:
Legato skrev:

Att det skulle vara standard att starta om Spotify 2-3 gånger om dagen? Balanserad kritik som vanligt Mati....
Både Spotify och TuneIn har hakat upp sig i båda mina bilar på löpande band. Jag har oftast inte ens orkat försöka mig på omstart eller dylikt, och helt enkelt kört utan radio. Der hände åtminstone flera gånger per vecka. Jag kör inte varje dag.
Huruvida min kritik är balanserad tror jag inte att du kan bedöma. Du har aldrig sett mina bilar. Du hävdar ju däremot bestämt att alla dina Teslor har varit helt felfria. Enligt min erfarenhet är det omöjligt.
Det kan jag absolut bedöma. Ditt påstående rörde nämligen inte dina egna bilar, ditt påstående var att allt detta var standard för Tesla och det är givetvis ett helt absurt påstående.
Okej, och om du läser mitt inlägg igen så ser du eventuellt att det var formulerat som en fråga och inte som ett påstående. Den skillnaden borde du kunna se. Två menigar, två frågetecken. Jag trodde faktiskt att det var ett normalt beteemde, just eftersom det var exakt likadant i båda mina bilar. Om det finns bilar där det funkar bättre så har jag väl haft otur helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
Legato skrev:

Att det skulle vara standard att starta om Spotify 2-3 gånger om dagen? Balanserad kritik som vanligt Mati....
Både Spotify och TuneIn har hakat upp sig i båda mina bilar på löpande band. Jag har oftast inte ens orkat försöka mig på omstart eller dylikt, och helt enkelt kört utan radio. Der hände åtminstone flera gånger per vecka. Jag kör inte varje dag.
Huruvida min kritik är balanserad tror jag inte att du kan bedöma. Du har aldrig sett mina bilar. Du hävdar ju däremot bestämt att alla dina Teslor har varit helt felfria. Enligt min erfarenhet är det omöjligt.
Det kan jag absolut bedöma. Ditt påstående rörde nämligen inte dina egna bilar, ditt påstående var att allt detta var standard för Tesla och det är givetvis ett helt absurt påstående.
Okej, och om du läser mitt inlägg igen så ser du eventuellt att det var formulerat som en fråga och inte som ett påstående. Den skillnaden borde du kunna se. Två menigar, två frågetecken. Jag trodde faktiskt att det var ett normalt beteemde, just eftersom det var exakt likadant i båda mina bilar. Om det finns bilar där det funkar bättre så har jag väl haft otur helt enkelt.
OK. Sorry men jag tror faktiskt du är betydligt smartare än så.

Är faktiskt helt övertygad om att du förstår att det inte är så att nästan alla Teslor har sneda dörrar och ett Spotify som behöver resettas ca 1000 ggr per år.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
Legato skrev:
Laban skrev:
Tycker regnsensorn (mjukvaran) funkar bra nu på trean. Klarar även lätt duggregn numera vilket inte fungerade i tidigare versioner.
För mig är just dugg det enda problemet. Men så har det varit med alla auto wipers för mig oavsett tillverkare.

Har iofs inte testat uppdateringen som kom i natt, men samma problem med v10 för mig iaf (noterat senast igår).
Funkar "sensorn" för dig på natten?? Min gör det inte alls, 0% funktion när det blir mörkt, dvs inga gatlyktor som lyser upp för då funkar det skapligt...
Det knepiga är att det inte ens räcker med helljuset påslaget.
Dagtid däremot har dom (äntligen) fått till det tillräckligt bra :)
Båda mina bilar funkar exakt lika, så det lär inte bero på något som är trasigt heller.
Du menar alltså att dina torkare aldrig startar i mörker ens vid ösregn? Isf funkar våra helt olika. För mig försämras funktionen i mörker, men "bara" i den mån att det krävs mer regn för att de ska aktiveras. Dock kör jag ganska lite i totalt beckmörker. På daglig basis så är det bara vår gata som saknar gatubelysning, men lite ljus kommer ju från närliggande hus osv.
Japp, mina gör absolut ingenting i mörker, oavsett regnmängd och bilens hastighet (dom torkar ju oftare ju fortare man kör normalt sett).
Vi har ju hela E4:an utan belysning här som jag kör flera mil på varje dag tex.
Nu är det ju inte helt riskfritt att testa det här fullt ut men det har jag gjort iaf, och 0% funktion i mörker är alltså resultatet :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Legato skrev:
Laban skrev:
Tycker regnsensorn (mjukvaran) funkar bra nu på trean. Klarar även lätt duggregn numera vilket inte fungerade i tidigare versioner.
För mig är just dugg det enda problemet. Men så har det varit med alla auto wipers för mig oavsett tillverkare.

Har iofs inte testat uppdateringen som kom i natt, men samma problem med v10 för mig iaf (noterat senast igår).
Funkar "sensorn" för dig på natten?? Min gör det inte alls, 0% funktion när det blir mörkt, dvs inga gatlyktor som lyser upp för då funkar det skapligt...
Det knepiga är att det inte ens räcker med helljuset påslaget.
Dagtid däremot har dom (äntligen) fått till det tillräckligt bra :)
Båda mina bilar funkar exakt lika, så det lär inte bero på något som är trasigt heller.
Du menar alltså att dina torkare aldrig startar i mörker ens vid ösregn? Isf funkar våra helt olika. För mig försämras funktionen i mörker, men "bara" i den mån att det krävs mer regn för att de ska aktiveras. Dock kör jag ganska lite i totalt beckmörker. På daglig basis så är det bara vår gata som saknar gatubelysning, men lite ljus kommer ju från närliggande hus osv.
Japp, mina gör absolut ingenting i mörker, oavsett regnmängd och bilens hastighet (dom torkar ju oftare ju fortare man kör normalt sett).
Vi har ju hela E4:an utan belysning här som jag kör flera mil på varje dag tex.
Nu är det ju inte helt riskfritt att testa det här fullt ut men det har jag gjort iaf, och 0% funktion i mörker är alltså resultatet :(
Urk. Ja det är ju under all kritik.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Verdi »

Har du blivit av med din 3:a också Tars? Tesla-fri? Eller Tesla-lös?

Hur länge ska du orka vara det då? ;)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Walker »

Jag undrade också lite det....
När kommer 13?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
Har du blivit av med din 3:a också Tars? Tesla-fri? Eller Tesla-lös?

Hur länge ska du orka vara det då? ;)
3:an är kvar just nu.
Har en firma som är intresserad av bilen och väntar bara på ett godkännande från dnb på överlåtelsen.
Ja..... jo...... det kommer jag ju va, men har några alternativ för att stilla mitt teslabehov. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Tars »

Walker skrev:
Jag undrade också lite det....
När kommer 13?
Jag kan inte kalla min tesla nr 12 för just me 12 då jag lämnade tillbaka den. Så vi håller oss till att jag ”bara” haft 11 st. Ska vi hårdra det så har jag haft samma bil 2 ggr.
Kanske blir det 3 ggr. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Daniel »

Kapar tråden lite, med angränsande frågor kring regnsensorn.
1. Min bil ändrar aldrig hastigheten när jag kör på autopilot, och bilen signalerar ny hastighet. Dvs om bilen kör i 90, och det blir 70, så fortsätter den köra i 90. Har läst i andra trådar att andras bilar justerar detta. Har inte navigate om autopilot aktiverat, men har relativ hastighet om +10km inställt. Någon inställning jag behöver ändra eller något jag ska meddela service center kring?
2. Emellanåt kommer energiförbrukningsdisplayen upp på skärmen bakom ratten, trots att jag inte valt att ha den där. Sen försvinner den av sig själv. Det händer alltid med en gul varningstriangel om begränsad regenerering. Detta hände aldrig på min förra bil, och inte hittat något kring vad detta beror på. Någon som kan sprida lite ljus över detta? Jag har alltid musik/radio på ena displayen och körd sträcka (A/B, totalt) på andra.

Inga stora saker, men alltid något frustrerande när saker händer som man inte vet/förstår.

I övrigt kan sägas att regnsensorn är bedrövlig i jämförelse med min förra bil, som var en RWD P85 från 2014. Den var mycket känsligare. Märkligt.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av GreenMachine »

Daniel skrev:
Kapar tråden lite, med angränsande frågor kring regnsensorn.
1. Min bil ändrar aldrig hastigheten när jag kör på autopilot, och bilen signalerar ny hastighet. Dvs om bilen kör i 90, och det blir 70, så fortsätter den köra i 90. Har läst i andra trådar att andras bilar justerar detta. Har inte navigate om autopilot aktiverat, men har relativ hastighet om +10km inställt. Någon inställning jag behöver ändra eller något jag ska meddela service center kring?
2. Emellanåt kommer energiförbrukningsdisplayen upp på skärmen bakom ratten, trots att jag inte valt att ha den där. Sen försvinner den av sig själv. Det händer alltid med en gul varningstriangel om begränsad regenerering. Detta hände aldrig på min förra bil, och inte hittat något kring vad detta beror på. Någon som kan sprida lite ljus över detta? Jag har alltid musik/radio på ena displayen och körd sträcka (A/B, totalt) på andra.

Inga stora saker, men alltid något frustrerande när saker händer som man inte vet/förstår.

I övrigt kan sägas att regnsensorn är bedrövlig i jämförelse med min förra bil, som var en RWD P85 från 2014. Den var mycket känsligare. Märkligt.
Bortsett från att av/på låter som en j—la dörrklocka så fungerar autopiloten hyr bra som helst. Hänt någon liten men knappt märkbar spökbroms och på dom vägar som jag kört på hittills, så har även hastigheterna stämt riktigt bra.

Åkte ikväll hem i beckmörker och duggregn och tork & ljusautomatiken var 100%-ig.
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Tjosansa »

Men lol. Byter du fru lika ofta? :shock:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Tars »

Tjosansa skrev:
Men lol. Byter du fru lika ofta? :shock:
Samma i 20 år. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Tjosansa »

Tars skrev:
Tjosansa skrev:
Men lol. Byter du fru lika ofta? :shock:
Samma i 20 år. Bild
:D
Bra jobbat. 25 år med min fru om en månad. ;)
Verdi

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Verdi »

Tjosansa skrev:
Tars skrev:
Tjosansa skrev:
Men lol. Byter du fru lika ofta? :shock:
Samma i 20 år. Bild
:D
Bra jobbat. 25 år med min fru om en månad. ;)
Hur gör ni? 17 år i december här... :)
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Tjosansa »

Verdi skrev:
Tjosansa skrev:
Tars skrev:
Tjosansa skrev:
Men lol. Byter du fru lika ofta? :shock:
Samma i 20 år. Bild
:D
Bra jobbat. 25 år med min fru om en månad. ;)
Hur gör ni? 17 år i december här... :)
Hihi
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Walker »

...i juni blev det 32 år. 8-)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Tars »

Tjosansa skrev:
Tars skrev:
Tjosansa skrev:
Men lol. Byter du fru lika ofta? :shock:
Samma i 20 år. Bild
:D
Bra jobbat. 25 år med min fru om en månad. ;)
Tack! Och grattis!
Vi firar iofs i 12:e november. Har varit ihop sen jag var 18 år.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Tars »

Walker skrev:
...i juni blev det 32 år. 8-)
Trevligt! Länge det.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av bonath »

Snart 50... Hade schysst moppe.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av NEO »

Schysst tråd, kan vi döpa om den till.

Hur många år som gifta och när träffades ni?

:lol:
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Leverans.... av nr. 11... eller nä 12 blev det!

Inlägg av Walker »

Namnförslag:
”Anti-tinder” :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar