Batteriuppvärmning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

NinjaNiklas

Batteriuppvärmning

Inlägg av NinjaNiklas »

Hallåj, jag har nästan aldrig ett varmt batteri på morgonen även trots att jag kör klimat å hela baletten.

T ex
Jag använder tibber för smartladdning så bilen laddas under natten då med 11A x3 och brukar vara klar mellan 04/06. Har sagt till appen att den ska vara klar senast 0630.
Såsom idag var bilen färdig till 80% vid 0630 och jag förvärmde i ca 15/20min för att gå ut och se hur ”gul ränderna” vid energi”hjulet” såg ut och det var gult hela vägen från 0 och nedåt....

Jag har kring 3mil till arbetet och det blir inte varmt, batteriet alltså, så regen funkar ju knappt. Jag har testat att kör motorväg lite längre och då blire såklart varmt så jag tror inget är trasigt, känns mer som mjukvara.

Förra vintern så kunde man ju se batterivärmar ikonen när man hade igång klimatanläggningen men den ser jag inte längre. Likadant så har bilens batteri aldrig varit så här kallt. (Har haft flera tesla i flera

Jag har en ’18 dec mx100d med 2019.32.11.1. Dock har det varit så här sen det började bli kallare på nätterna. Inte en suck vilken fw det var då.

Skrivit detta med två ungar som klättrat på mig så det kanske e lite plottrig text. Är det någon som upplever samma sak?
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av Yxel »

Japp. Den verkar inte värma batteriet alls med förvärmningen längre. Inte på min gammtesla iaf.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10238
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av Legato »

Batteriet måste vara kallare än 5 grader för att värmningen ska starta.

Min gissning är att din laddning precis "räcker" för att det ska hamna över 5 grader...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
NinjaNiklas

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av NinjaNiklas »

Okej, men även innan förvärmning kom så är det extremt sällan som det varit helgult bakom 0kW. Den står ju alltid i sin WC.

Måste verkligen åka typ 5mil innan jag har ett varmt batteri.

Jag har ju inte rangemode på så jag tycker det e skumt bara.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av [JM] »

Upplever samma sak. Körde ca 1mil på motorväg i 120km/h , +10C, innan begränsad regen försvann. Körde till en 50kW ChaDeMo och fick bara 30kW de 20min jag stog där.
Jar fått 47kW på samma ställe alla ggr förut jag varit där. Hade 400wh/km dit. Brukar ha ca 250.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10238
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Upplever samma sak. Körde ca 1mil på motorväg i 120km/h , +10C, innan begränsad regen försvann. Körde till en 50kW ChaDeMo och fick bara 30kW de 20min jag stog där.
Jar fått 47kW på samma ställe alla ggr förut jag varit där. Hade 400wh/km dit. Brukar ha ca 250.
"Blev medlem april 2019"

Gissar att du har begränsad erfarenhet av lägre yttertemperatur. På korta sträckor gör det väldigt stor skillnad, vilket ju inte är så konstigt då kupé och batterivärmare drar upp till 11 kW.

På långa sträckor är det dock inte så farligt, då är det generellt värre med slask/regn är kyla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Batteriuppvärmning

Inlägg av taliz »

Vad gör det om batteriet är ”kallt” då?
Varför vill man slösa energi på att värma upp det om det inte behövs?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av perkabolo »

taliz skrev:
Vad gör det om batteriet är ”kallt” då?
Varför vill man slösa energi på att värma upp det om det inte behövs?
En fråga jag också undrar över. Min vardags pendling är mellan 4 och 8 mil uppdelat på sträckor om max 2 mil 90% landsväg. Är det skadligt att köra med kallt batteri? Om inte känns det rätt bortkastat att hålla på och värma det. Det hinner liksom ändå aldrig bli varmt.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
kontakten2

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av kontakten2 »

Har du en suc ett stycke därifrån?
Du kan prova ställa in suc som destination när du kör för att lura den till att förvärma batteriet. Det kan funka. Nackdelen är att din gps kommer vilja dra dig dit.... :roll:
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tycker generellt att det är mycket mer regenbegränsning numera.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av Gustafsson »

Varför bry sig ? Bilen sköter ju detta bra. Bara man kommer ihåg att ladda bilen när man parkerar för natten, så man slipper långsam laddning innan man ska åka någonstans på morgonen. Bara bra för bromsarna att inte alltid använda regen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av HX100 »

Vart ser man hur varmt batteriet är?
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av Teslared »

Har en Leaf 24kWh som bara får lite mindre regen vid kalla temperaturer än Teslan. Vad skiljer?
Kan någon förklara också varför det går att få hög motoreffekt men inte hög regen då det är kallt, och så kallt är det inte nu i alla fall typ 5 grader plus.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10238
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av Legato »

HX100 skrev:
Vart ser man hur varmt batteriet är?
Det gör du inte (annat än med tredjeparts-mjukvara), men du kan se på energigrafen att det är gula prickar som visar begränsad regen vilket uppstår pga kallt batteri eller fullt batteri.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
NinjaNiklas

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av NinjaNiklas »

Tack för svaren.

För att ge svar på några frågor som uppstått.

Att batteriet e varmt eller ej spelar mig mindre roll egentligen. Men det har ju inte varit så här innan å då börjar man tro att det e något tokigt(har inte haft tur med mina, ska skapa en ny tråd om en annan sak jag just precis upplevde). Men sedan så tycker jag det e riktigt gosigt att använda motorbromsen istället för pedalen, jag kör ganska så lugnt så jag behöver ju knappt någonsin använda bromsen. Men d ere ju slut med nu :/ ska ju tillägga dock att jag kör lite hårdare på bromsarna med regen ”low” då å då för att hålla dem i ”trimm”. Detta var en tekniker på SC som bad mig om.

Men hur eller hur, tack för svaren. Vet ngn om det e dåligt att köra med kallt batteri ens? D lär ju inte vara som att starta en ice i -40 direkt... finns det risker om man ”trycker på” med ett kallt batteri?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Vad gör det om batteriet är ”kallt” då?
Varför vill man slösa energi på att värma upp det om det inte behövs?
Första året med Tesla tyckte jag att det var drygt att inte ha bra regen-broms men med tiden
ändrade jag min uppfattning och numera tycker jag att det är bättre att bilen inte
bränner energi i onödan för den sakens skull,
dessutom kan det vara bra att bilen inte tvärnitar när man släpper gasen på vintern med uselt väglag
(om det nu är det) :)
Tror det var överaskningsmomentet med utebliven bromseffekt som var det värsta i början...
Jag minns att Bylund sa typ att det är bra med begränsad regen på vintern och att den allmänna rekommendationen då var att ställa in den på low, och numera tycker jag att det är lite bra med begränsningen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av Bjelke »

Det finns mig veterligen inga negativa effekter av att köra med kallt batteri, bilen har koll på hur batteriet funkar :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
NinjaNiklas

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av NinjaNiklas »

Bjelke skrev:
Det finns mig veterligen inga negativa effekter av att köra med kallt batteri, bilen har koll på hur batteriet funkar :)
Tack
NinjaNiklas

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av NinjaNiklas »

Bjelke skrev:
taliz skrev:
Vad gör det om batteriet är ”kallt” då?
Varför vill man slösa energi på att värma upp det om det inte behövs?
Första året med Tesla tyckte jag att det var drygt att inte ha bra regen-broms men med tiden
ändrade jag min uppfattning och numera tycker jag att det är bättre att bilen inte
bränner energi i onödan för den sakens skull,
dessutom kan det vara bra att bilen inte tvärnitar när man släpper gasen på vintern med uselt väglag
(om det nu är det) :)
Tror det var överaskningsmomentet med utebliven bromseffekt som var det värsta i början...
Jag minns att Bylund sa typ att det är bra med begränsad regen på vintern och att den allmänna rekommendationen då var att ställa in den på low, och numera tycker jag att det är lite bra med begränsningen :)
Håller om att low är bättre på dassigt underlag!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av taliz »

Bra för bromsarna att användas mer under vintern med, så de inte rostar ihop.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av [JM] »

Legato skrev:
[JM] skrev:
Upplever samma sak. Körde ca 1mil på motorväg i 120km/h , +10C, innan begränsad regen försvann. Körde till en 50kW ChaDeMo och fick bara 30kW de 20min jag stog där.
Jar fått 47kW på samma ställe alla ggr förut jag varit där. Hade 400wh/km dit. Brukar ha ca 250.
"Blev medlem april 2019"

Gissar att du har begränsad erfarenhet av lägre yttertemperatur. På korta sträckor gör det väldigt stor skillnad, vilket ju inte är så konstigt då kupé och batterivärmare drar upp till 11 kW.

På långa sträckor är det dock inte så farligt, då är det generellt värre med slask/regn är kyla.
Du gissar rätt.
Men hur långt/länge ska man behöva köra för att få ett varmt batteri?
Kollade upp resan på Tesla FI och den såg ut så här:
Ca 7 grader ute.
Körde 16km med snitthastighet 80km/h (mestadels motorväg i ca 120km/h. Förbrukning 406wh/km.
Stannade på en ChaDeMo och fick bara 30kW effekt. Brukar få 47kW där. Batterierna var vid början av laddningen på 60%. Fick 15kWh på 26min. Slutade på 75%. Samma laddhastighet hela tiden.
Åkte vidare 9km med snitt på 70km/h och förbrukning på 302wh/km.
Stannade nån minut för att hämta upp ungarna och sen åkte vi hemåt och släppte av några på vägen så hemvägen blev 29km på 28min med snittförbrukning på 344wh/km.

Totalt ca 55km och 26min ChaDeMo laddning.
Och batterit verkar fortfarande kallt under hemresan eftersom denna resa med 20C ute brukar ligga på ca 250wh/km.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av Bjelke »

Vid 0-gradigt ute så kan det ta typ en halvtimme innan begränsad regen försvinner på displayen och då
är nog inte batteriet riktigt varmt än (Jag kan se på
mätaren att den inte går på max om jag släpper gasen i skapligt hög fart)...
Så det kan ta ett bra tag helt enkelt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
sweskijump
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 maj 2017 11:43

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av sweskijump »

Det är väldigt dumt om Tesla har ändrat på parametrarna för batteriuppvärmningen, som det är nu så värmer bilen sitt batteri med ström från sitt eget batteri när man börjar köra? Det är inte speciellt bra då man tappar regält med körsträcka, framförallt första sträckan man kör på en längre tur.
Tidigare om man inte ville ha batteriuppvärmningen påslagen, ja då valde man Range mode, då värmde man bara upp passagerarutrymmet. Så nog känns det som är det är en regäl bugg, som kom med versionen som hade inställbar starttid på laddning och avfärd.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av GreenMachine »

Tycker också att det är konstigt att man inte kan få bilen att värma batteriet innan avfärd i synnerhet om man står inpluggad. Opluggad skulle jag kanske kunna förstå eftersom det inte kan löns sig i/för range, men inpluggad känns självklart.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteriuppvärmning

Inlägg av Zalman3 »

GreenMachine skrev:
Tycker också att det är konstigt att man inte kan få bilen att värma batteriet innan avfärd i synnerhet om man står inpluggad. Opluggad skulle jag kanske kunna förstå eftersom det inte kan löns sig i/för range, men inpluggad känns självklart.
När jag bor på hotell och är ansluten till 3-fas 11kW,
brukar jag ställa in så att jag laddar till 90% över natten.
När jag vaknar på morgonen så slår jag på kupé värme och laddning.
Då när jag åker iväg har jag fullt och varmt batteri, och varmt i kupén.

Om du laddar hemma så och inte vill ladda fullt, är det ju bara att ladda från 80 till 90% på morgonen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar