hemsida. Följde tipset från Norska megahjul angående dimension (skippa staggered) och köra 275/45-20 runt om för att kunna rotera däck och minimera snedslitage.
VI REKOMMENDERAR ÄVEN DESSA DÄCK FÖR ELBILAR OCH HYBRIDER!
Moderator: Redaktion
VI REKOMMENDERAR ÄVEN DESSA DÄCK FÖR ELBILAR OCH HYBRIDER!
Varför vill du ha så breda däck undrar jag? Ger ju inte alls samma fördelar på vintern som på sommaren. Samtidigt ökar förbrukningen vilket också är mer negativt på vintern.mattiaswij skrev:Har du hunnit rulla något på dessa ännu? Jag slog till på en X under kampanjen nu och tänkte göra precis som dig, att skippa olika bredd på vinterdäcken för att kunna rotera dem. Tänker då att 275:or runt om blir bäst. Är det någon annan med erfarenhet så kommentera gärna.
/Mattias
Faktum är att breda däck faktiskt ger nackdelar på vinterväglag. På is och snö vill man ha så högt marktryck som möjligt för att det ska styra bäst och för bäst fäste, alltså ju smalare desto bättre. Det är bara på torr asfalt som breda däck är bättre, och då bara när man kör hårt.Legato skrev:Varför vill du ha så breda däck undrar jag? Ger ju inte alls samma fördelar på vintern som på sommaren. Samtidigt ökar förbrukningen vilket också är mer negativt på vintern.
Jag kör 245/50 respektive 255/50. Vill man kunna rotera så skulle jag kört 245/50 runt om...
Precis. Dock är det ju till stora delar torrmark även vintertid i Sverige, så det beror ju på var och hur man kör. Kanske tänker TS dessutom köra mycket på kontinenten?juristen skrev:Faktum är att breda däck faktiskt ger nackdelar på vinterväglag. På is och snö vill man ha så högt marktryck som möjligt för att det ska styra bäst och för bäst fäste, alltså ju smalare desto bättre. Det är bara på torr asfalt som breda däck är bättre, och då bara när man kör hårt.Legato skrev:Varför vill du ha så breda däck undrar jag? Ger ju inte alls samma fördelar på vintern som på sommaren. Samtidigt ökar förbrukningen vilket också är mer negativt på vintern.
Jag kör 245/50 respektive 255/50. Vill man kunna rotera så skulle jag kört 245/50 runt om...
Varför köper du först och frågar om råd efter? Blir ju lite meningslöst kan jag tycka....NEO skrev:Har precis köpt nya vinterdäck till Xen och undrar om någon har erfarenhet av dessa, Nokian WR 4 SUV. Nokian själva rekommenderar dessa till elbilar på sin
hemsida. Följde tipset från Norska megahjul angående dimension (skippa staggered) och köra 275/45-20 runt om för att kunna rotera däck och minimera snedslitage.
VI REKOMMENDERAR ÄVEN DESSA DÄCK FÖR ELBILAR OCH HYBRIDER!
Jag bor i södra Sverige och kör en del på kontinenten. Dock behöver jag inte 275:or utan jag var mer ute efter att ha samma bredd för att kunna rotera. Funkar det bra med 245/50 på de bredare bakfälgarna så kommer jag nog köra på det. Tack för tipsen! Jag har inte fått svar från Tesla på om de standard 20" som levereras nu är 9,5" bak. Jag var lite rädd att de skulle vara smala på så breda fälgar. Dock verkar det vara OK enligt diverse däck-kalkylatorer.Legato skrev:Precis. Dock är det ju till stora delar torrmark även vintertid i Sverige, så det beror ju på var och hur man kör. Kanske tänker TS dessutom köra mycket på kontinenten?juristen skrev:Faktum är att breda däck faktiskt ger nackdelar på vinterväglag. På is och snö vill man ha så högt marktryck som möjligt för att det ska styra bäst och för bäst fäste, alltså ju smalare desto bättre. Det är bara på torr asfalt som breda däck är bättre, och då bara när man kör hårt.Legato skrev:Varför vill du ha så breda däck undrar jag? Ger ju inte alls samma fördelar på vintern som på sommaren. Samtidigt ökar förbrukningen vilket också är mer negativt på vintern.
Jag kör 245/50 respektive 255/50. Vill man kunna rotera så skulle jag kört 245/50 runt om...
Rent generellt håller jag dock helt med i det du skriver, dvs att man vill ha smalare däck vintertid när man bor i Sverige.
För 275or måste man dessutom köpa bredare/tyngre/mer elförbrukande fälg till framhjulen, utöver att däcken är dyrare.
Vad bidrar du med till forumet med ett sådant svar, kul att vara en molusk och sprida dålig stämning utan att hålla dig till tråden.[JM] skrev:Varför köper du först och frågar om råd efter? Blir ju lite meningslöst kan jag tycka....NEO skrev:Har precis köpt nya vinterdäck till Xen och undrar om någon har erfarenhet av dessa, Nokian WR 4 SUV. Nokian själva rekommenderar dessa till elbilar på sin
hemsida. Följde tipset från Norska megahjul angående dimension (skippa staggered) och köra 275/45-20 runt om för att kunna rotera däck och minimera snedslitage.
VI REKOMMENDERAR ÄVEN DESSA DÄCK FÖR ELBILAR OCH HYBRIDER!
Dålig stämning ordnar folk som inte klara av en enkel fråga utan att surna till och kalla folk för molusk....NEO skrev:Vad bidrar du med till forumet med ett sådant svar, kul att vara en molusk och sprida dålig stämning utan att hålla dig till tråden.[JM] skrev:Varför köper du först och frågar om råd efter? Blir ju lite meningslöst kan jag tycka....NEO skrev:Har precis köpt nya vinterdäck till Xen och undrar om någon har erfarenhet av dessa, Nokian WR 4 SUV. Nokian själva rekommenderar dessa till elbilar på sin
hemsida. Följde tipset från Norska megahjul angående dimension (skippa staggered) och köra 275/45-20 runt om för att kunna rotera däck och minimera snedslitage.
VI REKOMMENDERAR ÄVEN DESSA DÄCK FÖR ELBILAR OCH HYBRIDER!
Kört Nokian WR 3 SUV tidigare och varit supernöjd, så ingen direkt "chansning". Ville mest veta om någon provat just 4an.
Kört omkring 1200km med dessa nu och kan starkt rekommendera 275 runt om, grym väghållning och bra grepp när det varit minus och blixthalka. Kör absolut inte snålt och tänker inte på förbrukningen öht. Snittar omkring 270Wh/km med dessa vilket ger omkring 360km på full laddning vid blandad körning. På några resor i motorvägsfart ligger jag runt 230-240W/km.