Snedslitna däck
Moderator: Redaktion
Re: Snedslitna däck
Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Re: Snedslitna däck
Aldrig very low? Mina första sommardäck slet jag ut på mindre än en säsong. Bytte till andra däck i mars 2018 och dessa har hållt och klarar sig nog hela 2020 också. Snedslitningen fick jag när jag körde i Very low.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Snedslitna däck
Endast någon enstaka gång när man förevisar den.Svenssons skrev:Aldrig very low? Mina första sommardäck slet jag ut på mindre än en säsong. Bytte till andra däck i mars 2018 och dessa har hållt och klarar sig nog hela 2020 också. Snedslitningen fick jag när jag körde i Very low.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Snedslitna däck
Ser ju inte direkt snedslitet ut? Kanske lite lite men de där hade varit slut oavsett.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Om du tycker de borde hålla längre skaffa mindre sportiga däck eller gasa mindre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Snedslitna däck
Nja, det har varit upp förut och det kan visst bli sådär av extremt mycket toe-ut.taliz skrev:Ser ju inte direkt snedslitet ut? Kanske lite lite men de där hade varit slut oavsett.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Om du tycker de borde hålla längre skaffa mindre sportiga däck eller gasa mindre.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Snedslitna däck
Risken med det är att bilen kommer ihåg var du ändrat luftfjädringen och sedan gör det automatiskt varje gång du kommer nära den platsen.Grammi skrev:Endast någon enstaka gång när man förevisar den.Svenssons skrev:Aldrig very low? Mina första sommardäck slet jag ut på mindre än en säsong. Bytte till andra däck i mars 2018 och dessa har hållt och klarar sig nog hela 2020 också. Snedslitningen fick jag när jag körde i Very low.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Snedslitna däck
På dom där fyra däcken ser ju två av dem blankslitna ut, inte så att ena sidan på dom har massa mönster kvar.lator skrev:Nja, det har varit upp förut och det kan visst bli sådär av extremt mycket toe-ut.taliz skrev:Ser ju inte direkt snedslitet ut? Kanske lite lite men de där hade varit slut oavsett.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Om du tycker de borde hålla längre skaffa mindre sportiga däck eller gasa mindre.
På den separata bilden med bara ett däck där corden syns på ena sidan kan man ana att det slitits lite lite mer just där. Men det finns fortfarande inget mönster kvar på andra sidan,
så jättesnett är det inte.
Kör man på ”normal” skulle det nog bli helt jämnt slitet skulle jag gissa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Snedslitna däck
Mina bakdäck var så här slitna efter en säsong och ca 1500 mil. Har bara kört i normal. Tesla tycker att det beror på hjulinställningen som man bör justera varje år. Tror inte de är intresserade av att ersätta några däck, men vi får väl se.
Re: Snedslitna däck
nja, vill nog inte säga att det kommer att ske. Låter som det gäller alla. Jag körde båda mina Model S i always low och fick aldrig problem med snedslitning, så det beror på bil och vilka hjulinställningar man har.NEO skrev:Std Tesla, både S och X, körs bilen i low eller very low på X kommer detta att ske även om hjulinställning är gjord och inom referensvärden. Tesla själva står inte för nya däck och de rekommenderar att man kör i std.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Snedslitna däck
Jag har en liten misstanke om att det är dessa Michelin sport pilot eller vad fan de heter som följer med många Teslas som är extremt benägna till att slitas. Mina föregående all around däck sålde jag med gott samvete begagnade och fina för att sätta på Michelin tesla sommardäck. Dessa har jag behövt byta nya varje säsong. Men vinterdäcken som jag köpt begagnade och kört två Norrlandssäsonger har fortfarande fint mönster trots att man gasar oxh har sig.
Re: Snedslitna däck
Är det någon här som har bytt till justerbara toe/camber armar bak för att kunna justera hjulvinklar även i låg eller mycket låg på luftfjädringen?
Tänker på det här eller liknande kit.
https://n2itive.me/
Hur nära en bra inställning kommer man med original?
Tänker på det här eller liknande kit.
https://n2itive.me/
Hur nära en bra inställning kommer man med original?
Re: Snedslitna däck
Kör kallt/parkerat med 3,1 på alla fyra hjulen, som sedan blir 3,2-3,3 vid körning/varmt (M3 AWD).NinjaNiklas skrev:Vad kör alla med för lufttryck?
Mina är slitna också och jag kör kallt på 2.9bar. Blir typ 3.1 varmt på motorväg enligt bilen, främst bak.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Snedslitna däck
Original har ju bara toe in justerbar.Ozto skrev:Är det någon här som har bytt till justerbara toe/camber armar bak för att kunna justera hjulvinklar även i låg eller mycket låg på luftfjädringen?
Tänker på det här eller liknande kit.
https://n2itive.me/
Hur nära en bra inställning kommer man med original?
Min X 2016 har mer - camber är tolerans. Mätt två gånger på två nyare maskiner.
Tesla tömde bilen på allt löst, sladdar, spolarvätska kanske till och med pennor.
Då kunde de mäta in alla värden inom tolerans, strax under max - värden.
Har slitage på sommardäcken som i trådens start.
Min lösning var att köpa billigare men bra däck som även håller något fler mil.
Slitagebilden finns inte allt på mjukare vinterdäck.
Får göra en kalkyl om justerbara armar går att räkna hem.
Mätvärden och namn på de sommardäck jag använder har jag inte just nu.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Snedslitna däck
På min X 2017 lyckades däckfirman få in mätvärdena enligt Teslas rekommendationer. Bad dem göra inställningen i low.
De stod förövrigt helt galet fel i Toe-värdena. Även om Tesla själva påstod sig gjort en hjulinställning.
Cambern är som sagt inte mycket att göra åt med originaldelar. Och jag skulle passa mig för att byta om jag hade garantier kvar.
Det är dock inte Camber som sliter på däcken. Det är felaktiga Toe-värden.
De stod förövrigt helt galet fel i Toe-värdena. Även om Tesla själva påstod sig gjort en hjulinställning.
Cambern är som sagt inte mycket att göra åt med originaldelar. Och jag skulle passa mig för att byta om jag hade garantier kvar.
Det är dock inte Camber som sliter på däcken. Det är felaktiga Toe-värden.
Multicoat Red Model X P100D
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Snedslitna däck
Jag vet en X-ägare som har monterat dessa men har inte hört vad hans däck-konto har blivit efter detta. Jag har dock svårt att tro att man sparar in de $850 +frakt och tull som ett par camberarmar kostar. Dessutom hävdar firman att de är tillverkade av både 4140 cromoly stål och "automotive aluminium" vilket ju antagligen kommer att resultera i helt orörliga justerskruvar och senare troligen haverier...Ozto skrev:Är det någon här som har bytt till justerbara toe/camber armar bak för att kunna justera hjulvinklar även i låg eller mycket låg på luftfjädringen?
Tänker på det här eller liknande kit.
https://n2itive.me/
Hur nära en bra inställning kommer man med original?
Som nämnts så är det toe som sliter däck, inte felaktig camber. Att sen bakvagnen är "felbyggd" så att toe ändras med olika höjder kan ju vara något att titta på.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Snedslitna däck
Väcker en tråd här. Ser att frågan om däcktryck är lite oklar. Ger ett högre däcktryck mindre slitage?
Har 20” och 2,9 bar. Gå högre?
Har 20” och 2,9 bar. Gå högre?
Model X 90D -17
- niklasha01
- Teslaägare
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
- Ort: ÖRBYHUS
Re: Snedslitna däck
Ja då tycker jag att du ska högre, jag har haft 3,1 på min 20, vinterdäck men finns en tendens till mindre mönster till yttre sidorna, har nu 3,2 på mina sommardäck kalla för att se hur det blir. 2,9 tror jag är för lågt.alma83 skrev:Väcker en tråd här. Ser att frågan om däcktryck är lite oklar. Ger ett högre däcktryck mindre slitage?
Har 20” och 2,9 bar. Gå högre?
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Re: Snedslitna däck
Nu har jag 3,1
Antar att teslans mätare inte är helt korrekt då den pendlar mellan 3,0-3,1 (kallt)...
Antar att teslans mätare inte är helt korrekt då den pendlar mellan 3,0-3,1 (kallt)...
Model X 90D -17
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Snedslitna däck
Har du 3,05 så blir det så.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Snedslitna däck
10 graders tempskillnad gör runt 0.1 bar.alma83 skrev:Nu har jag 3,1
Antar att teslans mätare inte är helt korrekt då den pendlar mellan 3,0-3,1 (kallt)...
Angivna tryckvärden är med kalla däck( tolkar inlägget som du har koll på det )
Har man bilen i garage måste man kompensera för tempskillnaden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Snedslitna däck
Vad anses vara kallt? När Tesla skriver 2,9 bar, menar de 30 grader i Kalifornien?
Model X 90D -17
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Snedslitna däck
Egentligen menar man vilken temperatur som helst, är det 10 grader ute så ska trycket vara 2,9 ochalma83 skrev:Vad anses vara kallt? När Tesla skriver 2,9 bar, menar de 30 grader i Kalifornien?
är det 35 grader ute så trycket vara 2,9 även då, man måste alltså justera trycket efter temperatur ute om man
ska vara noga
Det som kan bli fel är ju tex om du pumpar däcken när det är nollgradigt ute och sedan blir det tex 25 grader ute
för då stiger trycket i däcken (till ca 3,15 i exemplet) och blir lite för högt osv...
det här händer också när man kör en längre sträcka för då blir ju däcken varma, vilket syns tydligt i bilens display...
Så en angiven rekommendation är alltså oberoende av temperatur (egentligen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Snedslitna däck
Oavsett vilket däcktryck jag provar (2,9 eller 3,1) bli däcken varma på insidan efter körning vilket ju talar för ökad friktion där. Därtill känner jag lätta vibrationer vid lätt acceleration (gasar lätt i chill) upp till 50-60 km/h
Antar att jag måste göra hjulinställning. Har bokat tid på SC i andra ärenden. Ska man låta dem göra hjulinställningen eller boka tid på däckverkstad typ vianor, euromaster etc.?
Antar att jag måste göra hjulinställning. Har bokat tid på SC i andra ärenden. Ska man låta dem göra hjulinställningen eller boka tid på däckverkstad typ vianor, euromaster etc.?
Model X 90D -17
Re: Snedslitna däck
Ja, trycket anpassas till aktuell utetemperatur.Bjelke skrev:Så en angiven rekommendation är alltså oberoende av temperatur (egentligen).
Däcken ska vara kalla, dvs samma temp som omgivningen. Kör man 3km är inte däcken kalla efter det.
Kollar man trycket i tex garage, så korrigerar man för temperaturskillnaden till ungefärlig normal utetemperatur för årstiden. +15 i garage och -5 ute ger delta 20 grader = 0.2 bar högre än tabellen i bilen. Man korrigerar 0.1 bar /10 grader.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Snedslitna däck
Märker att bakdäcken, ffa vänster, blir varmt på insidan trots körning i ”normal” fjädring. Inte lika tydligt fram. Någon idé att lämna in för justering eller vara acceptera att så är det med tesla? Får också lätta vibrationer kring 50-55 km/h, men osäker på samband med ovan...
Model X 90D -17