Snedslitna däck
Moderator: Redaktion
Re: Snedslitna däck
Kan tillägga att jag ställt bilen på "low" och inte rört inställningen sen nästan ny. Bakhjulen var likadana, kanske något mindre slitna, men alla däcken hade gått ner till "sekundärgummit".
Har dock bara 4700 mil på min så jag kom inte ner i corden som JohanL
Har dock bara 4700 mil på min så jag kom inte ner i corden som JohanL
Re: Snedslitna däck
Bör man passa på att göra hjulinställning nu för säkerhets skull när vintersulorna ändå ska på?
Re: Snedslitna däck
Är det fram eller bakdäck?JohanL skrev:Hallå!
Har kört 5600 mil med min x och däcken är rysligt snedslitna. Helt slut. Kör mest på low och ibland på very low. Däckfirman hade sett det en del på tesla och BMW sa han. Någon som varit med om liknande slitage?
Re: Snedslitna däck
Jag fick permanenta(?) fixen gjord härom veckan och pratade i samband med det med teknikern om rekommendation kring std/low. Han rekommenderade tvärtom att köra low och menade att det inte ska påverka däckslitaget givet att hjulinställningar är korrekta. Nu gjorde de även fyrhjulsinställning på min bil eftersom de även bytte länkarmarna fram så vi får väl se. Jag nöter i alla fall hellre däck och slipper vibrationerna oavsett. Ogillar dock att fjädringskomforten är lite sämre i low...MDurante skrev:Std Tesla, både S och X, körs bilen i low eller very low på X kommer detta att ske även om hjulinställning är gjord och inom referensvärden. Tesla själva står inte för nya däck och de rekommenderar att man kör i std.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Snedslitna däck
Glömde skriva att det jag menade var för S, för X är det möjligtvis lite annorlunda. Men är helt överens om att jag hellre nöter däck än att åka runt med vibrationer. Körde en XP90DL som jag tänkte köpa från 2016 i sommar, det var det värsta jag någonsin provat, vid fullgas skakade hela bilen (och ägaren var inte ens medveten om detta) needless to say det blev inget köp.olarsson skrev:Jag fick permanenta(?) fixen gjord härom veckan och pratade i samband med det med teknikern om rekommendation kring std/low. Han rekommenderade tvärtom att köra low och menade att det inte ska påverka däckslitaget givet att hjulinställningar är korrekta. Nu gjorde de även fyrhjulsinställning på min bil eftersom de även bytte länkarmarna fram så vi får väl se. Jag nöter i alla fall hellre däck och slipper vibrationerna oavsett. Ogillar dock att fjädringskomforten är lite sämre i low...MDurante skrev:Std Tesla, både S och X, körs bilen i low eller very low på X kommer detta att ske även om hjulinställning är gjord och inom referensvärden. Tesla själva står inte för nya däck och de rekommenderar att man kör i std.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Snedslitna däck
Den bör definitivt tas på goodwill/nybilsgaranti. Detta har varit ett problem sedan 2015 när P85D kom på marknaden, och man har alltså väntat på en permanent fix till 2019 som också har drabbat andra modeller i flottan.HX100 skrev:Vad kostade permanenta fixen?
Re: Snedslitna däck
Det bör göra det ja, men jag har för mig jag läste i en annan tråd att SC inte tog det på garantin.
Re: Snedslitna däck
Har S 12000 mil 2000mil nu i sommar med nya däck kan inte se nån tendens till snedslitning
Bilen är alltid i low
Bilen är alltid i low
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Snedslitna däck
Vid däcksskifte så upptäckte jag nu att även jag fått snedslitna sommardäck.
Däcken (Goodyear originaldäck från Tesla) har under två säsonger rullat totalt 5700 mil så jag ska väl inte klaga.
Men minsta mönsterdjup i mitten av däcken är 4,0 mm men samtliga fyra däck är snedslitna på insidan. Mest snedslitet är höger bak.
Om de inte slitits snett så hade jag nog kunnat kör ytterligare 1000-2000 mil på denna däcksuppsättning.
Nu får det bli hjulinställning och nya däck till våren.
Bilen har körts på höjdinställning standard (med sänkning till low över 100 km/h).
Däcken (Goodyear originaldäck från Tesla) har under två säsonger rullat totalt 5700 mil så jag ska väl inte klaga.
Men minsta mönsterdjup i mitten av däcken är 4,0 mm men samtliga fyra däck är snedslitna på insidan. Mest snedslitet är höger bak.
Om de inte slitits snett så hade jag nog kunnat kör ytterligare 1000-2000 mil på denna däcksuppsättning.
Nu får det bli hjulinställning och nya däck till våren.
Bilen har körts på höjdinställning standard (med sänkning till low över 100 km/h).
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Re: Snedslitna däck
Samma bekymmer här men bara på X.en och mest bak
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Re: Snedslitna däck
Vad kör alla med för lufttryck?
Mina är slitna också och jag kör kallt på 2.9bar. Blir typ 3.1 varmt på motorväg enligt bilen, främst bak.
Mina är slitna också och jag kör kallt på 2.9bar. Blir typ 3.1 varmt på motorväg enligt bilen, främst bak.
Re: Snedslitna däck
Mina första sommardäck blev snedslitna och behövde bytas efter en säsong. Körde då mycket med luftfjädringen på very low. Bytte tillverkare på däcken och kraftigt minskat på användningen av Very Low och har inte snedslitna däck plus att de håller minst tre säsonger nu. Kör med 3,1 i däcktryck när de är kalla, går upp till 3,2 när de är varma.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Snedslitna däck
Våra (på Model X) var nästan lika fula som däcken i trådstarten. Alla fyra sommardäcken, på insidan. Uppdagades vid däcksskiftet förra hösten. Servicestationen gjorde hjulinställning med vinterhjulen på som tog drygt hela dagen, innan de tyckte att de hade lyckats. De rekommenderade att jag inte skulle köra så mycket på Low pga cambervinkeln! Så sedan dess har jag bara kört på Normal.
Fyra nya däck kostade 18500 kr. Jag tyckte Tesla skulle betala, men det tyckte inte de ... Försäkringsbolaget ville inte heller betala. Nervöst nu inför årets däcksskifte. Undrar vad de hittar?
Kan man unvika problemet om man höjer däckstrycket? Eller flyttar man det bara då?
Fyra nya däck kostade 18500 kr. Jag tyckte Tesla skulle betala, men det tyckte inte de ... Försäkringsbolaget ville inte heller betala. Nervöst nu inför årets däcksskifte. Undrar vad de hittar?
Kan man unvika problemet om man höjer däckstrycket? Eller flyttar man det bara då?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Re: Snedslitna däck
Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Re: Snedslitna däck
Aldrig very low? Mina första sommardäck slet jag ut på mindre än en säsong. Bytte till andra däck i mars 2018 och dessa har hållt och klarar sig nog hela 2020 också. Snedslitningen fick jag när jag körde i Very low.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Snedslitna däck
Endast någon enstaka gång när man förevisar den.Svenssons skrev:Aldrig very low? Mina första sommardäck slet jag ut på mindre än en säsong. Bytte till andra däck i mars 2018 och dessa har hållt och klarar sig nog hela 2020 också. Snedslitningen fick jag när jag körde i Very low.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Snedslitna däck
Ser ju inte direkt snedslitet ut? Kanske lite lite men de där hade varit slut oavsett.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Om du tycker de borde hålla längre skaffa mindre sportiga däck eller gasa mindre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Snedslitna däck
Nja, det har varit upp förut och det kan visst bli sådär av extremt mycket toe-ut.taliz skrev:Ser ju inte direkt snedslitet ut? Kanske lite lite men de där hade varit slut oavsett.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Om du tycker de borde hålla längre skaffa mindre sportiga däck eller gasa mindre.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Snedslitna däck
Risken med det är att bilen kommer ihåg var du ändrat luftfjädringen och sedan gör det automatiskt varje gång du kommer nära den platsen.Grammi skrev:Endast någon enstaka gång när man förevisar den.Svenssons skrev:Aldrig very low? Mina första sommardäck slet jag ut på mindre än en säsong. Bytte till andra däck i mars 2018 och dessa har hållt och klarar sig nog hela 2020 också. Snedslitningen fick jag när jag körde i Very low.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Snedslitna däck
På dom där fyra däcken ser ju två av dem blankslitna ut, inte så att ena sidan på dom har massa mönster kvar.lator skrev:Nja, det har varit upp förut och det kan visst bli sådär av extremt mycket toe-ut.taliz skrev:Ser ju inte direkt snedslitet ut? Kanske lite lite men de där hade varit slut oavsett.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Om du tycker de borde hålla längre skaffa mindre sportiga däck eller gasa mindre.
På den separata bilden med bara ett däck där corden syns på ena sidan kan man ana att det slitits lite lite mer just där. Men det finns fortfarande inget mönster kvar på andra sidan,
så jättesnett är det inte.
Kör man på ”normal” skulle det nog bli helt jämnt slitet skulle jag gissa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Snedslitna däck
Mina bakdäck var så här slitna efter en säsong och ca 1500 mil. Har bara kört i normal. Tesla tycker att det beror på hjulinställningen som man bör justera varje år. Tror inte de är intresserade av att ersätta några däck, men vi får väl se.
Re: Snedslitna däck
nja, vill nog inte säga att det kommer att ske. Låter som det gäller alla. Jag körde båda mina Model S i always low och fick aldrig problem med snedslitning, så det beror på bil och vilka hjulinställningar man har.NEO skrev:Std Tesla, både S och X, körs bilen i low eller very low på X kommer detta att ske även om hjulinställning är gjord och inom referensvärden. Tesla själva står inte för nya däck och de rekommenderar att man kör i std.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Snedslitna däck
Jag har en liten misstanke om att det är dessa Michelin sport pilot eller vad fan de heter som följer med många Teslas som är extremt benägna till att slitas. Mina föregående all around däck sålde jag med gott samvete begagnade och fina för att sätta på Michelin tesla sommardäck. Dessa har jag behövt byta nya varje säsong. Men vinterdäcken som jag köpt begagnade och kört två Norrlandssäsonger har fortfarande fint mönster trots att man gasar oxh har sig.