Snedslitna däck

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JohanL
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 okt 2017 22:55

Snedslitna däck

Inlägg av JohanL »

Hallå!

Har kört 5600 mil med min x och däcken är rysligt snedslitna. Helt slut. Kör mest på low och ibland på very low. Däckfirman hade sett det en del på tesla och BMW sa han. Någon som varit med om liknande slitage?
6129AC47-AF03-4F30-B47E-569180BA7526.jpeg
6C1EF195-3E82-4059-A251-A74163F7F13F.jpeg
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Lucidor »

Jag hade samma problem. Körde på "always low" på inrådan från SC för att minska belastningen på drivknutarna. Efter denna upptäckt ställde jag tillbaka fjädringen till normal utom vid motorvägsfart.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Teslaspolen »

Japp, samma. Vi fick till och med punktering (pang!) på en resa emot Trondheim i sommras. Blev stående fast i norska skogen på väg emot Røros i tre timmar extra pga detta.

Tur i oturen hände det då, och inte på väg ned genom Europa en månad senare...
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Snedslitna däck

Inlägg av NEO »

Std Tesla, både S och X, körs bilen i low eller very low på X kommer detta att ske även om hjulinställning är gjord och inom referensvärden. Tesla själva står inte för nya däck och de rekommenderar att man kör i std.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Snedslitna däck

Inlägg av HX100 »

Men bilen sätter väl själv low som default? Ska man försöka ha normal för att undvika detta? Men samtidigt har de väl sagt att man ska köra på low för att undvika vibrationer vid kraftig acceleration?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Snedslitna däck

Inlägg av [JM] »

Trevligt dilemma man sitter i då:
LOW för att spara drivknutarna eller STD för att spara däck....
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Snedslitna däck

Inlägg av NEO »

Hade kört så man sliter minst på däcken, drivaxlar bör gå på nybilsgarantin. Knappast normalt att man ska acceptera vibrerande drivaxlar på en så dyr bil. Enligt rykten finns också en permanent fix.
Användarvisningsbild
JohanL
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 okt 2017 22:55

Re: Snedslitna däck

Inlägg av JohanL »

Har tid inbokad för permanent fix av drivaxelproblemet på måndag. Enligt däcknissen beror det på att toe-in vinkeln är fel. Bilen plogar liksom och det ger det sjukt sneda slitaget.
BC7BB8DB-BCEC-4D95-8258-942E23977B6F.jpeg
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Snedslitna däck

Inlägg av evilirish »

Mina sommardäck. Har också kört på "low" för att inte slita på drivknutarna som börjat kladda.
Det var bara att säga till däck-killen att kasta och (försöka) se glad ut..Bild
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Snedslitna däck

Inlägg av [JM] »

Jag skulle säga att den där slitningen kommer av för stor negativ cambervinkel som sliter däcket på insidan pga luftfjädringen som sitter på Ultra LOW eller LOW.
Alla bilar ska ha TOE IN för att gör dom riktningsstabila.

"Framvagnsinställning med 2% ”toe-in” är rätt så vanligt."
http://www.alltomdack.se/2011/02/22/vad ... stallning/
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Snedslitna däck

Inlägg av evilirish »

Kan tillägga att jag ställt bilen på "low" och inte rört inställningen sen nästan ny. Bakhjulen var likadana, kanske något mindre slitna, men alla däcken hade gått ner till "sekundärgummit".
Har dock bara 4700 mil på min så jag kom inte ner i corden som JohanL
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Snedslitna däck

Inlägg av HX100 »

Bör man passa på att göra hjulinställning nu för säkerhets skull när vintersulorna ändå ska på?
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Teslared »

JohanL skrev:
Hallå!

Har kört 5600 mil med min x och däcken är rysligt snedslitna. Helt slut. Kör mest på low och ibland på very low. Däckfirman hade sett det en del på tesla och BMW sa han. Någon som varit med om liknande slitage?
Är det fram eller bakdäck?
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Snedslitna däck

Inlägg av olarsson »

MDurante skrev:
Std Tesla, både S och X, körs bilen i low eller very low på X kommer detta att ske även om hjulinställning är gjord och inom referensvärden. Tesla själva står inte för nya däck och de rekommenderar att man kör i std.
Jag fick permanenta(?) fixen gjord härom veckan och pratade i samband med det med teknikern om rekommendation kring std/low. Han rekommenderade tvärtom att köra low och menade att det inte ska påverka däckslitaget givet att hjulinställningar är korrekta. Nu gjorde de även fyrhjulsinställning på min bil eftersom de även bytte länkarmarna fram så vi får väl se. Jag nöter i alla fall hellre däck och slipper vibrationerna oavsett. Ogillar dock att fjädringskomforten är lite sämre i low...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Snedslitna däck

Inlägg av NEO »

olarsson skrev:
MDurante skrev:
Std Tesla, både S och X, körs bilen i low eller very low på X kommer detta att ske även om hjulinställning är gjord och inom referensvärden. Tesla själva står inte för nya däck och de rekommenderar att man kör i std.
Jag fick permanenta(?) fixen gjord härom veckan och pratade i samband med det med teknikern om rekommendation kring std/low. Han rekommenderade tvärtom att köra low och menade att det inte ska påverka däckslitaget givet att hjulinställningar är korrekta. Nu gjorde de även fyrhjulsinställning på min bil eftersom de även bytte länkarmarna fram så vi får väl se. Jag nöter i alla fall hellre däck och slipper vibrationerna oavsett. Ogillar dock att fjädringskomforten är lite sämre i low...
Glömde skriva att det jag menade var för S, för X är det möjligtvis lite annorlunda. Men är helt överens om att jag hellre nöter däck än att åka runt med vibrationer. Körde en XP90DL som jag tänkte köpa från 2016 i sommar, det var det värsta jag någonsin provat, vid fullgas skakade hela bilen (och ägaren var inte ens medveten om detta) needless to say det blev inget köp.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Snedslitna däck

Inlägg av HX100 »

Vad kostade permanenta fixen?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Snedslitna däck

Inlägg av NEO »

HX100 skrev:
Vad kostade permanenta fixen?
Den bör definitivt tas på goodwill/nybilsgaranti. Detta har varit ett problem sedan 2015 när P85D kom på marknaden, och man har alltså väntat på en permanent fix till 2019 som också har drabbat andra modeller i flottan.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Snedslitna däck

Inlägg av HX100 »

Det bör göra det ja, men jag har för mig jag läste i en annan tråd att SC inte tog det på garantin.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Snedslitna däck

Inlägg av e5m1r »

Har S 12000 mil 2000mil nu i sommar med nya däck kan inte se nån tendens till snedslitning
Bilen är alltid i low
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 okt 2017 22:18
Ort: Uppsala

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Corvus »

Vid däcksskifte så upptäckte jag nu att även jag fått snedslitna sommardäck. :cry:
Däcken (Goodyear originaldäck från Tesla) har under två säsonger rullat totalt 5700 mil så jag ska väl inte klaga.
Men minsta mönsterdjup i mitten av däcken är 4,0 mm men samtliga fyra däck är snedslitna på insidan. Mest snedslitet är höger bak.
Om de inte slitits snett så hade jag nog kunnat kör ytterligare 1000-2000 mil på denna däcksuppsättning.
Nu får det bli hjulinställning och nya däck till våren.
Bilen har körts på höjdinställning standard (med sänkning till low över 100 km/h).
Däck Tesla HB.jpg
Däck Tesla 5700 mil Text.jpg
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Bow »

Samma bekymmer här men bara på X.en och mest bak
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
NinjaNiklas

Re: Snedslitna däck

Inlägg av NinjaNiklas »

Vad kör alla med för lufttryck?
Mina är slitna också och jag kör kallt på 2.9bar. Blir typ 3.1 varmt på motorväg enligt bilen, främst bak.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Svenssons »

Mina första sommardäck blev snedslitna och behövde bytas efter en säsong. Körde då mycket med luftfjädringen på very low. Bytte tillverkare på däcken och kraftigt minskat på användningen av Very Low och har inte snedslitna däck plus att de håller minst tre säsonger nu. Kör med 3,1 i däcktryck när de är kalla, går upp till 3,2 när de är varma.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Snedslitna däck

Inlägg av evilirish »

2,9 kallt
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Snedslitna däck

Inlägg av okjhum »

Våra (på Model X) var nästan lika fula som däcken i trådstarten. Alla fyra sommardäcken, på insidan. Uppdagades vid däcksskiftet förra hösten. Servicestationen gjorde hjulinställning med vinterhjulen på som tog drygt hela dagen, innan de tyckte att de hade lyckats. De rekommenderade att jag inte skulle köra så mycket på Low pga cambervinkeln! Så sedan dess har jag bara kört på Normal.
Fyra nya däck kostade 18500 kr. Jag tyckte Tesla skulle betala, men det tyckte inte de ... Försäkringsbolaget ville inte heller betala. Nervöst nu inför årets däcksskifte. Undrar vad de hittar? :-(

Kan man unvika problemet om man höjer däckstrycket? Eller flyttar man det bara då?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Skriv svar