Snedslitna däck

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Bow »

Samma bekymmer här men bara på X.en och mest bak
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
NinjaNiklas

Re: Snedslitna däck

Inlägg av NinjaNiklas »

Vad kör alla med för lufttryck?
Mina är slitna också och jag kör kallt på 2.9bar. Blir typ 3.1 varmt på motorväg enligt bilen, främst bak.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Svenssons »

Mina första sommardäck blev snedslitna och behövde bytas efter en säsong. Körde då mycket med luftfjädringen på very low. Bytte tillverkare på däcken och kraftigt minskat på användningen av Very Low och har inte snedslitna däck plus att de håller minst tre säsonger nu. Kör med 3,1 i däcktryck när de är kalla, går upp till 3,2 när de är varma.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Snedslitna däck

Inlägg av evilirish »

2,9 kallt
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Snedslitna däck

Inlägg av okjhum »

Våra (på Model X) var nästan lika fula som däcken i trådstarten. Alla fyra sommardäcken, på insidan. Uppdagades vid däcksskiftet förra hösten. Servicestationen gjorde hjulinställning med vinterhjulen på som tog drygt hela dagen, innan de tyckte att de hade lyckats. De rekommenderade att jag inte skulle köra så mycket på Low pga cambervinkeln! Så sedan dess har jag bara kört på Normal.
Fyra nya däck kostade 18500 kr. Jag tyckte Tesla skulle betala, men det tyckte inte de ... Försäkringsbolaget ville inte heller betala. Nervöst nu inför årets däcksskifte. Undrar vad de hittar? :-(

Kan man unvika problemet om man höjer däckstrycket? Eller flyttar man det bara då?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Grammi »

Mina har rullat strax under 2000 och se bilden :-(
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
20191107_194733.jpg
20191027_204253.jpg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Svenssons »

Grammi skrev:
Mina har rullat strax under 2000 och se bilden :-(
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Aldrig very low? Mina första sommardäck slet jag ut på mindre än en säsong. Bytte till andra däck i mars 2018 och dessa har hållt och klarar sig nog hela 2020 också. Snedslitningen fick jag när jag körde i Very low.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Grammi »

Svenssons skrev:
Grammi skrev:
Mina har rullat strax under 2000 och se bilden :-(
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Aldrig very low? Mina första sommardäck slet jag ut på mindre än en säsong. Bytte till andra däck i mars 2018 och dessa har hållt och klarar sig nog hela 2020 också. Snedslitningen fick jag när jag körde i Very low.
Endast någon enstaka gång när man förevisar den.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Snedslitna däck

Inlägg av taliz »

Grammi skrev:
Mina har rullat strax under 2000 och se bilden :-(
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Ser ju inte direkt snedslitet ut? Kanske lite lite men de där hade varit slut oavsett.
Om du tycker de borde hålla längre skaffa mindre sportiga däck eller gasa mindre. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Snedslitna däck

Inlägg av lator »

taliz skrev:
Grammi skrev:
Mina har rullat strax under 2000 och se bilden :-(
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Ser ju inte direkt snedslitet ut? Kanske lite lite men de där hade varit slut oavsett.
Om du tycker de borde hålla längre skaffa mindre sportiga däck eller gasa mindre. Bild
Nja, det har varit upp förut och det kan visst bli sådär av extremt mycket toe-ut.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Svenssons »

Grammi skrev:
Svenssons skrev:
Grammi skrev:
Mina har rullat strax under 2000 och se bilden :-(
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Aldrig very low? Mina första sommardäck slet jag ut på mindre än en säsong. Bytte till andra däck i mars 2018 och dessa har hållt och klarar sig nog hela 2020 också. Snedslitningen fick jag när jag körde i Very low.
Endast någon enstaka gång när man förevisar den.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Risken med det är att bilen kommer ihåg var du ändrat luftfjädringen och sedan gör det automatiskt varje gång du kommer nära den platsen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Snedslitna däck

Inlägg av taliz »

lator skrev:
taliz skrev:
Grammi skrev:
Mina har rullat strax under 2000 och se bilden :-(
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Ser ju inte direkt snedslitet ut? Kanske lite lite men de där hade varit slut oavsett.
Om du tycker de borde hålla längre skaffa mindre sportiga däck eller gasa mindre. Bild
Nja, det har varit upp förut och det kan visst bli sådär av extremt mycket toe-ut.
På dom där fyra däcken ser ju två av dem blankslitna ut, inte så att ena sidan på dom har massa mönster kvar.
På den separata bilden med bara ett däck där corden syns på ena sidan kan man ana att det slitits lite lite mer just där. Men det finns fortfarande inget mönster kvar på andra sidan,
så jättesnett är det inte.
Kör man på ”normal” skulle det nog bli helt jämnt slitet skulle jag gissa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
El-vis
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 aug 2019 21:42

Re: Snedslitna däck

Inlägg av El-vis »

20201112_080116.jpg
Mina bakdäck var så här slitna efter en säsong och ca 1500 mil. Har bara kört i normal. Tesla tycker att det beror på hjulinställningen som man bör justera varje år. Tror inte de är intresserade av att ersätta några däck, men vi får väl se.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Snedslitna däck

Inlägg av HelectriC »

NEO skrev:
Std Tesla, både S och X, körs bilen i low eller very low på X kommer detta att ske även om hjulinställning är gjord och inom referensvärden. Tesla själva står inte för nya däck och de rekommenderar att man kör i std.
nja, vill nog inte säga att det kommer att ske. Låter som det gäller alla. Jag körde båda mina Model S i always low och fick aldrig problem med snedslitning, så det beror på bil och vilka hjulinställningar man har.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Snedslitna däck

Inlägg av HX100 »

Jag har en liten misstanke om att det är dessa Michelin sport pilot eller vad fan de heter som följer med många Teslas som är extremt benägna till att slitas. Mina föregående all around däck sålde jag med gott samvete begagnade och fina för att sätta på Michelin tesla sommardäck. Dessa har jag behövt byta nya varje säsong. Men vinterdäcken som jag köpt begagnade och kört två Norrlandssäsonger har fortfarande fint mönster trots att man gasar oxh har sig.
Ozto
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 feb 2021 19:23

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Ozto »

Är det någon här som har bytt till justerbara toe/camber armar bak för att kunna justera hjulvinklar även i låg eller mycket låg på luftfjädringen?

Tänker på det här eller liknande kit.

https://n2itive.me/

Hur nära en bra inställning kommer man med original?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Snedslitna däck

Inlägg av martinot »

NinjaNiklas skrev:
Vad kör alla med för lufttryck?
Mina är slitna också och jag kör kallt på 2.9bar. Blir typ 3.1 varmt på motorväg enligt bilen, främst bak.
Kör kallt/parkerat med 3,1 på alla fyra hjulen, som sedan blir 3,2-3,3 vid körning/varmt (M3 AWD).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Monark1954 »

Ozto skrev:
Är det någon här som har bytt till justerbara toe/camber armar bak för att kunna justera hjulvinklar även i låg eller mycket låg på luftfjädringen?

Tänker på det här eller liknande kit.

https://n2itive.me/

Hur nära en bra inställning kommer man med original?
Original har ju bara toe in justerbar.
Min X 2016 har mer - camber är tolerans. Mätt två gånger på två nyare maskiner.
Tesla tömde bilen på allt löst, sladdar, spolarvätska kanske till och med pennor.
Då kunde de mäta in alla värden inom tolerans, strax under max - värden.
Har slitage på sommardäcken som i trådens start.
Min lösning var att köpa billigare men bra däck som även håller något fler mil.
Slitagebilden finns inte allt på mjukare vinterdäck.

Får göra en kalkyl om justerbara armar går att räkna hem.

Mätvärden och namn på de sommardäck jag använder har jag inte just nu.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Snedslitna däck

Inlägg av Yxel »

På min X 2017 lyckades däckfirman få in mätvärdena enligt Teslas rekommendationer. Bad dem göra inställningen i low.
De stod förövrigt helt galet fel i Toe-värdena. Även om Tesla själva påstod sig gjort en hjulinställning.
Cambern är som sagt inte mycket att göra åt med originaldelar. Och jag skulle passa mig för att byta om jag hade garantier kvar.
Det är dock inte Camber som sliter på däcken. Det är felaktiga Toe-värden.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Snedslitna däck

Inlägg av lator »

Ozto skrev:
Är det någon här som har bytt till justerbara toe/camber armar bak för att kunna justera hjulvinklar även i låg eller mycket låg på luftfjädringen?

Tänker på det här eller liknande kit.

https://n2itive.me/

Hur nära en bra inställning kommer man med original?
Jag vet en X-ägare som har monterat dessa men har inte hört vad hans däck-konto har blivit efter detta. Jag har dock svårt att tro att man sparar in de $850 +frakt och tull som ett par camberarmar kostar. Dessutom hävdar firman att de är tillverkade av både 4140 cromoly stål och "automotive aluminium" vilket ju antagligen kommer att resultera i helt orörliga justerskruvar och senare troligen haverier...
Som nämnts så är det toe som sliter däck, inte felaktig camber. Att sen bakvagnen är "felbyggd" så att toe ändras med olika höjder kan ju vara något att titta på.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Snedslitna däck

Inlägg av alma83 »

Väcker en tråd här. Ser att frågan om däcktryck är lite oklar. Ger ett högre däcktryck mindre slitage?
Har 20” och 2,9 bar. Gå högre?
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
Ort: ÖRBYHUS

Re: Snedslitna däck

Inlägg av niklasha01 »

alma83 skrev:
Väcker en tråd här. Ser att frågan om däcktryck är lite oklar. Ger ett högre däcktryck mindre slitage?
Har 20” och 2,9 bar. Gå högre?
Ja då tycker jag att du ska högre, jag har haft 3,1 på min 20, vinterdäck men finns en tendens till mindre mönster till yttre sidorna, har nu 3,2 på mina sommardäck kalla för att se hur det blir. 2,9 tror jag är för lågt.
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Snedslitna däck

Inlägg av alma83 »

Nu har jag 3,1 :D

Antar att teslans mätare inte är helt korrekt då den pendlar mellan 3,0-3,1 (kallt)...
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Snedslitna däck

Inlägg av kenjon »

Har du 3,05 så blir det så.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3593
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Snedslitna däck

Inlägg av AAKEE »

alma83 skrev:
Nu har jag 3,1 :D

Antar att teslans mätare inte är helt korrekt då den pendlar mellan 3,0-3,1 (kallt)...
10 graders tempskillnad gör runt 0.1 bar.

Angivna tryckvärden är med kalla däck( tolkar inlägget som du har koll på det :D )
Har man bilen i garage måste man kompensera för tempskillnaden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar