Senaste bild

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Senaste bild

Inlägg av vigge50 »

sweslac skrev:
Juli är nu över... Men inga detaljer? Eller så glömde Elon nämna vilken månad det handlade om? Hehe.

Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Det är två dagar kvar till kvartalsrapporten, borde komma information där.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Senaste bild

Inlägg av Teslaspolen »

Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Senaste bild

Inlägg av _TonyV »

Nya bilder, något suddiga men ändock..
Folieringen lämnar lite att önska.. haha

http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ost1114707

Spekuleras i att denna gråa ska än bevisa att de är än närmre leveranser...
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste bild

Inlägg av LarsL »

De har äntligen kommit på hur de ska få dörrarna täta. :D
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Senaste bild

Inlägg av sweslac »

Lite silvertejp löser allt.

Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Senaste bild

Inlägg av Martinen »

Nån som filmat dörrarna in action.
http://www.teslarati.com/rare-glimpse-o ... in-action/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Senaste bild

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
Nån som filmat dörrarna in action.
http://www.teslarati.com/rare-glimpse-o ... in-action/
Ja, den där sista stöten för att stänga ser ju onekligen omständlig ut.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste bild

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Martinen skrev:
Nån som filmat dörrarna in action.
http://www.teslarati.com/rare-glimpse-o ... in-action/
Ja, den där sista stöten för att stänga ser ju onekligen omständlig ut.
En mule brukar kallas just för mule eftersom delar till den har satts ihop från olika ställen och det inte kan bli fler av den. Hur ett testfordon med okänd ålder beter sig säger inget om hur den produktionsfärdiga bilen beter sig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste bild

Inlägg av ovelundkvist »

Nej, det är väl ganska uppenbart att det inte är så man ska göra för att stänga en produktionsklar Model X!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste bild

Inlägg av LarsL »

Känns också ganska uppenbart varifrån förseningarna kommer...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste bild

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Känns också ganska uppenbart varifrån förseningarna kommer...
Nja, visst krånglade dörrarna vid ett tillfälle som ledde till försening men som sagt var så vet vi inte hur gammal denna testbil är eller konstruktionen på falkvingedörrarna. Det har upprepats vid många tillfällen de senaste 6-8 månaderna att dörrarna inte är orsak till förseningarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste bild

Inlägg av LarsL »

Inte bara det att jag, fortfarande tror att de varit ett bekymmer, men de kommer leda till skeptiska köpare. Vi har redan hört tankar om snö på dem, vad händer då? Hur ofta kommer de behöva ha dem inne på service för justering? Kommer barnen klämma sig? Eller åker de med upp när dörren öppnas?
Onödiga frågor när Tesla egentligen bara ska revolutionera med eldrift. De skulle i det här läget kört med en enkel "normal" bil ungefär som Model S, vilken är normal jämfört med andra elbilar. Hoppas de har lärt sig den läxan till Model III.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste bild

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Inte bara det att jag, fortfarande tror att de varit ett bekymmer, men de kommer leda till skeptiska köpare. Vi har redan hört tankar om snö på dem, vad händer då? Hur ofta kommer de behöva ha dem inne på service för justering? Kommer barnen klämma sig? Eller åker de med upp när dörren öppnas?
Onödiga frågor när Tesla egentligen bara ska revolutionera med eldrift. De skulle i det här läget kört med en enkel "normal" bil ungefär som Model S, vilken är normal jämfört med andra elbilar. Hoppas de har lärt sig den läxan till Model III.
Alla dessa saker har diskuterats i väldigt många trådar på t.ex. TMC. Varför ska Tesla bara revolutionera med eldrift? Model S är revolution på så många andra plan än eldriften som t.ex. avsaknad av knappar, OTA-uppdateringar, lägsta tyngdpunkt osv. Hade Tesla bara revolutionerat på eldrift hade Tesla troligen inte lyckats. Model S är ingen "normal" bil och det finns väldigt få elbilar att jämföra den med tillverkade före 2012.

Här kommer några kommentarer på de saker du tar upp

Snö: Det är olagligt att köra med snö på taket oavsett vad för typ av dörrar du har. Eftersom det går att förvärma bilen kommer det bli lättare att ta bort snön.

Service: Visst är det en ny konstruktion som kan leda till nya problem men det samma gäller allt på Model S som t.ex. bakluckan på den bilen.

Klämning: Med stor sannolikhet finns samma funktioner gällande säkerhet som med t.ex. elhissar. Risken för klämning anser jag vara mindre med elstyrda falkvingedörrar än vanliga dörrar som stängs av vuxna.

Det stämmer att dörren åker upp först när de öppnas.

Som aktieäkare och sektmedlem så hoppas att Tesla fortsätter att revolutionera. Utan nya tekniska konstruktioner kommer det inte bli mycket med Tesla i framtiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste bild

Inlägg av LarsL »

Det enda onormala med Model S är touchskärmen och den bottnar förmodligen i att det skulle bli onödigt dyrt att utveckla alla knappar som behövs annars. De knappar de har är ju inköpta från MB, utom varningsblinkers och handskfack. Men det är ju det här normala som säljer, de konstiga eller fula löserningarna som andra har avskräcker köpare, tror jag.

Snön isolerar och kommer förmodligen inte smälta bort av uppvärmningen. Ja man får inte köra iväg med snö på taket men de flesta vill nog lasta in ungarna innan de gräver fram bilen.

Jag säger inte heller att jag tror att riskerna finns, jag tror att de kommer diskuteras både här och hemma vid köksbordet. Hade de gjort en vanlig bil hade de sluppit det.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Senaste bild

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Jag säger inte heller att jag tror att riskerna finns, jag tror att de kommer diskuteras både här och hemma vid köksbordet. Hade de gjort en vanlig bil hade de sluppit det.
Som Svenssons säger så skulle Tesla dragit så mycket uppmärksamhet om det var en vanlig bil med eldrift vilket gör att den skulle kanske aldrig ha diskuteras hemma vid köksbordet. Nu har Tesla gjort något unikt som vissa gillar och andra inte gillar men de har verkligen dragit till sig uppmärksamhet och når på så ut till köpare som annars kanske aldrig hade hört talas om Tesla. Om man är helt ny på en marknad med flera stora företag så måste man vara unik för att lyckas, annars kommer man bara bli en i mängden och man kommer antagligen aldrig att bli stor.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste bild

Inlägg av LarsL »

Dom sagt Model S är ganska normal, fyra dörrar, normal karossform osv. Hörde tidigt i Model S historien hur Franz von Holzhausen förklarade jobbet med att få en aerodynamisk-kaross att se normal ut.
Eller om vi säger så här BMW i3:s bakdörrar som endast kan öppnas tillsammans med framdörrarna är knappast en försäljningpunkt.

Det som har gjort att Model S har fått uppmärksamhet är drivlinan (inklusive SC). Det är 30-728mils räckvidd och 0-100 km/h på 3sekunder.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste bild

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Det som har gjort att Model S har fått uppmärksamhet är drivlinan (inklusive SC). Det är 30-728mils räckvidd och 0-100 km/h på 3sekunder.
Ingen av dessa punkter var något normalt innan Tesla kom... Varken drivlina, Supercharger, räckvidd på batterier eller prestanda. Skärmen, dörrhantagen, låga tyngdpunkten, försäljning utan mellanhänder via Internet osv är andra saker som inte var vanliga innan Tesla. Det är inte att Model S är en sedan med 4 vanliga dörrar som gjort den modellen till vad den är.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste bild

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Det som har gjort att Model S har fått uppmärksamhet är drivlinan (inklusive SC). Det är 30-728mils räckvidd och 0-100 km/h på 3sekunder.
Ingen av dessa punkter var något normalt innan Tesla kom... Varken drivlina, Supercharger, räckvidd på batterier eller prestanda. Skärmen, dörrhantagen, låga tyngdpunkten, försäljning utan mellanhänder via Internet osv är andra saker som inte var vanliga innan Tesla. Det är inte att Model S är en sedan med 4 vanliga dörrar som gjort den modellen till vad den är.
Men det är ju det jag säger det är drivlinan som säljer, utan den kunde de haft hur mycket infällda dörrhandtag och internet som helst. Därför bör de under de närmaste åren koncentrera sig på att leverera den drivlinan till så många fordonssegment som möjligt. Jag hoppas verkligen att den försening de haft med Model X inte påverkat framtagningen av Model III negativt.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Senaste bild

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Det som har gjort att Model S har fått uppmärksamhet är drivlinan (inklusive SC). Det är 30-728mils räckvidd och 0-100 km/h på 3sekunder.
Ingen av dessa punkter var något normalt innan Tesla kom... Varken drivlina, Supercharger, räckvidd på batterier eller prestanda. Skärmen, dörrhantagen, låga tyngdpunkten, försäljning utan mellanhänder via Internet osv är andra saker som inte var vanliga innan Tesla. Det är inte att Model S är en sedan med 4 vanliga dörrar som gjort den modellen till vad den är.
Men det är ju det jag säger det är drivlinan som säljer, utan den kunde de haft hur mycket infällda dörrhandtag och internet som helst. Därför bör de under de närmaste åren koncentrera sig på att leverera den drivlinan till så många fordonssegment som möjligt. Jag hoppas verkligen att den försening de haft med Model X inte påverkat framtagningen av Model III negativt.
Okej, det är de funktionerna som gör den så bra men det är utseendet som drar uppmärksamhet hos de som inte följer bilindustrin. Hur mycket uppmärksamhet drog inte karavanen genom Stockholm, hur många här har inte berättat om andra som kommit fram och frågat vad det är för bil. Alla de som har gått fram och frågat vad det är för bil har antagligen inte känt till Tesla tidigare men i och med att bilen drog uppmärksamhet så har fler upptäckte märket Tesla och det har gjort det mer uppmärksammat. Tror du lika många i Sverige hade hör talas om Tesla om den såg ut exakt som en Volvo V70? Jag tror i alla fall inte det utan att det lite annorlunda utseendet har dragit till sig blickar och fått fler att ta reda på mer information om Tesla och då upptäckt alla andra fördelar Tesla har.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Senaste bild

Inlägg av chpaulin »

Falkvingsdörrarna är coola och drar absolut uppmärksamhet. Finns ju ingen SUV med den funktionen på marknaden så bara det gör att folk som vill vara lite unika kikar på Tesla. Frågan är dock om man gamblar lite väl mycket med finesser och riskerar att förlora hela potten. Jag tror att bara ha en eldriven SUV som kan gå 400km (300+ iaf) på en laddning nog hade räckt mycket väl och jag tycker inte att riskerna med dörrarna är värda den vinsten de ger.

Var det inte snack om att man kunde få bilen med vanliga dörrar också? Nu känns ett sånt beslut som att man medger ett misslyckande men jag tror att det finns en liten andel potentiella köpare som inte vill ha de coola dörrarna. Har man ägt en BMW X6 eller motsv. lär man inte säga: "Jaa det var falkondörrarna jag saknat på min bil".
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar