Det är två dagar kvar till kvartalsrapporten, borde komma information där.sweslac skrev:Juli är nu över... Men inga detaljer? Eller så glömde Elon nämna vilken månad det handlade om? Hehe.
Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Senaste bild
Moderator: Redaktion
Re: Senaste bild
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Senaste bild
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Senaste bild
Nya bilder, något suddiga men ändock..
Folieringen lämnar lite att önska.. haha
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ost1114707
Spekuleras i att denna gråa ska än bevisa att de är än närmre leveranser...
Folieringen lämnar lite att önska.. haha
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ost1114707
Spekuleras i att denna gråa ska än bevisa att de är än närmre leveranser...
MYLR-24
Re: Senaste bild
Lite silvertejp löser allt.
Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Re: Senaste bild
Nån som filmat dörrarna in action.
http://www.teslarati.com/rare-glimpse-o ... in-action/
http://www.teslarati.com/rare-glimpse-o ... in-action/
Re: Senaste bild
Ja, den där sista stöten för att stänga ser ju onekligen omständlig ut.Martinen skrev:Nån som filmat dörrarna in action.
http://www.teslarati.com/rare-glimpse-o ... in-action/
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Senaste bild
En mule brukar kallas just för mule eftersom delar till den har satts ihop från olika ställen och det inte kan bli fler av den. Hur ett testfordon med okänd ålder beter sig säger inget om hur den produktionsfärdiga bilen beter sig.HelectriC skrev:Ja, den där sista stöten för att stänga ser ju onekligen omständlig ut.Martinen skrev:Nån som filmat dörrarna in action.
http://www.teslarati.com/rare-glimpse-o ... in-action/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Senaste bild
Nej, det är väl ganska uppenbart att det inte är så man ska göra för att stänga en produktionsklar Model X!
Re: Senaste bild
Nja, visst krånglade dörrarna vid ett tillfälle som ledde till försening men som sagt var så vet vi inte hur gammal denna testbil är eller konstruktionen på falkvingedörrarna. Det har upprepats vid många tillfällen de senaste 6-8 månaderna att dörrarna inte är orsak till förseningarna.LarsL skrev:Känns också ganska uppenbart varifrån förseningarna kommer...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste bild
Inte bara det att jag, fortfarande tror att de varit ett bekymmer, men de kommer leda till skeptiska köpare. Vi har redan hört tankar om snö på dem, vad händer då? Hur ofta kommer de behöva ha dem inne på service för justering? Kommer barnen klämma sig? Eller åker de med upp när dörren öppnas?
Onödiga frågor när Tesla egentligen bara ska revolutionera med eldrift. De skulle i det här läget kört med en enkel "normal" bil ungefär som Model S, vilken är normal jämfört med andra elbilar. Hoppas de har lärt sig den läxan till Model III.
Onödiga frågor när Tesla egentligen bara ska revolutionera med eldrift. De skulle i det här läget kört med en enkel "normal" bil ungefär som Model S, vilken är normal jämfört med andra elbilar. Hoppas de har lärt sig den läxan till Model III.
Re: Senaste bild
Alla dessa saker har diskuterats i väldigt många trådar på t.ex. TMC. Varför ska Tesla bara revolutionera med eldrift? Model S är revolution på så många andra plan än eldriften som t.ex. avsaknad av knappar, OTA-uppdateringar, lägsta tyngdpunkt osv. Hade Tesla bara revolutionerat på eldrift hade Tesla troligen inte lyckats. Model S är ingen "normal" bil och det finns väldigt få elbilar att jämföra den med tillverkade före 2012.LarsL skrev:Inte bara det att jag, fortfarande tror att de varit ett bekymmer, men de kommer leda till skeptiska köpare. Vi har redan hört tankar om snö på dem, vad händer då? Hur ofta kommer de behöva ha dem inne på service för justering? Kommer barnen klämma sig? Eller åker de med upp när dörren öppnas?
Onödiga frågor när Tesla egentligen bara ska revolutionera med eldrift. De skulle i det här läget kört med en enkel "normal" bil ungefär som Model S, vilken är normal jämfört med andra elbilar. Hoppas de har lärt sig den läxan till Model III.
Här kommer några kommentarer på de saker du tar upp
Snö: Det är olagligt att köra med snö på taket oavsett vad för typ av dörrar du har. Eftersom det går att förvärma bilen kommer det bli lättare att ta bort snön.
Service: Visst är det en ny konstruktion som kan leda till nya problem men det samma gäller allt på Model S som t.ex. bakluckan på den bilen.
Klämning: Med stor sannolikhet finns samma funktioner gällande säkerhet som med t.ex. elhissar. Risken för klämning anser jag vara mindre med elstyrda falkvingedörrar än vanliga dörrar som stängs av vuxna.
Det stämmer att dörren åker upp först när de öppnas.
Som aktieäkare och sektmedlem så hoppas att Tesla fortsätter att revolutionera. Utan nya tekniska konstruktioner kommer det inte bli mycket med Tesla i framtiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste bild
Det enda onormala med Model S är touchskärmen och den bottnar förmodligen i att det skulle bli onödigt dyrt att utveckla alla knappar som behövs annars. De knappar de har är ju inköpta från MB, utom varningsblinkers och handskfack. Men det är ju det här normala som säljer, de konstiga eller fula löserningarna som andra har avskräcker köpare, tror jag.
Snön isolerar och kommer förmodligen inte smälta bort av uppvärmningen. Ja man får inte köra iväg med snö på taket men de flesta vill nog lasta in ungarna innan de gräver fram bilen.
Jag säger inte heller att jag tror att riskerna finns, jag tror att de kommer diskuteras både här och hemma vid köksbordet. Hade de gjort en vanlig bil hade de sluppit det.
Snön isolerar och kommer förmodligen inte smälta bort av uppvärmningen. Ja man får inte köra iväg med snö på taket men de flesta vill nog lasta in ungarna innan de gräver fram bilen.
Jag säger inte heller att jag tror att riskerna finns, jag tror att de kommer diskuteras både här och hemma vid köksbordet. Hade de gjort en vanlig bil hade de sluppit det.
Re: Senaste bild
Som Svenssons säger så skulle Tesla dragit så mycket uppmärksamhet om det var en vanlig bil med eldrift vilket gör att den skulle kanske aldrig ha diskuteras hemma vid köksbordet. Nu har Tesla gjort något unikt som vissa gillar och andra inte gillar men de har verkligen dragit till sig uppmärksamhet och når på så ut till köpare som annars kanske aldrig hade hört talas om Tesla. Om man är helt ny på en marknad med flera stora företag så måste man vara unik för att lyckas, annars kommer man bara bli en i mängden och man kommer antagligen aldrig att bli stor.LarsL skrev:Jag säger inte heller att jag tror att riskerna finns, jag tror att de kommer diskuteras både här och hemma vid köksbordet. Hade de gjort en vanlig bil hade de sluppit det.
Re: Senaste bild
Dom sagt Model S är ganska normal, fyra dörrar, normal karossform osv. Hörde tidigt i Model S historien hur Franz von Holzhausen förklarade jobbet med att få en aerodynamisk-kaross att se normal ut.
Eller om vi säger så här BMW i3:s bakdörrar som endast kan öppnas tillsammans med framdörrarna är knappast en försäljningpunkt.
Det som har gjort att Model S har fått uppmärksamhet är drivlinan (inklusive SC). Det är 30-728mils räckvidd och 0-100 km/h på 3sekunder.
Eller om vi säger så här BMW i3:s bakdörrar som endast kan öppnas tillsammans med framdörrarna är knappast en försäljningpunkt.
Det som har gjort att Model S har fått uppmärksamhet är drivlinan (inklusive SC). Det är 30-728mils räckvidd och 0-100 km/h på 3sekunder.
Re: Senaste bild
Ingen av dessa punkter var något normalt innan Tesla kom... Varken drivlina, Supercharger, räckvidd på batterier eller prestanda. Skärmen, dörrhantagen, låga tyngdpunkten, försäljning utan mellanhänder via Internet osv är andra saker som inte var vanliga innan Tesla. Det är inte att Model S är en sedan med 4 vanliga dörrar som gjort den modellen till vad den är.LarsL skrev:Det som har gjort att Model S har fått uppmärksamhet är drivlinan (inklusive SC). Det är 30-728mils räckvidd och 0-100 km/h på 3sekunder.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste bild
Men det är ju det jag säger det är drivlinan som säljer, utan den kunde de haft hur mycket infällda dörrhandtag och internet som helst. Därför bör de under de närmaste åren koncentrera sig på att leverera den drivlinan till så många fordonssegment som möjligt. Jag hoppas verkligen att den försening de haft med Model X inte påverkat framtagningen av Model III negativt.Svenssons skrev:Ingen av dessa punkter var något normalt innan Tesla kom... Varken drivlina, Supercharger, räckvidd på batterier eller prestanda. Skärmen, dörrhantagen, låga tyngdpunkten, försäljning utan mellanhänder via Internet osv är andra saker som inte var vanliga innan Tesla. Det är inte att Model S är en sedan med 4 vanliga dörrar som gjort den modellen till vad den är.LarsL skrev:Det som har gjort att Model S har fått uppmärksamhet är drivlinan (inklusive SC). Det är 30-728mils räckvidd och 0-100 km/h på 3sekunder.
Re: Senaste bild
Okej, det är de funktionerna som gör den så bra men det är utseendet som drar uppmärksamhet hos de som inte följer bilindustrin. Hur mycket uppmärksamhet drog inte karavanen genom Stockholm, hur många här har inte berättat om andra som kommit fram och frågat vad det är för bil. Alla de som har gått fram och frågat vad det är för bil har antagligen inte känt till Tesla tidigare men i och med att bilen drog uppmärksamhet så har fler upptäckte märket Tesla och det har gjort det mer uppmärksammat. Tror du lika många i Sverige hade hör talas om Tesla om den såg ut exakt som en Volvo V70? Jag tror i alla fall inte det utan att det lite annorlunda utseendet har dragit till sig blickar och fått fler att ta reda på mer information om Tesla och då upptäckt alla andra fördelar Tesla har.LarsL skrev:Men det är ju det jag säger det är drivlinan som säljer, utan den kunde de haft hur mycket infällda dörrhandtag och internet som helst. Därför bör de under de närmaste åren koncentrera sig på att leverera den drivlinan till så många fordonssegment som möjligt. Jag hoppas verkligen att den försening de haft med Model X inte påverkat framtagningen av Model III negativt.Svenssons skrev:Ingen av dessa punkter var något normalt innan Tesla kom... Varken drivlina, Supercharger, räckvidd på batterier eller prestanda. Skärmen, dörrhantagen, låga tyngdpunkten, försäljning utan mellanhänder via Internet osv är andra saker som inte var vanliga innan Tesla. Det är inte att Model S är en sedan med 4 vanliga dörrar som gjort den modellen till vad den är.LarsL skrev:Det som har gjort att Model S har fått uppmärksamhet är drivlinan (inklusive SC). Det är 30-728mils räckvidd och 0-100 km/h på 3sekunder.
Re: Senaste bild
Falkvingsdörrarna är coola och drar absolut uppmärksamhet. Finns ju ingen SUV med den funktionen på marknaden så bara det gör att folk som vill vara lite unika kikar på Tesla. Frågan är dock om man gamblar lite väl mycket med finesser och riskerar att förlora hela potten. Jag tror att bara ha en eldriven SUV som kan gå 400km (300+ iaf) på en laddning nog hade räckt mycket väl och jag tycker inte att riskerna med dörrarna är värda den vinsten de ger.
Var det inte snack om att man kunde få bilen med vanliga dörrar också? Nu känns ett sånt beslut som att man medger ett misslyckande men jag tror att det finns en liten andel potentiella köpare som inte vill ha de coola dörrarna. Har man ägt en BMW X6 eller motsv. lär man inte säga: "Jaa det var falkondörrarna jag saknat på min bil".
Var det inte snack om att man kunde få bilen med vanliga dörrar också? Nu känns ett sånt beslut som att man medger ett misslyckande men jag tror att det finns en liten andel potentiella köpare som inte vill ha de coola dörrarna. Har man ägt en BMW X6 eller motsv. lär man inte säga: "Jaa det var falkondörrarna jag saknat på min bil".
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22