Obalans

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Obalans

Inlägg av Shven »

Känner mig särskilt glad när jag fått hem min sprillans nya Model X raven. Ser verkligen fram mot att få ge mig ut på vift.
En sak som jag funderade på är om det finns någon risk för obalans. Det finns ett spår innanför ekrarna på fälgarna där det lägger sig vatten när man tvättar. Om man kör borde vattnet försvinna ut vid ventilen av centrifugalkraften.Men om bilen står still och det fryser efteråt kommer det att bli en ”iskaka” som ligger i Spåret. Man kan också tänka sig att snö Som smälter i fälgen rimmet in i spåret och sedan fryser det och riskerar obalans!
Fälgarna på de nyare Model S ser likadana ut men vet inte om de är konstruerade på samma sätt?
Någon som noterat detta eventuella vinterproblem till denna tveksamma konstruktion.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Obalans

Inlägg av taliz »

Med tanke på centrifugalkraften lossnar det nog väldigt snabbt oavsett.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Obalans

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Med tanke på centrifugalkraften lossnar det nog väldigt snabbt oavsett.
Nej det är ju snarare pga den som isen blir kvar där :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Obalans

Inlägg av Teslared »

20191021_171321.jpg
19" vinterfälgar har inte spåret. Förmodligen så blir det inte stor obalans av is i spåret på sommarfälgen.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Obalans

Inlägg av GreenMachine »

Att det kan lossa snö och som sedan ramlar ner och fryser på nedre insida av fälgen har jag varit med om några gånger men har svårt att tro att det skulle vara mer/mindre troligt med tanke på X fälgarna?

Jag kommer att köra med samma fälg och skifta däck i vinter på min X så vi får väl se.
Skriv svar