Är verkligen Teslas begr. i battertillv? Musk om model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Är verkligen Teslas begr. i battertillv? Musk om model X

Inlägg av apkungen »

Jag har länge funderat på om Teslas begränsning verkligen ligger i batterproduktionen. Har Tesla hela tiden fyllda orderböcker och är totalt oförmögna att höja kapaciteten ytterligare? Ett uttalande från Elon Musk gör att jag ställer mig frågande till det:

"Tesla Motors co-founder and CEO Elon Musk has said the company's forthcoming Model X crossover will double its sales volume, according to Bloomberg. Musk reportedly did not elaborate on the comment, which he made this week at a conference in Sun Valley, Idaho."

Det där har ingenting med batterikapacitetsbrist att göra utan låter mer som att model S inte har tillräckligt med orderar så att de behöver model X... Vad tror ni?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Är verkligen Teslas begr. i battertillv? Musk om model X

Inlägg av chpaulin »

Jag tror att det finns en brist i tillgången av batterier och det är just därför de bygger giga factoryn. Sen om det är en direkt brist just nu eller bara svårt att få tag på batterier till bra pris är ju frågan.

Det var ju en medlem på detta forum som spekulerade i att de introducerade 70kWh-modellen just för att den olikt 60-modellen skulle minska intresset för 85 till förmån för 70 för att på så sett få loss batterier till ökad S och X produktionen.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Är verkligen Teslas begr. i battertillv? Musk om model X

Inlägg av apkungen »

Jo men hur kommer de plöttsligt kunna ha dubbelt så många batterier när x kommer ut?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Är verkligen Teslas begr. i battertillv? Musk om model X

Inlägg av chpaulin »

Bra fråga, tror dock bara att de räknat med en 5000 X som skall produceras i år. Elon skall ha sagt att man tror på 50 000 Model S i år och sen har man gått ut med target projections på 55 000 bilar totti under 2015.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är verkligen Teslas begr. i battertillv? Musk om model X

Inlägg av Svenssons »

Fördubblingen är ju inte årets försäljning och det är inte säkert att Model X kommer kunna produceras fullt ut nästa år heller då det tar rätt lång tid att skruva upp produktionen i fabriken. Nästa år verkar dock Gigafactory kunna börja leverera de första batterierna och jag tror nog att Panasonic har kunnat öka sin egna produktion också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Är verkligen Teslas begr. i battertillv? Musk om model X

Inlägg av Daoops »

Instämmer med övriga. För ett litet tag sedan hade dom kortsiktigt extrem brist på batterier (tidigt i vintras har jag för mig) men det släppte under Q1 när Pana kom upp i fart.
Det skiljer sig lite mot den långsiktiga bristen som helt enkelt säger att det inte finns batterier (i hela världen) för 500k bilar om året, och sen en massa powerpacks på det. Därav gig1. Jag tror media lite missuppfattat eller blandat ihop dom två begreppen.

Men det är en bra fråga ändå, vad är det som hindrar dom från att bara öka produktionen om det inte är batterier som är bristen. Min gissning är att det dels är svårt att bara öka sådär (krävs mer personal, större maskiner, mer av alla råvaror , fler Service C och fler Super C etc). Men även att det faktiskt är en bil i miljonklassen på helt ny teknik, det är kanske lite tryggare att ligga med en viss backlogg också (även om det givetvis aldrig låter så på Elon). Och i det sistnämnda ligger det ju lite i precis det du säger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är verkligen Teslas begr. i battertillv? Musk om model X

Inlägg av LarsL »

Det är klart att det ligger i Teslas och Elons intresse att hela tiden få det att verka som om det är tillverkningen som ligger efter. Det är ju alltid mer lockade med en bil som är så populär att tillverkaren inte hinner tillfredsställa behovet.
Men åt andra hållet så är det ganska klart att de inte vill ha långaleveranstider. Amerikaner är ju vana att få sin bil direkt, eftersom dealern har dem i lager. Då kan det ju upplevas som bedrövligt att vänta 3 månader, till och med ett par veckor hade varit jobbigt.
En annan sak som vi märkt att de jobbar med är hur bilarna byggs. Paket har slagits ihop och tillval tagits bort, till exempel 22kW laddaren som försvann. Det tycker jag visar att de har svårt att skruva ihop bilarna i den takt de vill.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Är verkligen Teslas begr. i battertillv? Musk om model X

Inlägg av Hammar »

"Tesla Motors co-founder and CEO Elon Musk has said the company's forthcoming Model X crossover will double its sales volume, according to Bloomberg. Musk reportedly did not elaborate on the comment, which he made this week at a conference in Sun Valley, Idaho."
Jag undrar om de fick citatet riktigt rätt. Hittar inte videon jag såg, men där har jag för mig att Elon säger att marknaden dubbleras när MX släpps.
Elon har ju tidigare sagt att de försöker öka produktionen med 50% varje år i snitt. Väntetiderna för MS har ju gått ner, men det kan ju bero på att den nya produktionslinan som skulle bygga både S & X nu nyttjas helt till MS fram tills att MX släpps.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Är verkligen Teslas begr. i battertillv? Musk om model X

Inlägg av Kalle »

LarsL skrev:
Det är klart att det ligger i Teslas och Elons intresse att hela tiden få det att verka som om det är tillverkningen som ligger efter. Det är ju alltid mer lockade med en bil som är så populär att tillverkaren inte hinner tillfredsställa behovet.
Men åt andra hållet så är det ganska klart att de inte vill ha långaleveranstider. Amerikaner är ju vana att få sin bil direkt, eftersom dealern har dem i lager. Då kan det ju upplevas som bedrövligt att vänta 3 månader, till och med ett par veckor hade varit jobbigt.
En annan sak som vi märkt att de jobbar med är hur bilarna byggs. Paket har slagits ihop och tillval tagits bort, till exempel 22kW laddaren som försvann. Det tycker jag visar att de har svårt att skruva ihop bilarna i den takt de vill.
jo, men de har hänt i teslas historia (ganska nyligen) att de inte hade tillräckligt med bestelngar. mins ni när de stängde ner fabriken i flera veckor? de sa att de behövde göra underhåll på fabriken och att de va därför, men de va för att de inte hade tillräckligt många beställningar, (de behövdes även underhåll, men om böckerna hade varit fulla hade de fortfarande kunnat haft fabriken öppen.)

läste de i den nya boken om Elon Musk, mycket intressant läsning faktist :)
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Är verkligen Teslas begr. i battertillv? Musk om model X

Inlägg av Elputte »

Men det kan ju faktiskt också ha varit batteribristen som var anledningen till det tillfälliga stoppet i produktionen.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Är verkligen Teslas begr. i battertillv? Musk om model X

Inlägg av Telsa »

Men det faktum att bilen går i produktion inom 2 veckor talar väl för att det inte finns nån egentlig batteribrist, just nu i alla fall.
Model X, Pearl White
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Är verkligen Teslas begr. i battertillv? Musk om model X

Inlägg av vigge50 »

Kalle skrev:
LarsL skrev:
Det är klart att det ligger i Teslas och Elons intresse att hela tiden få det att verka som om det är tillverkningen som ligger efter. Det är ju alltid mer lockade med en bil som är så populär att tillverkaren inte hinner tillfredsställa behovet.
Men åt andra hållet så är det ganska klart att de inte vill ha långaleveranstider. Amerikaner är ju vana att få sin bil direkt, eftersom dealern har dem i lager. Då kan det ju upplevas som bedrövligt att vänta 3 månader, till och med ett par veckor hade varit jobbigt.
En annan sak som vi märkt att de jobbar med är hur bilarna byggs. Paket har slagits ihop och tillval tagits bort, till exempel 22kW laddaren som försvann. Det tycker jag visar att de har svårt att skruva ihop bilarna i den takt de vill.
jo, men de har hänt i teslas historia (ganska nyligen) att de inte hade tillräckligt med bestelngar. mins ni när de stängde ner fabriken i flera veckor? de sa att de behövde göra underhåll på fabriken och att de va därför, men de va för att de inte hade tillräckligt många beställningar, (de behövdes även underhåll, men om böckerna hade varit fulla hade de fortfarande kunnat haft fabriken öppen.)

läste de i den nya boken om Elon Musk, mycket intressant läsning faktist :)
Men var det inte i början av 2013 som det skedde? Läser själv boken just nu och har för mig att det var i början av 2013 samtidigt som Elon Musk funderade på att sälja Tesla till Google som dem stängde fabriken pga brist på beställningar
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Är verkligen Teslas begr. i battertillv? Musk om model X

Inlägg av Kalle »

Jo så va de, men då viste vi ingenting om de, det lät ju på dem som de va producktionsbegrensade då med.
Veldigt svårt att veta hur de igentligen ligger till bakom kuliserna.

Nu tror jag faktist (och hoppas) att de går veldigt bra för dom :)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Är verkligen Teslas begr. i battertillv? Musk om model X

Inlägg av Martinen »

Ja med tanke på att det är försäljningsrekord, så bör det va på rätt håll, annars är det något som är fel.
Skriv svar