Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Oscar6003
Inlägg: 23
Blev medlem: 22 okt 2019 09:33

Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Inlägg av Oscar6003 »

Hej!
Jag är ny här och hoppas snart vara ägare av en Tesla Model X. Vi är 5 i familjen och efter egen research verkar Model X vara det enda alternativet när det kommer till storlek och räckvidd.
Hoppas ni håller med mig så här långt...?

Inför köpet önskar jag hjälp med tips inför mitt köp. Jag kommer att företagsleasa bilen då detta verkar förmånligt. Det som verkar svårt just nu är att hitta en begagnad Tesla Model X som gått runt 3000 mil.
Ambitionen är att köpa en begagnad då jag kommer ner lite i pris. Hade önskat att köpa direkt från Tesla men de verkar inte ha några inne och på blocket finns det några som jag dömt ut av två skäl, först av allt för att de har kritvita
säten och för det andra så litar jag inte riktigt på de bilfirmor som har Teslor ute. Jag vet inte varför men känns som om det hade varit bäst att köpa av Tesla direkt, tänker jag fel?

Annars önskar jag tips av alla slag, extrautrustning som är viktigt eller onödig etc.

Tack snälla ni för er tid, det betyder mycket!!

Oscar
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Inlägg av HerrNilsson »

Hej!

Har köpt 2st Teslor privat och båda gångerna gjort det via Shiftgear. Alltid varit en trevlig och seriös upplevelse. (https://www.blocket.se/shiftgear)
Köpa beggat direkt från Tesla är säkert också bra, det är väl det där med kontakt och återmatning från dom som är problemet där...tyvärr.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Inlägg av EnTraktor »

+1 på Shiftgear.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Inlägg av [JM] »

Varför inte de vita sätena? Pga barnen?
Inga problem med smuts. Vi har bara haft vår ett halvår med vita säten och tre barn. Funkar bra. Finns videos på Youtube där dom provar misshandla de vita sätena.

Köp direkt från Tesla. Inför kvartalsrapport brukar dom sänka priserna rejält. Ibland 10000kr per dag.
Gäller att kolla 3ggr per dygn typ för vissa perioder är det stor omsättning på bilar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Inlägg av Legato »

Personligen skulle jag inte oroa mig för storleken i en S om ni är 5... Bara om ni verkligen ofta packar riktigt mycket. Ni måste också välja 5 eller 7 sits X om lastutrymmet ska bli bättre än S när ni åker 5.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Inlägg av Alfa »

Jag har alla modeller, dvs S3X.

Ni klarar er sannolikt bra med Model S och även Model 3. Förmånsvärdet är löjligt högt på X jämfört med övriga.

En Model 3 med takbox och box till dragkroken bak lastar mer packning än någon kan behöva. Enda nackdelen med 3 är att man inte får uppvärmd ratt...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Inlägg av Legato »

Alfa skrev:
Jag har alla modeller, dvs S3X.

Ni klarar er sannolikt bra med Model S och även Model 3. Förmånsvärdet är löjligt högt på X jämfört med övriga.

En Model 3 med takbox och box till dragkroken bak lastar mer packning än någon kan behöva. Enda nackdelen med 3 är att man inte får uppvärmd ratt...
Jag älskar Model 3, men baksätet är i mitt tycke för smalt för att sitta tre personer bekvämt.

Jag hade gått för S eller X om man ofta åker fem i bilen. Är man oftast färre än så så håller jag med om att Model 3 är ett prima alternativ.

Är ju lite av ett lyxproblem, lär ju bli supernöjd oavsett vilken Tesla det blir.

Sitter dock just nu i en gammal Model S loaner. Man märker verkligen vad mycket bättre bilarna blivit med åren...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6183
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Inlägg av spacecoin »

Vita säten är inget problem med barn.
Googla tesla white seat tomato sauce e dyl.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev:
Vita säten är inget problem med barn.
Googla tesla white seat tomato sauce e dyl.
Nej sannerligen inte. Inne på tredje Teslan med vita säten och fotbollsspelande barn :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Inlägg av GreenMachine »

Har en X (femsätes) vit inredning och tre ungar och hund Fungerar hur bra som helst och inga problem att hålla rent. S gick bort eftersom den inte funkar så bra med två vuxna och bilstol bak vilket var ett krav.

Tittade också på begvilar, men om kag ska vara ärlig så blev det så liten skillnad mellan en begagnad och en ny (fick 0,5% ränta vid nyköp) så det var inget att ens fundera över.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Inlägg av Beigler »

Lite roligt med alla antaganden folk gör. Trådskaparen har ju inte sagt exempelvis att han är orolig för att de vita sätena blir smutsiga. Det kan ju vara att han likt mig tycker att andra säten är bra mycket snyggare. :D

Det finns massor med fördelar med x. Jag älskar min och har nyss beställt en ny. Detta efter att ha testat både S, 3 och e-tron.

Lite av det som är så bra:
-Dragkrok som får dra 2250kg
-Frunken rymmer en sulky plus ett gäng laddkablar och lite annat smått och gott
-Automatiska dörrar (kändes löjligt första gången, men gud va stenålders det känns idag när man måste stänga dörren själv efter sig.
-Falkvingedörrarna, de är kort och gott det bästa med hela bilen. Aldrig trångt eller svårt att hjälpa barnen i sina bilbarnstolar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Inlägg av Legato »

Beigler skrev:
Lite roligt med alla antaganden folk gör. Trådskaparen har ju inte sagt exempelvis att han är orolig för att de vita sätena blir smutsiga. Det kan ju vara att han likt mig tycker att andra säten är bra mycket snyggare. :D

Det finns massor med fördelar med x. Jag älskar min och har nyss beställt en ny. Detta efter att ha testat både S, 3 och e-tron.

Lite av det som är så bra:
-Dragkrok som får dra 2250kg
-Frunken rymmer en sulky plus ett gäng laddkablar och lite annat smått och gott
-Automatiska dörrar (kändes löjligt första gången, men gud va stenålders det känns idag när man måste stänga dörren själv efter sig.
-Falkvingedörrarna, de är kort och gott det bästa med hela bilen. Aldrig trångt eller svårt att hjälpa barnen i sina bilbarnstolar.
X har en massa fördelar den också (även om jag tycker både 3 & S är bättre totalt sett)... Ett viktigt tillägg till din lista är den gigantiska framrutan ;)

Det jag (och några till) svarade på var ju dock något annat... Nämligen det antagande han inledde med där han skrev att han trodde enbart X räcker i storlek för 5 personer...

Alltså kanske han allra helst vill ha tex en S, men helt "tänkt bort" den pga antagandet om för litet utrymme...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Inlägg av GreenMachine »

Beigler skrev:
Lite roligt med alla antaganden folk gör. Trådskaparen har ju inte sagt exempelvis att han är orolig för att de vita sätena blir smutsiga. Det kan ju vara att han likt mig tycker att andra säten är bra mycket snyggare. :D

Det finns massor med fördelar med x. Jag älskar min och har nyss beställt en ny. Detta efter att ha testat både S, 3 och e-tron.

Lite av det som är så bra:
-Dragkrok som får dra 2250kg
-Frunken rymmer en sulky plus ett gäng laddkablar och lite annat smått och gott
-Automatiska dörrar (kändes löjligt första gången, men gud va stenålders det känns idag när man måste stänga dörren själv efter sig.
-Falkvingedörrarna, de är kort och gott det bästa med hela bilen. Aldrig trångt eller svårt att hjälpa barnen i sina bilbarnstolar.
Efter att som familjebil avverkat 2st Range Rovers, 1 X5, 2 XC90 och 3 st Hyundai Grand SantaFé så måste jag nog säga att vår nuvarande MX är ”bästa familjebil” hittills av samma anledningar som du nämner ovan. Fram tills nu så var Grand SantaFe’n absolut och i särklass bästa familje-suv av alla jag haft utan tvekan. Skulle möjligtvis vilja tillägga möjligheten att lämna bilen med AC/värme på även är en riktig höjdare men det är ju snarare en EV-feature och inget unikt för just MX.
Oscar6003
Inlägg: 23
Blev medlem: 22 okt 2019 09:33

Re: Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Inlägg av Oscar6003 »

Tack till er alla för tipsen! Hade inte tänkt på alternativet S med takbox etc. antar också att jag helst hade velat ha en X...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Inlägg av Legato »

Oscar6003 skrev:
Tack till er alla för tipsen! Hade inte tänkt på alternativet S med takbox etc. antar också att jag helst hade velat ha en X...
Vill du helst ha en X så är det bara att köra... :D Bästa svårighet är vilken säteskonfig nu ska ha ;) Rekommenderar 6-sätes om ni ofta är fem pers men sällan mycket packning. Har ni nästan alltid mycket packning när ni är fem så är femsits en riktig laståsna!

Jag har X&3 nu, men tycker egentligen S är bättre än X. Mitt råd är att provköra båda. Det är två väldigt olika bilar på gott och på ont.

Oavsett vad du väljer så kommer du med största sannolikhet bli grymt nöjd dock. Ingen fossilbil kommer ens nära.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Inlägg av fth »

Oscar6003 skrev:
Tack till er alla för tipsen! Hade inte tänkt på alternativet S med takbox etc. antar också att jag helst hade velat ha en X...
Jag kan bara varmt rekommendera X, inte minst för vindrutan, i alla andra bilar känns det som jag kikar ut genom en brevlåda när jag kör.

Vindrutan är verkligen "next level sh-t", jag skulle ha mycket svårt att gå tillbaka till "skottgluggarna" i vanliga bilar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LinusP
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 okt 2019 10:52

Re: Hjälp mig med tips inför köp av Model X

Inlägg av LinusP »

Kontakta gärna mig i DM så har jag faktiskt ganska exakt vad du verkar söka. Kommer att sälja den i november. X uttagen aug -17.
Och på frågan X eller S. Provkör så är det definitivt ingen tvekan...
Skriv svar