Baksäte i Model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

pinky
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 okt 2019 11:55

Baksäte i Model X

Inlägg av pinky »

Hej,

Har vart inne på en Model S, är dock tveksam efter en provkörning.
För mig som är hyfsat lång runt 187cm är ju baksätet en katastrof. Slår skallen i taket och sitthöjden (höjden mellan golv och sits) är ju extremt låg i mina ögon.

Är det någon som kan ge input om Model X är bättre på denna punkt.

Den sjusitsiga versionen, de två bakersta är dom fasta eller enkla att vika ner när de ej används?? (Tycker det är svårt att se på bilder...)

Om det är någon i Karlstad med omnejd som är Model X-ägare och är villig att låta mig komma och provsitta i den får den gärna kontakta mig i PM
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Baksäte i Model X

Inlägg av NEO »

Hej Pinky!

Jag äger båda och har lite inputs. I Xen är förarstolarna förhöjda mot golvet, jämfört med S så är stolarna rätt låga, vilket innebär att passagerarna bak faktiskt kan ha benen under förarstolarna.

Vad gäller nyare X så fälls den sista raden enkelt med ett knapptryck. Mittenraden är justerbar fram/bak men även lutningen kan justeras. Vill man fälla helt gäller det som bakersta raden, knapptryck på ryggen så fälls allt. Mittenraden är 40/60 så du kan valfritt fälla/justera efter eget tycke.

Norr om Stockholm är rätt långt ifrån Karlstad, men har du vägarna förbi här kan du få klämma på min X.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Baksäte i Model X

Inlägg av Frippanecci »

pinky skrev:
Hej,

Har vart inne på en Model S, är dock tveksam efter en provkörning.
För mig som är hyfsat lång runt 187cm är ju baksätet en katastrof. Slår skallen i taket och sitthöjden (höjden mellan golv och sits) är ju extremt låg i mina ögon.

Är det någon som kan ge input om Model X är bättre på denna punkt.

Den sjusitsiga versionen, de två bakersta är dom fasta eller enkla att vika ner när de ej används?? (Tycker det är svårt att se på bilder...)

Om det är någon i Karlstad med omnejd som är Model X-ägare och är villig att låta mig komma och provsitta i den får den gärna kontakta mig i PM
Jag har också båda.. är 187cm och sitter bra i Xen på alla platser (längst bak om det är 6-sits och kan ha benen i mittgången), har faktiskt inte provat Sen. Är i Karlstad varannan vecka, så hittar du ingen annan så norpar jag Xen av frugan och tar den till Karlstad.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Baksäte i Model X

Inlägg av Remuz »

På 7sits sitter du fint på de yttre platserna på andra raden, men inte i mitten och inte i tredje raden. 3e raden är för barn, mitten av andra raden har låg takhöjd då FWD-upphängningen är där.

Att fälla säten längst bak är så enkelt att man knappt tänker på det alls.
P85D svart/svart med gratis SuC
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Baksäte i Model X

Inlägg av heldiggrisen »

Jag känner mig lite dum som inte förstår problemet. Hur ofta sitter du bak i din egen bil?
Jag har ägt runt 20 olika bilar i mina snart 30 år som chaufför, men har aldrig någonsin suttit bak i någon av de, är jag onormal?
Nej, köp du en MS om du sitter bra där fram, eller brukar du sitta bak mycket?
pinky
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 okt 2019 11:55

Re: Baksäte i Model X

Inlägg av pinky »

MDurante skrev:
Hej Pinky!

Jag äger båda och har lite inputs. I Xen är förarstolarna förhöjda mot golvet, jämfört med S så är stolarna rätt låga, vilket innebär att passagerarna bak faktiskt kan ha benen under förarstolarna.

Vad gäller nyare X så fälls den sista raden enkelt med ett knapptryck. Mittenraden är justerbar fram/bak men även lutningen kan justeras. Vill man fälla helt gäller det som bakersta raden, knapptryck på ryggen så fälls allt. Mittenraden är 40/60 så du kan valfritt fälla/justera efter eget tycke.

Norr om Stockholm är rätt långt ifrån Karlstad, men har du vägarna förbi här kan du få klämma på min X.
Vad är nyare X? Hur är bagaget med 3:e raden fälld? Stort som S? Plant?
Den 3:e raden kommer användas typ 1-2% av tiden. Men är grymt skönt att ha när kompisar till de små ska med hem....
Frippanecci skrev:

Jag har också båda.. är 187cm och sitter bra i Xen på alla platser (längst bak om det är 6-sits och kan ha benen i mittgången), har faktiskt inte provat Sen. Är i Karlstad varannan vecka, så hittar du ingen annan så norpar jag Xen av frugan och tar den till Karlstad.
Intressant!
Skulle vara intressant att få klämma lite på X:en även om ett köp kanske kan dröja.....
Lite surt att X:en är så mycket dyrare än S:en (är ju tyvärr inte ekonomiskt oberoende)
heldiggrisen skrev:
Jag känner mig lite dum som inte förstår problemet. Hur ofta sitter du bak i din egen bil?
Jag har ägt runt 20 olika bilar i mina snart 30 år som chaufför, men har aldrig någonsin suttit bak i någon av de, är jag onormal?
Nej, köp du en MS om du sitter bra där fram, eller brukar du sitta bak mycket?
Sant att jag i princip aldrig kommer sitta i baksätet. Men köper jag en bil för typ 500.000 eller liknande så tycker jag att minst 4 vuxna ska kunna sitta bra i den, även om man är över medellängden i Sverige...
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Baksäte i Model X

Inlägg av GreenMachine »

heldiggrisen skrev:
Jag känner mig lite dum som inte förstår problemet. Hur ofta sitter du bak i din egen bil?
Jag har ägt runt 20 olika bilar i mina snart 30 år som chaufför, men har aldrig någonsin suttit bak i någon av de, är jag onormal?
Nej, köp du en MS om du sitter bra där fram, eller brukar du sitta bak mycket?
Sitter gärna bak i vår X och låter någon annan köra. Som någon redan nämnde så får man in fötterna under framsätet så man kan sträcka ut sig och fäller man bak ryggstödet lite så blir det ett kungligt baksäte.
Skriv svar