Flera FOB:ar i bilen

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lenneryd
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 apr 2019 09:30
Ort: Stockholm

Flera FOB:ar i bilen

Inlägg av Lenneryd »

Hej.
I morse skulle frugan köra mig till jobbet och vi hade båda våra FOB:ar med oss.
Jag körde, och klev ur bilen när vi kommit fram. Jag tog naturligtvis med min FOB.
Frugan gick från passagerarsätet till förarsätet, men bilen registrerade tydligen inte hennes FOB alls, för hon behövde autentisera nyckeln igen.
Problemet är att det inte fungerade att hålla nyckeln vid cigguttaget.
Hon ringde mig och jag kom ner för att hjälpa till.
Då visade det sig att dörrarna var låsta, och vaktläget påslaget! När hon öppnade dörren via skärmen gick larmet igång och musik spelades med extrem hög ljudnivå.

För att få tyst på detta, behövde jag dubbeltrycka på min FOB och slå av vaktläget.
Därefter gick det att autentisera hennes nyckel.

Tyvärr satte detta ett rejält intryck i WAF (Wife Acceptance Factor) och jag skulle behöva lite tips om vad vi gjorde fel, eller vad som kunde ha gjorts annorlunda.
Bara en FOB i bilen?
Inte använda vaktläget hela tiden (inte vara så nojig)?

Andra tips?

/Håkan
Model X - 2019
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Flera FOB:ar i bilen

Inlägg av infelicitas »

Det borde räckt med att låsa/låsa upp med fruns nyckel.

Hon kanske kan sätta sig i bilen först om hon ska köra vidare, så att bilen tar hennes nyckel först?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Flera FOB:ar i bilen

Inlägg av e5m1r »

Vi byter plats mer eller mindre dagligen min fru och jag altid varsin fob i bilen
Bilen identifierar den fob som kom till bilen först oavsett vilken sida av bilen.
Vi har passive entry på så kanske därför vi inte har några problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Flera FOB:ar i bilen

Inlägg av [JM] »

e5m1r skrev:
Vi byter plats mer eller mindre dagligen min fru och jag altid varsin fob i bilen
Bilen identifierar den fob som kom till bilen först oavsett vilken sida av bilen.
Vi har passive entry på så kanske därför vi inte har några problem
Vi gör likadant.
Två FOB:ar.
Passive entry påslagen.
Inga problem.
Skriv svar