Barnstol utan isofix

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Barnstol utan isofix

Inlägg av PhR34k »

Köpte ny bil till tjejen och den har isofix så jag tänkte att hon skulle få den bra:iga stolen till hennes bil (roterbar barnstol) och jag skulle ta hennes stol som hon hade i sin gamla bil men den saknar isofix. I hennes gamla bil fanns det fästen under passagerarstolen för att haka fast stolen men hittar inga såna punkter i våran 5 sitsiga X. Tänk på att stolen är bakåtvänd.
Hoppas ni kan hjälpa mig.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Lejonet
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 sep 2019 21:14

Re: Barnstol utan isofix

Inlägg av Lejonet »

Om stolen saknar isofix och bilen saknar förankringsfästen så får man använda sig av förankringsband, typ https://axkid.com/sv/product/tether-strap/
Man gör en ögla på varje sida där framsätesstolen fäster i botten på bilen, jag har aldrig sett baksätet på en M X men det är så man gör på traditionella bilar.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Barnstol utan isofix

Inlägg av [JM] »

Vi kör med bakåtvänd barnstol (femsitsig MX) på mittenplatsen bak.
Det går bra med remmar ner under sätet bak eftersom det är öppet under sätet och balkar/profiler är synliga (lätta att fästa i).
Framsätet däremot är knepigare. Jag tittade på det men gav upp. Massor med plast som ger sig när man börjar spänna remmar.

Det finns en ögla under framstolarna som några här på forumet använder. Den är dock inte till för infästning av barnstol och om du flyttar på stolen så kommer remmen att klippas av pga hur öglan/hålet är placerat.
Skriv svar