Nya framstolar - vilken får man?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Justp
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 okt 2019 03:35
Ort: Jönköping

Nya framstolar - vilken får man?

Inlägg av Justp »

Tesla har bytt till helt nya framstolar https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 718/page-3

frågan är vilka man kommer att få? och vilka man vill ha??

Är de nya en förbättring eller en besparing? På de nya kan man inte höja och sänka nackstödet utan det är fast, vilket också framgår om man tittar i nyaste manualen. Dock ska de nya vara smalare och då ge bättre benutrymme bak.

Om man tittar på Teslas Nederländska sidan (där det finns många lagerbilar), på Nya Model X lagerbilar från 2020 så kan man se att en del bilar har det nya framsätet och en del det gamla.(På bilden som visar inredningen)
VIN nummer som slutar på 21XXXX verkar ha de gamla stolarna och 23XXXX verkar alla ha de nya.
Mitt VIN är 22XXXX så jag ligger på gränsen.
Någonstans läste jag att bilarna inte tillverkas i VIN nummerordning, utan VIN nummerordningen sätts vid order så man kan inte exakt gå efter det heller.

(Man skiljer dem åt enklast genom att titta på nackstödet, de gamla är tvådelade och de nya är i ett stycke)
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Nya framstolar - vilken får man?

Inlägg av kallekula »

Hämtade bil med vin 21 i veckan som hade gamla.
Användarvisningsbild
Lillys
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 nov 2019 12:22
Ort: Täby

Re: Nya framstolar - vilken får man?

Inlägg av Lillys »

Den info jag fått är att de började sätta i de nya stolarna runt den 20/10. Min bil som är i Holland nu är tillverkad 25/10 och ska enligt min Tesla Advisor ha de nya stolarna. Han har själv inte sett stolarna men enligt Tesla ska de ge bättre utrymme i baksätet och vara mer ergonomiska.

Är ny på Tesla men har jämfört lite bilder med de som sitter i 3 och det verkar inte vara samma stolar.

Nu måste jag bara få tag på gummimattor och vinterdäck, PM gärna om någon har något som ligger.
2020 Model X Midnight Silver, 6-seater, chrome delete, Onyx 22"
Användarvisningsbild
Justp
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 okt 2019 03:35
Ort: Jönköping

Re: Nya framstolar - vilken får man?

Inlägg av Justp »

Ok tack för info. Ska kolla när min är byggd. Den lastades i container den 29/10 och är nu på väg mitt i Atlanten.

Jag blir lite förvånad att du kom med en tidigare båt, jag så att de bilar som är med på "min" båt lastades i container mellan den 24/10 och den 31/10.
Användarvisningsbild
Antin
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 nov 2019 16:05

Re: Nya framstolar - vilken får man?

Inlägg av Antin »

Ni vet så mycket om era bilar :shock: Den enda info jag har fått är att min ska levereras i andra hälften av dec. Är det info (bygg, lastning, båt mm) som kommer närmare leverans eller är det jag som inte hittar? Beställde min i början av november så jag antar att jag får den nya stolen. Bra eller dåligt kan jag inte bedöma. Den gamla som jag provat tycker jag var kanon!
Användarvisningsbild
Justp
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 okt 2019 03:35
Ort: Jönköping

Re: Nya framstolar - vilken får man?

Inlägg av Justp »

kolla här för att söka info om du har VIN numret

viewtopic.php?p=360119#p360119

se i början av tråden för hur du kan kolla efter VIN nummer i källkoden på din "Hantera" sida hos Tesla.
Användarvisningsbild
Antin
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 nov 2019 16:05

Re: Nya framstolar - vilken får man?

Inlägg av Antin »

Ok, tack för info. Då har jag nog inte fått ngt VIN än. Får tålmodigt vänta :)
Användarvisningsbild
Lillys
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 nov 2019 12:22
Ort: Täby

Re: Nya framstolar - vilken får man?

Inlägg av Lillys »

Hämtade min X LR igår med de nya stolarna. Det är min första Tesla så mitt omdöme är att de är sköna men inga tidigare att jämföra med. De 2 som var med från Delivery och Sales hade inte sett de innan heller och deras omdömen var större skillnad än väntat, bättre utrymme bak, inga förvaringsfack i ryggstödet, fasta nackstöd, mjukare skinn, nya reglage samt att de tyckte att de var sköna.

Gällande bilen som sådan så är jag galet nöjd än så länge, blir långtur idag Sthlm - Sälen.
2020 Model X Midnight Silver, 6-seater, chrome delete, Onyx 22"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nya framstolar - vilken får man?

Inlägg av HelectriC »

Lillys skrev:
Hämtade min X LR igår med de nya stolarna. Det är min första Tesla så mitt omdöme är att de är sköna men inga tidigare att jämföra med. De 2 som var med från Delivery och Sales hade inte sett de innan heller och deras omdömen var större skillnad än väntat, bättre utrymme bak, inga förvaringsfack i ryggstödet, fasta nackstöd, mjukare skinn, nya reglage samt att de tyckte att de var sköna.

Gällande bilen som sådan så är jag galet nöjd än så länge, blir långtur idag Sthlm - Sälen.
Fasta nackskydd? Har dom gått tillbaks till det nu igen? :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar