Kalla fötter

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Kalla fötter

Inlägg av HenrikM76 »

heldiggrisen skrev:
HenrikM76 skrev:
StaffanLindblad skrev:
Både Jaggan och Polestar är mycket billigare. Även Mustang. Alla är förvisso också mindre.

Bor i samfällighet så det krävs lite årsmötesbeslut. Åker dock förbi SC lite då och då.

Men HUR bra är AP? Jag provade Volvos och tycker den funkade bra. Det var ju AP som gjorde att jag blev intresserad av Tesla från början men har förstått att den är hyggligt strypt i EU.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Jag gick från Volvo V90 med Volvos Pilot Assist till Tesla, och det är verkligen trots de strypta funktionerna milsvid skillnad i hur mycket bättre Teslans är.
Lite OT, men vilken årsmodel V90?
Jag hade en 2015 och den var värdelös mtp adaptiv farthållaren, den jag har nu (2018) är grymt bra.
Jag frågade Bilia, om skillnaden låg i hårdvaran, men säljaren sa det låg i mjukvaran. Så frågade jag om varför de inta hade uppgraderat mjukvaran i min 2015, men det gjorde de ikke påstod han, man fick pent köpa nytt.

Det är stora fördelen med Tesla, mjukvaraupdateringen gör en bra bil ändå bättre
V90 fanns inte 2015.....min var en 2017. Den blev bättre efter mjukvaruuppdatering som kom efter ett halvår eller nåt och ja, den var bra, men Teslas är grymt mycket bättre och med mer funktioner. Samt behöver inte linjerna.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Kalla fötter

Inlägg av mathiaso »

Teslans Autopilot kör enkelt på kurviga landsvägar och anpassar farten vid skarpa kurvor.

Volvon funkar ofta på motorvägen men även där kan den hamna utanför linjerna.

Jämför V90 2017 mot Model S 2017.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Kalla fötter

Inlägg av John Galt »

Hur funkar AP i bilköer?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Kalla fötter

Inlägg av M3apan »

AP är helt fantastiskt vid bilköer. Det är där jag använder den som mest. Får ner min stressnivå till noll. Tycker AP generellt är riktigt bra där den väl funkar. Enligt mig är det på motorväg med lite trafik, samt då i köer.

Hade inte heller laddning hemma första halvåret med tesla (model 3 dock) men det var inga problem. Och har du SuC nära (samt gratis laddning) så är det piece of cake, skulle jag säga. Även om elbilsupplevelsen såklart är snäppet bättre med hemmaladdning och "fulltankad" bil varje morgon.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kalla fötter

Inlägg av heldiggrisen »

HenrikM76 skrev:
heldiggrisen skrev:
HenrikM76 skrev:
StaffanLindblad skrev:
Både Jaggan och Polestar är mycket billigare. Även Mustang. Alla är förvisso också mindre.

Bor i samfällighet så det krävs lite årsmötesbeslut. Åker dock förbi SC lite då och då.

Men HUR bra är AP? Jag provade Volvos och tycker den funkade bra. Det var ju AP som gjorde att jag blev intresserad av Tesla från början men har förstått att den är hyggligt strypt i EU.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Jag gick från Volvo V90 med Volvos Pilot Assist till Tesla, och det är verkligen trots de strypta funktionerna milsvid skillnad i hur mycket bättre Teslans är.
Lite OT, men vilken årsmodel V90?
Jag hade en 2015 och den var värdelös mtp adaptiv farthållaren, den jag har nu (2018) är grymt bra.
Jag frågade Bilia, om skillnaden låg i hårdvaran, men säljaren sa det låg i mjukvaran. Så frågade jag om varför de inta hade uppgraderat mjukvaran i min 2015, men det gjorde de ikke påstod han, man fick pent köpa nytt.

Det är stora fördelen med Tesla, mjukvaraupdateringen gör en bra bil ändå bättre
V90 fanns inte 2015.....min var en 2017. Den blev bättre efter mjukvaruuppdatering som kom efter ett halvår eller nåt och ja, den var bra, men Teslas är grymt mycket bättre och med mer funktioner. Samt behöver inte linjerna.
Tack så mycket. En 16 var det nog ja, jag har en 18 i dag. Fan vad tiden rinner i väg. :o
Skönt att veta att AP i Teslan är minst lika bra
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kalla fötter

Inlägg av Bjelke »

Det man måste tänka på om man inte kan ladda hemma är att man inte kan ta räckvidden på
en laddning rakt av och tro att man kommer ungefär så långt om man kör många korta turer,
speciellt på vintern, bilen drar ganska mycket mer i början av en tur så medelförbrukningen sticker
iväg rejält då, och då spelar det ingen roll hur försiktigt man kör egentligen...
Detsamma gäller lite även på sommaren om det regnar kraftigt.
Så om man laddar så att räckvidden blir tex 40 mil så kan den mycket väl bli det halva i praktiken,
men om man drar iväg på en långtur direkt efter laddningen så kan man såklart komma typ 40 mil eller
tom längre beroende på körstil osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Kalla fötter

Inlägg av Snap02 »

FutureTesla skrev:
Enl min erfarenhet så går det väl alltid att avsluta ett leasing avtal, t.ex genom försäljning....dvs ska inte vara några konstigheter OM det inte står något specifikt i ditt avtal?
Dom flesta leasing avtal är bundna i ett år, efter det kan du sälja bilen. Men det brukar inte vara direkt lönsamt att göra så.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Kalla fötter

Inlägg av John Galt »

Jag tänker att man överlåter leasingen. Borde ju vara attraktivt med så låg ränta och fri laddning (om det försvinner igen)? Har aldrig funderar över den marknaden tidigare så jag har ingen aning.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Kalla fötter

Inlägg av Alfred »

StaffanLindblad skrev:
Jag tänker att man överlåter leasingen. Borde ju vara attraktivt med så låg ränta och fri laddning (om det försvinner igen)? Har aldrig funderar över den marknaden tidigare så jag har ingen aning.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Den fria laddningen är som jag har förstått det bundet till första Tesla-kontot på bilen snarare än den faktiske ägaren. Så även om det formellt sett är samma ägare (DNB) tror jag brukare nr 2 tappar fri laddning om du överlåter leasingen.

För dem som köper ut bilen privat efter avslutad leasing blir det omvänt positiv fördel – att de får behålla laddningen eftersom de fortsätter på samma Tesla-konto. Kan ha fått det hela om bakfoten, men det är så jag uppfattat hur de begränsar det här med laddning till förste ägare.

Med det sagt tror jag du kommer älska bilen. Vi har också sträckt oss rejält för att vi ville köra på el, men det är en fantastisk bil och helt omöjligt att gå tillbaka till något annat efteråt. OTA-uppdateringar är det som är svårast att förstå värdet av innan.
Senast redigerad av Alfred, redigerad totalt 1 gånger.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Kalla fötter

Inlägg av granlundii »

Skulle inte köpa elbil om jag inte hade laddning hemma eller vet med säkerhet att jag kommer att få det snart. Skulle fungera förstås om jag med mitt normala körmönster skulle passera Supercharger åtminstone en gång varje vecka. Sen funderar jag också på din körmängd, kör du åtminstone halvmycket behöver du nog ladda varje vecka (åtminstone på vintern). Kör du väldigt lite så kan jag igen tycka det är lite omotiverat med en så dyr bil (värdeminskningen per mil blir väldigt stor).
Senast redigerad av granlundii, redigerad totalt 1 gånger.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Kalla fötter

Inlägg av John Galt »

Kanske kör 2000 mil om året. Har förstått att det kommer öka med nya bilen dock.

Passerar SC ganska ofta.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Kalla fötter

Inlägg av juristen »

StaffanLindblad skrev:
Kanske kör 2000 mil om året. Har förstått att det kommer öka med nya bilen dock.

Passerar SC ganska ofta.
Låter bra. 2000 mil om året är optimalt med tanke på nybilsgarantin som är 8000 mil eller 4 år, det som kommer först. Men man får en större besparing jämfört med fossilbil med fler mil.

Antar att du menar Supercharger med SC (brukar förkortas SuC, eller helst inte alls - varför borde ha framgått). Det är också bra att ha nära till Service Center, det verkar alltid vara nåt som behöver åtgärdas...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Kalla fötter

Inlägg av John Galt »

20 min till Bredden.

Och 10 till MoS...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Kalla fötter

Inlägg av granlundii »

Ok, då kör du i alla fall tillräckligt för att det skall vara ekonomiskt åtminstone någorlunda vettigt att överväga en dyrare bil. Du lär dock behöva ladda 1-2 gånger per vecka (i praktiken laddar du ju aldrig full körsträcka, ibland kanske bara från ex. 20% till 80%.). Fundera på om det kommer att fungera smidigt för dig eller inte.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Kalla fötter

Inlägg av John Galt »

Tre månader in i mitt ägande kan jag sammanfatta det hela.

Fullständigt underbar bil! Satan i gatan, jag trodde aldrig man skulle kunna älska sin bil så mycket. Jag känner mig alltid 20 år yngre när jag är ute med bilen. :lol:

OK, lite svettigt varje månad när räkningarna ska betalas, en hel del strul från Teslas sida (bilen var avställd första tre veckorna, handpenningen betalades tillbaka efter 2½ månad, bokades in på service utan att de hade fått hem de viktigaste delarna när jag väl kom dit, blev debiterad trängselavgift trots att vi bara var två bilar där samtidigt som jag kom ut när laddningen var klar - men personalen har alltid varit trevlig (bra att spara e-postadressen till säljaren som får lösa allt så fort något uppstår)), parkeringskrockat en gång och skrapat upp plasten på en stänkskärm (har i princip aldrig gjort något sådant tidigare), redan åkt 1000 mil (!) och kan fortfarande inte ladda hemma (tur jag bor nära Bredden, synd bara att det måste vara Europas absolut sämsta SuC).

Men det är fan värt det!

Älskar AP och accelerationen/vridmomentet, tycker vingarna är ascoola, gillar skärmen och GUI, automatiska dörrarna och appen.

Gillar dock inte att jag betalat en miljon för en bil som inte kan läsa vägskyltar eller öppna bakluckan när jag kommer med matkassar!!! :evil:

Fundersam på varför mittbackspegeln inte ställer in sig själv enligt sin profil när man kommer, varför det är så dåligt med fack och lådor att lägga saker i (ett stort jävla hål är ju inte lika användbart som det är), varför "grillen" är så platt (borde innebära ganska stort luftmotstånd), varför sätena inte har stöd för låren.

Jag kommer aldrig kunna köpa annan bil som inte har 1. AP 2. bra acceleration 3. coola dörrar. Det får bli performancemodellen nästa gång så det blir något skillnad. :D
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Kalla fötter

Inlägg av John Galt »

Undrar vad det gör med restvärdet om jag åker 4000 mil/år istället för 2000... :shock:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kalla fötter

Inlägg av Bjelke »

Det sjunker... :lol: (men bara lite)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Kalla fötter

Inlägg av Feddan »

Hur är det med dörrarna? Fungerar de bra nu? Jag har läst om mycket krångel i början.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Kalla fötter

Inlägg av John Galt »

Feddan skrev:
Hur är det med dörrarna? Fungerar de bra nu? Jag har läst om mycket krångel i början.
Funkar klockrent för mig. Aldrig varit i närheten av att slå i någonting.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Skriv svar