Radera väntande uppdatering?
Moderator: Redaktion
Radera väntande uppdatering?
Jag har inte kopplat upp min X på wifi för att slippa uppdateringar. Nu tycks den ha laddat hem en uppdatering ändå.
Så funderar på om någon har ett trick för att ta bort den nedladdade uppdateringen?
Jobbigt med ännu ett moment vid start, först knappa in pin-kod, sen klicka bort ”du borde ansluta till wifi” och nu också du har en uppdatering att installera...
Så funderar på om någon har ett trick för att ta bort den nedladdade uppdateringen?
Jobbigt med ännu ett moment vid start, först knappa in pin-kod, sen klicka bort ”du borde ansluta till wifi” och nu också du har en uppdatering att installera...
Model S P85DL+
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Radera väntande uppdatering?
Går tyvärr inte, jag undvek uppdatering i min S i nästan ett helt år. Men till slut fick jag nog och uppdaterade.mans71 skrev:Jag har inte kopplat upp min X på wifi för att slippa uppdateringar. Nu tycks den ha laddat hem en uppdatering ändå.
Så funderar på om någon har ett trick för att ta bort den nedladdade uppdateringen?
Jobbigt med ännu ett moment vid start, först knappa in pin-kod, sen klicka bort ”du borde ansluta till wifi” och nu också du har en uppdatering att installera...
Re: Radera väntande uppdatering?
Uppdateringsindikatorn får du nog leva med. Men en liten hack mot meddelanderutan att du ska koppla upp dig mot WiFi finns. Min bil slutade gnälla så fort jag hade lagt in ett hitte-på WiFi-nät. En möjlighet är att dela ut ett WiFi-nät med din mobil, ändra SSID tillfälligt till nåt annat än vad du brukar ha. Koppla upp bilen mot detta WiFi, vänta tills bilen får internet via din mobil. Sen avaktiverar du WIFi-hotspot i mobilen och ändrar tillbaka SSID:t till det du hade innan.
Därmed har bilen utöver Tesla Service ytterligare ett Wifi nät inlagd och gnället upphör. Funkade för mig.
Därmed har bilen utöver Tesla Service ytterligare ett Wifi nät inlagd och gnället upphör. Funkade för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Radera väntande uppdatering?
Uppdateringar som ALLA tycker är så bra.... Not. Från att ha varit en häftig grej så är det nu bara negativt med uppdateringar.
Re: Radera väntande uppdatering?
Bra tips!mati skrev:Uppdateringsindikatorn får du nog leva med. Men en liten hack mot meddelanderutan att du ska koppla upp dig mot WiFi finns. Min bil slutade gnälla så fort jag hade lagt in ett hitte-på WiFi-nät. En möjlighet är att dela ut ett WiFi-nät med din mobil, ändra SSID tillfälligt till nåt annat än vad du brukar ha. Koppla upp bilen mot detta WiFi, vänta tills bilen får internet via din mobil. Sen avaktiverar du WIFi-hotspot i mobilen och ändrar tillbaka SSID:t till det du hade innan.
Därmed har bilen utöver Tesla Service ytterligare ett Wifi nät inlagd och gnället upphör. Funkade för mig.
Model S P85DL+
Re: Radera väntande uppdatering?
Jag brukar vara försiktig att uppdatera datorer, mobiler, etc också. Jag har varit med så länge så jag har lärt mig att vara sunt avvaktande till uppdateringar innan jag hört hur andra upplever den, problem har man ju ändå liksom...Richardk skrev:Uppdateringar som ALLA tycker är så bra.... Not. Från att ha varit en häftig grej så är det nu bara negativt med uppdateringar.
Tycker för övrigt att Teslas uppdaterings-bekräftelse är under all kritik. Hur ska man kunna svara ”ja, jag vill uppdatera” när det finns precis noll information vad man tackar ja till?
Model S P85DL+
Re: Radera väntande uppdatering?
Det finns en baksida. Det gör det alltid
I garantiavtalet står det att garantin inte gäller om man ej kör uppdateringarna. Det är sant Sen kan man diskutera hur länge man kan undvika så det är skäligt.
I garantiavtalet står det att garantin inte gäller om man ej kör uppdateringarna. Det är sant Sen kan man diskutera hur länge man kan undvika så det är skäligt.
Re: Radera väntande uppdatering?
Hmm Läste igenom garantivillkoren och hittade det här;kontakten2 skrev:Det finns en baksida. Det gör det alltid
I garantiavtalet står det att garantin inte gäller om man ej kör uppdateringarna. Det är sant Sen kan man diskutera hur länge man kan undvika så det är skäligt.
"Trots garantins vida omfattning täcker denna begränsade batteri- och drivenhetsgaranti inte
skador som orsakats medvetet (inklusive medvetet missbruk eller förstörelse av ditt fordon eller
om aktiva varningssignaler eller servicemeddelanden har ignorerats), vid krock eller olycka
(förutom vid batteribränder enligt vad som angivits ovan) eller om Batteriet eller drivenheten
reparerats eller hanterats av annan än Teslas personal eller som inte är auktoriserad av Tesla.."
Är då ett servicemeddelande samma sak som att det finns en ett meddelande om att det finns en uppdatering, som man inte har en aning om vad den gör, inte har installerats?
Men sen läste jag lite till;
"Du kan upphäva den här begränsade nybilsgarantin om du inte följer de särskilda instruktioner och
rekommendationer avseende användningen och driften av fordonet som anges i dina
ägarhandlingar, inklusive, men inte begränsat till:
• Installera fordonets programvaruuppdateringar efter meddelande om att det finns en
uppdatering tillgänglig;"
Så, du har rätt. Man kan inte låta bli att installera uppdateringar som man inte vet vad dom får för konsekvenser med bilen som man har köpt, iaf inte om man vill vidmakthålla garantin. Helt sjukt.
Model S P85DL+
Re: Radera väntande uppdatering?
Som utvecklare tycker jag det är ganska naturligt. Ingen har tid eller lust att felsöka problem hos folk som sitter och kör gamla versioner. Vi släpper uppdateringar för att vi fixat problem, inte för att vi tycker det är kul att jävlas med folk. Vore toppen om Tesla lät en läsa patch notes innan man installerade, men det hade inte ändrat det faktum att de förväntar sig att man tar emot dem, de kan inte supporta varenda individs val av vilka uppdateringar de är sugna eller inte sugna på.mans71 skrev:Hmm Läste igenom garantivillkoren och hittade det här;kontakten2 skrev:Det finns en baksida. Det gör det alltid
I garantiavtalet står det att garantin inte gäller om man ej kör uppdateringarna. Det är sant Sen kan man diskutera hur länge man kan undvika så det är skäligt.
"Trots garantins vida omfattning täcker denna begränsade batteri- och drivenhetsgaranti inte
skador som orsakats medvetet (inklusive medvetet missbruk eller förstörelse av ditt fordon eller
om aktiva varningssignaler eller servicemeddelanden har ignorerats), vid krock eller olycka
(förutom vid batteribränder enligt vad som angivits ovan) eller om Batteriet eller drivenheten
reparerats eller hanterats av annan än Teslas personal eller som inte är auktoriserad av Tesla.."
Är då ett servicemeddelande samma sak som att det finns en ett meddelande om att det finns en uppdatering, som man inte har en aning om vad den gör, inte har installerats?
Men sen läste jag lite till;
"Du kan upphäva den här begränsade nybilsgarantin om du inte följer de särskilda instruktioner och
rekommendationer avseende användningen och driften av fordonet som anges i dina
ägarhandlingar, inklusive, men inte begränsat till:
• Installera fordonets programvaruuppdateringar efter meddelande om att det finns en
uppdatering tillgänglig;"
Så, du har rätt. Man kan inte låta bli att installera uppdateringar som man inte vet vad dom får för konsekvenser med bilen som man har köpt, iaf inte om man vill vidmakthålla garantin. Helt sjukt.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Re: Radera väntande uppdatering?
Du är inne på något annat. Din PC eller Mac vidhåller garanti även om du inte har senaste Windows eller iOS. Så jämförelse haltar något även om jag vill hålla med om att en uppdatering ska vara bra för kunden
Re: Radera väntande uppdatering?
Njakontakten2 skrev:Du är inne på något annat. Din PC eller Mac vidhåller garanti även om du inte har senaste Windows eller iOS. Så jämförelse haltar något även om jag vill hålla med om att en uppdatering ska vara bra för kunden
Det första Apple kommer fråga dig vid problemr har du senaste iOS ? Inte ? Installera och återkom om problemet kvarstår.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Radera väntande uppdatering?
Men problemet med Teslas uppdateringar är att bilen blir sämre nästan varje gång. Jag hade utan att tveka valt den gamla versionen som jag hade när jag köpte bilen 2017 om jag bara kunnat.
Re: Radera väntande uppdatering?
AP från 2015/16 hade sina fördelar den medRichardk skrev:Men problemet med Teslas uppdateringar är att bilen blir sämre nästan varje gång. Jag hade utan att tveka valt den gamla versionen som jag hade när jag köpte bilen 2017 om jag bara kunnat.
iPhone sägs bli sämre med
Vill minnas en batterygate där med
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Radera väntande uppdatering?
Själv tycker jag bilen blir bättre för varje uppdatering med få undantag där Tesla fått införa begränsningar på grund av EU mm.Richardk skrev:Men problemet med Teslas uppdateringar är att bilen blir sämre nästan varje gång. Jag hade utan att tveka valt den gamla versionen som jag hade när jag köpte bilen 2017 om jag bara kunnat.
Senaste uppdateringen 2019.40.2.1 verkar ju faktisk ha fixat regnsensorn vad det verkar. Har inte hunnit testa fullt ut än men en klar förbättring är det.
AP blir bättre för varje uppdatering bortsett från vissa lagstadgade begränsningar som lagts till.
Trevligt med Netflix när man laddar...
Skulle inte vilja nedgradera för allt smör i Småland.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Radera väntande uppdatering?
Vad har blivit sämre?Richardk skrev:Men problemet med Teslas uppdateringar är att bilen blir sämre nästan varje gång. Jag hade utan att tveka valt den gamla versionen som jag hade när jag köpte bilen 2017 om jag bara kunnat.
Att bilen laddar långsammare är ju fullt naturligt då batteriet slits. Eller du trodde det skulle fortsätta vara som nytt i all framtid?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Radera väntande uppdatering?
Att någon skulle tro att bilen skulle vara som ny är ju bara larvigt att påstå. Men att bilen plötsligt skulle ta 15-20 minuter mer att ladda per stopp på en redan skönmålad laddtid var inget som var känt när jag köpte min bil. På en vanlig affärsresa översätter det till en timmes extra tid, det är mycket.taliz skrev:Vad har blivit sämre?Richardk skrev:Men problemet med Teslas uppdateringar är att bilen blir sämre nästan varje gång. Jag hade utan att tveka valt den gamla versionen som jag hade när jag köpte bilen 2017 om jag bara kunnat.
Att bilen laddar långsammare är ju fullt naturligt då batteriet slits. Eller du trodde det skulle fortsätta vara som nytt i all framtid?
Model S P85DL+
Re: Radera väntande uppdatering?
Denna diskussionen har vi redan haft flera gångertaliz skrev:Vad har blivit sämre?Richardk skrev:Men problemet med Teslas uppdateringar är att bilen blir sämre nästan varje gång. Jag hade utan att tveka valt den gamla versionen som jag hade när jag köpte bilen 2017 om jag bara kunnat.
Att bilen laddar långsammare är ju fullt naturligt då batteriet slits. Eller du trodde det skulle fortsätta vara som nytt i all framtid?
Du kan ju läsa nedan tråd med 8500 inlägg så kanske du förstår att det är fler än jag som är missnöjd med nya uppdateringar!
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/
Radera väntande uppdatering?
Är du missnöjd när din telefon eller laptop sjunger på sista versen efter 3-4 år också?
Begränsningarna med litiumbatterier är liksom inget nytt.
I bilar håller de längre då de kan optimeras betydligt bättre. Men att tro att de ska leverera lika bra som nya efter tiotusentals mil, och särskilt massvis med snabbladdningar, då är man nog lite väl blåögd.
Begränsningarna med litiumbatterier är liksom inget nytt.
I bilar håller de längre då de kan optimeras betydligt bättre. Men att tro att de ska leverera lika bra som nya efter tiotusentals mil, och särskilt massvis med snabbladdningar, då är man nog lite väl blåögd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Radera väntande uppdatering?
Jag hade varit inte bara besviken utan rent av förbannad om den nya macen för 600k sjunger på sista versen efter 4 årtaliz skrev:Är du missnöjd när din telefon eller laptop sjunger på sista versen efter 3-4 år också?
Begränsningarna med litiumbatterier är liksom inget nytt.
I bilar håller de längre då de kan optimeras betydligt bättre. Men att tro att de ska leverera lika bra som nya efter tiotusentals mil, och särskilt massvis med snabbladdningar, då är man nog lite väl blåögd.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Radera väntande uppdatering?
Förbannad, besviken ledsen är man.....e5m1r skrev:Jag hade varit inte bara besviken utan rent av förbannad om den nya macen för 600k sjunger på sista versen efter 4 årtaliz skrev:Är du missnöjd när din telefon eller laptop sjunger på sista versen efter 3-4 år också?
Begränsningarna med litiumbatterier är liksom inget nytt.
I bilar håller de längre då de kan optimeras betydligt bättre. Men att tro att de ska leverera lika bra som nya efter tiotusentals mil, och särskilt massvis med snabbladdningar, då är man nog lite väl blåögd.
Re: Radera väntande uppdatering?
e5m1r skrev:Jag hade varit inte bara besviken utan rent av förbannad om den nya macen för 600k sjunger på sista versen efter 4 årtaliz skrev:Är du missnöjd när din telefon eller laptop sjunger på sista versen efter 3-4 år också?
Begränsningarna med litiumbatterier är liksom inget nytt.
I bilar håller de längre då de kan optimeras betydligt bättre. Men att tro att de ska leverera lika bra som nya efter tiotusentals mil, och särskilt massvis med snabbladdningar, då är man nog lite väl blåögd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Radera väntande uppdatering?
Det som hänt är att det är:taliz skrev:Är du missnöjd när din telefon eller laptop sjunger på sista versen efter 3-4 år också?
Begränsningarna med litiumbatterier är liksom inget nytt.
I bilar håller de längre då de kan optimeras betydligt bättre. Men att tro att de ska leverera lika bra som nya efter tiotusentals mil, och särskilt massvis med snabbladdningar, då är man nog lite väl blåögd.
1. Minskad effekt.
2: Mindre räckvidd
3: Långsammare laddning. Istället för 75 min 0-100% så tar det 135 min, dvs ca 1 timme extra per laddning.
Fortfarande är det inte så för att det är litium batterier utan det beror på att Tesla har begränsat det med mjukvaran. Batterierna är inte slitna eller dåliga utan bara mjukvarustrypta. Vet inte om jag kan vara tydligare?
Jag känner inte till någon annan produkt som ändrat sig på tre så viktiga säljargument. Gör du?
Har du läst tråden som jag länkade till? Den förklarar allt väldigt bra!
Senast redigerad av Richardk, redigerad totalt 2 gång.
Radera väntande uppdatering?
Tror du dom begränsar bara för att vara elaka?Richardk skrev:Det som hänt är att det är:taliz skrev:Är du missnöjd när din telefon eller laptop sjunger på sista versen efter 3-4 år också?
Begränsningarna med litiumbatterier är liksom inget nytt.
I bilar håller de längre då de kan optimeras betydligt bättre. Men att tro att de ska leverera lika bra som nya efter tiotusentals mil, och särskilt massvis med snabbladdningar, då är man nog lite väl blåögd.
1. Minskad effekt.
2: Mindre räckvidd
3: Långsammare laddning. Istället för 75 min 0-100% så tar det 135 min, dvs ca 1 timme extra per laddning.
Fortfarande är det inte så är det inte för att det är litium batterier utan det beror på att Tesla har begränsat det med mjukvaran. Batterierna är inte slitna eller dåliga utan bara mjukvarustrypta. Vet inte om jag kan vara tydligare?
Jag känner inte till någon anan produkt som ändrat sig på tre så viktiga säljargument. Gör du?
Har du läst tråden som jag länkade till? Den förklarar allt väldigt bra!
Dom gör det för att batterierna skall hålla. Svårare än så är det inte.
Bra info i tråden förövrigt. Men slutsatsen verkar minst sagt rörig.
Min slutsats är återigen att vissa batterier är mer slitna än andra. Annars hade ju alla fått begränsningen. Det betyder inte att de är trasiga. Hade man inte infört begränsningen är det däremot stor risk att de just skulle bli trasiga.
Tesla har ju tidigare fått byta en hel del pack på S och X. Många av dessa beror antagligen på samma problem. Därför drog man igång ett projekt för att se om man kunde via mjukvara se till att de inte gick sönder. Voilà..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Radera väntande uppdatering?
Du har helt rätt de har begränsat för att sannolikheten att den ska gå sönder under garanti är minimal inte för att den med säkerhet kommer gå söndertaliz skrev:Tror du dom begränsar bara för att vara elaka?Richardk skrev:Det som hänt är att det är:taliz skrev:Är du missnöjd när din telefon eller laptop sjunger på sista versen efter 3-4 år också?
Begränsningarna med litiumbatterier är liksom inget nytt.
I bilar håller de längre då de kan optimeras betydligt bättre. Men att tro att de ska leverera lika bra som nya efter tiotusentals mil, och särskilt massvis med snabbladdningar, då är man nog lite väl blåögd.
1. Minskad effekt.
2: Mindre räckvidd
3: Långsammare laddning. Istället för 75 min 0-100% så tar det 135 min, dvs ca 1 timme extra per laddning.
Fortfarande är det inte så är det inte för att det är litium batterier utan det beror på att Tesla har begränsat det med mjukvaran. Batterierna är inte slitna eller dåliga utan bara mjukvarustrypta. Vet inte om jag kan vara tydligare?
Jag känner inte till någon anan produkt som ändrat sig på tre så viktiga säljargument. Gör du?
Har du läst tråden som jag länkade till? Den förklarar allt väldigt bra!
Dom gör det för att batterierna skall hålla. Svårare än så är det inte.
Bra info i tråden förövrigt. Men slutsatsen verkar minst sagt rörig.
Min slutsats är återigen att vissa batterier är mer slitna än andra. Annars hade ju alla fått begränsningen. Det betyder inte att de är trasiga. Hade man inte infört begränsningen är det däremot stor risk att de just skulle bli trasiga.
Tesla har ju tidigare fått byta en hel del pack på S och X. Många av dessa beror antagligen på samma problem. Därför drog man igång ett projekt för att se om man kunde via mjukvara se till att de inte gick sönder. Voilà..
Så med andra ord så stryper de produkten för att inte behöva stå för garanti
Vad är nästa strypa PDL effekt så knutarna håller?
Är batteriet slitet så den inte kan ta den designade laddningen så är det fel på den eller ?
8 år garanti säger inte efter 4 kommer vi minska laddeffekten så du inte kan slita ut batteriet så att den håller garanti ut.
Det finns för övrigt stämmningsansökan i USA där de undersöker just anledning till strypning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Radera väntande uppdatering?
Vore det bättre att bilarna går sönder och kräver bärgning, eller brinner upp, tycker du?e5m1r skrev:Du har helt rätt de har begränsat för att sannolikheten att den ska gå sönder under garanti är minimal inte för att den med säkerhet kommer gå söndertaliz skrev:Tror du dom begränsar bara för att vara elaka?Richardk skrev:Det som hänt är att det är:taliz skrev:Är du missnöjd när din telefon eller laptop sjunger på sista versen efter 3-4 år också?
Begränsningarna med litiumbatterier är liksom inget nytt.
I bilar håller de längre då de kan optimeras betydligt bättre. Men att tro att de ska leverera lika bra som nya efter tiotusentals mil, och särskilt massvis med snabbladdningar, då är man nog lite väl blåögd.
1. Minskad effekt.
2: Mindre räckvidd
3: Långsammare laddning. Istället för 75 min 0-100% så tar det 135 min, dvs ca 1 timme extra per laddning.
Fortfarande är det inte så är det inte för att det är litium batterier utan det beror på att Tesla har begränsat det med mjukvaran. Batterierna är inte slitna eller dåliga utan bara mjukvarustrypta. Vet inte om jag kan vara tydligare?
Jag känner inte till någon anan produkt som ändrat sig på tre så viktiga säljargument. Gör du?
Har du läst tråden som jag länkade till? Den förklarar allt väldigt bra!
Dom gör det för att batterierna skall hålla. Svårare än så är det inte.
Bra info i tråden förövrigt. Men slutsatsen verkar minst sagt rörig.
Min slutsats är återigen att vissa batterier är mer slitna än andra. Annars hade ju alla fått begränsningen. Det betyder inte att de är trasiga. Hade man inte infört begränsningen är det däremot stor risk att de just skulle bli trasiga.
Tesla har ju tidigare fått byta en hel del pack på S och X. Många av dessa beror antagligen på samma problem. Därför drog man igång ett projekt för att se om man kunde via mjukvara se till att de inte gick sönder. Voilà..
Så med andra ord så stryper de produkten för att inte behöva stå för garanti
Vad är nästa strypa PDL effekt så knutarna håller?
Är batteriet slitet så den inte kan ta den designade laddningen så är det fel på den eller ?
8 år garanti säger inte efter 4 kommer vi minska laddeffekten så du inte kan slita ut batteriet så att den håller garanti ut.
Det finns för övrigt stämmningsansökan i USA där de undersöker just anledning till strypning
Tesla hade blivit stämda om de INTE gjort något.
Dom har faktiskt strypt PDL, from raven så accelererar de långsammare i lägre hastighet(men tar igen det i högre).
Vad är den "designade laddningen" menar du? De lovar vad jag vet ingen specifik hastighet, utan det är "upp till".
8 år skall batteriet hålla och leverera minst 70%, vad jag vet är det ingen som hamnat under 70%.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.