Radera väntande uppdatering?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Radera väntande uppdatering?

Inlägg av mans71 »

Jag har inte kopplat upp min X på wifi för att slippa uppdateringar. Nu tycks den ha laddat hem en uppdatering ändå.

Så funderar på om någon har ett trick för att ta bort den nedladdade uppdateringen?

Jobbigt med ännu ett moment vid start, först knappa in pin-kod, sen klicka bort ”du borde ansluta till wifi” och nu också du har en uppdatering att installera...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av NEO »

mans71 skrev:
Jag har inte kopplat upp min X på wifi för att slippa uppdateringar. Nu tycks den ha laddat hem en uppdatering ändå.

Så funderar på om någon har ett trick för att ta bort den nedladdade uppdateringen?

Jobbigt med ännu ett moment vid start, först knappa in pin-kod, sen klicka bort ”du borde ansluta till wifi” och nu också du har en uppdatering att installera...
Går tyvärr inte, jag undvek uppdatering i min S i nästan ett helt år. Men till slut fick jag nog och uppdaterade.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av mati »

Uppdateringsindikatorn får du nog leva med. Men en liten hack mot meddelanderutan att du ska koppla upp dig mot WiFi finns. Min bil slutade gnälla så fort jag hade lagt in ett hitte-på WiFi-nät. En möjlighet är att dela ut ett WiFi-nät med din mobil, ändra SSID tillfälligt till nåt annat än vad du brukar ha. Koppla upp bilen mot detta WiFi, vänta tills bilen får internet via din mobil. Sen avaktiverar du WIFi-hotspot i mobilen och ändrar tillbaka SSID:t till det du hade innan.
Därmed har bilen utöver Tesla Service ytterligare ett Wifi nät inlagd och gnället upphör. Funkade för mig. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av Richardk »

Uppdateringar som ALLA tycker är så bra.... Not. Från att ha varit en häftig grej så är det nu bara negativt med uppdateringar.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
Uppdateringsindikatorn får du nog leva med. Men en liten hack mot meddelanderutan att du ska koppla upp dig mot WiFi finns. Min bil slutade gnälla så fort jag hade lagt in ett hitte-på WiFi-nät. En möjlighet är att dela ut ett WiFi-nät med din mobil, ändra SSID tillfälligt till nåt annat än vad du brukar ha. Koppla upp bilen mot detta WiFi, vänta tills bilen får internet via din mobil. Sen avaktiverar du WIFi-hotspot i mobilen och ändrar tillbaka SSID:t till det du hade innan.
Därmed har bilen utöver Tesla Service ytterligare ett Wifi nät inlagd och gnället upphör. Funkade för mig. :)
Bra tips!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av mans71 »

Richardk skrev:
Uppdateringar som ALLA tycker är så bra.... Not. Från att ha varit en häftig grej så är det nu bara negativt med uppdateringar.
Jag brukar vara försiktig att uppdatera datorer, mobiler, etc också. Jag har varit med så länge så jag har lärt mig att vara sunt avvaktande till uppdateringar innan jag hört hur andra upplever den, problem har man ju ändå liksom...

Tycker för övrigt att Teslas uppdaterings-bekräftelse är under all kritik. Hur ska man kunna svara ”ja, jag vill uppdatera” när det finns precis noll information vad man tackar ja till?
Model S P85DL+
kontakten2

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av kontakten2 »

Det finns en baksida. Det gör det alltid :roll:

I garantiavtalet står det att garantin inte gäller om man ej kör uppdateringarna. Det är sant :? Sen kan man diskutera hur länge man kan undvika så det är skäligt.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av mans71 »

kontakten2 skrev:
Det finns en baksida. Det gör det alltid :roll:

I garantiavtalet står det att garantin inte gäller om man ej kör uppdateringarna. Det är sant :? Sen kan man diskutera hur länge man kan undvika så det är skäligt.
Hmm :? Läste igenom garantivillkoren och hittade det här;

"Trots garantins vida omfattning täcker denna begränsade batteri- och drivenhetsgaranti inte
skador som orsakats medvetet (inklusive medvetet missbruk eller förstörelse av ditt fordon eller
om aktiva varningssignaler eller servicemeddelanden har ignorerats)
, vid krock eller olycka
(förutom vid batteribränder enligt vad som angivits ovan) eller om Batteriet eller drivenheten
reparerats eller hanterats av annan än Teslas personal eller som inte är auktoriserad av Tesla.."

Är då ett servicemeddelande samma sak som att det finns en ett meddelande om att det finns en uppdatering, som man inte har en aning om vad den gör, inte har installerats?

Men sen läste jag lite till;

"Du kan upphäva den här begränsade nybilsgarantin om du inte följer de särskilda instruktioner och
rekommendationer avseende användningen och driften av fordonet som anges i dina
ägarhandlingar, inklusive, men inte begränsat till:

• Installera fordonets programvaruuppdateringar efter meddelande om att det finns en
uppdatering tillgänglig;"

Så, du har rätt. Man kan inte låta bli att installera uppdateringar som man inte vet vad dom får för konsekvenser med bilen som man har köpt, iaf inte om man vill vidmakthålla garantin. Helt sjukt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av Tobberoth »

mans71 skrev:
kontakten2 skrev:
Det finns en baksida. Det gör det alltid :roll:

I garantiavtalet står det att garantin inte gäller om man ej kör uppdateringarna. Det är sant :? Sen kan man diskutera hur länge man kan undvika så det är skäligt.
Hmm :? Läste igenom garantivillkoren och hittade det här;

"Trots garantins vida omfattning täcker denna begränsade batteri- och drivenhetsgaranti inte
skador som orsakats medvetet (inklusive medvetet missbruk eller förstörelse av ditt fordon eller
om aktiva varningssignaler eller servicemeddelanden har ignorerats)
, vid krock eller olycka
(förutom vid batteribränder enligt vad som angivits ovan) eller om Batteriet eller drivenheten
reparerats eller hanterats av annan än Teslas personal eller som inte är auktoriserad av Tesla.."

Är då ett servicemeddelande samma sak som att det finns en ett meddelande om att det finns en uppdatering, som man inte har en aning om vad den gör, inte har installerats?

Men sen läste jag lite till;

"Du kan upphäva den här begränsade nybilsgarantin om du inte följer de särskilda instruktioner och
rekommendationer avseende användningen och driften av fordonet som anges i dina
ägarhandlingar, inklusive, men inte begränsat till:

• Installera fordonets programvaruuppdateringar efter meddelande om att det finns en
uppdatering tillgänglig;"

Så, du har rätt. Man kan inte låta bli att installera uppdateringar som man inte vet vad dom får för konsekvenser med bilen som man har köpt, iaf inte om man vill vidmakthålla garantin. Helt sjukt.
Som utvecklare tycker jag det är ganska naturligt. Ingen har tid eller lust att felsöka problem hos folk som sitter och kör gamla versioner. Vi släpper uppdateringar för att vi fixat problem, inte för att vi tycker det är kul att jävlas med folk. Vore toppen om Tesla lät en läsa patch notes innan man installerade, men det hade inte ändrat det faktum att de förväntar sig att man tar emot dem, de kan inte supporta varenda individs val av vilka uppdateringar de är sugna eller inte sugna på.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
kontakten2

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av kontakten2 »

Du är inne på något annat. Din PC eller Mac vidhåller garanti även om du inte har senaste Windows eller iOS. Så jämförelse haltar något även om jag vill hålla med om att en uppdatering ska vara bra för kunden
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av e5m1r »

kontakten2 skrev:
Du är inne på något annat. Din PC eller Mac vidhåller garanti även om du inte har senaste Windows eller iOS. Så jämförelse haltar något även om jag vill hålla med om att en uppdatering ska vara bra för kunden
Nja
Det första Apple kommer fråga dig vid problemr har du senaste iOS ? Inte ? Installera och återkom om problemet kvarstår.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av Richardk »

Men problemet med Teslas uppdateringar är att bilen blir sämre nästan varje gång. Jag hade utan att tveka valt den gamla versionen som jag hade när jag köpte bilen 2017 om jag bara kunnat.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av e5m1r »

Richardk skrev:
Men problemet med Teslas uppdateringar är att bilen blir sämre nästan varje gång. Jag hade utan att tveka valt den gamla versionen som jag hade när jag köpte bilen 2017 om jag bara kunnat.
AP från 2015/16 hade sina fördelar den med :)
iPhone sägs bli sämre med
Vill minnas en batterygate där med
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av JonasH »

Richardk skrev:
Men problemet med Teslas uppdateringar är att bilen blir sämre nästan varje gång. Jag hade utan att tveka valt den gamla versionen som jag hade när jag köpte bilen 2017 om jag bara kunnat.
Själv tycker jag bilen blir bättre för varje uppdatering med få undantag där Tesla fått införa begränsningar på grund av EU mm.

Senaste uppdateringen 2019.40.2.1 verkar ju faktisk ha fixat regnsensorn vad det verkar. Har inte hunnit testa fullt ut än men en klar förbättring är det.

AP blir bättre för varje uppdatering bortsett från vissa lagstadgade begränsningar som lagts till.

Trevligt med Netflix när man laddar...

Skulle inte vilja nedgradera för allt smör i Småland.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av taliz »

Richardk skrev:
Men problemet med Teslas uppdateringar är att bilen blir sämre nästan varje gång. Jag hade utan att tveka valt den gamla versionen som jag hade när jag köpte bilen 2017 om jag bara kunnat.
Vad har blivit sämre?
Att bilen laddar långsammare är ju fullt naturligt då batteriet slits. Eller du trodde det skulle fortsätta vara som nytt i all framtid?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av mans71 »

taliz skrev:
Richardk skrev:
Men problemet med Teslas uppdateringar är att bilen blir sämre nästan varje gång. Jag hade utan att tveka valt den gamla versionen som jag hade när jag köpte bilen 2017 om jag bara kunnat.
Vad har blivit sämre?
Att bilen laddar långsammare är ju fullt naturligt då batteriet slits. Eller du trodde det skulle fortsätta vara som nytt i all framtid?
Att någon skulle tro att bilen skulle vara som ny är ju bara larvigt att påstå. Men att bilen plötsligt skulle ta 15-20 minuter mer att ladda per stopp på en redan skönmålad laddtid var inget som var känt när jag köpte min bil. På en vanlig affärsresa översätter det till en timmes extra tid, det är mycket.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av Richardk »

taliz skrev:
Richardk skrev:
Men problemet med Teslas uppdateringar är att bilen blir sämre nästan varje gång. Jag hade utan att tveka valt den gamla versionen som jag hade när jag köpte bilen 2017 om jag bara kunnat.
Vad har blivit sämre?
Att bilen laddar långsammare är ju fullt naturligt då batteriet slits. Eller du trodde det skulle fortsätta vara som nytt i all framtid?
Denna diskussionen har vi redan haft flera gånger ;)
Du kan ju läsa nedan tråd med 8500 inlägg så kanske du förstår att det är fler än jag som är missnöjd med nya uppdateringar!

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Radera väntande uppdatering?

Inlägg av taliz »

Är du missnöjd när din telefon eller laptop sjunger på sista versen efter 3-4 år också?
Begränsningarna med litiumbatterier är liksom inget nytt.
I bilar håller de längre då de kan optimeras betydligt bättre. Men att tro att de ska leverera lika bra som nya efter tiotusentals mil, och särskilt massvis med snabbladdningar, då är man nog lite väl blåögd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av e5m1r »

taliz skrev:
Är du missnöjd när din telefon eller laptop sjunger på sista versen efter 3-4 år också?
Begränsningarna med litiumbatterier är liksom inget nytt.
I bilar håller de längre då de kan optimeras betydligt bättre. Men att tro att de ska leverera lika bra som nya efter tiotusentals mil, och särskilt massvis med snabbladdningar, då är man nog lite väl blåögd.
Jag hade varit inte bara besviken utan rent av förbannad om den nya macen för 600k sjunger på sista versen efter 4 år :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av Richardk »

e5m1r skrev:
taliz skrev:
Är du missnöjd när din telefon eller laptop sjunger på sista versen efter 3-4 år också?
Begränsningarna med litiumbatterier är liksom inget nytt.
I bilar håller de längre då de kan optimeras betydligt bättre. Men att tro att de ska leverera lika bra som nya efter tiotusentals mil, och särskilt massvis med snabbladdningar, då är man nog lite väl blåögd.
Jag hade varit inte bara besviken utan rent av förbannad om den nya macen för 600k sjunger på sista versen efter 4 år :)
Förbannad, besviken ledsen är man.....
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av taliz »

e5m1r skrev:
taliz skrev:
Är du missnöjd när din telefon eller laptop sjunger på sista versen efter 3-4 år också?
Begränsningarna med litiumbatterier är liksom inget nytt.
I bilar håller de längre då de kan optimeras betydligt bättre. Men att tro att de ska leverera lika bra som nya efter tiotusentals mil, och särskilt massvis med snabbladdningar, då är man nog lite väl blåögd.
Jag hade varit inte bara besviken utan rent av förbannad om den nya macen för 600k sjunger på sista versen efter 4 år :)
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av Richardk »

taliz skrev:
Är du missnöjd när din telefon eller laptop sjunger på sista versen efter 3-4 år också?
Begränsningarna med litiumbatterier är liksom inget nytt.
I bilar håller de längre då de kan optimeras betydligt bättre. Men att tro att de ska leverera lika bra som nya efter tiotusentals mil, och särskilt massvis med snabbladdningar, då är man nog lite väl blåögd.
Det som hänt är att det är:
1. Minskad effekt.
2: Mindre räckvidd
3: Långsammare laddning. Istället för 75 min 0-100% så tar det 135 min, dvs ca 1 timme extra per laddning.

Fortfarande är det inte så för att det är litium batterier utan det beror på att Tesla har begränsat det med mjukvaran. Batterierna är inte slitna eller dåliga utan bara mjukvarustrypta. Vet inte om jag kan vara tydligare?

Jag känner inte till någon annan produkt som ändrat sig på tre så viktiga säljargument. Gör du?

Har du läst tråden som jag länkade till? Den förklarar allt väldigt bra!
Senast redigerad av Richardk, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Radera väntande uppdatering?

Inlägg av taliz »

Richardk skrev:
taliz skrev:
Är du missnöjd när din telefon eller laptop sjunger på sista versen efter 3-4 år också?
Begränsningarna med litiumbatterier är liksom inget nytt.
I bilar håller de längre då de kan optimeras betydligt bättre. Men att tro att de ska leverera lika bra som nya efter tiotusentals mil, och särskilt massvis med snabbladdningar, då är man nog lite väl blåögd.
Det som hänt är att det är:
1. Minskad effekt.
2: Mindre räckvidd
3: Långsammare laddning. Istället för 75 min 0-100% så tar det 135 min, dvs ca 1 timme extra per laddning.

Fortfarande är det inte så är det inte för att det är litium batterier utan det beror på att Tesla har begränsat det med mjukvaran. Batterierna är inte slitna eller dåliga utan bara mjukvarustrypta. Vet inte om jag kan vara tydligare?

Jag känner inte till någon anan produkt som ändrat sig på tre så viktiga säljargument. Gör du?

Har du läst tråden som jag länkade till? Den förklarar allt väldigt bra!
Tror du dom begränsar bara för att vara elaka?
Dom gör det för att batterierna skall hålla. Svårare än så är det inte.

Bra info i tråden förövrigt. Men slutsatsen verkar minst sagt rörig.
Min slutsats är återigen att vissa batterier är mer slitna än andra. Annars hade ju alla fått begränsningen. Det betyder inte att de är trasiga. Hade man inte infört begränsningen är det däremot stor risk att de just skulle bli trasiga.

Tesla har ju tidigare fått byta en hel del pack på S och X. Många av dessa beror antagligen på samma problem. Därför drog man igång ett projekt för att se om man kunde via mjukvara se till att de inte gick sönder. Voilà..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av e5m1r »

taliz skrev:
Richardk skrev:
taliz skrev:
Är du missnöjd när din telefon eller laptop sjunger på sista versen efter 3-4 år också?
Begränsningarna med litiumbatterier är liksom inget nytt.
I bilar håller de längre då de kan optimeras betydligt bättre. Men att tro att de ska leverera lika bra som nya efter tiotusentals mil, och särskilt massvis med snabbladdningar, då är man nog lite väl blåögd.
Det som hänt är att det är:
1. Minskad effekt.
2: Mindre räckvidd
3: Långsammare laddning. Istället för 75 min 0-100% så tar det 135 min, dvs ca 1 timme extra per laddning.

Fortfarande är det inte så är det inte för att det är litium batterier utan det beror på att Tesla har begränsat det med mjukvaran. Batterierna är inte slitna eller dåliga utan bara mjukvarustrypta. Vet inte om jag kan vara tydligare?

Jag känner inte till någon anan produkt som ändrat sig på tre så viktiga säljargument. Gör du?

Har du läst tråden som jag länkade till? Den förklarar allt väldigt bra!
Tror du dom begränsar bara för att vara elaka?
Dom gör det för att batterierna skall hålla. Svårare än så är det inte.

Bra info i tråden förövrigt. Men slutsatsen verkar minst sagt rörig.
Min slutsats är återigen att vissa batterier är mer slitna än andra. Annars hade ju alla fått begränsningen. Det betyder inte att de är trasiga. Hade man inte infört begränsningen är det däremot stor risk att de just skulle bli trasiga.

Tesla har ju tidigare fått byta en hel del pack på S och X. Många av dessa beror antagligen på samma problem. Därför drog man igång ett projekt för att se om man kunde via mjukvara se till att de inte gick sönder. Voilà..
Du har helt rätt de har begränsat för att sannolikheten att den ska gå sönder under garanti är minimal inte för att den med säkerhet kommer gå sönder
Så med andra ord så stryper de produkten för att inte behöva stå för garanti
Vad är nästa strypa PDL effekt så knutarna håller?
Är batteriet slitet så den inte kan ta den designade laddningen så är det fel på den eller ?
8 år garanti säger inte efter 4 kommer vi minska laddeffekten så du inte kan slita ut batteriet så att den håller garanti ut.
Det finns för övrigt stämmningsansökan i USA där de undersöker just anledning till strypning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Radera väntande uppdatering?

Inlägg av taliz »

e5m1r skrev:
taliz skrev:
Richardk skrev:
taliz skrev:
Är du missnöjd när din telefon eller laptop sjunger på sista versen efter 3-4 år också?
Begränsningarna med litiumbatterier är liksom inget nytt.
I bilar håller de längre då de kan optimeras betydligt bättre. Men att tro att de ska leverera lika bra som nya efter tiotusentals mil, och särskilt massvis med snabbladdningar, då är man nog lite väl blåögd.
Det som hänt är att det är:
1. Minskad effekt.
2: Mindre räckvidd
3: Långsammare laddning. Istället för 75 min 0-100% så tar det 135 min, dvs ca 1 timme extra per laddning.

Fortfarande är det inte så är det inte för att det är litium batterier utan det beror på att Tesla har begränsat det med mjukvaran. Batterierna är inte slitna eller dåliga utan bara mjukvarustrypta. Vet inte om jag kan vara tydligare?

Jag känner inte till någon anan produkt som ändrat sig på tre så viktiga säljargument. Gör du?

Har du läst tråden som jag länkade till? Den förklarar allt väldigt bra!
Tror du dom begränsar bara för att vara elaka?
Dom gör det för att batterierna skall hålla. Svårare än så är det inte.

Bra info i tråden förövrigt. Men slutsatsen verkar minst sagt rörig.
Min slutsats är återigen att vissa batterier är mer slitna än andra. Annars hade ju alla fått begränsningen. Det betyder inte att de är trasiga. Hade man inte infört begränsningen är det däremot stor risk att de just skulle bli trasiga.

Tesla har ju tidigare fått byta en hel del pack på S och X. Många av dessa beror antagligen på samma problem. Därför drog man igång ett projekt för att se om man kunde via mjukvara se till att de inte gick sönder. Voilà..
Du har helt rätt de har begränsat för att sannolikheten att den ska gå sönder under garanti är minimal inte för att den med säkerhet kommer gå sönder
Så med andra ord så stryper de produkten för att inte behöva stå för garanti
Vad är nästa strypa PDL effekt så knutarna håller?
Är batteriet slitet så den inte kan ta den designade laddningen så är det fel på den eller ?
8 år garanti säger inte efter 4 kommer vi minska laddeffekten så du inte kan slita ut batteriet så att den håller garanti ut.
Det finns för övrigt stämmningsansökan i USA där de undersöker just anledning till strypning
Vore det bättre att bilarna går sönder och kräver bärgning, eller brinner upp, tycker du?
Tesla hade blivit stämda om de INTE gjort något.
Dom har faktiskt strypt PDL, from raven så accelererar de långsammare i lägre hastighet(men tar igen det i högre).
Vad är den "designade laddningen" menar du? De lovar vad jag vet ingen specifik hastighet, utan det är "upp till".
8 år skall batteriet hålla och leverera minst 70%, vad jag vet är det ingen som hamnat under 70%.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar