Tvättråd MX

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Oscar6003
Inlägg: 23
Blev medlem: 22 okt 2019 09:33

Tvättråd MX

Inlägg av Oscar6003 »

Hej!
Jag gjorde en totalbehandling av lacken när bilen var ny med förhoppning om att bilen ska hålla sig snygg längre.
Hur gör ni när ni tvättar era bilar, är de känsliga eller kör ni borstfritt program i automattvätt eller för hand???
Bör man tänka på något när man ska tvätta bilen, något som är känsligare normalt?
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Tvättråd MX

Inlägg av KnightRider »

Jag har ceramic coating och stenskottsfilm på min Model S. Kör bara handtvätt på GDS på OKQ8. Man får lite egentid och det är ganska skönt. Tvättar ca varannan vecka.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Tvättråd MX

Inlägg av taliz »

Står i manualen vad man bör göra.
Finns vissa grejer att tänka på som kan gå sönder i en automat om man gör fel.
Förr hade man antenner å sånt man fick skruva av. Sen blev bilarna mindre känsliga med integrerade.
Numera är de känsligare igen med kameror, automatiska spoilers och laddluckor etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tvättråd MX

Inlägg av ChristerSjo »

Fick du inga tvättinstruktioner från där du gjorde behandllingen. Vad är det för lackbehandlling?

Är det lackskydd så är väll grundregeln, ingen automattvättar med borstar endast högtryck OK.

Avfettning OK. Är det lackskydd keramiskt skall ingen vax behövas.

Förenklat beskrivning

Behandla med avfettning. Vintertid Kallavfettning i de nedre delarna aldrig över fönster listerna för de kan rinna ner och första rostskyddet i dörrarna. Akalisk avfettning på övrigt.

Låt avfettning verka 3-10 minuter.

Spola av bilen med högtryckstvätt nedifrån och upp.

Är det rester kvar upprepa behandlingen eller tvätt bilen med ett vaxfritt schampo. Jag brukar spruta på mha högtryckstvättens funktion att portionera ut schampot låt det verka 3-10 minuter. Tvätta av med svamp. Byt svamp vid minsta misstanke om den har fåt skit/grus i sig.

Själv sköljer jag av bilen med avjoniserat vatten och då brukar inte eftertorkning behövas. Men det är inte alla som har tillgång till avjoniserat vatten hemma på ett effektivt sätt (jag har en speciell avjoniseringsanläggning). Det närmaste man kan köpa är batterivatten på 25 liter dunkar. Alternativt skölj med kranvatten och torka tort med sämsskinn eller microduk.

Var alltid noga att det inte kommer med smuts när du kör med svampen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Tvättråd MX

Inlägg av kalle_sala »

Som med tidigare bilar, automatiskt borsttvätt ungefär var 1000 mil, är jag på humör så kanske jag dammsuger ur den samtidigt om stället erbjuder sådan service.

Känns skönt att man inte behöver serva bilarna längre. Iofs så har jag kört ICE bilar utan att serva dom också, som en anekdot så plockade jag ut en ny 320d för många herrans år sedan, den gick ganska precis 10k mil utan att servas.

:?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Tvättråd MX

Inlägg av Elof »

kalle_sala skrev:
Som med tidigare bilar, automatiskt borsttvätt ungefär var 1000 mil, är jag på humör så kanske jag dammsuger ur den samtidigt om stället erbjuder sådan service.

Känns skönt att man inte behöver serva bilarna längre. Iofs så har jag kört ICE bilar utan att serva dom också, som en anekdot så plockade jag ut en ny 320d för många herrans år sedan, den gick ganska precis 10k mil utan att servas.

:?
Skönt att inte alla här är puts***ar, men varför servade du inte 320:n? 10000 mil utan oljebyte kan den inte ha mått bra av. Och det lär ha drabbat andrahandsvärdet också?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tvättråd MX

Inlägg av ChristerSjo »

taliz skrev:
Står i manualen vad man bör göra.
Finns vissa grejer att tänka på som kan gå sönder i en automat om man gör fel.
Förr hade man antenner å sånt man fick skruva av. Sen blev bilarna mindre känsliga med integrerade.
Numera är de känsligare igen med kameror, automatiska spoilers och laddluckor etc.
Jo, det mesta stämmer ju i manualen. Men

"Observera: Använd inte
fälgrengöringsmedel som innehåller
kemikalier. Sådana rengöringsmedel kan
skada fälgarnas yta."

Hur skall man då få rent dom?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Tvättråd MX

Inlägg av kalle_sala »

Elof skrev:
kalle_sala skrev:
Som med tidigare bilar, automatiskt borsttvätt ungefär var 1000 mil, är jag på humör så kanske jag dammsuger ur den samtidigt om stället erbjuder sådan service.

Känns skönt att man inte behöver serva bilarna längre. Iofs så har jag kört ICE bilar utan att serva dom också, som en anekdot så plockade jag ut en ny 320d för många herrans år sedan, den gick ganska precis 10k mil utan att servas.

:?
Skönt att inte alla här är puts***ar, men varför servade du inte 320:n? 10000 mil utan oljebyte kan den inte ha mått bra av. Och det lär ha drabbat andrahandsvärdet också?
Jag skyller på livspusslet, det kostade mig en turbo dock, plus att dom tittade inte nämnvärt mkt på den när jag bytte in den, hade ju även fri service och fri lånebil så det var ingen direkt ekonomisk fråga.
Skriv svar