Monterade kroken idag
Moderator: Redaktion
Monterade kroken idag
Satte på dragkroken för första gången idag. Vad är meningen med plattan man tar bort, ska den vara borttagen för alltid nu (kan väl inte vara meningen att den ska sättas tillbaka)?
Sedan fick jag inte lamporna på släpet att lysa. Är det något jag måste göra eller är det fel? Min sladd gick i men hanen ser ju inte ut som på andra bilar.
Tyvärr tycker jag elkontakten sitter lite dumt till, behöver ju närmast en smörjgrop för att sätta i sladden, men men.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Sedan fick jag inte lamporna på släpet att lysa. Är det något jag måste göra eller är det fel? Min sladd gick i men hanen ser ju inte ut som på andra bilar.
Tyvärr tycker jag elkontakten sitter lite dumt till, behöver ju närmast en smörjgrop för att sätta i sladden, men men.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Monterade kroken idag
Plattan är ingen större svårighet att sätta tillbaka. Lär samlas en del smuts där om du inte gör det.
Kontakten är en nyare 13-polig variant som de flesta nyare bilar har. Finns adaptrar från gamla 7-poliga kontakten på de flesta mackar och varuhus om du behöver en sådan.
Den nya skruvas i snarare än sticks rakt in som den gamla gjorde. Håller med om att det kan vara lite knixigt att komma åt när man gör det första gången. När man vet hur det ska gå till är det inga större svårigheter, men ner på knä måste man.
Testa att höja bilen innan om du vill göra det lite lättare för dig.
Kontakten är en nyare 13-polig variant som de flesta nyare bilar har. Finns adaptrar från gamla 7-poliga kontakten på de flesta mackar och varuhus om du behöver en sådan.
Den nya skruvas i snarare än sticks rakt in som den gamla gjorde. Håller med om att det kan vara lite knixigt att komma åt när man gör det första gången. När man vet hur det ska gå till är det inga större svårigheter, men ner på knä måste man.
Testa att höja bilen innan om du vill göra det lite lättare för dig.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Monterade kroken idag
Nja, det är 13—polaren jag ha sedan tidigare. Tyckte ändå den såg annorlunda ut, men in gick den och vred sedan om.
Fortfarande inga lampor som tändes dock.
Men höja bilen var ju smart, det ska jag göra nästa gång.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Fortfarande inga lampor som tändes dock.
Men höja bilen var ju smart, det ska jag göra nästa gång.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Monterade kroken idag
Just det, fick inte ut nyckeln när kroken var monterad. Ska den sitta kvar?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Monterade kroken idag
Nej, den ska gå att dra ur när du satt fast kroken.StaffanLindblad skrev:Just det, fick inte ut nyckeln när kroken var monterad. Ska den sitta kvar?
Re: Monterade kroken idag
Plattan sätter du tillbaka när du tar av kroken sen igen.
Som skrivits innan så ska nyckeln gå att ta ut, annars sitter inte kroken som den ska. Det är en rätt kass konstruktion, man måste s.a.s trycka upp den rätt hårt för att den ska klicka i rätt.
Som skrivits innan så ska nyckeln gå att ta ut, annars sitter inte kroken som den ska. Det är en rätt kass konstruktion, man måste s.a.s trycka upp den rätt hårt för att den ska klicka i rätt.
Re: Monterade kroken idag
Måste säga att en platta man måste lägga sig ner och bända loss med skruvmejsel är ganska...B.
Får försöka igen att få igång lamporna, annars blir det service.
Tack för svaren.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Får försöka igen att få igång lamporna, annars blir det service.
Tack för svaren.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Monterade kroken idag
Jag tycker hela dragkrokskonstruktionen är B. Rena vansinnet att placera fästet och kontakten på det sättet. I linje med att Tesla i övrigt är noga med att ligga i teknikens framkant skulle de givetvis utrusta bilarna med en infällbar krok.StaffanLindblad skrev:Måste säga att en platta man måste lägga sig ner och bända loss med skruvmejsel är ganska...B.
Re: Monterade kroken idag
Har du testat att manuellt tända halvljuset. Bakljusen är väl släckta dagtid som standard.StaffanLindblad skrev:Nja, det är 13—polaren jag ha sedan tidigare. Tyckte ändå den såg annorlunda ut, men in gick den och vred sedan om.
Fortfarande inga lampor som tändes dock.
Men höja bilen var ju smart, det ska jag göra nästa gång.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Monterade kroken idag
Inte testat, men lös inte när jag bromsade heller.Hammar skrev:Har du testat att manuellt tända halvljuset. Bakljusen är väl släckta dagtid som standard.StaffanLindblad skrev:Nja, det är 13—polaren jag ha sedan tidigare. Tyckte ändå den såg annorlunda ut, men in gick den och vred sedan om.
Fortfarande inga lampor som tändes dock.
Men höja bilen var ju smart, det ska jag göra nästa gång.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Får testa lite mer i mellandagarna.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Monterade kroken idag
Du ska vrida skruvarna ett kvarts varv så lossnar de vrider du mer fastnar de igen.StaffanLindblad skrev:Måste säga att en platta man måste lägga sig ner och bända loss med skruvmejsel är ganska...B.
Re: Monterade kroken idag
Ja, de använder sig av en konstruktion från sent 90-tal. Hade det på min bil då och det var kass där med. Problemet är ju att man till slut ger upp och låter kroken sitta och då kräver den fast och man får anmärkning på besiktningen.Jerker skrev:Jag tycker hela dragkrokskonstruktionen är B. Rena vansinnet att placera fästet och kontakten på det sättet. I linje med att Tesla i övrigt är noga med att ligga i teknikens framkant skulle de givetvis utrusta bilarna med en infällbar krok.StaffanLindblad skrev:Måste säga att en platta man måste lägga sig ner och bända loss med skruvmejsel är ganska...B.
Re: Monterade kroken idag
Finns inget att skruva på. När jag läser bruxen framstår det som att man gjort om plattan. Tidigare skruvade man på en plastskruv. Nu bänder man på två.LarsL skrev:Du ska vrida skruvarna ett kvarts varv så lossnar de vrider du mer fastnar de igen.StaffanLindblad skrev:Måste säga att en platta man måste lägga sig ner och bända loss med skruvmejsel är ganska...B.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Monterade kroken idag
Jag tar alltid bort kroken så fort som möjligt.LarsL skrev:Ja, de använder sig av en konstruktion från sent 90-tal. Hade det på min bil då och det var kass där med. Problemet är ju att man till slut ger upp och låter kroken sitta och då kräver den fast och man får anmärkning på besiktningen.Jerker skrev:Jag tycker hela dragkrokskonstruktionen är B. Rena vansinnet att placera fästet och kontakten på det sättet. I linje med att Tesla i övrigt är noga med att ligga i teknikens framkant skulle de givetvis utrusta bilarna med en infällbar krok.StaffanLindblad skrev:Måste säga att en platta man måste lägga sig ner och bända loss med skruvmejsel är ganska...B.
Har inte sett nån lösning på någon bil där detta funkat bra.
Audin jag hade innan Teslan roterade ut kroken när man drog i ett vred. Det innebar att kulan alltid satt upp och ner under bilen och den svarta plastkoppen över kulan agerade som vatten och grusuppsamlare så kulan alltid låg i blöt. Lösningen var att köra utan skydd/kopp men då fick man torka rent kulan varje gång och ha med nytt fett för smörjning.
På Volvo 940 satt kroken på en pinne och kroken togs av rakt bakåt. För att skydda pinnen så hade man en plastkåpa som träddes över. Plastkåpan agerade vindfång och samlade upp grus som sen letade sig in till den infettade pinnen och så gick inte kroken på.
Min första tanke gällande teslan var. Men vaffan är detta för skit. Men efter ett tag så känner jag att denna lösning inte är så dum ändå.
Bilen är hög i bak och jag har ett knäskydd, en kniv och en plaspåse som demonteringstillbehör. Tar bara nån minut att fixa.
Re: Monterade kroken idag
Ja, en pappbit till knäskydd ligger det i skuffen...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Monterade kroken idag
Jag hade den utsvängbara korken på MB och det funkade perfekt. Trasslade inte en enda gång under de 4 år jag hade den och in och utfällning gick på sekunder så draget var aldrig i vägen när det inte användes.[JM] skrev:Jag tar alltid bort kroken så fort som möjligt.
Har inte sett nån lösning på någon bil där detta funkat bra.
Audin jag hade innan Teslan roterade ut kroken när man drog i ett vred. Det innebar att kulan alltid satt upp och ner under bilen och den svarta plastkoppen över kulan agerade som vatten och grusuppsamlare så kulan alltid låg i blöt. Lösningen var att köra utan skydd/kopp men då fick man torka rent kulan varje gång och ha med nytt fett för smörjning.
På Volvo 940 satt kroken på en pinne och kroken togs av rakt bakåt. För att skydda pinnen så hade man en plastkåpa som träddes över. Plastkåpan agerade vindfång och samlade upp grus som sen letade sig in till den infettade pinnen och så gick inte kroken på.
Min första tanke gällande teslan var. Men vaffan är detta för skit. Men efter ett tag så känner jag att denna lösning inte är så dum ändå.
Bilen är hög i bak och jag har ett knäskydd, en kniv och en plaspåse som demonteringstillbehör. Tar bara nån minut att fixa.
Nu har jag iofs lärt mig att hacka i Tesla draget utan att behöva ligga på marken utan vet vart allt sitter och kan trycka i det stående på huk. Elanslutningen skulle jag fortfarande vilja modifiera så att den går att fälla ut/ner.
Re: Monterade kroken idag
Jag har inte tagit ur kroken sen jag satte den på plats den 19/10. Jag ska inspektera hur det ser ut nån dag under julledigheten.
Re: Monterade kroken idag
Själva fällningen funkade klanderfritt på Audin. Det var ju bara det att kulan hamnade uppochner i infällt läge. Vilket inte var helt bra. En sån lösning med nån form av automatiskt skydd av kulan hade nog varit optimalt ur bekvämlighet.LarsL skrev:Jag hade den utsvängbara korken på MB och det funkade perfekt. Trasslade inte en enda gång under de 4 år jag hade den och in och utfällning gick på sekunder så draget var aldrig i vägen när det inte användes.[JM] skrev:Jag tar alltid bort kroken så fort som möjligt.
Har inte sett nån lösning på någon bil där detta funkat bra.
Audin jag hade innan Teslan roterade ut kroken när man drog i ett vred. Det innebar att kulan alltid satt upp och ner under bilen och den svarta plastkoppen över kulan agerade som vatten och grusuppsamlare så kulan alltid låg i blöt. Lösningen var att köra utan skydd/kopp men då fick man torka rent kulan varje gång och ha med nytt fett för smörjning.
På Volvo 940 satt kroken på en pinne och kroken togs av rakt bakåt. För att skydda pinnen så hade man en plastkåpa som träddes över. Plastkåpan agerade vindfång och samlade upp grus som sen letade sig in till den infettade pinnen och så gick inte kroken på.
Min första tanke gällande teslan var. Men vaffan är detta för skit. Men efter ett tag så känner jag att denna lösning inte är så dum ändå.
Bilen är hög i bak och jag har ett knäskydd, en kniv och en plaspåse som demonteringstillbehör. Tar bara nån minut att fixa.
Nu har jag iofs lärt mig att hacka i Tesla draget utan att behöva ligga på marken utan vet vart allt sitter och kan trycka i det stående på huk. Elanslutningen skulle jag fortfarande vilja modifiera så att den går att fälla ut/ner.
Re: Monterade kroken idag
Det var ju mindre bra. På min bil fälldes den i sidled så att låg ner med kulan pekande bakåt.[JM] skrev:Själva fällningen funkade klanderfritt på Audin. Det var ju bara det att kulan hamnade uppochner i infällt läge. Vilket inte var helt bra. En sån lösning med nån form av automatiskt skydd av kulan hade nog varit optimalt ur bekvämlighet.