Monterade kroken idag

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Monterade kroken idag

Inlägg av LarsL »

StaffanLindblad skrev:
Måste säga att en platta man måste lägga sig ner och bända loss med skruvmejsel är ganska...B.
Du ska vrida skruvarna ett kvarts varv så lossnar de vrider du mer fastnar de igen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Monterade kroken idag

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
StaffanLindblad skrev:
Måste säga att en platta man måste lägga sig ner och bända loss med skruvmejsel är ganska...B.
Jag tycker hela dragkrokskonstruktionen är B. Rena vansinnet att placera fästet och kontakten på det sättet. I linje med att Tesla i övrigt är noga med att ligga i teknikens framkant skulle de givetvis utrusta bilarna med en infällbar krok.
Ja, de använder sig av en konstruktion från sent 90-tal. Hade det på min bil då och det var kass där med. Problemet är ju att man till slut ger upp och låter kroken sitta och då kräver den fast och man får anmärkning på besiktningen.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Monterade kroken idag

Inlägg av John Galt »

LarsL skrev:
StaffanLindblad skrev:
Måste säga att en platta man måste lägga sig ner och bända loss med skruvmejsel är ganska...B.
Du ska vrida skruvarna ett kvarts varv så lossnar de vrider du mer fastnar de igen.
Finns inget att skruva på. När jag läser bruxen framstår det som att man gjort om plattan. Tidigare skruvade man på en plastskruv. Nu bänder man på två.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Monterade kroken idag

Inlägg av [JM] »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
StaffanLindblad skrev:
Måste säga att en platta man måste lägga sig ner och bända loss med skruvmejsel är ganska...B.
Jag tycker hela dragkrokskonstruktionen är B. Rena vansinnet att placera fästet och kontakten på det sättet. I linje med att Tesla i övrigt är noga med att ligga i teknikens framkant skulle de givetvis utrusta bilarna med en infällbar krok.
Ja, de använder sig av en konstruktion från sent 90-tal. Hade det på min bil då och det var kass där med. Problemet är ju att man till slut ger upp och låter kroken sitta och då kräver den fast och man får anmärkning på besiktningen.
Jag tar alltid bort kroken så fort som möjligt.
Har inte sett nån lösning på någon bil där detta funkat bra.
Audin jag hade innan Teslan roterade ut kroken när man drog i ett vred. Det innebar att kulan alltid satt upp och ner under bilen och den svarta plastkoppen över kulan agerade som vatten och grusuppsamlare så kulan alltid låg i blöt. Lösningen var att köra utan skydd/kopp men då fick man torka rent kulan varje gång och ha med nytt fett för smörjning.

På Volvo 940 satt kroken på en pinne och kroken togs av rakt bakåt. För att skydda pinnen så hade man en plastkåpa som träddes över. Plastkåpan agerade vindfång och samlade upp grus som sen letade sig in till den infettade pinnen och så gick inte kroken på.

Min första tanke gällande teslan var. Men vaffan är detta för skit. Men efter ett tag så känner jag att denna lösning inte är så dum ändå.
Bilen är hög i bak och jag har ett knäskydd, en kniv och en plaspåse som demonteringstillbehör. Tar bara nån minut att fixa.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Monterade kroken idag

Inlägg av bonath »

Ja, en pappbit till knäskydd ligger det i skuffen...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Monterade kroken idag

Inlägg av LarsL »

[JM] skrev:
Jag tar alltid bort kroken så fort som möjligt.
Har inte sett nån lösning på någon bil där detta funkat bra.
Audin jag hade innan Teslan roterade ut kroken när man drog i ett vred. Det innebar att kulan alltid satt upp och ner under bilen och den svarta plastkoppen över kulan agerade som vatten och grusuppsamlare så kulan alltid låg i blöt. Lösningen var att köra utan skydd/kopp men då fick man torka rent kulan varje gång och ha med nytt fett för smörjning.

På Volvo 940 satt kroken på en pinne och kroken togs av rakt bakåt. För att skydda pinnen så hade man en plastkåpa som träddes över. Plastkåpan agerade vindfång och samlade upp grus som sen letade sig in till den infettade pinnen och så gick inte kroken på.

Min första tanke gällande teslan var. Men vaffan är detta för skit. Men efter ett tag så känner jag att denna lösning inte är så dum ändå.
Bilen är hög i bak och jag har ett knäskydd, en kniv och en plaspåse som demonteringstillbehör. Tar bara nån minut att fixa.
Jag hade den utsvängbara korken på MB och det funkade perfekt. Trasslade inte en enda gång under de 4 år jag hade den och in och utfällning gick på sekunder så draget var aldrig i vägen när det inte användes.

Nu har jag iofs lärt mig att hacka i Tesla draget utan att behöva ligga på marken utan vet vart allt sitter och kan trycka i det stående på huk. Elanslutningen skulle jag fortfarande vilja modifiera så att den går att fälla ut/ner.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Monterade kroken idag

Inlägg av Jerker »

Jag har inte tagit ur kroken sen jag satte den på plats den 19/10. Jag ska inspektera hur det ser ut nån dag under julledigheten.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Monterade kroken idag

Inlägg av [JM] »

LarsL skrev:
[JM] skrev:
Jag tar alltid bort kroken så fort som möjligt.
Har inte sett nån lösning på någon bil där detta funkat bra.
Audin jag hade innan Teslan roterade ut kroken när man drog i ett vred. Det innebar att kulan alltid satt upp och ner under bilen och den svarta plastkoppen över kulan agerade som vatten och grusuppsamlare så kulan alltid låg i blöt. Lösningen var att köra utan skydd/kopp men då fick man torka rent kulan varje gång och ha med nytt fett för smörjning.

På Volvo 940 satt kroken på en pinne och kroken togs av rakt bakåt. För att skydda pinnen så hade man en plastkåpa som träddes över. Plastkåpan agerade vindfång och samlade upp grus som sen letade sig in till den infettade pinnen och så gick inte kroken på.

Min första tanke gällande teslan var. Men vaffan är detta för skit. Men efter ett tag så känner jag att denna lösning inte är så dum ändå.
Bilen är hög i bak och jag har ett knäskydd, en kniv och en plaspåse som demonteringstillbehör. Tar bara nån minut att fixa.
Jag hade den utsvängbara korken på MB och det funkade perfekt. Trasslade inte en enda gång under de 4 år jag hade den och in och utfällning gick på sekunder så draget var aldrig i vägen när det inte användes.

Nu har jag iofs lärt mig att hacka i Tesla draget utan att behöva ligga på marken utan vet vart allt sitter och kan trycka i det stående på huk. Elanslutningen skulle jag fortfarande vilja modifiera så att den går att fälla ut/ner.
Själva fällningen funkade klanderfritt på Audin. Det var ju bara det att kulan hamnade uppochner i infällt läge. Vilket inte var helt bra. En sån lösning med nån form av automatiskt skydd av kulan hade nog varit optimalt ur bekvämlighet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Monterade kroken idag

Inlägg av LarsL »

[JM] skrev:
Själva fällningen funkade klanderfritt på Audin. Det var ju bara det att kulan hamnade uppochner i infällt läge. Vilket inte var helt bra. En sån lösning med nån form av automatiskt skydd av kulan hade nog varit optimalt ur bekvämlighet.
Det var ju mindre bra. På min bil fälldes den i sidled så att låg ner med kulan pekande bakåt.
Skriv svar