Värmeslingorna vid kameran i framrutan

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Värmeslingorna vid kameran i framrutan

Inlägg av ellerstrom »

Bytte framrutan i höstas, pga stenskott, och nu idag noterade jag att det är frost på hela rutan. Tidigare vill jag minnas att det fanns värmeslingor vid kameran som "alltid" var på och att det därför aldrig var frost där även om resten av rutan var full av frost/is.

Eftersom jag inte tänkt på att kolla detta tidigare i vinter så undrar jag hur era bilar beter sig. Kan det vara så att detta har ändrats vid en uppdatering eller är det helt enkelt så att man glömt att koppla in slingorna vid rutbytet? Jag har 2019.40.2.1 i bilen just nu.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Värmeslingorna vid kameran i framrutan

Inlägg av GreenMachine »

Sitter det verkligen slingor i rutan vid kameran? Har fått för mig att värmen sitter i själva kameran?
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Värmeslingorna vid kameran i framrutan

Inlägg av ellerstrom »

GreenMachine skrev:
Sitter det verkligen slingor i rutan vid kameran? Har fått för mig att värmen sitter i själva kameran?
Så kan det såklart vara. Men jag vill minnas att den var fri från tidigare...
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Värmeslingorna vid kameran i framrutan

Inlägg av Daf »

Ska vara värme vid kameran som jobbar på så länge det finns tillräckligt med ström i batteriet. Frostfritt vid avfärd, har det snöat får man gärna en massiv isklump under kameran.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Värmeslingorna vid kameran i framrutan

Inlägg av ellerstrom »

Daf skrev:
Ska vara värme vid kameran som jobbar på så länge det finns tillräckligt med ström i batteriet. Frostfritt vid avfärd, har det snöat får man gärna en massiv isklump under kameran.
En uppdatering: verkar mycket riktigt vara värme där i min också (så inget fel vid rutbytet). Den startade direkt vid uppvärmning av kupén (och mycket snabbare än resten av rutan som får värmen från luftutblåsen).

Däremot så verkar den inte elda för kråkorna längre, eftersom den inte går igång av sig själv utan verkar kopplad till uppvärmning av kupén. Men sen har jag fått en massa buggar sedan jag uppdaterade (med spontana omstarter av MCU:n lite då och då) så det kan ju bara vara en bugg också. :)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Skriv svar