Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Energtapp vid parkering?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Energtapp vid parkering?

Inläggav Teslaägare Antin » 21 jan 2020 21:07

Jag åker sedan slutet på förra året en ny MX LR. Härlig bil på många vis men jag har några funderingar som jag behöver hjälp att reda ut.
Enligt appen är kupén i min bil konstant ca 6-8 grader varmare än utomhustemp. Som idag när det har varit ca 6 grader ute har det varit runt 13 grader i bilen enligt appen. Det är väll inget problem om det inte hade varit för att jag tycker att bilen drar väldigt mycket "km" eller "%" när den står still.
Idag körde jag till infartsparkering ca 8 km. När jag kommer till bilen igen efter arbetsdagens slut har den laddat ur 14 km på att stå still i 10 timmar. Samma fenomen sker på natten. Har läst andra som skrivit om detta när den står en längre tid, men det blir ju ganska absurt i längden om man kör kortare sträckor. Självurladdningen blir ju lika stor som förbrukningen vid körning. :?
Har kört en Leaf tidigare och har nu en e-golf 30. Ingen av bilarna har jag noterat att de laddat ur när de har stått parkerade.
Jag har inte aktiverat sentry. Vad tar all effekt vägen? Det blir ju över 2 kw på 10 tim.

Har ni andra liknande beteende hos era bilar?
Användarvisningsbild
Antin
Teslaägare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 nov 2019 16:05

Re: Energtapp vid parkering?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 22 jan 2020 00:23

Antin skrev:Jag åker sedan slutet på förra året en ny MX LR. Härlig bil på många vis men jag har några funderingar som jag behöver hjälp att reda ut.
Enligt appen är kupén i min bil konstant ca 6-8 grader varmare än utomhustemp. Som idag när det har varit ca 6 grader ute har det varit runt 13 grader i bilen enligt appen. Det är väll inget problem om det inte hade varit för att jag tycker att bilen drar väldigt mycket "km" eller "%" när den står still.
Idag körde jag till infartsparkering ca 8 km. När jag kommer till bilen igen efter arbetsdagens slut har den laddat ur 14 km på att stå still i 10 timmar. Samma fenomen sker på natten. Har läst andra som skrivit om detta när den står en längre tid, men det blir ju ganska absurt i längden om man kör kortare sträckor. Självurladdningen blir ju lika stor som förbrukningen vid körning. :?
Har kört en Leaf tidigare och har nu en e-golf 30. Ingen av bilarna har jag noterat att de laddat ur när de har stått parkerade.
Jag har inte aktiverat sentry. Vad tar all effekt vägen? Det blir ju över 2 kw på 10 tim.

Har ni andra liknande beteende hos era bilar?


Att det blir mindre räckvidd när bilen stått ett tag, beror delvis på "vampiredrain", delvis på att räknar den försiktigt på räckvidden.

Har hänt nu på vintern att jag tappat 10km i räckvidd på i timmes lunch.

Då har jag inte tappar kWh i batteriet, utan att GOM gissar att jag helt enkelt kommer kortare sträcka på samma antal kWh.
Den är feg när den gör räckviddsbedömningen helt enkelt.

För Tesla tycker det är mest praktiskt att göra en ny bedömning vid avresa för en ny tur, än att ändra räckvidden så mycket under färd.

Min systers Nissan Leaf tappat inte så mycket räckvidd när bilen står parkerad, men när man kör så ändras räckvidden hela tiden så man litar inte lika mycket på räckvidden som hos Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5733
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Energtapp vid parkering?

Inläggav Teslaägare Verdi » 22 jan 2020 00:31

Zalman3 skrev:
Antin skrev:Jag åker sedan slutet på förra året en ny MX LR. Härlig bil på många vis men jag har några funderingar som jag behöver hjälp att reda ut.
Enligt appen är kupén i min bil konstant ca 6-8 grader varmare än utomhustemp. Som idag när det har varit ca 6 grader ute har det varit runt 13 grader i bilen enligt appen. Det är väll inget problem om det inte hade varit för att jag tycker att bilen drar väldigt mycket "km" eller "%" när den står still.
Idag körde jag till infartsparkering ca 8 km. När jag kommer till bilen igen efter arbetsdagens slut har den laddat ur 14 km på att stå still i 10 timmar. Samma fenomen sker på natten. Har läst andra som skrivit om detta när den står en längre tid, men det blir ju ganska absurt i längden om man kör kortare sträckor. Självurladdningen blir ju lika stor som förbrukningen vid körning. :?
Har kört en Leaf tidigare och har nu en e-golf 30. Ingen av bilarna har jag noterat att de laddat ur när de har stått parkerade.
Jag har inte aktiverat sentry. Vad tar all effekt vägen? Det blir ju över 2 kw på 10 tim.

Har ni andra liknande beteende hos era bilar?


Att det blir mindre räckvidd när bilen stått ett tag, beror delvis på "vampiredrain", delvis på att räknar den försiktigt på räckvidden.

Har hänt nu på vintern att jag tappat 10km i räckvidd på i timmes lunch.

Då har jag inte tappar kWh i batteriet, utan att GOM gissar att jag helt enkelt kommer kortare sträcka på samma antal kWh.
Den är feg när den gör räckviddsbedömningen helt enkelt.

För Tesla tycker det är mest praktiskt att göra en ny bedömning vid avresa för en ny tur, än att ändra räckvidden så mycket under färd.

Min systers Nissan Leaf tappat inte så mycket räckvidd när bilen står parkerad, men när man kör så ändras räckvidden hela tiden så man litar inte lika mycket på räckvidden som hos Tesla.


Det där var en riktig dålig analys. Han menar såklart att typical-räckvidden sjunker och den påverkas inte av nån "bedömning" eller GOM.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 8299
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Energtapp vid parkering?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 22 jan 2020 05:31

Låt säga att du har en räckvidd på 40 mil(en resa) under gynnsamma omständigheter.

Om du då på vintern istället kör 10st korta resor på 3 mil innan strömmen är slut, då kommer du bara 30 mil.
Alltså har du tappat 10 mil i räckvidd.
Du tappar alltså 1 mil vid varje kallstart.

Detta kan redovisas antingen som att du inte har någon förbrukning alls när bilen är avstängd, men den "drar" 4 mil på en 3 mils resa. Eller så tar den bort ca 1 mil vid varje kallstart så att 3 mils körning "drar" 3 mil i räckvidd.

När bilen sover är högspänningsbatteriet frånslaget och strömuttaget från 12V-batteriet minimeras till LTE-uppkoppling (Wifi är avstängt när bilen sover), bluetooth, larmet och dörrhandtagen. 


Så högspänningsbatteriet tappar minimalt med ström när bilen sover, problemet är då bilen vaknar, då ska 12V batteriet laddas fullt igen, och kupén värmas.
Så första milen dras väldigt mycket ström, detta måste på nåt sätt redovisas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5733
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Energtapp vid parkering?

Inläggav La Liberte » 22 jan 2020 06:50

Har gjort en liten test som kan vara till nytta för andra.
Lämnade min model 3 LR på garageuppfarten och åkte
på semester, räckvidd 355 km. Efter 15 dagar är denna
342 km. Nu har den skånska vintern varit extremt mild kanske
kring 5 grader i snitt. Jag har väck upp bilen 2 ggr med mobilen.
Är faktiskt imponerad, min gamla Model S tappade mer.
Nu kan man lämna bilen på flygplats utan oro några veckor.
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
La Liberte
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 aug 2016 16:03
Ort: Åhus
Referralkod: ANDERS3491ts.la/

Re: Energtapp vid parkering?

Inläggav Teslaägare Antin » 22 jan 2020 18:02

La Liberte skrev:Har gjort en liten test som kan vara till nytta för andra.
Lämnade min model 3 LR på garageuppfarten och åkte
på semester, räckvidd 355 km. Efter 15 dagar är denna
342 km. Nu har den skånska vintern varit extremt mild kanske
kring 5 grader i snitt. Jag har väck upp bilen 2 ggr med mobilen.
Är faktiskt imponerad, min gamla Model S tappade mer.
Nu kan man lämna bilen på flygplats utan oro några veckor.



Låter ju perfekt!
Så har jag upplevt att mina andra elbilar funkat men definitivt inte min MX.
Den tappar ju mer energi på 10 h än vad din gör på två veckor.
Jag ska prova att låta den stå ett par dagar vid tillfälle, så får jag se vad som händer?
Användarvisningsbild
Antin
Teslaägare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 nov 2019 16:05

Re: Energtapp vid parkering?

Inläggav Teslaägare Front242 » 22 jan 2020 21:17

Min MS-19 75D tappar 5% per vecka om Sentry inte är aktiv
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 maj 2019 06:34
Ort: Bankeryd
Referralkod: joachim85306

Re: Energtapp vid parkering?

Inläggav Teslaägare [JM] » 23 jan 2020 00:05

Har du sentry påslaget? Har för mig datorn drar runt 300W. Det blir ju 3kWh på 10timmar.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 01 apr 2019 09:35

Re: Energtapp vid parkering?

Inläggav Teslaägare [JM] » 23 jan 2020 07:52

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 01 apr 2019 09:35

Re: Energtapp vid parkering?

Inläggav La Liberte » 23 jan 2020 12:06

Jag hade inte sentry mode på.
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
La Liberte
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 aug 2016 16:03
Ort: Åhus
Referralkod: ANDERS3491ts.la/

Nästa

Återgå till Model X

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.