Sida 3 av 4

Re: Energtapp vid parkering?

InläggPostat: 10 feb 2020 00:44
av [JM]
Fredrik j skrev:
[JM] skrev:
Fredrik j skrev:Har du värmen på i bilen hela tiden? Vad är poängen? Det räcker väl om den värmer upp tills du ska åka?

Jag tror du behöver läsa igenom tråden en gång till lite noggrannare.


Tolkade det här
"Enligt appen är kupén i min bil konstant ca 6-8 grader varmare än utomhustemp. Som idag när det har varit ca 6 grader ute har det varit runt 13 grader i bilen enligt appen. Det är väll inget problem om det inte hade varit för att jag tycker att bilen drar väldigt mycket "km" eller "%" när den står still."
som att bilen håller kupén 6-8 grader varmare.
Hur ska jag läsa det menar du?


Vi har tex diskuterat det faktum att datorn i bilen konsumerar ca 300W kontinuerligt vilket naturligtvis får till följd att innertempen är några grader varmare än ute trots att värmen inte är på.
Det är ju faktumet att det är varmare i bilen utan att värmen är på som oroar trådskaparen. Samt den påverkan på räckvidd som detta medför.

Re: Energtapp vid parkering?

InläggPostat: 10 feb 2020 19:00
av Antin
Tack för ert engagemang.
Ska aktivera teslafi igen och kolla om det har blivit någon märklig inställning.

När bilen laddar har jag inga problem att koppla upp mig. När laddning har nått inställd maxgräns kopplar bilen ner och jag får inte kontakt.

Re: Energtapp vid parkering?

InläggPostat: 10 feb 2020 20:51
av Antin
Har fixat TeslaFi men ingen av boxarna förs "sleep mode" var kryssade.
Blir nog att höra av sig till tesla så får de koppla upp sig och kolla vad som är fel.

Re: Energtapp vid parkering?

InläggPostat: 10 feb 2020 21:53
av Anders1
Datorn i nya model S och X drar ca 250-300 W för att bl.a. vaktläget ska fungera. På 10 timmar blir detta ca 3 kW, dvs ca 15 km. Temperaturen i kupén blir då också något högre än utanför. Jag var själv väldigt bekymrad över denna effektförlust tills någon här i klubben berättade detta. Jag tycker gott att Tesla kunde informerat om detta i manualen.

Re: Energtapp vid parkering?

InläggPostat: 13 feb 2020 22:43
av Antin
Förlängde TeslaFI och vips så får jag kontakt med bilen igen. Det var inget som har med "sleep mode", helt oförklarligt, tack [JM] för tippset!!
Dock verkar tidigare syndrom med energiförlust och hög innertemp vara kvar.
-3 grader ute nu, +7 grader i bilen... ja vad ska man säga... elda för kråkorna!

Att Tesla inte lyckats få sin PLC att dra mindre än 250-300W vid aktiverat "sentry mode" är ju ett skämt.
Min VP i huset drar 10-14 kWh/dygn vid ca +5 grader som jämförelse.
Nu tycker jag det är roligt med energieffektivitet, kanske därför jag stör mig så mycket på tappet :lol:

Förutom att passagerardörren fram inte går att öppna längre gillar jag min MX!

Re: Energtapp vid parkering?

InläggPostat: 18 maj 2020 21:43
av Antin
Får ingen ordning på bilen och dess energitapp vid parkering.
Igår stod bilen parkerad hela dagen utan sentry, utan att väckas med app, resulterade i förlust av 4,16 kWh på 24 timmar.
Jag tappar runt 30 kWh/vecka bara på att stå still, Helt galet!
Det kan väll inte vara så att era bilar funkar så ?j
Har försökt få kontakt med tesla i ärendet utan att lyckas..

Re: Energtapp vid parkering?

InläggPostat: 18 maj 2020 23:22
av [JM]
Så här såg det ut för mig 1/5 då bilen stod still hela dan. Ingen sentry.
Screenshot_20200519-002055_Chrome.jpg

9 tim 40min med sentry på blev 2.23kwh häromdagen

Re: Energtapp vid parkering?

InläggPostat: 19 maj 2020 07:04
av Kronberg
Antin skrev:Får ingen ordning på bilen och dess energitapp vid parkering.
Igår stod bilen parkerad hela dagen utan sentry, utan att väckas med app, resulterade i förlust av 4,16 kWh på 24 timmar.
Jag tappar runt 30 kWh/vecka bara på att stå still, Helt galet!
Det kan väll inte vara så att era bilar funkar så ?j
Har försökt få kontakt med tesla i ärendet utan att lyckas..

Tidigare i tråden skriver du att ingen av sleep mode rutorna i teslafi är i kryssade, har du fixat det?
Utan sleep mode håller teslafi bilen vaken, vilket du ser på att det står P och inte zZz i bilden du skickade.

Re: Energtapp vid parkering?

InläggPostat: 19 maj 2020 21:39
av Antin
Håller på och pillar med sleep mode i teslaFi nu, så får jag se om jag får till det. Kan man fortfarande kalla på bilen med appen vid behov?
Men man ska väll inte behöva använda teslaFi för att den inte ska stå och självurladda?
Har en E-golf och den skulle jag ju inte kunna köra om den stått parkerad i några dagar om den betedde sig lika.

Energtapp vid parkering?

InläggPostat: 19 maj 2020 21:53
av taliz
Antin skrev:Håller på och pillar med sleep mode i teslaFi nu, så får jag se om jag får till det. Kan man fortfarande kalla på bilen med appen vid behov?
Men man ska väll inte behöva använda teslaFi för att den inte ska stå och självurladda?
Har en E-golf och den skulle jag ju inte kunna köra om den stått parkerad i några dagar om den betedde sig lika.
Problemet är just att du använder teslafi.
Det programmet kopplar upp sig mot bilen konstant, vilket gör att bilen är "igång" hela tiden. Dvs den kan inte stänga ner för att spara ström.
Teslafi har fått kritik för detta och de har implementerat en funktion som låter bilen gå ner i sleep, men man måste aktivt slå på den funktionen.

Summa summarum: hade du INTE använt teslafi överhuvudtaget så hade du inte haft detta problem.
Bilen kommer ändå gå att nås via appen, men om den somnat kan det ta en liten stund för den att vakna. Har man dock sentry aktivt så somnar den inte riktigt heller.