Åkte just i diket..

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Åkte just i diket..

Inlägg av HX100 »

Kom antagligen för snabbt i en kurva på landsväg där en bil hade stannat för att göra en vänstersväng. Bromsen i botten men halka gjorde att jag bara gled. Jag hade trots det full kontroll över bilen kände jag men pga mötande trafik hade jag ingen annanstans att välja än ett djup dike. Snön dämpade en hel del så det var bara att kliva ur och plocka upp ungarna genom falkvingen. Lyckad bärgning framifråm och inga synliga skador runtom eller under.

Enda felmeddelande är att kamerorna eventuellt kan vara blockerad men jag tror det är snön som kom ivägen. Bilen kändes bra på vägen hem.

Är det något jag behöver tänka extra på? Kanske borde göra en fyrhjulsinställning eftersom däcken lär ha smällt i hårt?
Användarvisningsbild
Redtooth
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 jan 2020 14:44
Ort: Klagshamn

Re: Åkte just i diket..

Inlägg av Redtooth »

Tråkigt med olyckor, skönt att det gick förhållandevis bra för alla inblandade.

Risken för att hjulupphägningen skulle tagit stryk utan att du fått några andra skador på karossen är relativt låg.
Du hade känt i ratten om det varit obalans i framvagnen, står ratten rakt i bilen när du står rakt med hjulen?

Vill du vara säkert så gör en inställning, är inga stora pengar för vara säker
Senast redigerad av Redtooth, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande bilar:
Model S75 2018
Model 3 SR+ 2020
Model Y RWD 2023
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Åkte just i diket..

Inlägg av dstr »

S/X äter däck till förbannelse vid minsta fel på vinklarna. Gör en hjulinställning ändå.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Åkte just i diket..

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
S/X äter däck till förbannelse vid minsta fel på vinklarna. Gör en hjulinställning ändå.
Det skulle jag också verkligen rekommendera!
Annars håller jag också med om att ni verkligen hade tur i oturen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Åkte just i diket..

Inlägg av HX100 »

Jag kan inte gå ut o kolla just nu, det enda jag eventuellt märkte var att det var lite vibrationer men kan ha varit pga att högra däcken var helt packade med snö mellan ekrarna vilket ger upphov till obalans. Kan även ha varit snö på vägen, man sitter helspänd första åkturen av att nyss ha riskerat paja en sån här bil.

Ska göra en hjulinställning, det var bara några månader sen sist men känns bra att folk kollar lite extra hur ser ser ut.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Åkte just i diket..

Inlägg av HX100 »

Dålig bild på spektaklet.
Synd att jag inte hade dashcam, hade varit intressant vid såna här tillfällen.
_20200204_200116.JPG
Skriv svar