Vad tycker ni om Teslas service?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Oscar6003
Inlägg: 23
Blev medlem: 22 okt 2019 09:33

Vad tycker ni om Teslas service?

Inlägg av Oscar6003 »

Jag köpte en ny MX i dec -19. Den levererades med sommardäcken i trunken vilka hade skadat baksidan av bakersta raden, baksidan av sätet. Inget gigantiskt men med tanke på att man betalar 1,2 milj förväntade jag mig att Tesla skulle fixa det direkt. Men nej, fick en tid 13 feb. Därimellan har jag haft strul med bakluckan som inte öppnas fullt, trots att jag manuellt öppnar den max och håller i knappen.

När jag idag hämtade bilen hade de lagat ryggstödet kanska taffligt och när jag står med personalen och öppnar bakluckan utomhus öppnas den inte hela vägen.

När jag lämnade bilen på morgonen var det en annan kund som var irriterad och uppgav till personalen att han tänker sälja sin Tesla pga att servicen är så dålig.

Personalen som tar emot en på servicecentret upplever jag som unga och okunniga och inte särskilt tillmötesgående.

Hur är era erfarenheter? Jag tycker verkligen om min bil men jag orkar inte och har inte tid med återkommande problem.

Oscar
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Vad tycker ni om Teslas service?

Inlägg av termosen »

Oscar6003 skrev:
Jag köpte en ny MX i dec -19. Den levererades med sommardäcken i trunken vilka hade skadat baksidan av bakersta raden, baksidan av sätet. Inget gigantiskt men med tanke på att man betalar 1,2 milj förväntade jag mig att Tesla skulle fixa det direkt. Men nej, fick en tid 13 feb. Därimellan har jag haft strul med bakluckan som inte öppnas fullt, trots att jag manuellt öppnar den max och håller i knappen.

När jag idag hämtade bilen hade de lagat ryggstödet kanska taffligt och när jag står med personalen och öppnar bakluckan utomhus öppnas den inte hela vägen.

När jag lämnade bilen på morgonen var det en annan kund som var irriterad och uppgav till personalen att han tänker sälja sin Tesla pga att servicen är så dålig.

Personalen som tar emot en på servicecentret upplever jag som unga och okunniga och inte särskilt tillmötesgående.

Hur är era erfarenheter? Jag tycker verkligen om min bil men jag orkar inte och har inte tid med återkommande problem.

Oscar
Min egna erfarenhet efter lite småfix samt CCS-uppgradering är att de är väldigt trevliga och lyssnar på en. Men håller med om att de är unga och kanske inte riktigt alltid vet vad de håller på med. Känns som de testar sig fram lite. Har själv fått montera tillbaka visa detaljer som de monterat tillbaka fel. Men de lär väl sig med tiden.
Model Y LR
Model S 100D -18
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Vad tycker ni om Teslas service?

Inlägg av heldiggrisen »

Efter ha läst oändliga trådar på TCS om hur dålig många blir bemött från SC, så var jag nära att boka av min MY och gå för en EMustang eller något annat märke.
Nu bor jag mindre än milen från SC Malmö, och ger Tesla en chans ändå.
Verkar som Tesla Sverige har svåra problem att hantera ökningen i försäljning, och det verkar visa sig starkast på service och kommunikationssidan.
Jag tänker som du, köper man ny bil, så skall den(oavsett pris) vara 100% prickfri när man får den. Är den inte det så ska problemen fixas asap.
Känns som det inte finns någon genomgång från Tesla Sverige als när det gäller nya bilar, görs det ingen funktion och kosmetisk kontroll av fordonet från leverantör innan bilen lämnas ut till kund?
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Vad tycker ni om Teslas service?

Inlägg av Teslared »

heldiggrisen skrev:
Efter ha läst oändliga trådar på TCS om hur dålig många blir bemött från SC, så var jag nära att boka av min MY och gå för en EMustang eller något annat märke.
Nu bor jag mindre än milen från SC Malmö, och ger Tesla en chans ändå.
Verkar som Tesla Sverige har svåra problem att hantera ökningen i försäljning, och det verkar visa sig starkast på service och kommunikationssidan.
Jag tänker som du, köper man ny bil, så skall den(oavsett pris) vara 100% prickfri när man får den. Är den inte det så ska problemen fixas asap.
Känns som det inte finns någon genomgång från Tesla Sverige als när det gäller nya bilar, görs det ingen funktion och kosmetisk kontroll av fordonet från leverantör innan bilen lämnas ut till kund?
Håller med! Är på väg till mitt 8:e SC besök sedan vi köpte bilen sent i somras. Och då är det bara leveransfix!
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Vad tycker ni om Teslas service?

Inlägg av ChristerSjo »

heldiggrisen skrev:
Efter ha läst oändliga trådar på TCS om hur dålig många blir bemött från SC, så var jag nära att boka av min MY och gå för en EMustang eller något annat märke.
Nu bor jag mindre än milen från SC Malmö, och ger Tesla en chans ändå.
Verkar som Tesla Sverige har svåra problem att hantera ökningen i försäljning, och det verkar visa sig starkast på service och kommunikationssidan.
Jag tänker som du, köper man ny bil, så skall den(oavsett pris) vara 100% prickfri när man får den. Är den inte det så ska problemen fixas asap.
Känns som det inte finns någon genomgång från Tesla Sverige als när det gäller nya bilar, görs det ingen funktion och kosmetisk kontroll av fordonet från leverantör innan bilen lämnas ut till kund?
Att kräva 100% är en utopi och skulle driva kostnaderna enormt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Vad tycker ni om Teslas service?

Inlägg av ChristerSjo »

Teslared skrev:
heldiggrisen skrev:
Efter ha läst oändliga trådar på TCS om hur dålig många blir bemött från SC, så var jag nära att boka av min MY och gå för en EMustang eller något annat märke.
Nu bor jag mindre än milen från SC Malmö, och ger Tesla en chans ändå.
Verkar som Tesla Sverige har svåra problem att hantera ökningen i försäljning, och det verkar visa sig starkast på service och kommunikationssidan.
Jag tänker som du, köper man ny bil, så skall den(oavsett pris) vara 100% prickfri när man får den. Är den inte det så ska problemen fixas asap.
Känns som det inte finns någon genomgång från Tesla Sverige als när det gäller nya bilar, görs det ingen funktion och kosmetisk kontroll av fordonet från leverantör innan bilen lämnas ut till kund?
Håller med! Är på väg till mitt 8:e SC besök sedan vi köpte bilen sent i somras. Och då är det bara leveransfix!
Nu behagar du ju inte ens att skriva in vilken bil du har i din profil. Men vad är det för bil och vilka allvarliga 8 fel har du haft?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Vad tycker ni om Teslas service?

Inlägg av ChristerSjo »

Teslared skrev:
heldiggrisen skrev:
Efter ha läst oändliga trådar på TCS om hur dålig många blir bemött från SC, så var jag nära att boka av min MY och gå för en EMustang eller något annat märke.
Nu bor jag mindre än milen från SC Malmö, och ger Tesla en chans ändå.
Verkar som Tesla Sverige har svåra problem att hantera ökningen i försäljning, och det verkar visa sig starkast på service och kommunikationssidan.
Jag tänker som du, köper man ny bil, så skall den(oavsett pris) vara 100% prickfri när man får den. Är den inte det så ska problemen fixas asap.
Känns som det inte finns någon genomgång från Tesla Sverige als när det gäller nya bilar, görs det ingen funktion och kosmetisk kontroll av fordonet från leverantör innan bilen lämnas ut till kund?
Håller med! Är på väg till mitt 8:e SC besök sedan vi köpte bilen sent i somras. Och då är det bara leveransfix!
Nu behagar du ju inte ens att skriva in vilken bil du har i din profil. Men vad är det för bil och vilka allvarliga 8 fel har du haft?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Vad tycker ni om Teslas service?

Inlägg av Jojo »

Oscar6003 skrev:
Jag köpte en ny MX i dec -19. Den levererades med sommardäcken i trunken vilka hade skadat baksidan av bakersta raden, baksidan av sätet. Inget gigantiskt men med tanke på att man betalar 1,2 milj förväntade jag mig att Tesla skulle fixa det direkt. Men nej, fick en tid 13 feb. Därimellan har jag haft strul med bakluckan som inte öppnas fullt, trots att jag manuellt öppnar den max och håller i knappen.

När jag idag hämtade bilen hade de lagat ryggstödet kanska taffligt och när jag står med personalen och öppnar bakluckan utomhus öppnas den inte hela vägen.

När jag lämnade bilen på morgonen var det en annan kund som var irriterad och uppgav till personalen att han tänker sälja sin Tesla pga att servicen är så dålig.

Personalen som tar emot en på servicecentret upplever jag som unga och okunniga och inte särskilt tillmötesgående.

Hur är era erfarenheter? Jag tycker verkligen om min bil men jag orkar inte och har inte tid med återkommande problem.

Oscar
Tyvärr är det såhär nuförtiden. 'Servicen' är, ehm, kass... :roll: Allt var inte bättre förr, kanske. Men Teslas service var det. Definitivt.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Vad tycker ni om Teslas service?

Inlägg av Teslared »

ChristerSjo skrev:
Teslared skrev:
heldiggrisen skrev:
Efter ha läst oändliga trådar på TCS om hur dålig många blir bemött från SC, så var jag nära att boka av min MY och gå för en EMustang eller något annat märke.
Nu bor jag mindre än milen från SC Malmö, och ger Tesla en chans ändå.
Verkar som Tesla Sverige har svåra problem att hantera ökningen i försäljning, och det verkar visa sig starkast på service och kommunikationssidan.
Jag tänker som du, köper man ny bil, så skall den(oavsett pris) vara 100% prickfri när man får den. Är den inte det så ska problemen fixas asap.
Känns som det inte finns någon genomgång från Tesla Sverige als när det gäller nya bilar, görs det ingen funktion och kosmetisk kontroll av fordonet från leverantör innan bilen lämnas ut till kund?
Håller med! Är på väg till mitt 8:e SC besök sedan vi köpte bilen sent i somras. Och då är det bara leveransfix!
Nu behagar du ju inte ens att skriva in vilken bil du har i din profil. Men vad är det för bil och vilka allvarliga 8 fel har du haft?
En X Raven.
Byte vindruta, lösa hjulmuttrar, fel på lack, tätning glasruta hö falkdörr, list uppe falcondörr stod upp, lös gångjärnsskruv, vatten i bakljus + fått åka i onödan till SC ett antal ggr inte så kul!
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Vad tycker ni om Teslas service?

Inlägg av Richardk »

Jag har nog lämnat in min bil 12-15 gånger på Tesla Malmö, och jag är i stort väldigt nöjd med Teslas service. De flesta gånger har bilen varit tvättad och städad och alltid fri lånebil. Visst är det för många gånger men trots allt nöjd med servicen.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vad tycker ni om Teslas service?

Inlägg av Remuz »

Hade min förra X på service över 10ggr på ett år, varav ett besök var 7 veckor. På den tiden var det iaf full service, men bilen var skrutt. Köpte ändå en tredje X. Den har varit på SC 2 dygn på 1.5år, bara småfix, bra bemötande och lånebil. Lite sur var jag dock när jag fick sms 16.45 att jag kunde hämta den när dom stänger 17.00. Jobbar liksom inte granne med SC.
P85D svart/svart med gratis SuC
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Vad tycker ni om Teslas service?

Inlägg av heldiggrisen »

ChristerSjo skrev:
[

Att kräva 100% är en utopi och skulle driva kostnaderna enormt.
Men nu ligger Tesla Sverige så långt under 100% att folk reagerar.
Om de inte har tid med att göra en enkel leveranskontroll innan kunden kommer, vad gör att det har tid efter. Hoppas man från Teslas sida att kunden inte hittar alla fel innan garantin går ut?
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Vad tycker ni om Teslas service?

Inlägg av sven-labil »

För mig har Tesla haft ungefär samma måttligt höga nivå som andra verkstäder brukar ha, skillnaden är att man får vänta längre på en tid och att de är mycket besvärligare att kommunicera med. Jag tänker ändå ventilera några saker jag fortfarande irriterar mig på när jag blir påmind:
1) Provsatt Model X på MOS med familjen och frågade en säljare om hon kunde stänga bakdörrarna. ”Nej, vi får inte stänga dörrarna.” Va?! Det gick ju fint veckan innan…
2) Fick bilen som gått nio mil levererad på vinterhjul i våras när det var 25°C och sol, men det var inte hjulen som hörde till bilen. De skulle jag behöva åka till Euromaster och byta till en annan dag. Föreslog att jag ändå skulle behålla vinterhjulen istället, men det var omöjligt. Sommarhjulen som Tesla tyckte hörde till bilen var kantstötta tioekrade standardfälgar med halvslitna däck. Fick bråka i månader för att få en rimlig lösning.
3) Hade nyligen bilen inlämnad, i första hand för att fixa ett dörrhandtag som inte drogs in. Skrev massor av SMS om det felet och andra konstigheter utan att få svar förrän strax innan den bokade tiden. Där stod det att jag skulle få en lånebil, så jag planerade jobbet efter det.
Väl på plats så står det inget om att byta dörrhandtag på deras lista på planerade åtgärder och de får tydligen inte lägga till punkter när man är där.
På listan stod bara felsökning av missljud från höger framdörr, vilket var allt jag visste vid bokningen, slutsatsen att det berodde på dörrhantaget skickade jag via SMS nån vecka senare. Däremot fanns två grejor från förra besöket med istället; lackbättring av ett stenskott som fanns vid leveransen och felsökning av att båda backspeglarna inte alltid fäller ut sig.
Först var det omöjligt att få handtaget fixat utan att boka en ny tid, sedan skulle det gå, men det skulle ta 3-4 timmar innan de kunde börja och det gick inte att få en lånebil eftersom det skulle ha ingått för lackbättringen men inte för ett dörrhandtag.
Det löste sig dock när kundmottagaren vid disken bredvid (en norrman) följde med ut och konstaterade att det bara behövdes en justering som skulle ta en kvart. De tog in bilen strax efter och jag kunde åka hem efter totalt en och en halv timma, varav mer än hälften gått åt till att försöka förklara för den första snubben varför de faktiskt borde fixa bilen.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Vad tycker ni om Teslas service?

Inlägg av ChristerSjo »

heldiggrisen skrev:
ChristerSjo skrev:
[

Att kräva 100% är en utopi och skulle driva kostnaderna enormt.
Men nu ligger Tesla Sverige så långt under 100% att folk reagerar.
Om de inte har tid med att göra en enkel leveranskontroll innan kunden kommer, vad gör att det har tid efter. Hoppas man från Teslas sida att kunden inte hittar alla fel innan garantin går ut?
Jo, men mitt svar till det inlägg som jag svarade på som krävde 100% prickfri bil.

Du tog mitt svar ur sammanhanget tyvärr och vänder det till något helt annat.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar