Att alla trådar blir OT är ett signum för forumet, men diskussionen om motorbyte är väl intressantare än den eviga ”hur många mil får du” frågan ?
Har liknande fråga om Roadstermotorn skulle kunna bytas mot nåt annat tex.
Du menar alltså att förbrukning för
Raven motorn inte är relevant för om det är ekonomiskt försvarsbart? Om raven inte drar avsevärt mindre är det ju inte värt att byta. Jag tycker det är OT.
Att alla trådar blir OT är ett signum för forumet, men diskussionen om motorbyte är väl intressantare än den eviga ”hur många mil får du” frågan ?
Har liknande fråga om Roadstermotorn skulle kunna bytas mot nåt annat tex.
Du menar alltså att förbrukning för
Raven motorn inte är relevant för om det är ekonomiskt försvarsbart? Om raven inte drar avsevärt mindre är det ju inte värt att byta. Jag tycker det är OT.
Jo det kan väl vara relevant - om det öht gick att dra några slutsatser av svaren.
Edit:Fast slutsatsen kan ju vara att skillnaden är försumbar och inte värt besväret eftersom andra faktorer är så mycket viktigare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det är garanterat en massa ändringar som skulle kosta enormt att göra.
Andra motorfästen, elektronik, kabelhärvor, mjukvara etc. Kanske annan inverter, kylning osv.
Skulle tippa på att det kan kosta flera hundra tusen inkl allt arbete.
Minns att flera tänkte de skulle installera AP i sina gamla S som saknade hw. De gav snabbt upp de idéerna när de fick klart för sig hur komplext och kostsamt det är.
Varför skulle det vara andra motorfästen, kablar mm?
Om tesla är det minsta lilla smarta (vilket dom har en tendens att visa bortemellan) så bibehåller dom de mekaniska och elektriska interfacen.
På så sätt så blir det lättare att reparera gamla bilar utan att behöva producera den gamla motorkonstruktionen. Slipper designa om det som motorn fäster i osv. Man vill ju normalt ha drop in replacment som uppfyller form/fit/function och performance inom industrin.
Sen kan det naturligtvis vara så att dom ändrat något pga ett designfel som dom passar på att fixa med raven.
Det är garanterat en massa ändringar som skulle kosta enormt att göra.
Andra motorfästen, elektronik, kabelhärvor, mjukvara etc. Kanske annan inverter, kylning osv.
Skulle tippa på att det kan kosta flera hundra tusen inkl allt arbete.
Minns att flera tänkte de skulle installera AP i sina gamla S som saknade hw. De gav snabbt upp de idéerna när de fick klart för sig hur komplext och kostsamt det är.
Varför skulle det vara andra motorfästen, kablar mm?
Om tesla är det minsta lilla smarta (vilket dom har en tendens att visa bortemellan) så bibehåller dom de mekaniska och elektriska interfacen.
På så sätt så blir det lättare att reparera gamla bilar utan att behöva producera den gamla motorkonstruktionen. Slipper designa om det som motorn fäster i osv. Man vill ju normalt ha drop in replacment som uppfyller form/fit/function och performance inom industrin.
Sen kan det naturligtvis vara så att dom ändrat något pga ett designfel som dom passar på att fixa med raven.
Det är ju en helt annan typ av motor. Permanent magnet istället för induktion. Dessutom är den designad för Model 3, inte S och X.
Ganska troligt därmed att de fått göra en hel del anpassningar.
Det är garanterat en massa ändringar som skulle kosta enormt att göra.
Andra motorfästen, elektronik, kabelhärvor, mjukvara etc. Kanske annan inverter, kylning osv.
Skulle tippa på att det kan kosta flera hundra tusen inkl allt arbete.
Minns att flera tänkte de skulle installera AP i sina gamla S som saknade hw. De gav snabbt upp de idéerna när de fick klart för sig hur komplext och kostsamt det är.
Varför skulle det vara andra motorfästen, kablar mm?
Om tesla är det minsta lilla smarta (vilket dom har en tendens att visa bortemellan) så bibehåller dom de mekaniska och elektriska interfacen.
På så sätt så blir det lättare att reparera gamla bilar utan att behöva producera den gamla motorkonstruktionen. Slipper designa om det som motorn fäster i osv. Man vill ju normalt ha drop in replacment som uppfyller form/fit/function och performance inom industrin.
Sen kan det naturligtvis vara så att dom ändrat något pga ett designfel som dom passar på att fixa med raven.
Det är ju en helt annan typ av motor. Permanent magnet istället för induktion. Dessutom är den designad för Model 3, inte S och X.
Ganska troligt därmed att de fått göra en hel del anpassningar.
Du har helt rätt men inget av det du säger strider mot mitt påstående om du tänker efter...
Varför anpassa bilen efter motorn och inte bara göra om skalet på motorn så att det passar bilen. Under förutsättningen att den nya inte är mkt större än den gamla och inte får plats.
Detta har vi ingen aning om hur dom tänkt men det skulle inte förvåna mig alls ifall den passar rak av.
Vi får helt enkelt vänta tills nån entusiast provar att byta..hint hint..TS..
Du har helt rätt men inget av det du säger strider mot mitt påstående om du tänker efter...
Varför anpassa bilen efter motorn och inte bara göra om skalet på motorn så att det passar bilen. Under förutsättningen att den nya inte är mkt större än den gamla och inte får plats.
Detta har vi ingen aning om hur dom tänkt men det skulle inte förvåna mig alls ifall den passar rak av.
Vi får helt enkelt vänta tills nån entusiast provar att byta..hint hint..TS..
Om det var så enkelt, varför tog det då två år att göra?
Tesla brukar vara väldigt snabba med att införa förbättringar om det inte är alltför komplext.
Vill minnas att jag sett/hört något om att just motorfästena är annorlunda för Raven. Kan inte riktigt minnas var det var bara.
EDIT: Det var något relaterat till vibrationer i framvagnen har jag för mig. Raven har inte samma problem/lösning pga att motorn har en annan upphängning.
Det är garanterat en massa ändringar som skulle kosta enormt att göra.
Andra motorfästen, elektronik, kabelhärvor, mjukvara etc. Kanske annan inverter, kylning osv.
Skulle tippa på att det kan kosta flera hundra tusen inkl allt arbete.
Minns att flera tänkte de skulle installera AP i sina gamla S som saknade hw. De gav snabbt upp de idéerna när de fick klart för sig hur komplext och kostsamt det är.
Varför skulle det vara andra motorfästen, kablar mm?
Om tesla är det minsta lilla smarta (vilket dom har en tendens att visa bortemellan) så bibehåller dom de mekaniska och elektriska interfacen.
På så sätt så blir det lättare att reparera gamla bilar utan att behöva producera den gamla motorkonstruktionen. Slipper designa om det som motorn fäster i osv. Man vill ju normalt ha drop in replacment som uppfyller form/fit/function och performance inom industrin.
Sen kan det naturligtvis vara så att dom ändrat något pga ett designfel som dom passar på att fixa med raven.
Det är ju en helt annan typ av motor. Permanent magnet istället för induktion. Dessutom är den designad för Model 3, inte S och X.
Ganska troligt därmed att de fått göra en hel del anpassningar.
Du har helt rätt men inget av det du säger strider mot mitt påstående om du tänker efter...
Varför anpassa bilen efter motorn och inte bara göra om skalet på motorn så att det passar bilen. Under förutsättningen att den nya inte är mkt större än den gamla och inte får plats.
Detta har vi ingen aning om hur dom tänkt men det skulle inte förvåna mig alls ifall den passar rak av.
Vi får helt enkelt vänta tills nån entusiast provar att byta..hint hint..TS..
Byte av motor fram kostar ca 50.000 ex moms och går enbart att göra på bilar med e-fuse.
Har kollat med min kontakt i polen som gör uppgraderingar.
Är detta bara bytet eller inklusive en ny raven (?) motor?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Hej. Har en MX Raven och har fått bekymmer med vibrationer i ratten vid acceleration efter 1500 mil. Lite mer om bilen är högt ställd och mindre om den är "kall". Hade den nere på Tesla i Malmö idag och fick besked om att drivaxlarna ska bytas.
MIn undran är om detta kommer att lösa problemen eller om detta återkommer. Så länge garantin gäller går det ju an men när man måste betala själv blir det tråkigt. Finns det någon som avverkat två omgångar drivaxlar? Eller kan man räkna med att problemet kommer att vara ur världen?
Hej. Har en MX Raven och har fått bekymmer med vibrationer i ratten vid acceleration efter 1500 mil. Lite mer om bilen är högt ställd och mindre om den är "kall". Hade den nere på Tesla i Malmö idag och fick besked om att drivaxlarna ska bytas.
MIn undran är om detta kommer att lösa problemen eller om detta återkommer. Så länge garantin gäller går det ju an men när man måste betala själv blir det tråkigt. Finns det någon som avverkat två omgångar drivaxlar? Eller kan man räkna med att problemet kommer att vara ur världen?
Jag har bytt tre gånger, den senaste/sista till den enligt Tesla ”permanenta” lösningen, inga problem sedan dess.
Till Raven fanns det dock iaf tidigare ingen ”permanent” lösning, där fick man räkna med att få byta igen, men det kanske har ändrats sedan jag bytte sist?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Hej. Har en MX Raven och har fått bekymmer med vibrationer i ratten vid acceleration efter 1500 mil. Lite mer om bilen är högt ställd och mindre om den är "kall". Hade den nere på Tesla i Malmö idag och fick besked om att drivaxlarna ska bytas.
MIn undran är om detta kommer att lösa problemen eller om detta återkommer. Så länge garantin gäller går det ju an men när man måste betala själv blir det tråkigt. Finns det någon som avverkat två omgångar drivaxlar? Eller kan man räkna med att problemet kommer att vara ur världen?
+1 på den.
Vår Raven MX -19 skakar vid ganska pådrag, även ganska modest. I Cheetah-stance går det dock rätt ok. Jag frågade om man vågade gasa på när vi hämtade ut bilen och då sa de att det var lugnt med nya drivlinan. Tji fick man, och hoppas på att en permanent fix kommer även för Raven innan garantin går ut.
/fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD