Byta fram motorn

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Byta fram motorn

Inlägg av taliz »

Det är garanterat en massa ändringar som skulle kosta enormt att göra.
Andra motorfästen, elektronik, kabelhärvor, mjukvara etc. Kanske annan inverter, kylning osv.
Skulle tippa på att det kan kosta flera hundra tusen inkl allt arbete.

Minns att flera tänkte de skulle installera AP i sina gamla S som saknade hw. De gav snabbt upp de idéerna när de fick klart för sig hur komplext och kostsamt det är.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Byta fram motorn

Inlägg av NEO »

PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild
Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Byta fram motorn

Inlägg av PhR34k »

NEO skrev:
PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild
Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.
Yes och han var 22"Arna. Han bytte till 20" vinterhjul och märkte knappt skillnad mellan vinter och sommar säsong.
Jag våndas över tanken av vad min kommer dra med de nya 22arna.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Byta fram motorn

Inlägg av NEO »

PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild
Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.
Yes och han var 22"Arna. Han bytte till 20" vinterhjul och märkte knappt skillnad mellan vinter och sommar säsong.
Jag våndas över tanken av vad min kommer dra med de nya 22arna.
170-180Wh/km med 22", DAMN!!!
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Byta fram motorn

Inlägg av PhR34k »

Jag har kommit ner till 190 med 20" men då ligger jag på landsväg i 70-90
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Byta fram motorn

Inlägg av jpetters »

NEO skrev:
PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
NEO skrev:
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild
Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.
Yes och han var 22"Arna. Han bytte till 20" vinterhjul och märkte knappt skillnad mellan vinter och sommar säsong.
Jag våndas över tanken av vad min kommer dra med de nya 22arna.
170-180Wh/km med 22", DAMN!!!
Det var inte illa. Min X 100D snittar runt 250Wh/km med 22orna.

Blir intressant att se vad "nya" Long Range + snittar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Byta fram motorn

Inlägg av GreenMachine »

PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Byta fram motorn

Inlägg av GreenMachine »

PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild

Tror din kollega hittar på lite, eller så kör han bara i 50 km/h Enda gången jag kommer ner i dom siffrorna med min är om jag luskör i 50-70.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Byta fram motorn

Inlägg av kallekula »

Min Raven performance snittar 280. Man måste ju ha lite kul med.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Byta fram motorn

Inlägg av PhR34k »

kallekula skrev:
Min Raven performance snittar 280. Man måste ju ha lite kul med.
Du är nog tung i foten. Du borde ligga med samma förbrukning som min pre-raven
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6175
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Byta fram motorn

Inlägg av spacecoin »

Runt 120-130 km/h ligger min Raven MX på 280-300 Wh/km, kanske något lägre vid perfekta förhållanden.

Vid 90-100 ligger den på 220.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Byta fram motorn

Inlägg av PhR34k »

spacecoin skrev:
Runt 120-130 km/h ligger min Raven MX på 280-300 Wh/km, kanske något lägre vid perfekta förhållanden.

Vid 90-100 ligger den på 220.
Låter helt galet.
Jag vilade till Spanien i julas. Som högst låg vi på runt 320 full lastade med full regn och motvind och vid lång uppförsbacke. När vi hade bättre förhållande alltså inte motvind och regn samt plan väg så låg vi runt 250 i mellan 120-135 km/h och vi pratar alltså full last. Vi var 4 vuxna, 1 barn och packning upp i taket.
Vill inte överdriva eller skryta på något sätt men känns som att något är skevt om du ligger på högre med en Raven?
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Byta fram motorn

Inlägg av Folke »

PhR34k skrev:
spacecoin skrev:
Runt 120-130 km/h ligger min Raven MX på 280-300 Wh/km, kanske något lägre vid perfekta förhållanden.

Vid 90-100 ligger den på 220.
Låter helt galet.
Jag vilade till Spanien i julas. Som högst låg vi på runt 320 full lastade med full regn och motvind och vid lång uppförsbacke. När vi hade bättre förhållande alltså inte motvind och regn samt plan väg så låg vi runt 250 i mellan 120-135 km/h och vi pratar alltså full last. Vi var 4 vuxna, 1 barn och packning upp i taket.
Vill inte överdriva eller skryta på något sätt men känns som att något är skevt om du ligger på högre med en Raven?
Autopiloten körde hela vägen du kunde vila till Spanien?:)
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Byta fram motorn

Inlägg av PhR34k »

Haha nästan. Nä jag körde mest med farthållaren då jag tycker apn har ballat ur lite med de senaste uppdateringarna. Den kör som på fyllan.
Men visst vi körde mycket ap, tycker den drar mindre då dessutom.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Byta fram motorn

Inlägg av Gustafsson »

Att alla trådar blir OT är ett signum för forumet, men diskussionen om motorbyte är väl intressantare än den eviga ”hur många mil får du” frågan ?
Har liknande fråga om Roadstermotorn skulle kunna bytas mot nåt annat tex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Byta fram motorn

Inlägg av NEO »

Gustafsson skrev:
Att alla trådar blir OT är ett signum för forumet, men diskussionen om motorbyte är väl intressantare än den eviga ”hur många mil får du” frågan ?
Har liknande fråga om Roadstermotorn skulle kunna bytas mot nåt annat tex.
Du menar alltså att förbrukning för
Raven motorn inte är relevant för om det är ekonomiskt försvarsbart? Om raven inte drar avsevärt mindre är det ju inte värt att byta. Jag tycker det är OT.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Byta fram motorn

Inlägg av Svenssons »

NEO skrev:
Jag tycker det är OT.
OT? Off Topic eller On Topic?

;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Byta fram motorn

Inlägg av NEO »

Svenssons skrev:
NEO skrev:
Jag tycker det är OT.
OT? Off Topic eller On Topic?

;)
OnT såklart :D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6175
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Byta fram motorn

Inlägg av spacecoin »

Raven har väl annan revision på battery pack också, förutom ny fjädring och nya motorn fram
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Byta fram motorn

Inlägg av NEO »

spacecoin skrev:
Raven har väl annan revision på battery pack också, förutom ny fjädring och nya motorn fram
Vad är det för revision mot non raven? Kul om någon kunde ta bild
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6175
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Byta fram motorn

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Byta fram motorn

Inlägg av olarsson »

NEO skrev:
spacecoin skrev:
Raven har väl annan revision på battery pack också, förutom ny fjädring och nya motorn fram
Vad är det för revision mot non raven? Kul om någon kunde ta bild
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... on.155502/
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Byta fram motorn

Inlägg av Gustafsson »

NEO skrev:
Gustafsson skrev:
Att alla trådar blir OT är ett signum för forumet, men diskussionen om motorbyte är väl intressantare än den eviga ”hur många mil får du” frågan ?
Har liknande fråga om Roadstermotorn skulle kunna bytas mot nåt annat tex.
Du menar alltså att förbrukning för
Raven motorn inte är relevant för om det är ekonomiskt försvarsbart? Om raven inte drar avsevärt mindre är det ju inte värt att byta. Jag tycker det är OT.
Jo det kan väl vara relevant - om det öht gick att dra några slutsatser av svaren.
Edit:Fast slutsatsen kan ju vara att skillnaden är försumbar och inte värt besväret eftersom andra faktorer är så mycket viktigare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Byta fram motorn

Inlägg av [JM] »

taliz skrev:
Det är garanterat en massa ändringar som skulle kosta enormt att göra.
Andra motorfästen, elektronik, kabelhärvor, mjukvara etc. Kanske annan inverter, kylning osv.
Skulle tippa på att det kan kosta flera hundra tusen inkl allt arbete.

Minns att flera tänkte de skulle installera AP i sina gamla S som saknade hw. De gav snabbt upp de idéerna när de fick klart för sig hur komplext och kostsamt det är.
Varför skulle det vara andra motorfästen, kablar mm?
Om tesla är det minsta lilla smarta (vilket dom har en tendens att visa bortemellan) så bibehåller dom de mekaniska och elektriska interfacen.
På så sätt så blir det lättare att reparera gamla bilar utan att behöva producera den gamla motorkonstruktionen. Slipper designa om det som motorn fäster i osv. Man vill ju normalt ha drop in replacment som uppfyller form/fit/function och performance inom industrin.
Sen kan det naturligtvis vara så att dom ändrat något pga ett designfel som dom passar på att fixa med raven.

Man skulle ev kunna ställa frågan till Rich Rebuilds....
https://www.youtube.com/channel/UCfV0_w ... DuZT2ct4SA
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Byta fram motorn

Inlägg av taliz »

[JM] skrev:
taliz skrev:
Det är garanterat en massa ändringar som skulle kosta enormt att göra.
Andra motorfästen, elektronik, kabelhärvor, mjukvara etc. Kanske annan inverter, kylning osv.
Skulle tippa på att det kan kosta flera hundra tusen inkl allt arbete.

Minns att flera tänkte de skulle installera AP i sina gamla S som saknade hw. De gav snabbt upp de idéerna när de fick klart för sig hur komplext och kostsamt det är.
Varför skulle det vara andra motorfästen, kablar mm?
Om tesla är det minsta lilla smarta (vilket dom har en tendens att visa bortemellan) så bibehåller dom de mekaniska och elektriska interfacen.
På så sätt så blir det lättare att reparera gamla bilar utan att behöva producera den gamla motorkonstruktionen. Slipper designa om det som motorn fäster i osv. Man vill ju normalt ha drop in replacment som uppfyller form/fit/function och performance inom industrin.
Sen kan det naturligtvis vara så att dom ändrat något pga ett designfel som dom passar på att fixa med raven.

Man skulle ev kunna ställa frågan till Rich Rebuilds....
https://www.youtube.com/channel/UCfV0_w ... DuZT2ct4SA
Det är ju en helt annan typ av motor. Permanent magnet istället för induktion. Dessutom är den designad för Model 3, inte S och X.
Ganska troligt därmed att de fått göra en hel del anpassningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar