Byta fram motorn

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Byta fram motorn

Inlägg av PhR34k »

Enligt suc mekaniker så enda skillnaden mellan pre-raven och raven är den främre elmotorn. Stämmer det?
Går det att byta motor?
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Byta fram motorn

Inlägg av olarsson »

Också uppdaterad luftfjädring. Samt en varierande mängd mindre ändringar beroende på hur mycket pre din pre-Raven är.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Byta fram motorn

Inlägg av PhR34k »

Såklart, men jag tänker om det är möjligt att byta motorn för att få de extra 5 milen, min är levererad i April förra året
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Byta fram motorn

Inlägg av GreenMachine »

Är väl tveksamt om endast ett motorbyte gör sådan skillnad. Är ju en del andra saker man också skruvat på.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Byta fram motorn

Inlägg av Gustafsson »

Måste vara bättre att byta bil ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Byta fram motorn

Inlägg av PhR34k »

Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Byta fram motorn

Inlägg av NEO »

PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Byta fram motorn

Inlägg av taliz »

Enklare och billigare att byta bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Byta fram motorn

Inlägg av PhR34k »

NEO skrev:
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Byta fram motorn

Inlägg av HelectriC »

Jag tror inte det går att byta rakt av. Då vet ju inte bilen att den har fått en ravenmotor och lär reagera konstigt på uppdateringar etc. Tesla lär absolut inte vara behjälpliga med att koda om eller göra några mjukvaruändringar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Byta fram motorn

Inlägg av taliz »

Det är garanterat en massa ändringar som skulle kosta enormt att göra.
Andra motorfästen, elektronik, kabelhärvor, mjukvara etc. Kanske annan inverter, kylning osv.
Skulle tippa på att det kan kosta flera hundra tusen inkl allt arbete.

Minns att flera tänkte de skulle installera AP i sina gamla S som saknade hw. De gav snabbt upp de idéerna när de fick klart för sig hur komplext och kostsamt det är.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Byta fram motorn

Inlägg av NEO »

PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild
Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Byta fram motorn

Inlägg av PhR34k »

NEO skrev:
PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild
Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.
Yes och han var 22"Arna. Han bytte till 20" vinterhjul och märkte knappt skillnad mellan vinter och sommar säsong.
Jag våndas över tanken av vad min kommer dra med de nya 22arna.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Byta fram motorn

Inlägg av NEO »

PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild
Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.
Yes och han var 22"Arna. Han bytte till 20" vinterhjul och märkte knappt skillnad mellan vinter och sommar säsong.
Jag våndas över tanken av vad min kommer dra med de nya 22arna.
170-180Wh/km med 22", DAMN!!!
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Byta fram motorn

Inlägg av PhR34k »

Jag har kommit ner till 190 med 20" men då ligger jag på landsväg i 70-90
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Byta fram motorn

Inlägg av jpetters »

NEO skrev:
PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
NEO skrev:
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild
Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.
Yes och han var 22"Arna. Han bytte till 20" vinterhjul och märkte knappt skillnad mellan vinter och sommar säsong.
Jag våndas över tanken av vad min kommer dra med de nya 22arna.
170-180Wh/km med 22", DAMN!!!
Det var inte illa. Min X 100D snittar runt 250Wh/km med 22orna.

Blir intressant att se vad "nya" Long Range + snittar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Byta fram motorn

Inlägg av GreenMachine »

PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Byta fram motorn

Inlägg av GreenMachine »

PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild

Tror din kollega hittar på lite, eller så kör han bara i 50 km/h Enda gången jag kommer ner i dom siffrorna med min är om jag luskör i 50-70.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Byta fram motorn

Inlägg av kallekula »

Min Raven performance snittar 280. Man måste ju ha lite kul med.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Byta fram motorn

Inlägg av PhR34k »

kallekula skrev:
Min Raven performance snittar 280. Man måste ju ha lite kul med.
Du är nog tung i foten. Du borde ligga med samma förbrukning som min pre-raven
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6088
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Byta fram motorn

Inlägg av spacecoin »

Runt 120-130 km/h ligger min Raven MX på 280-300 Wh/km, kanske något lägre vid perfekta förhållanden.

Vid 90-100 ligger den på 220.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Byta fram motorn

Inlägg av PhR34k »

spacecoin skrev:
Runt 120-130 km/h ligger min Raven MX på 280-300 Wh/km, kanske något lägre vid perfekta förhållanden.

Vid 90-100 ligger den på 220.
Låter helt galet.
Jag vilade till Spanien i julas. Som högst låg vi på runt 320 full lastade med full regn och motvind och vid lång uppförsbacke. När vi hade bättre förhållande alltså inte motvind och regn samt plan väg så låg vi runt 250 i mellan 120-135 km/h och vi pratar alltså full last. Vi var 4 vuxna, 1 barn och packning upp i taket.
Vill inte överdriva eller skryta på något sätt men känns som att något är skevt om du ligger på högre med en Raven?
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Byta fram motorn

Inlägg av Folke »

PhR34k skrev:
spacecoin skrev:
Runt 120-130 km/h ligger min Raven MX på 280-300 Wh/km, kanske något lägre vid perfekta förhållanden.

Vid 90-100 ligger den på 220.
Låter helt galet.
Jag vilade till Spanien i julas. Som högst låg vi på runt 320 full lastade med full regn och motvind och vid lång uppförsbacke. När vi hade bättre förhållande alltså inte motvind och regn samt plan väg så låg vi runt 250 i mellan 120-135 km/h och vi pratar alltså full last. Vi var 4 vuxna, 1 barn och packning upp i taket.
Vill inte överdriva eller skryta på något sätt men känns som att något är skevt om du ligger på högre med en Raven?
Autopiloten körde hela vägen du kunde vila till Spanien?:)
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Byta fram motorn

Inlägg av PhR34k »

Haha nästan. Nä jag körde mest med farthållaren då jag tycker apn har ballat ur lite med de senaste uppdateringarna. Den kör som på fyllan.
Men visst vi körde mycket ap, tycker den drar mindre då dessutom.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Byta fram motorn

Inlägg av Gustafsson »

Att alla trådar blir OT är ett signum för forumet, men diskussionen om motorbyte är väl intressantare än den eviga ”hur många mil får du” frågan ?
Har liknande fråga om Roadstermotorn skulle kunna bytas mot nåt annat tex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar