Byta fram motorn
Moderator: Redaktion
Byta fram motorn
Enligt suc mekaniker så enda skillnaden mellan pre-raven och raven är den främre elmotorn. Stämmer det?
Går det att byta motor?
Går det att byta motor?
Re: Byta fram motorn
Också uppdaterad luftfjädring. Samt en varierande mängd mindre ändringar beroende på hur mycket pre din pre-Raven är.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Byta fram motorn
Såklart, men jag tänker om det är möjligt att byta motorn för att få de extra 5 milen, min är levererad i April förra året
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Byta fram motorn
Är väl tveksamt om endast ett motorbyte gör sådan skillnad. Är ju en del andra saker man också skruvat på.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Byta fram motorn
Måste vara bättre att byta bil ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Byta fram motorn
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Byta fram motorn
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.PhR34k skrev:Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Re: Byta fram motorn
Enklare och billigare att byta bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Byta fram motorn
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.NEO skrev:30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.PhR34k skrev:Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.
Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil
Re: Byta fram motorn
Jag tror inte det går att byta rakt av. Då vet ju inte bilen att den har fått en ravenmotor och lär reagera konstigt på uppdateringar etc. Tesla lär absolut inte vara behjälpliga med att koda om eller göra några mjukvaruändringar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Byta fram motorn
Det är garanterat en massa ändringar som skulle kosta enormt att göra.
Andra motorfästen, elektronik, kabelhärvor, mjukvara etc. Kanske annan inverter, kylning osv.
Skulle tippa på att det kan kosta flera hundra tusen inkl allt arbete.
Minns att flera tänkte de skulle installera AP i sina gamla S som saknade hw. De gav snabbt upp de idéerna när de fick klart för sig hur komplext och kostsamt det är.
Andra motorfästen, elektronik, kabelhärvor, mjukvara etc. Kanske annan inverter, kylning osv.
Skulle tippa på att det kan kosta flera hundra tusen inkl allt arbete.
Minns att flera tänkte de skulle installera AP i sina gamla S som saknade hw. De gav snabbt upp de idéerna när de fick klart för sig hur komplext och kostsamt det är.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Byta fram motorn
Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.PhR34k skrev:Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.NEO skrev:30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.PhR34k skrev:Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.
Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil
Re: Byta fram motorn
Yes och han var 22"Arna. Han bytte till 20" vinterhjul och märkte knappt skillnad mellan vinter och sommar säsong.NEO skrev:Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.PhR34k skrev:Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.NEO skrev:30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.PhR34k skrev:Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.
Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil
Jag våndas över tanken av vad min kommer dra med de nya 22arna.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Byta fram motorn
170-180Wh/km med 22", DAMN!!!PhR34k skrev:Yes och han var 22"Arna. Han bytte till 20" vinterhjul och märkte knappt skillnad mellan vinter och sommar säsong.NEO skrev:Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.PhR34k skrev:Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.NEO skrev:30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.PhR34k skrev:Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.
Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil
Jag våndas över tanken av vad min kommer dra med de nya 22arna.
Re: Byta fram motorn
Det var inte illa. Min X 100D snittar runt 250Wh/km med 22orna.NEO skrev:170-180Wh/km med 22", DAMN!!!PhR34k skrev:Yes och han var 22"Arna. Han bytte till 20" vinterhjul och märkte knappt skillnad mellan vinter och sommar säsong.NEO skrev:Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.PhR34k skrev:Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.NEO skrev:30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.
Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.
Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil
Jag våndas över tanken av vad min kommer dra med de nya 22arna.
Blir intressant att se vad "nya" Long Range + snittar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Byta fram motorn
PhR34k skrev:Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.NEO skrev:30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.PhR34k skrev:Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.
Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Byta fram motorn
PhR34k skrev:Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.NEO skrev:30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.PhR34k skrev:Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.
Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil
Tror din kollega hittar på lite, eller så kör han bara i 50 km/h Enda gången jag kommer ner i dom siffrorna med min är om jag luskör i 50-70.
Re: Byta fram motorn
Du är nog tung i foten. Du borde ligga med samma förbrukning som min pre-ravenkallekula skrev:Min Raven performance snittar 280. Man måste ju ha lite kul med.
Re: Byta fram motorn
Runt 120-130 km/h ligger min Raven MX på 280-300 Wh/km, kanske något lägre vid perfekta förhållanden.
Vid 90-100 ligger den på 220.
Vid 90-100 ligger den på 220.
Re: Byta fram motorn
Låter helt galet.spacecoin skrev:Runt 120-130 km/h ligger min Raven MX på 280-300 Wh/km, kanske något lägre vid perfekta förhållanden.
Vid 90-100 ligger den på 220.
Jag vilade till Spanien i julas. Som högst låg vi på runt 320 full lastade med full regn och motvind och vid lång uppförsbacke. När vi hade bättre förhållande alltså inte motvind och regn samt plan väg så låg vi runt 250 i mellan 120-135 km/h och vi pratar alltså full last. Vi var 4 vuxna, 1 barn och packning upp i taket.
Vill inte överdriva eller skryta på något sätt men känns som att något är skevt om du ligger på högre med en Raven?
Re: Byta fram motorn
Autopiloten körde hela vägen du kunde vila till Spanien?:)PhR34k skrev:Låter helt galet.spacecoin skrev:Runt 120-130 km/h ligger min Raven MX på 280-300 Wh/km, kanske något lägre vid perfekta förhållanden.
Vid 90-100 ligger den på 220.
Jag vilade till Spanien i julas. Som högst låg vi på runt 320 full lastade med full regn och motvind och vid lång uppförsbacke. När vi hade bättre förhållande alltså inte motvind och regn samt plan väg så låg vi runt 250 i mellan 120-135 km/h och vi pratar alltså full last. Vi var 4 vuxna, 1 barn och packning upp i taket.
Vill inte överdriva eller skryta på något sätt men känns som att något är skevt om du ligger på högre med en Raven?
Re: Byta fram motorn
Haha nästan. Nä jag körde mest med farthållaren då jag tycker apn har ballat ur lite med de senaste uppdateringarna. Den kör som på fyllan.
Men visst vi körde mycket ap, tycker den drar mindre då dessutom.
Men visst vi körde mycket ap, tycker den drar mindre då dessutom.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Byta fram motorn
Att alla trådar blir OT är ett signum för forumet, men diskussionen om motorbyte är väl intressantare än den eviga ”hur många mil får du” frågan ?
Har liknande fråga om Roadstermotorn skulle kunna bytas mot nåt annat tex.
Har liknande fråga om Roadstermotorn skulle kunna bytas mot nåt annat tex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16