Snart MX ägare - hur förbereda ankomsten...

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Tintin
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 sep 2019 16:46

Snart MX ägare - hur förbereda ankomsten...

Inlägg av Tintin »

Googlar och Tubar och läser på.. Går igenom trådar här..
Funderar på Er kunskap som jag skulle vilja tanka av lite. Kan ni hjälpa till med kunskap inför ankomsten/nedkomsten? Massa spretiga frågor.. Kanske fel att fråga på detta sättet men jag får väl lära mig den hårda vägen om jag gör fel nu.....

1. Laddbox Garo? Verkar som WC har en del problem? Eller är det mer attt man läser om problem och inte att dom flesta är nöjda. Är prisskillnaden verkligen på uppsidan för Garo?
Har en verksamhet i Sälen med uthyrning? Vad är bäst för gäster? Sälen är ju en bananrepublik vad gäller Tesla och laddare.

2. Vilka inredningsmattor skall man välja? Valt en 5 sätes konfig. Har en stor hund emellanåt.

3. Någon som har hundbur som också kan agera lastskydd?

4. Vilka "gadgets" är bra att ha i bilen?

5. Solskydd taket? Nödvändigt?

6. Valt standard fälg,,, Rätt val? Komfort och mest distans vad det som jag utgick ifrån.

Vad borde jag fundera på mer? 7,8,9,??
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Snart MX ägare - hur förbereda ankomsten...

Inlägg av HX100 »

Det mesta ordnar sig allt eftersom men lite tips på vägen.
Vi har ett lastgaller för våran hund.
https://www.guardsmandogguards.co.uk/pr ... -no-g1477/

Hansaburen har även gjort en ny bur som utnyttjar lastutrymmet under också.

Solskydd behövs inte, rutorna är tonade.

Teslas egna mattor är snygga och bra, snabb leverans.
. Gadgets, en ganska viktig grej är en låda under skärmen, jag köpte från https://teslatray.com/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6069
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Snart MX ägare - hur förbereda ankomsten...

Inlägg av spacecoin »

Har själv en MX Raven, 5 seats. Galet nöjd, även om det har varit några besök på SC.

Jag skulle rekommendera Teslas mattor till alla utrymmen. Dyra men bra.

Lacken är känslig. Om du ska ha bilen länge, så ta en keramisk lackbehandling och kanske sätta stänkskydd fram.

Jag beställde även ”Murphy’s Law Jack pad adapters” för model x på eBay.

Teslas Wall Connector är smidig tycker jag för man öppnar och låser upp laddningen med knappen på kabeln. Det blir inte så mkt billigare än Garo dock eftersom du behöver en jordfelsbrytare typ b till WC. Glöm inte söka bidraget.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Snart MX ägare - hur förbereda ankomsten...

Inlägg av Hertsh »

Gällande mattor så föreslår jag weathertech istället för Teslas egna. De är billigare och original. Det är weathertech som gör mattorna till Tesla. Skillnaden är att du får "fel" logga på mattan. Avgör själv om det är värt det.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Snart MX ägare - hur förbereda ankomsten...

Inlägg av Teslared »

De här mattorna köpte jag från norska Gytis efter ha jämfört med Tesla och Weathertech och andra avseende pris mm.
För närvarande har de rabatter! Fick lägga till 500 NOK för frakt mm.
Väldigt bra mattor tycker jag.
https://www.gytisautek.no/tesla-model-x ... tk-5-seter
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Snart MX ägare - hur förbereda ankomsten...

Inlägg av NEO »

Tintin skrev:
Googlar och Tubar och läser på.. Går igenom trådar här..
Funderar på Er kunskap som jag skulle vilja tanka av lite. Kan ni hjälpa till med kunskap inför ankomsten/nedkomsten? Massa spretiga frågor.. Kanske fel att fråga på detta sättet men jag får väl lära mig den hårda vägen om jag gör fel nu.....

1. Laddbox Garo? Verkar som WC har en del problem? Eller är det mer attt man läser om problem och inte att dom flesta är nöjda. Är prisskillnaden verkligen på uppsidan för Garo?

Haft Tesla WC i många många år, aldrig någonsin bytt ut en enda. Men så har de alltid varit monterade under tak, antingen i garaget eller carport.

Har en verksamhet i Sälen med uthyrning? Vad är bäst för gäster? Sälen är ju en bananrepublik vad gäller Tesla och laddare.

WC skulle jag rekommendera, de får du då gratis av Tesla mot att du står för strömmen. Får du 4st laddare sparar du 20k+ och bekostar enbart installation samt hamnar på Teslas kartor med destinationsladdare.

2. Vilka inredningsmattor skall man välja? Valt en 5 sätes konfig. Har en stor hund emellanåt.

Teslas egna är rätt dyra, jag har de i min bil men gillar de. Höga kanter och kardborrefästen som gör att de inte går att rubba.

4. Vilka "gadgets" är bra att ha i bilen?

Teslatray/carinatray under skärmen är bra.

5. Solskydd taket? Nödvändigt?

Aldrig använt

6. Valt standard fälg,,, Rätt val? Komfort och mest distans vad det som jag utgick ifrån.

Standardfälgar 20" är inte snåla någonstans, komfort OK. Jag har fått ner min förbrukning ungefär 12% av att köra med 19" X hjul istället. Grym komfort, men tyvärr lite ostabila vid aktiv körning, svampiga nästan.

Vad borde jag fundera på mer? 7,8,9,??

Definitivt stänkskydd runt om. Har du köpt svart solid kommer du gråta om ett år vad gäller tvättrepor och hur skör den är, jag hade antingen folierat bilen direkt eller skyddat den med keramiskt lackskydd.
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Snart MX ägare - hur förbereda ankomsten...

Inlägg av Ampera »

Finns problem med alla boxar. Men med Garo får duken jfb det får du inte med TWC.
De andra boxarna kan man låsa så bara du med tag kan ladda. Sedan kan du även koppla tjänster till laddning, så gäster får betala lite ex med swish. Är lite hur du tänker att det skall nyttjas. Om du ”hyr” ut till en laddhybrid får du in Max 8kwh i försäljning medans en bil E-tron, Tesla ger betydligt mer.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Snart MX ägare - hur förbereda ankomsten...

Inlägg av [JM] »

Lägg stenskottsfolie på falconwing-dörrarnas takdel.
Får du stenskott där så täcks det med stor sannolikhet inte av försäkringen.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Snart MX ägare - hur förbereda ankomsten...

Inlägg av NEO »

[JM] skrev:
Lägg stenskottsfolie på falconwing-dörrarnas takdel.
Får du stenskott där så täcks det med stor sannolikhet inte av försäkringen.
Lätt att få stenskott där? Hade jag ingen aning om. Det måste jag ordna isåfall.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Snart MX ägare - hur förbereda ankomsten...

Inlägg av [JM] »

NEO skrev:
[JM] skrev:
Lägg stenskottsfolie på falconwing-dörrarnas takdel.
Får du stenskott där så täcks det med stor sannolikhet inte av försäkringen.
Lätt att få stenskott där? Hade jag ingen aning om. Det måste jag ordna isåfall.
Jag betalade 1000kr för det. Billig försäkring.
Var ju nån S/3 med soltak som åkte på att byta för runt 20k om jag minns rätt.
Skriv svar