AWD MX vs XC60 eller XC70

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

liquidmonkey
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 feb 2020 22:32

AWD MX vs XC60 eller XC70

Inlägg av liquidmonkey »

Som många, jag vill köpa en MX, men, hur bra är MX fyrajulsdrift, eller AWD eller vad dom kallar det.

Har inte lyckas hitta bra jämförelse mellan en MX och en XC60 till exempel. Ja, det finns han i Norge men dom videos är inte så bra gjört.

Jag äger en XC60 och en XC70 och deras AWD är hur bra som helst och ta oss upp den väldigt brant backen vi bo utan problem på vintern.
Kan en MX gör samma sak? Har en Volvo och tesla ungefär samma AWD?

Tack förhand.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: AWD MX vs XC60 eller XC70

Inlägg av taliz »

En Tesla har enormt mkt bättre AWD än ALLA avgasbilar.
Elmotorer går att styra med extrem precision vilket gör att man kan få helt galet bra fäste.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: AWD MX vs XC60 eller XC70

Inlägg av TechNerd »

I och med att det styrs elektroniskt lär alla tesla har ung samma förmåga gällande fyrhjulsdriften(däckstorlek och höjd skiljer sig).
Finns en hel del tester på youtube, ex.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: AWD MX vs XC60 eller XC70

Inlägg av [JM] »

Var i Åre v2 med vår MX. En morgon var det snödrivor mellan 30 och 50cm på parkeringen.
Hade bråttom iväg på morgonen för att hinna till skidskolan. Alla andra var också ute för att skotta fram sina bilar.
Jag satte luftfjädringen i lägsta läget. Backade ut och körde framåt och plogade 10meter. När det tog stopp så höjde jag bilen till maxläget och backade 5meter.
Sänkte bilen, tog fart och plöjde 10m till. Rince and repeat.
Efter en stund hade jag avverkat de nästan 100m till större väg och åkte vidare.
När jag kom tillbaka efter att ha lämnat barn på skidskola så stog alla volvo/passat/bmw-ägare fortfarande och skottade, puttade och svor.
Ingen hade kommit därifrån av de 10tal som höll på.

Jodå Tesla AWD funkar. Hade en Audi A6 innan och Teslan känns bättre....
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: AWD MX vs XC60 eller XC70

Inlägg av lator »

[JM] skrev:
Var i Åre v2 med vår MX. En morgon var det snödrivor mellan 30 och 50cm på parkeringen.
Hade bråttom iväg på morgonen för att hinna till skidskolan. Alla andra var också ute för att skotta fram sina bilar.
Jag satte luftfjädringen i lägsta läget. Backade ut och körde framåt och plogade 10meter. När det tog stopp så höjde jag bilen till maxläget och backade 5meter.
Sänkte bilen, tog fart och plöjde 10m till. Rince and repeat.
Efter en stund hade jag avverkat de nästan 100m till större väg och åkte vidare.
När jag kom tillbaka efter att ha lämnat barn på skidskola så stog alla volvo/passat/bmw-ägare fortfarande och skottade, puttade och svor.
Ingen hade kommit därifrån av de 10tal som höll på.

Jodå Tesla AWD funkar. Hade en Audi A6 innan och Teslan känns bättre....
Det enda som skulle kunna konkurrera är nog en Citroën CX... utan fyrhjulsdrift visserligen men går fram överallt. :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

AWD MX vs XC60 eller XC70

Inlägg av Hertsh »

Teknikens Värld har testat TM3 och uttalade sig att det var den bästa fyrhjulsdrift de någonsin testat. Jag kör själv en MX och tvivlar inte på deras uttalande.

Jag har haft både XC70 D5 (2012) o XC60 D5 (2016) och de är inte värda att kalla 4WD i jämförelse. De slirar ganska rejält innan alla hjul greppar.
Senast redigerad av Hertsh, redigerad totalt 1 gånger.
MX LR (Raven) 2019
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: AWD MX vs XC60 eller XC70

Inlägg av kallekula »

Om du är nöjd med Volvos AWD så är du nog nöjd med de flesta. Med det sagt så är MX riktigt bra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AWD MX vs XC60 eller XC70

Inlägg av mati »

Jag skulle vilja påstå att elektrisk fyrhjulsdrift är helt överlägsen allt annat. Jag har visserligen bara kört Tesla och e-tron, men i båda fallen upplever jag att det är i praktiken omöjligt att få hjulspinn. I e-tron lyckades jag visserligen att få alla fyra hjul att spinna, men det var underkylt regn och blixthalka i en uppförsbacke på dubbfria vinterdäck. Jag tog mig ändå därifrån, och det var jag ganska ensam om kan jag säga. Det var svårare att stanna sen. :shock:
Systemet reagerar extremt snabbt och anpassar sig hela tiden. Ingen Haldex-koppling i världen kan åtstadkomma detta.
Om AWD-frågan är ditt största bekymmer i samband med ett elbilsköp så kan du vara lugn. Det är ett rejält lyft jämfört med vad du har nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 30 jul 2015 13:41
Ort: Piteå

Re: AWD MX vs XC60 eller XC70

Inlägg av pitemacc »

Den är hur bra som helst, hade en VW Toureg som gick att låsa.
Har hittills inte saknat denna funktion i MX vi köpte.
När man gasar så sätter sig bilen och drar iväg, ytters få tillfällen som ESP lampan blinkar.
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FR:Cybertruck awd beställt, MX Plaid 2023 beställt
liquidmonkey
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 feb 2020 22:32

Re: AWD MX vs XC60 eller XC70

Inlägg av liquidmonkey »

Tack för alla svar. Låter bra med MX AWD.
Ska prov köra MXP90 nästa vecka :)
Skriv svar