Leveranstid

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mios
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 feb 2020 10:28
Ort: Sollentuna

Re: Leveranstid

Inlägg av mios »

Otroligt intressant detta med VIN-nummer. Jag fick också ett "hidden in code" VIN i början av februari och har förstås hittat dokumentet som håller koll på de båtar som Tesla anlitar för transport:

Däremot har jag inte hittat någonstans där jag kan söka på mitt VIN för att se vilken båt den är på eller var den håller hus. Några tips och länkar?
Användarvisningsbild
Raymond
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 feb 2020 22:18

Re: Leveranstid

Inlägg av Raymond »

mios skrev:
Otroligt intressant detta med VIN-nummer. Jag fick också ett "hidden in code" VIN i början av februari och har förstås hittat dokumentet som håller koll på de båtar som Tesla anlitar för transport:

Däremot har jag inte hittat någonstans där jag kan söka på mitt VIN för att se vilken båt den är på eller var den håller hus. Några tips och länkar?
Kolla på cfr.logisuite.net , ange VIN nummer och klicka på sök. Dubbelklicka på resultatet och välj "current tracking status" i nedre delen.

/R
Användarvisningsbild
mios
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 feb 2020 10:28
Ort: Sollentuna

Re: Leveranstid

Inlägg av mios »

Aha! Men kolla, där är den ju! :) :)

Min bil som jag beställde sent i Januari står nu som Vessel Departed och med origin i Oakland så uppenbarligen från västkusten. Dock stämmer inte datumet (2/2 kl 10:07) med någon av de Tesla-båtar som spåras via Google-docs-dokumentet.

Frågan är om containern är skeppad från Oakland via tåg till tex. Huston, men att trackingen inte har koll på det
Användarvisningsbild
Raymond
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 feb 2020 22:18

Re: Leveranstid

Inlägg av Raymond »

mios skrev:
Aha! Men kolla, där är den ju! :) :)

Min bil som jag beställde sent i Januari står nu som Vessel Departed och med origin i Oakland så uppenbarligen från västkusten. Dock stämmer inte datumet (2/2 kl 10:07) med någon av de Tesla-båtar som spåras via Google-docs-dokumentet.

Frågan är om containern är skeppad från Oakland via tåg till tex. Huston, men att trackingen inte har koll på det
Vad är det för kärra du har beställt? MX,MS, eller M3?
Användarvisningsbild
mios
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 feb 2020 10:28
Ort: Sollentuna

Re: Leveranstid

Inlägg av mios »

Raymond skrev:

Vad är det för kärra du har beställt? MX,MS, eller M3?
Har beställt en Model X LR
Användarvisningsbild
hakros
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 08 jan 2020 14:08
Ort: Linköping

Re: Leveranstid

Inlägg av hakros »

hakros skrev:
Raymond skrev:
hakros skrev:
Jag har också beställt en MS. Genom VIN i källkoden så kunde jag se att den lastats på container och sedan på Maersk Idaho som avseglade Houston 9 Feb. Tesla skeppar MS ifrån Houston nämligen. De går med tåg tvärs över usa till Houston. Maersk Idaho har i dag lossat containers i Rotterdam och därefter ska bilar a slutmonteras (batteri och motorer) i tilburg.
Ruskigt spännande det här. Vet du om de även gör likadant med MX, skeppar från Houston alltså?
Vet inte säkert, men tror bara det är M3 som skeppas från västkusten.
@Raymond: Fick precis leverans-SMS på min MS som var på samma båt (Maersk Idaho) som din MX. Därmed borde du snart också få tillökning"
Tesla Model S LR 2020
Audi S5 2014
Användarvisningsbild
mios
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 feb 2020 10:28
Ort: Sollentuna

Re: Leveranstid

Inlägg av mios »

Och samma för mig på min X - men känns ju lätt oproffsigt att få ett SMS från ett random-076-nummer med en länk! :)
Användarvisningsbild
hakros
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 08 jan 2020 14:08
Ort: Linköping

Re: Leveranstid

Inlägg av hakros »

Ja, så är det. Dessutom ingen, och då menar, jag ingen, info mellan beställning tills leverans-SMS. Tesla behöver skärpa sig en hel del vad gäller kundinformation för den här nivån funkar bara till sådana trogna sektmedlemmar som vi. Ska tesla nå en bredare kundgrupp så kommer andra krav komma!
Tesla Model S LR 2020
Audi S5 2014
Användarvisningsbild
Raymond
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 feb 2020 22:18

Re: Leveranstid

Inlägg av Raymond »

mios skrev:
Och samma för mig på min X - men känns ju lätt oproffsigt att få ett SMS från ett random-076-nummer med en länk! :)
Nu blir man avis och lite orolig. Med min otur så har nog min vagn ramlat av båten.
Riktigt skoj för er ändå :D

/R
Användarvisningsbild
Raymond
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 feb 2020 22:18

Re: Leveranstid

Inlägg av Raymond »

hakros skrev:
hakros skrev:
Raymond skrev:
hakros skrev:
Jag har också beställt en MS. Genom VIN i källkoden så kunde jag se att den lastats på container och sedan på Maersk Idaho som avseglade Houston 9 Feb. Tesla skeppar MS ifrån Houston nämligen. De går med tåg tvärs över usa till Houston. Maersk Idaho har i dag lossat containers i Rotterdam och därefter ska bilar a slutmonteras (batteri och motorer) i tilburg.
Ruskigt spännande det här. Vet du om de även gör likadant med MX, skeppar från Houston alltså?
Vet inte säkert, men tror bara det är M3 som skeppas från västkusten.
@Raymond: Fick precis leverans-SMS på min MS som var på samma båt (Maersk Idaho) som din MX. Därmed borde du snart också få tillökning"
Hur långt är det kvar till leveransen när smset dimper ner? :D
Användarvisningsbild
hakros
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 08 jan 2020 14:08
Ort: Linköping

Re: Leveranstid

Inlägg av hakros »

En vecka
Tesla Model S LR 2020
Audi S5 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leveranstid

Inlägg av Bjelke »

hakros skrev:
Ja, så är det. Dessutom ingen, och då menar, jag ingen, info mellan beställning tills leverans-SMS. Tesla behöver skärpa sig en hel del vad gäller kundinformation för den här nivån funkar bara till sådana trogna sektmedlemmar som vi. Ska tesla nå en bredare kundgrupp så kommer andra krav komma!
Det har vi sagt nästan så länge jag kan minnas, vettifan om dom någonsin kommer att bli bättre på det :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Lillys
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 nov 2019 12:22
Ort: Täby

Re: Leveranstid

Inlägg av Lillys »

Jag måste säga att jag är sjukt nöjd med hela processen. Jag hade kontakt med en säljare som kom hem med en X till oss för provkörning sedan åkte vi och bytte till en S så att vi fick prova bägge. Han höll mig i loopen hela vägen från det att han la beställningen åt mig, registrerade mitt konto allt sånt, uppdaterade mig så snart han visste något nytt om bilen, när den beräknades komma etc. Bokade in lev datum och tid och var med vid leveransen. Han hjälpte också till att skynda på leveransen så att jag kunde få den tidigare än beräknat. Kan bara säga att det var 10 av 10 på det, men sen leverans har det varit sämre med service center, där har de lååååångt kvar till Porsche som jag haft senaste åren.
2020 Model X Midnight Silver, 6-seater, chrome delete, Onyx 22"
Användarvisningsbild
Raymond
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 feb 2020 22:18

Re: Leveranstid

Inlägg av Raymond »

hakros skrev:
En vecka
De ringde från Tesla nu och undrade hur jag ville finansiera bilen. När jag frågade om leverans kunde de inte se något men gissade på april/maj.
Märkligt när den är avlastad i Holland den 24/2 att det ska ta 2 extra månader innan man får den :roll:
Får hoppas att de har dålig koll och att den ändå kommer snart :D

/R
Användarvisningsbild
Admir
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 dec 2019 08:45
Ort: Göta

Re: Leveranstid

Inlägg av Admir »

Raymond skrev:
hakros skrev:
En vecka
De ringde från Tesla nu och undrade hur jag ville finansiera bilen. När jag frågade om leverans kunde de inte se något men gissade på april/maj.
Märkligt när den är avlastad i Holland den 24/2 att det ska ta 2 extra månader innan man får den :roll:
Får hoppas att de har dålig koll och att den ändå kommer snart :D

/R
Det verkar inte finnas så mycket logik kring leveranser alls hos tesla, och dom verkar generellt ha dåligt koll med olika budskap beroendes på vem du får på tråden. Snackade med delivery i fredags varpå dom sa att bilen skulle anlända till göteborg under denna veckan och dom tyckte det var konstigt att jag inte var inbokad för leverans, dom lovade att kolla upp detta och höra av sig (dom ringde inte tillbaka). Nu när jag ringde dom så var beskedet något helt annat och bilen skulle anlända göteborg först den 17:e. :shock:
Så ta allt dom säger med en stor nypa salt :D
// Admir.F
Användarvisningsbild
Raymond
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 feb 2020 22:18

Re: Leveranstid

Inlägg av Raymond »

Pratade med Tesla senast i Lördags. Då sa han att jag skulle få bilen i april/maj.
Idag kom SMS:et, leverans på fredag :D
Så man kan som sagt ta beskeden från Teslafolket med en grävskopa salt.

Beställt 21/2
VIN i koden 24/2
Leverans (förhoppningsvis) fredag den 13:e :o

Får man bara hoppas att väglaget håller sig bra på fredag, vinterdäck har jag inte ens hunnit fundera på :o

/R
Användarvisningsbild
mios
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 feb 2020 10:28
Ort: Sollentuna

Re: Leveranstid

Inlägg av mios »

Jag beställde i slutet av Januari och fick VIN i source-code:n i början av Februari, och ska hämta på onsdag (kunde ha fått hämta i morgon)... Så frågan är om du fått en bil som någon ångrat sig på eller om det helt enkelt är "slutet mot kvartalet"-ketchup-effekten vi ser nu!
Användarvisningsbild
Raymond
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 feb 2020 22:18

Re: Leveranstid

Inlägg av Raymond »

mios skrev:
Jag beställde i slutet av Januari och fick VIN i source-code:n i början av Februari, och ska hämta på onsdag (kunde ha fått hämta i morgon)... Så frågan är om du fått en bil som någon ångrat sig på eller om det helt enkelt är "slutet mot kvartalet"-ketchup-effekten vi ser nu!
Troligtvis så matchades min beställning med en som redan var på väg med båt. Samma dag som VIN dök upp la båten till i Rotterdam.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar