Precis som jag skrev tidigare i tråden så är det ett företag som är köparen varpå det är köplagen som gäller och inte konsumentköplagen.
Jag vill alltså få bilen körbar eller en likvärdig bil som jag kan använda. Mina krav är inte på något sätt orimliga eller konstiga och denna info kan vara väldigt bra för andra MX-spekulanter att ta del av.
På vilket sätt är den inte körbar? Jag tolkar det som att det kan vara störande. Har sett/hört klipp på youtube där man hör oljud ibland vid acceleration. Men det är inte så att det dånar annars eller att hela bilen skakar konstant.
Hade du några länkar till andra som fått det åtgärdat på Raven?
EDIT: bra att du la in SMS screenshot. Det bekräftar ju vad jag spekulerade om ovan. De inväntar lösning för Raven.
Vart är alla tusentals länkar som du snackar om som två gånger redan efterfrågats i tråden?
Sitter med mobilen och det är för svårt för mig att söka reda på allt igen, du får helt enkelt acceptera att tråden inte handlar om någon bevisbörda eller hur något funkar rent juridiskt, det är inget som forumet kan eller ska lösa.
Om du gör det med husvagn, i uppförsbacke etc så jodå.
Om du nu skall fortsätta hävda det får du allt ta och skaka fram länkarna.
Jag har googlat och hittar inget.
Sorry, syftet med tråden är inte att bevisa något för dig eller någon annan. Du får helt enkelt acceptera detta och bidra med info till vad tråden egentligen handlar om. Jag lämnar forumet tills vidare, men diskuterar gärna problematiken närmre om någon har egna erfarenheter utifrån detta.
Ett välmenat råd, ge dig inte in i en diskussuion med fanboysen när du har bekymmer med din Tesla. Du kan inte vinna en sådan diskussion.
Jag lider med dig, men jag har ingen lösning på ditt problem. Min egen lösning var att byta märke.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Sorry, syftet med tråden är inte att bevisa något för dig eller någon annan. Du får helt enkelt acceptera detta och bidra med info till vad tråden egentligen handlar om. Jag lämnar forumet tills vidare, men diskuterar gärna problematiken närmre om någon har egna erfarenheter utifrån detta.
Ett välmenat råd, ge dig inte in i en diskussuion med fanboysen när du har bekymmer med din Tesla. Du kan inte vinna en sådan diskussion.
Jag lider med dig, men jag har ingen lösning på ditt problem. Min egen lösning var att byta märke.
Nej, jag förstår nu att det var ett slöseri med tid att registrera mig på forumet. Någon moderator får gärna radera min användare, men låt gärna tråden ligga kvar så kanske någon annan kan få hjälp?
Jag är ingen lögnare och jag kommer aldrig att acceptera att bli kallad en sådan bara för att jag är
öppen och ärlig om ett problem med min bil.
Sorry, syftet med tråden är inte att bevisa något för dig eller någon annan. Du får helt enkelt acceptera detta och bidra med info till vad tråden egentligen handlar om. Jag lämnar forumet tills vidare, men diskuterar gärna problematiken närmre om någon har egna erfarenheter utifrån detta.
Ett välmenat råd, ge dig inte in i en diskussuion med fanboysen när du har bekymmer med din Tesla. Du kan inte vinna en sådan diskussion.
Jag lider med dig, men jag har ingen lösning på ditt problem. Min egen lösning var att byta märke.
Men kom igen. Man kan inte bara haspla ur sig en massa och sen inte kunna backa upp det.
Särskilt inte som en nyregistrerad användare som aldrig skrivit förr.
Sorry, syftet med tråden är inte att bevisa något för dig eller någon annan. Du får helt enkelt acceptera detta och bidra med info till vad tråden egentligen handlar om. Jag lämnar forumet tills vidare, men diskuterar gärna problematiken närmre om någon har egna erfarenheter utifrån detta.
Ett välmenat råd, ge dig inte in i en diskussuion med fanboysen när du har bekymmer med din Tesla. Du kan inte vinna en sådan diskussion.
Jag lider med dig, men jag har ingen lösning på ditt problem. Min egen lösning var att byta märke.
Nej, jag förstår nu att det var ett slöseri med tid att registrera mig på forumet. Någon moderator får gärna radera min användare, men låt gärna tråden ligga kvar så kanske någon annan kan få hjälp?
Jag är ingen lögnare och jag kommer aldrig att acceptera att bli kallad en sådan bara för att jag är
öppen och ärlig om ett problem med min bil.
Forumet är en guldgruva för elbilsägare. Låt dig inte avskräckas av fanboysen. Du är inte den enda som har problem med sin bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det beror på vad felet är. Tesla kan ju hävda att det inte är ngt problem, bilen går utmärkt att bruka ändå.
Men de har ju bytt delar på gamla S och X pga vibrationer, så det blir väl samma visa med Raven om/när de har någon lösning.
Enligt SMS:et nedan har Tesla själva erkänt att det är ett fel som de letar en lösning på, ergo har TS rätt bra med bevis när han hävdar att ett fel existerar. Pratar vi konsumenträtt så spelar det lagmässigt ingen roll om bilen går att bruka även med felet, man kan fortfarande begära att få felet avhjälpt inom skälig tid eller köpet hävt.
Om TS tycker det är störande och inte vill ha kvar bilen om det problemet finns så är det precis vad jag skulle gjort, har bilen köpts på företag är steg ett att få juridisk hjälp för då får man driva en process.
”I picked my car up from service today and the noise/shudder is gone. Both front axles were replaced. I had to be very persistent, and told the manager I would persue arbitration if nothing was done. Just something to keep in mind. Now just hoping the problem stays fixed.”
”I picked my car up from service today and the noise/shudder is gone. Both front axles were replaced. I had to be very persistent, and told the manager I would persue arbitration if nothing was done. Just something to keep in mind. Now just hoping the problem stays fixed.”
Jo, men har de en Raven?
De som skriver att de fått åtgärd verkar ha 75D, 100D osv.
De som skriver att de INTE fått åtgärd verkar ha fått samma svar som TS, dvs att Tesla inte har någon lösning för Raven än.
Har tyvärr haft anledning att åberopa köplagarna vid två tillfällen:
På slutet av 90 talet vid köp av ny Chevrolet transport som fick bärgas efter ett eller två hundra mil ,ny exakt lika specad levererades på någon vecka.
2015 vid köp av Tesla S85 som var defekt vid leverans, lånebil och ny med samma spec levererad 5 mån senare.
Köplagen och konsumentköplagens text är mycket skarpt formulerad vad gäller att en vara skall vara levererad som avtalat och i skick som avtalat och därtill hålla för avsett ändamål.
Detta gäller även bilar, men av någon anledning verkar det finnas en praxis att köpare av just bil har stor toleransnivå för långdragna reparationsprocesser av även fel som ej är förslitningsrelaterade utan uppenbart är bristfällighet i konstruktion eller helt enkelt bara ett fel i specifikt bilexemplar.
Om inte säljare skyndsamt åtgärdar felet gäller omleverans eller hävande av köp. Därtill kan skadestånd vara aktuellt.