Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av taliz »

Sportkeps skrev:
Precis som jag skrev tidigare i tråden så är det ett företag som är köparen varpå det är köplagen som gäller och inte konsumentköplagen.

Jag vill alltså få bilen körbar eller en likvärdig bil som jag kan använda. Mina krav är inte på något sätt orimliga eller konstiga och denna info kan vara väldigt bra för andra MX-spekulanter att ta del av.
På vilket sätt är den inte körbar? Jag tolkar det som att det kan vara störande. Har sett/hört klipp på youtube där man hör oljud ibland vid acceleration. Men det är inte så att det dånar annars eller att hela bilen skakar konstant.

Hade du några länkar till andra som fått det åtgärdat på Raven?

EDIT: bra att du la in SMS screenshot. Det bekräftar ju vad jag spekulerade om ovan. De inväntar lösning för Raven.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av Folke »

Vart är alla tusentals länkar som du snackar om som två gånger redan efterfrågats i tråden?
Sportkeps
Inlägg: 27
Blev medlem: 26 feb 2020 16:16

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av Sportkeps »

Radera tråd
Senast redigerad av Sportkeps, redigerad totalt 1 gånger.
Sportkeps
Inlägg: 27
Blev medlem: 26 feb 2020 16:16

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av Sportkeps »

Folke skrev:
Vart är alla tusentals länkar som du snackar om som två gånger redan efterfrågats i tråden?
Sitter med mobilen och det är för svårt för mig att söka reda på allt igen, du får helt enkelt acceptera att tråden inte handlar om någon bevisbörda eller hur något funkar rent juridiskt, det är inget som forumet kan eller ska lösa.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av taliz »

Ja, rent krasst när framhjulen lättar och inte får riktigt grepp. Dvs inte konstant. Det gör inte bilen "okörbar".

Dom åtgärder du listar gällde pre-Raven. Som de skriver väntar de på att ingenjörerna skall ta fram en lösning för Raven.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Sportkeps
Inlägg: 27
Blev medlem: 26 feb 2020 16:16

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av Sportkeps »

Radera tråd
Senast redigerad av Sportkeps, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av taliz »

Om du gör det med husvagn, i uppförsbacke etc så jodå.
Om du nu skall fortsätta hävda det får du allt ta och skaka fram länkarna.
Jag har googlat och hittar inget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Sportkeps
Inlägg: 27
Blev medlem: 26 feb 2020 16:16

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av Sportkeps »

Radera tråd
Senast redigerad av Sportkeps, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av Fredrik j »

Tyckte jag läste lite längre upp i tråden att tesla i princip håller med om att det är ett känt problem med motorn som dom inte har någon lösning på.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av mati »

Sportkeps skrev:
Sorry, syftet med tråden är inte att bevisa något för dig eller någon annan. Du får helt enkelt acceptera detta och bidra med info till vad tråden egentligen handlar om. Jag lämnar forumet tills vidare, men diskuterar gärna problematiken närmre om någon har egna erfarenheter utifrån detta.
Ett välmenat råd, ge dig inte in i en diskussuion med fanboysen när du har bekymmer med din Tesla. Du kan inte vinna en sådan diskussion.
Jag lider med dig, men jag har ingen lösning på ditt problem. Min egen lösning var att byta märke.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Sportkeps
Inlägg: 27
Blev medlem: 26 feb 2020 16:16

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av Sportkeps »

mati skrev:
Sportkeps skrev:
Sorry, syftet med tråden är inte att bevisa något för dig eller någon annan. Du får helt enkelt acceptera detta och bidra med info till vad tråden egentligen handlar om. Jag lämnar forumet tills vidare, men diskuterar gärna problematiken närmre om någon har egna erfarenheter utifrån detta.
Ett välmenat råd, ge dig inte in i en diskussuion med fanboysen när du har bekymmer med din Tesla. Du kan inte vinna en sådan diskussion.
Jag lider med dig, men jag har ingen lösning på ditt problem. Min egen lösning var att byta märke.
Nej, jag förstår nu att det var ett slöseri med tid att registrera mig på forumet. Någon moderator får gärna radera min användare, men låt gärna tråden ligga kvar så kanske någon annan kan få hjälp?

Jag är ingen lögnare och jag kommer aldrig att acceptera att bli kallad en sådan bara för att jag är
öppen och ärlig om ett problem med min bil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Sportkeps skrev:
Sorry, syftet med tråden är inte att bevisa något för dig eller någon annan. Du får helt enkelt acceptera detta och bidra med info till vad tråden egentligen handlar om. Jag lämnar forumet tills vidare, men diskuterar gärna problematiken närmre om någon har egna erfarenheter utifrån detta.
Ett välmenat råd, ge dig inte in i en diskussuion med fanboysen när du har bekymmer med din Tesla. Du kan inte vinna en sådan diskussion.
Jag lider med dig, men jag har ingen lösning på ditt problem. Min egen lösning var att byta märke.
Men kom igen. Man kan inte bara haspla ur sig en massa och sen inte kunna backa upp det.
Särskilt inte som en nyregistrerad användare som aldrig skrivit förr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av mati »

Sportkeps skrev:
mati skrev:
Sportkeps skrev:
Sorry, syftet med tråden är inte att bevisa något för dig eller någon annan. Du får helt enkelt acceptera detta och bidra med info till vad tråden egentligen handlar om. Jag lämnar forumet tills vidare, men diskuterar gärna problematiken närmre om någon har egna erfarenheter utifrån detta.
Ett välmenat råd, ge dig inte in i en diskussuion med fanboysen när du har bekymmer med din Tesla. Du kan inte vinna en sådan diskussion.
Jag lider med dig, men jag har ingen lösning på ditt problem. Min egen lösning var att byta märke.
Nej, jag förstår nu att det var ett slöseri med tid att registrera mig på forumet. Någon moderator får gärna radera min användare, men låt gärna tråden ligga kvar så kanske någon annan kan få hjälp?

Jag är ingen lögnare och jag kommer aldrig att acceptera att bli kallad en sådan bara för att jag är
öppen och ärlig om ett problem med min bil.
Forumet är en guldgruva för elbilsägare. Låt dig inte avskräckas av fanboysen. Du är inte den enda som har problem med sin bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av +46 »

Tydligen fler Ravenägare som har problem med vibrationer
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... er.163740/
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av taliz »

+46 skrev:
Tydligen fler Ravenägare som har problem med vibrationer
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... er.163740/
Japp, det har jag också hittat. Men som sagt ingen som fått någon åtgärd.
TS hävdar ju att det skall finnas hundratals..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av Teslared »

Det finns en hel del som har problem om man läser på US forums.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-4480652
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Det beror på vad felet är. Tesla kan ju hävda att det inte är ngt problem, bilen går utmärkt att bruka ändå.
Men de har ju bytt delar på gamla S och X pga vibrationer, så det blir väl samma visa med Raven om/när de har någon lösning.
Enligt SMS:et nedan har Tesla själva erkänt att det är ett fel som de letar en lösning på, ergo har TS rätt bra med bevis när han hävdar att ett fel existerar. Pratar vi konsumenträtt så spelar det lagmässigt ingen roll om bilen går att bruka även med felet, man kan fortfarande begära att få felet avhjälpt inom skälig tid eller köpet hävt.

Om TS tycker det är störande och inte vill ha kvar bilen om det problemet finns så är det precis vad jag skulle gjort, har bilen köpts på företag är steg ett att få juridisk hjälp för då får man driva en process.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av Teslared »

Här är resultatet från en omröstning alldeles nyligen.
Model x.png
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av taliz »

Teslared skrev:
Det finns en hel del som har problem om man läser på US forums.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-4480652
Men hittar du någon som fått det åtgärdat?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
har bilen köpts på företag är steg ett att få juridisk hjälp för då får man driva en process.
Det är väl det TS vill veta, om någon lyckats med det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av +46 »

taliz skrev:
Teslared skrev:
Det finns en hel del som har problem om man läser på US forums.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-4480652
Men hittar du någon som fått det åtgärdat?
Flera i tråden har fått det åtgärdat. Här är en:

”I picked my car up from service today and the noise/shudder is gone. Both front axles were replaced. I had to be very persistent, and told the manager I would persue arbitration if nothing was done. Just something to keep in mind. Now just hoping the problem stays fixed.”
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av mans71 »

Alltså, finns det någon model X som inte har detta problem? :lol:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av taliz »

+46 skrev:
taliz skrev:
Teslared skrev:
Det finns en hel del som har problem om man läser på US forums.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-4480652
Men hittar du någon som fått det åtgärdat?
Flera i tråden har fått det åtgärdat. Här är en:

”I picked my car up from service today and the noise/shudder is gone. Both front axles were replaced. I had to be very persistent, and told the manager I would persue arbitration if nothing was done. Just something to keep in mind. Now just hoping the problem stays fixed.”
Jo, men har de en Raven?
De som skriver att de fått åtgärd verkar ha 75D, 100D osv.
De som skriver att de INTE fått åtgärd verkar ha fått samma svar som TS, dvs att Tesla inte har någon lösning för Raven än.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av NEO »

mans71 skrev:
Alltså, finns det någon model X som inte har detta problem? :lol:
Bägge mina X är 100% vibrationsfria även när jag har ludi+ aktiverat och fjädringen i standard och släpper loss 772hk :mrgreen:

XP100DL bägge med helt nya service bulletinen gjord med nya framaxlar.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Erfarenheter av att återlämna sin bil?

Inlägg av Jwe »

Har tyvärr haft anledning att åberopa köplagarna vid två tillfällen:
På slutet av 90 talet vid köp av ny Chevrolet transport som fick bärgas efter ett eller två hundra mil ,ny exakt lika specad levererades på någon vecka.
2015 vid köp av Tesla S85 som var defekt vid leverans, lånebil och ny med samma spec levererad 5 mån senare.


Köplagen och konsumentköplagens text är mycket skarpt formulerad vad gäller att en vara skall vara levererad som avtalat och i skick som avtalat och därtill hålla för avsett ändamål.
Detta gäller även bilar, men av någon anledning verkar det finnas en praxis att köpare av just bil har stor toleransnivå för långdragna reparationsprocesser av även fel som ej är förslitningsrelaterade utan uppenbart är bristfällighet i konstruktion eller helt enkelt bara ett fel i specifikt bilexemplar.

Om inte säljare skyndsamt åtgärdar felet gäller omleverans eller hävande av köp. Därtill kan skadestånd vara aktuellt.
Skriv svar