Sorry, syftet med tråden är inte att bevisa något för dig eller någon annan. Du får helt enkelt acceptera detta och bidra med info till vad tråden egentligen handlar om. Jag lämnar forumet tills vidare, men diskuterar gärna problematiken närmre om någon har egna erfarenheter utifrån detta.
Ett välmenat råd, ge dig inte in i en diskussuion med fanboysen när du har bekymmer med din Tesla. Du kan inte vinna en sådan diskussion.
Jag lider med dig, men jag har ingen lösning på ditt problem. Min egen lösning var att byta märke.
Nej, jag förstår nu att det var ett slöseri med tid att registrera mig på forumet. Någon moderator får gärna radera min användare, men låt gärna tråden ligga kvar så kanske någon annan kan få hjälp?
Jag är ingen lögnare och jag kommer aldrig att acceptera att bli kallad en sådan bara för att jag är
öppen och ärlig om ett problem med min bil.
Sorry, syftet med tråden är inte att bevisa något för dig eller någon annan. Du får helt enkelt acceptera detta och bidra med info till vad tråden egentligen handlar om. Jag lämnar forumet tills vidare, men diskuterar gärna problematiken närmre om någon har egna erfarenheter utifrån detta.
Ett välmenat råd, ge dig inte in i en diskussuion med fanboysen när du har bekymmer med din Tesla. Du kan inte vinna en sådan diskussion.
Jag lider med dig, men jag har ingen lösning på ditt problem. Min egen lösning var att byta märke.
Men kom igen. Man kan inte bara haspla ur sig en massa och sen inte kunna backa upp det.
Särskilt inte som en nyregistrerad användare som aldrig skrivit förr.
Sorry, syftet med tråden är inte att bevisa något för dig eller någon annan. Du får helt enkelt acceptera detta och bidra med info till vad tråden egentligen handlar om. Jag lämnar forumet tills vidare, men diskuterar gärna problematiken närmre om någon har egna erfarenheter utifrån detta.
Ett välmenat råd, ge dig inte in i en diskussuion med fanboysen när du har bekymmer med din Tesla. Du kan inte vinna en sådan diskussion.
Jag lider med dig, men jag har ingen lösning på ditt problem. Min egen lösning var att byta märke.
Nej, jag förstår nu att det var ett slöseri med tid att registrera mig på forumet. Någon moderator får gärna radera min användare, men låt gärna tråden ligga kvar så kanske någon annan kan få hjälp?
Jag är ingen lögnare och jag kommer aldrig att acceptera att bli kallad en sådan bara för att jag är
öppen och ärlig om ett problem med min bil.
Forumet är en guldgruva för elbilsägare. Låt dig inte avskräckas av fanboysen. Du är inte den enda som har problem med sin bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det beror på vad felet är. Tesla kan ju hävda att det inte är ngt problem, bilen går utmärkt att bruka ändå.
Men de har ju bytt delar på gamla S och X pga vibrationer, så det blir väl samma visa med Raven om/när de har någon lösning.
Enligt SMS:et nedan har Tesla själva erkänt att det är ett fel som de letar en lösning på, ergo har TS rätt bra med bevis när han hävdar att ett fel existerar. Pratar vi konsumenträtt så spelar det lagmässigt ingen roll om bilen går att bruka även med felet, man kan fortfarande begära att få felet avhjälpt inom skälig tid eller köpet hävt.
Om TS tycker det är störande och inte vill ha kvar bilen om det problemet finns så är det precis vad jag skulle gjort, har bilen köpts på företag är steg ett att få juridisk hjälp för då får man driva en process.
”I picked my car up from service today and the noise/shudder is gone. Both front axles were replaced. I had to be very persistent, and told the manager I would persue arbitration if nothing was done. Just something to keep in mind. Now just hoping the problem stays fixed.”
”I picked my car up from service today and the noise/shudder is gone. Both front axles were replaced. I had to be very persistent, and told the manager I would persue arbitration if nothing was done. Just something to keep in mind. Now just hoping the problem stays fixed.”
Jo, men har de en Raven?
De som skriver att de fått åtgärd verkar ha 75D, 100D osv.
De som skriver att de INTE fått åtgärd verkar ha fått samma svar som TS, dvs att Tesla inte har någon lösning för Raven än.
Har tyvärr haft anledning att åberopa köplagarna vid två tillfällen:
På slutet av 90 talet vid köp av ny Chevrolet transport som fick bärgas efter ett eller två hundra mil ,ny exakt lika specad levererades på någon vecka.
2015 vid köp av Tesla S85 som var defekt vid leverans, lånebil och ny med samma spec levererad 5 mån senare.
Köplagen och konsumentköplagens text är mycket skarpt formulerad vad gäller att en vara skall vara levererad som avtalat och i skick som avtalat och därtill hålla för avsett ändamål.
Detta gäller även bilar, men av någon anledning verkar det finnas en praxis att köpare av just bil har stor toleransnivå för långdragna reparationsprocesser av även fel som ej är förslitningsrelaterade utan uppenbart är bristfällighet i konstruktion eller helt enkelt bara ett fel i specifikt bilexemplar.
Om inte säljare skyndsamt åtgärdar felet gäller omleverans eller hävande av köp. Därtill kan skadestånd vara aktuellt.
Vill bara påminna om att trådstartarens fråga var om andra har erfarenhet hur man lämnar tillbaka en Tesla de inte var nöjda med.
Inte att försöka åtgärda och definitivt inte att tvivla på hans problem. Om en, tusentals eller ingen raven bil har åtgärdats spelar ingen roll, det är inte det frågan gällde.
Vissa har varit missnöjda med sina bilar. Det har hänt förr det händer nu och kommer säkert hända i framtiden också.
Låt oss försöka hjälpa genom att tipsa hur man gör när man reklamerar sin bil.
I USA finns en sk "lemon law", om samma fel återkommer tre ggr har jag för mig.
Något sånt finns inte här.
Var hittar du förresten "massvis" med exempel på folk som fått Raven åtgärdade?
Om man köpt som privatperson finns just det i konsumentköplagen, då gäller samma regler för bilar som för andra varor.
Konsumentköplagen är svag i jämförelse. Det finns vad jag minns ingen gräns på hur många försök tillverkaren har på sig att reparera tex. Man kan klaga hos ARN, och man kan få rätt, men leverantören kan strunta i det utan konsekvens(well, de kan hamna på "svarta listan" om många kunder klagar).
Har lämnat tillbaka en Opel Vectra efter 5 månader och 500mil
en Nissan Pulsar efter 6 månader och 1500 mil och en Skoda Superb efter 5 månader och 1200 mil utan att ens prata med ARN.
Senast redigerad av nek0, redigerad totalt 1 gånger.