Kanske prutläge nu på denna Tesla.
Tesla S
195.000Nok.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=174055867
X på Fordonsmäklarna
Moderator: Redaktion
Re: X på Fordonsmäklarna
Jo vad han säger är en sak men var är bilarna.Zalman3 skrev:Om ditt företag idag går i konkurs och konkursförvaltaren säljer 50 bilar som är cirka 3 år gamla för ca 25% av nypriset är det en dålig affär.nek0 skrev:Var kan man köpa de bilarna?Zalman3 skrev:Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta säger att restvärdet på en 3 år gammal fossilbil just nu ligger kanske på 25%.Stevvee skrev:Dom är inte värda mer just nu. Väldigt trög marknad pressar priserna när handlarna behöver bli av med bilar.
Det är köparens marknad idag!
Ronny säger att om ditt företag inte går i konkurs, så är det bättre att ställa av dessa 50 bilar och vänta till hösten.
Då kanske man kommer upp i 40% av nypriset.
En del säger att dom sett Jungfru Maria och pratat med henne. Kan man tro på det?
http://uppenbar.info/uppenbar/rev/Gospa.html
Re: X på Fordonsmäklarna
Om vi gör antagandet att påståendet är riktigt, och att man får 60 % mer för dem i höst, så kan man väl gissa att de är avställda i väntan på hösten, och alltså inte annonseras ut.nek0 skrev:Jo vad han säger är en sak men var är bilarna.
En del säger att dom sett Jungfru Maria och pratat med henne. Kan man tro på det?
http://uppenbar.info/uppenbar/rev/Gospa.html
Men det förutsätter såklart att det är korrekt att de är värda 25 % idag och 40 % i höst. Jag har svårt att tro att de siffrorna är korrekta.
Även om tendensen skulle finnas, så tror jag inte att det har så mycket med fossildriften att göra. Rimligen väntar folk även med att köpa el-, etanol-, RME-, HVO-, biogas- och vätgasbilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: X på Fordonsmäklarna
Ronny Svensson var med både 1992, 2001 och 2008 och har väldigt goda kontakter inom bilbranschen, leasingbolag och storkunder med stor fordonsflottor. Så han har en hel del erfarenhet hur marknadsvärdet ser ut om man måste sälja bilen under en pågående kris. Sen pratar han om bilmarknaden generellt, där finns självklart olika bilmodeller som avviker och kunder som har både tur och otur.
Jag var själv med och hade bilfirma 1992 och köpte bilar från konkurser och det stämmer att det var väldigt låga priser som konkursförvaltare och leasingbolag tvingades acceptera.
MEN jag tor inte det är någon större fara, utan precis som Ronny säger. Kan man vänta man till efter sommaren så är det garanterat bättre än att kasta iväg bil till det man blir bjuden idag. Bilhandlarna sitter på ett stort bundet kapital och har också en hel del fasta kostnader vilket gör att de ogärna vill ställa mer bilar i lager just nu då det är så osäkert.
Sålde själv min motorbåt (400"-klassen) under mars och var inte helt lätt att få någon att slå till om vi säger så, även om det var rätt båt och rätt pris enligt de 10-tal som var seriöst intresserade.
Jag var själv med och hade bilfirma 1992 och köpte bilar från konkurser och det stämmer att det var väldigt låga priser som konkursförvaltare och leasingbolag tvingades acceptera.
MEN jag tor inte det är någon större fara, utan precis som Ronny säger. Kan man vänta man till efter sommaren så är det garanterat bättre än att kasta iväg bil till det man blir bjuden idag. Bilhandlarna sitter på ett stort bundet kapital och har också en hel del fasta kostnader vilket gör att de ogärna vill ställa mer bilar i lager just nu då det är så osäkert.
Sålde själv min motorbåt (400"-klassen) under mars och var inte helt lätt att få någon att slå till om vi säger så, även om det var rätt båt och rätt pris enligt de 10-tal som var seriöst intresserade.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: X på Fordonsmäklarna
Och vilka måste sälja sina bilar nu,Leo skrev:Ronny Svensson var med både 1992, 2001 och 2008 och har väldigt goda kontakter inom bilbranschen, leasingbolag och storkunder med stor fordonsflottor. Så han har en hel del erfarenhet hur marknadsvärdet ser ut om man måste sälja bilen under en pågående kris. Sen pratar han om bilmarknaden generellt, där finns självklart olika bilmodeller som avviker och kunder som har både tur och otur.
Jag var själv med och hade bilfirma 1992 och köpte bilar från konkurser och det stämmer att det var väldigt låga priser som konkursförvaltare och leasingbolag tvingades acceptera.
MEN jag tor inte det är någon större fara, utan precis som Ronny säger. Kan man vänta man till efter sommaren så är det garanterat bättre än att kasta iväg bil till det man blir bjuden idag. Bilhandlarna sitter på ett stort bundet kapital och har också en hel del fasta kostnader vilket gör att de ogärna vill ställa mer bilar i lager just nu då det är så osäkert.
Sålde själv min motorbåt (400"-klassen) under mars och var inte helt lätt att få någon att slå till om vi säger så, även om det var rätt båt och rätt pris enligt de 10-tal som var seriöst intresserade.
Dom med dom extremt dyra fossilbilarna som kostar 1-3k i månaden när dom står eller dom extremt billiga teslorna som man nästan får pengar efter sig som kostar 8-12k månaden... (ja lätt överdrivet men väldigt enkelt att se vilka som blir hårt drabbade)
Re: X på Fordonsmäklarna
De företagare jag känner som har Tesla är till stor del i IT branschen( inklusive mig själv).Stevvee skrev:Och vilka måste sälja sina bilar nu,Leo skrev:Ronny Svensson var med både 1992, 2001 och 2008 och har väldigt goda kontakter inom bilbranschen, leasingbolag och storkunder med stor fordonsflottor. Så han har en hel del erfarenhet hur marknadsvärdet ser ut om man måste sälja bilen under en pågående kris. Sen pratar han om bilmarknaden generellt, där finns självklart olika bilmodeller som avviker och kunder som har både tur och otur.
Jag var själv med och hade bilfirma 1992 och köpte bilar från konkurser och det stämmer att det var väldigt låga priser som konkursförvaltare och leasingbolag tvingades acceptera.
MEN jag tor inte det är någon större fara, utan precis som Ronny säger. Kan man vänta man till efter sommaren så är det garanterat bättre än att kasta iväg bil till det man blir bjuden idag. Bilhandlarna sitter på ett stort bundet kapital och har också en hel del fasta kostnader vilket gör att de ogärna vill ställa mer bilar i lager just nu då det är så osäkert.
Sålde själv min motorbåt (400"-klassen) under mars och var inte helt lätt att få någon att slå till om vi säger så, även om det var rätt båt och rätt pris enligt de 10-tal som var seriöst intresserade.
Dom med dom extremt dyra fossilbilarna som kostar 1-3k i månaden när dom står eller dom extremt billiga teslorna som man nästan får pengar efter sig som kostar 8-12k månaden... (ja lätt överdrivet men väldigt enkelt att se vilka som blir hårt drabbade)
Ingen av de företag jag känner till har några jätteproblem, vissa har dock gått ner lite i arbetstid, inget av företagen har gjort sig av med nån bil.
Däremot har en lunchrestaurang där jag jobbar gått i konkurs.
Turism och restaurangbranschen har det jättetufft nu.
Nu kanske inte Teslabilar är vanligast bilen i den branschen, men allmänt är det helt klart prutläge på bilar just nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension