X på Fordonsmäklarna

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: X på Fordonsmäklarna

Inlägg av Zalman3 »

Kanske prutläge nu på denna Tesla.

Tesla S
195.000Nok.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=174055867
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: X på Fordonsmäklarna

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Stevvee skrev:
Dom är inte värda mer just nu. Väldigt trög marknad pressar priserna när handlarna behöver bli av med bilar.
Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta säger att restvärdet på en 3 år gammal fossilbil just nu ligger kanske på 25%.

Det är köparens marknad idag!
Var kan man köpa de bilarna?
Om ditt företag idag går i konkurs och konkursförvaltaren säljer 50 bilar som är cirka 3 år gamla för ca 25% av nypriset är det en dålig affär.

Ronny säger att om ditt företag inte går i konkurs, så är det bättre att ställa av dessa 50 bilar och vänta till hösten.
Då kanske man kommer upp i 40% av nypriset.
Jo vad han säger är en sak men var är bilarna.
En del säger att dom sett Jungfru Maria och pratat med henne. Kan man tro på det?
http://uppenbar.info/uppenbar/rev/Gospa.html
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: X på Fordonsmäklarna

Inlägg av bylund »

nek0 skrev:
Jo vad han säger är en sak men var är bilarna.
En del säger att dom sett Jungfru Maria och pratat med henne. Kan man tro på det?
http://uppenbar.info/uppenbar/rev/Gospa.html
Om vi gör antagandet att påståendet är riktigt, och att man får 60 % mer för dem i höst, så kan man väl gissa att de är avställda i väntan på hösten, och alltså inte annonseras ut.

Men det förutsätter såklart att det är korrekt att de är värda 25 % idag och 40 % i höst. Jag har svårt att tro att de siffrorna är korrekta.

Även om tendensen skulle finnas, så tror jag inte att det har så mycket med fossildriften att göra. Rimligen väntar folk även med att köpa el-, etanol-, RME-, HVO-, biogas- och vätgasbilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: X på Fordonsmäklarna

Inlägg av Leo »

Ronny Svensson var med både 1992, 2001 och 2008 och har väldigt goda kontakter inom bilbranschen, leasingbolag och storkunder med stor fordonsflottor. Så han har en hel del erfarenhet hur marknadsvärdet ser ut om man måste sälja bilen under en pågående kris. Sen pratar han om bilmarknaden generellt, där finns självklart olika bilmodeller som avviker och kunder som har både tur och otur.

Jag var själv med och hade bilfirma 1992 och köpte bilar från konkurser och det stämmer att det var väldigt låga priser som konkursförvaltare och leasingbolag tvingades acceptera.

MEN jag tor inte det är någon större fara, utan precis som Ronny säger. Kan man vänta man till efter sommaren så är det garanterat bättre än att kasta iväg bil till det man blir bjuden idag. Bilhandlarna sitter på ett stort bundet kapital och har också en hel del fasta kostnader vilket gör att de ogärna vill ställa mer bilar i lager just nu då det är så osäkert.

Sålde själv min motorbåt (400"-klassen) under mars och var inte helt lätt att få någon att slå till om vi säger så, även om det var rätt båt och rätt pris enligt de 10-tal som var seriöst intresserade.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: X på Fordonsmäklarna

Inlägg av Stevvee »

Leo skrev:
Ronny Svensson var med både 1992, 2001 och 2008 och har väldigt goda kontakter inom bilbranschen, leasingbolag och storkunder med stor fordonsflottor. Så han har en hel del erfarenhet hur marknadsvärdet ser ut om man måste sälja bilen under en pågående kris. Sen pratar han om bilmarknaden generellt, där finns självklart olika bilmodeller som avviker och kunder som har både tur och otur.

Jag var själv med och hade bilfirma 1992 och köpte bilar från konkurser och det stämmer att det var väldigt låga priser som konkursförvaltare och leasingbolag tvingades acceptera.

MEN jag tor inte det är någon större fara, utan precis som Ronny säger. Kan man vänta man till efter sommaren så är det garanterat bättre än att kasta iväg bil till det man blir bjuden idag. Bilhandlarna sitter på ett stort bundet kapital och har också en hel del fasta kostnader vilket gör att de ogärna vill ställa mer bilar i lager just nu då det är så osäkert.

Sålde själv min motorbåt (400"-klassen) under mars och var inte helt lätt att få någon att slå till om vi säger så, även om det var rätt båt och rätt pris enligt de 10-tal som var seriöst intresserade.
Och vilka måste sälja sina bilar nu,

Dom med dom extremt dyra fossilbilarna som kostar 1-3k i månaden när dom står eller dom extremt billiga teslorna som man nästan får pengar efter sig som kostar 8-12k månaden... (ja lätt överdrivet men väldigt enkelt att se vilka som blir hårt drabbade)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: X på Fordonsmäklarna

Inlägg av Zalman3 »

Stevvee skrev:
Leo skrev:
Ronny Svensson var med både 1992, 2001 och 2008 och har väldigt goda kontakter inom bilbranschen, leasingbolag och storkunder med stor fordonsflottor. Så han har en hel del erfarenhet hur marknadsvärdet ser ut om man måste sälja bilen under en pågående kris. Sen pratar han om bilmarknaden generellt, där finns självklart olika bilmodeller som avviker och kunder som har både tur och otur.

Jag var själv med och hade bilfirma 1992 och köpte bilar från konkurser och det stämmer att det var väldigt låga priser som konkursförvaltare och leasingbolag tvingades acceptera.

MEN jag tor inte det är någon större fara, utan precis som Ronny säger. Kan man vänta man till efter sommaren så är det garanterat bättre än att kasta iväg bil till det man blir bjuden idag. Bilhandlarna sitter på ett stort bundet kapital och har också en hel del fasta kostnader vilket gör att de ogärna vill ställa mer bilar i lager just nu då det är så osäkert.

Sålde själv min motorbåt (400"-klassen) under mars och var inte helt lätt att få någon att slå till om vi säger så, även om det var rätt båt och rätt pris enligt de 10-tal som var seriöst intresserade.
Och vilka måste sälja sina bilar nu,

Dom med dom extremt dyra fossilbilarna som kostar 1-3k i månaden när dom står eller dom extremt billiga teslorna som man nästan får pengar efter sig som kostar 8-12k månaden... (ja lätt överdrivet men väldigt enkelt att se vilka som blir hårt drabbade)
De företagare jag känner som har Tesla är till stor del i IT branschen( inklusive mig själv).
Ingen av de företag jag känner till har några jätteproblem, vissa har dock gått ner lite i arbetstid, inget av företagen har gjort sig av med nån bil.

Däremot har en lunchrestaurang där jag jobbar gått i konkurs.
Turism och restaurangbranschen har det jättetufft nu.
Nu kanske inte Teslabilar är vanligast bilen i den branschen, men allmänt är det helt klart prutläge på bilar just nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar