Sida 1 av 1

Re: X på Fordonsmäklarna

Postat: 10 apr 2020 10:11
av Zalman3
Kanske prutläge nu på denna Tesla.

Tesla S
195.000Nok.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=174055867

Re: X på Fordonsmäklarna

Postat: 10 apr 2020 18:57
av nek0
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Stevvee skrev:
Dom är inte värda mer just nu. Väldigt trög marknad pressar priserna när handlarna behöver bli av med bilar.
Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta säger att restvärdet på en 3 år gammal fossilbil just nu ligger kanske på 25%.

Det är köparens marknad idag!
Var kan man köpa de bilarna?
Om ditt företag idag går i konkurs och konkursförvaltaren säljer 50 bilar som är cirka 3 år gamla för ca 25% av nypriset är det en dålig affär.

Ronny säger att om ditt företag inte går i konkurs, så är det bättre att ställa av dessa 50 bilar och vänta till hösten.
Då kanske man kommer upp i 40% av nypriset.
Jo vad han säger är en sak men var är bilarna.
En del säger att dom sett Jungfru Maria och pratat med henne. Kan man tro på det?
http://uppenbar.info/uppenbar/rev/Gospa.html

Re: X på Fordonsmäklarna

Postat: 10 apr 2020 19:25
av bylund
nek0 skrev:
Jo vad han säger är en sak men var är bilarna.
En del säger att dom sett Jungfru Maria och pratat med henne. Kan man tro på det?
http://uppenbar.info/uppenbar/rev/Gospa.html
Om vi gör antagandet att påståendet är riktigt, och att man får 60 % mer för dem i höst, så kan man väl gissa att de är avställda i väntan på hösten, och alltså inte annonseras ut.

Men det förutsätter såklart att det är korrekt att de är värda 25 % idag och 40 % i höst. Jag har svårt att tro att de siffrorna är korrekta.

Även om tendensen skulle finnas, så tror jag inte att det har så mycket med fossildriften att göra. Rimligen väntar folk även med att köpa el-, etanol-, RME-, HVO-, biogas- och vätgasbilar.

Re: X på Fordonsmäklarna

Postat: 11 apr 2020 08:19
av Leo
Ronny Svensson var med både 1992, 2001 och 2008 och har väldigt goda kontakter inom bilbranschen, leasingbolag och storkunder med stor fordonsflottor. Så han har en hel del erfarenhet hur marknadsvärdet ser ut om man måste sälja bilen under en pågående kris. Sen pratar han om bilmarknaden generellt, där finns självklart olika bilmodeller som avviker och kunder som har både tur och otur.

Jag var själv med och hade bilfirma 1992 och köpte bilar från konkurser och det stämmer att det var väldigt låga priser som konkursförvaltare och leasingbolag tvingades acceptera.

MEN jag tor inte det är någon större fara, utan precis som Ronny säger. Kan man vänta man till efter sommaren så är det garanterat bättre än att kasta iväg bil till det man blir bjuden idag. Bilhandlarna sitter på ett stort bundet kapital och har också en hel del fasta kostnader vilket gör att de ogärna vill ställa mer bilar i lager just nu då det är så osäkert.

Sålde själv min motorbåt (400"-klassen) under mars och var inte helt lätt att få någon att slå till om vi säger så, även om det var rätt båt och rätt pris enligt de 10-tal som var seriöst intresserade.

Re: X på Fordonsmäklarna

Postat: 11 apr 2020 09:34
av Stevvee
Leo skrev:
Ronny Svensson var med både 1992, 2001 och 2008 och har väldigt goda kontakter inom bilbranschen, leasingbolag och storkunder med stor fordonsflottor. Så han har en hel del erfarenhet hur marknadsvärdet ser ut om man måste sälja bilen under en pågående kris. Sen pratar han om bilmarknaden generellt, där finns självklart olika bilmodeller som avviker och kunder som har både tur och otur.

Jag var själv med och hade bilfirma 1992 och köpte bilar från konkurser och det stämmer att det var väldigt låga priser som konkursförvaltare och leasingbolag tvingades acceptera.

MEN jag tor inte det är någon större fara, utan precis som Ronny säger. Kan man vänta man till efter sommaren så är det garanterat bättre än att kasta iväg bil till det man blir bjuden idag. Bilhandlarna sitter på ett stort bundet kapital och har också en hel del fasta kostnader vilket gör att de ogärna vill ställa mer bilar i lager just nu då det är så osäkert.

Sålde själv min motorbåt (400"-klassen) under mars och var inte helt lätt att få någon att slå till om vi säger så, även om det var rätt båt och rätt pris enligt de 10-tal som var seriöst intresserade.
Och vilka måste sälja sina bilar nu,

Dom med dom extremt dyra fossilbilarna som kostar 1-3k i månaden när dom står eller dom extremt billiga teslorna som man nästan får pengar efter sig som kostar 8-12k månaden... (ja lätt överdrivet men väldigt enkelt att se vilka som blir hårt drabbade)

Re: X på Fordonsmäklarna

Postat: 11 apr 2020 09:45
av Zalman3
Stevvee skrev:
Leo skrev:
Ronny Svensson var med både 1992, 2001 och 2008 och har väldigt goda kontakter inom bilbranschen, leasingbolag och storkunder med stor fordonsflottor. Så han har en hel del erfarenhet hur marknadsvärdet ser ut om man måste sälja bilen under en pågående kris. Sen pratar han om bilmarknaden generellt, där finns självklart olika bilmodeller som avviker och kunder som har både tur och otur.

Jag var själv med och hade bilfirma 1992 och köpte bilar från konkurser och det stämmer att det var väldigt låga priser som konkursförvaltare och leasingbolag tvingades acceptera.

MEN jag tor inte det är någon större fara, utan precis som Ronny säger. Kan man vänta man till efter sommaren så är det garanterat bättre än att kasta iväg bil till det man blir bjuden idag. Bilhandlarna sitter på ett stort bundet kapital och har också en hel del fasta kostnader vilket gör att de ogärna vill ställa mer bilar i lager just nu då det är så osäkert.

Sålde själv min motorbåt (400"-klassen) under mars och var inte helt lätt att få någon att slå till om vi säger så, även om det var rätt båt och rätt pris enligt de 10-tal som var seriöst intresserade.
Och vilka måste sälja sina bilar nu,

Dom med dom extremt dyra fossilbilarna som kostar 1-3k i månaden när dom står eller dom extremt billiga teslorna som man nästan får pengar efter sig som kostar 8-12k månaden... (ja lätt överdrivet men väldigt enkelt att se vilka som blir hårt drabbade)
De företagare jag känner som har Tesla är till stor del i IT branschen( inklusive mig själv).
Ingen av de företag jag känner till har några jätteproblem, vissa har dock gått ner lite i arbetstid, inget av företagen har gjort sig av med nån bil.

Däremot har en lunchrestaurang där jag jobbar gått i konkurs.
Turism och restaurangbranschen har det jättetufft nu.
Nu kanske inte Teslabilar är vanligast bilen i den branschen, men allmänt är det helt klart prutläge på bilar just nu.