Det är helt korrekt att det inte sparar någon energi, men "bättre mentalt" behöver ju inte vara den enda anledningen.macksie skrev:Fattar inte poängen.
Antingen har Patrik en trasig bil där värmen till batterierna inte fungerar. Är det då inte bättre att laga vad som är fel.
Eller så vill Patrik ha varma batterier för att inte stapeln på effekt kurvan ska visa streck och regen fungera fullt. För att det känns bättre mentalt. Ok.
Men att värma batterierna med en extern värmekälla istället för att bilen ska dra mindre verkar mindre genomtänkt. Det kan inte vara för att spara energi. Den totala energiåtgången, bil plus extern värmekälla kan väl knappast gå att räkna hem.
Han får ju defacto bättre räckvidd vid temperatur över 0 grader, dvs när inte Teslans egen batterivärmare aktiveras. Bra räckvidd är det gott om elbils-ägare som tycker är viktigt
Dock verkar han ha fel på sin bil. Så här skrev han i Facebook-gruppen efter installationen var gjord:
"Sådär. Fick tillbaka bilen igår från Calix i Eskilstuna efter att de bytt värme element till en 1000 wattare. De har även haft hela bilen i frysen över natten och sett att allt funkar och elementet klarar hålla temperaturen. Jag har alltså en motorvärmare i batterikylvätskeslingan som med termostat och cirkulationspump håller hela batteripacket på en behaglig 20-25°C. Det gör att jag har full re-gen motorbroms och möjlighet till eventuell snabb eller semi-snabb laddning. Jag har full räckvidd, även mitt i vintern. Batteriets skillnad i temperatur är liten trots väldigt blåsig natt på - 6°C.
Det som återstår är att eventuellt tilläggsisolera batterilådan underifrån. Om jag kör lugnt på 70-80 väg vid 0°C ute temperatur så sjunker temperaturen i batteriet, så efter tre mil är den på 17°C och då får jag lite reducerad re-gen igen.
Varför förvärmer jag inte bilen och kupén innan jag åker någonstans via appen? Jo, det gör jag ibland men min Model X från 2016 förvärmer inte batteriet. Inte vid något tillfälle, ens om jag navigerar till en Supercharger. Vissa modeller är väl bara så. Varför jag tänkte på motorvärmare från början var att på jobbet förbjuder fastighetsägaren alla med elbil eller hybrid att ladda från motorvärmarstolparna. Kan jag förvärma batteriet och behålla räckvidd och re-gen så är mycket sparat i alla fall. Inbillar mig även att behålla en jämn temperatur förlänger batteriets totala livslängd.
Mvh Patrik"