Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Riktigt farlig inbromsning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Riktigt farlig inbromsning

Inläggav Teslaägare niklasha01 » 13 apr 2020 04:56

Igår åkte vi hem från Iggesund med husvagn efter oss. Plötsligt tvärnitar bilen, helt utan förvarning. Alla i bilen tycker att detta blir riktigt otäckt. Fanns ingen bil eller annat framför bilen som skulle orsakat denna inbromsning. Jag ser i backspegeln att detta är nära att orsaka en olycka med den kö vi har efter oss. Tänk om det hade varit halt och detta hade orsakat kast på husvagnen.

Någon mer som råkat ut för detta?
Modell X 2020 Long Range, Pärlvit Multi-Coat, 7 sits, vit klädsel.
Zappi v2, 3 fas, 22 kw.
SolarEdge och Jinko 315W solcellspaneler

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare

Referralkod: niklas73165

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inläggav Teslaägare Jerker » 13 apr 2020 05:53

Ja, spökbromsningar har jag råkat ut för några gånger. Inte så att det varit risk för bakomvarande, men visst!
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare NinjaNiklas » 13 apr 2020 07:10

Sker titt som tätt, speciellt med mkt sol ute.
Jag kör sällan med autostyrning men allt som oftast med farthållaren. Så länge högerdojan är på gaspedalen så lär man sig snabbt att lösa detta beteende.

Men galet irriterande ja... testa åka i norra länken i sthlm. Där sker även hastighetsförändringar konstant oavsett om man satt bilen på t ex 5kmh. Antar att den får för sig att den är vid karolinska som är ovanför å vill anpassa hastigheten.

Stänger jag av allt som har med ap att göra tycker jag dock att spökbromsningarna blir färre.
MS85
MX100D 6 Säten
Användarvisningsbild
NinjaNiklas
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 13 apr 2020 08:00

Jag tycker det har blivit mycket värre på senare tid. Det riktigt läskigt och igår råkade jag ut för det upprepade gånger. Oftast bara korta tvärbromsningar, men vid ett tillfälle en riktig panikbromsning som hade orsakat en olycka om nån hade legat bakom.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jerker » 13 apr 2020 08:34

Gustafsson skrev:Jag tycker det har blivit mycket värre på senare tid. Det riktigt läskigt och igår råkade jag ut för det upprepade gånger. Oftast bara korta tvärbromsningar, men vid ett tillfälle en riktig panikbromsning som hade orsakat en olycka om nån hade legat bakom.

Det där är ju en intressant fråga. Det finns ju ett val av säkerhetsfunktioner som ska hålla koll bakåt och undvika kollisioner därifrån. Undrar vad den gör om något hinder framför kommer i konflikt med bakomvarande bilar? Börjar bilen då överväga att väja åt sidan istället?
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jerker » 13 apr 2020 08:39

Apropå detta så var jag häromdagen för första ggn med om att bilen uppmärksammade ett verkligt hinder och bromsade för det. Det var en mötande bil som korsade vägen in på en avtagsväg. Jag bedömde situationen som att det inte kunde uppstå nån situation eftersom det var tillräckligt långt avstånd till den korsade bilen men min bil "ställde sig på bromsen". Det varade bara nån sekund eftersom hindret passerade vägen snabbt, men ändå tryggt att veta att det fungerar i praktiken!

Några dagar senare körde jag på landsväg och hade farthållaren aktiverad. En cyklist på min sida av vägen gjorde att bilen började bromsa i väldigt god tid och långt innan cyklisten dök upp på skärmen (första gången jag såg en cyklist på skärmen! :) ). Det känns också tryggt!
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Curik » 13 apr 2020 11:52

Jerker skrev:
Gustafsson skrev:Jag tycker det har blivit mycket värre på senare tid. Det riktigt läskigt och igår råkade jag ut för det upprepade gånger. Oftast bara korta tvärbromsningar, men vid ett tillfälle en riktig panikbromsning som hade orsakat en olycka om nån hade legat bakom.

Det där är ju en intressant fråga. Det finns ju ett val av säkerhetsfunktioner som ska hålla koll bakåt och undvika kollisioner därifrån. Undrar vad den gör om något hinder framför kommer i konflikt med bakomvarande bilar? Börjar bilen då överväga att väja åt sidan istället?

Bra fråga. Såvitt jag sett så gör aldrig AP några manövrar i sidled utan varnar istället. Det var åtminstone tydligt på filmklippen som någon lade upp här för några månader sedan, från något institut som sysslade med krocktester. Men det kanske hänt saker sedan dess..
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 13 apr 2020 11:59

Börjar Teslorna spökåka ner i diket istället för att spökbromsa så vet jag vad jag gör med min bil... :D
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 13 apr 2020 12:02

Med trailermode så disablas väl AP?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare Alfred » 13 apr 2020 12:50

Ja, kopplar man i något i kontakten aktiveras trailer mode och då kan man inte använda AP. Man kan dock manuellt stänga av trailer mode igen och använda AP även med något påkopplat. Så gör jag exempelvis med vår dragkroksmonterade skidbox som har belysning.

Om bilen märker att den har något tungt påkopplat kommer den dock återaktivera trailer mode igen. Med tungt lastad box och skumpig väg har det hänt mig att bilen automatiskt aktiverade trailer mode och därmed begränsade AP. Med husvagn är det nog svårt att detta inte sker med en gång, så tveksamt att man kan lyckas använda AP med husvagn ens om man försöker.

Däremot tror jag farthållaren fungerar alldeles utmärkt även med trailer mode, och den kan ju tyvärr spökbromsa den med numera.

Håller med om att det ökat i frekvens på sistone. Antagligen har de aktiverat någon ny säkerhetsfunktion som ger för många false positives. Lite som i somras med bilar som riskerade komma över i ens fil på motorvägen. Det har blivit bättre igen nu tycker jag.
Model X90D | Midnight Silver | Ultra White | 7 stolar | Självkörande | Köldpaket/drag | 20" | XPEL Stealth
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Nästa

Återgå till Model X