Då är vi två.lator skrev:Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram...
Riktigt farlig inbromsning
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Riktigt farlig inbromsning
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Riktigt farlig inbromsning
Även AP2 hade första året en stark tendens att svänga tvärt när man körde över ett krön. Men även på en vanlig rak landsväg har den inte sällan försökt att köra i diket utan förvarning. Det fick de bättre ordning på allt eftersom uppdateringar trillade in.Nicke Nyfiken skrev:Då är vi två.lator skrev:Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram...
Men jag är uppriktigt förvånad när jag läser denna tråd. Just de plötsliga spökbromsningarna upplevde jag alltid som så pass störande att jag oftast inte använde farthållaren överhuvudtaget på min Model S. Den funkade bäst på tomma motorvägar, allt annat kändes otryggt. Trots att det numera är långt över ett år sedan jag senast satt i en Tesla så känns det som att problemet har snarare blivit värre. Åtminstone för vissa.
Jag trodde verkligen att detta var ett icke-problem numera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Riktigt farlig inbromsning
Jag har kört kanske 500 mil på ett år med bara AP2 och har aldrig råkat ut för något av ovanstående. Blandat landsväg och trafikerade motorvägar. Dock har jag alltid som vana att stänga av AP om jag ser en situation som jag själv blir osäker på. T.ex om en person går längs vägen osv.mati skrev:Även AP2 hade första året en stark tendens att svänga tvärt när man körde över ett krön. Men även på en vanlig rak landsväg har den inte sällan försökt att köra i diket utan förvarning. Det fick de bättre ordning på allt eftersom uppdateringar trillade in.Nicke Nyfiken skrev:Då är vi två.lator skrev:Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram...
Men jag är uppriktigt förvånad när jag läser denna tråd. Just de plötsliga spökbromsningarna upplevde jag alltid som så pass störande att jag oftast inte använde farthållaren överhuvudtaget på min Model S. Den funkade bäst på tomma motorvägar, allt annat kändes otryggt. Trots att det numera är långt över ett år sedan jag senast satt i en Tesla så känns det som att problemet har snarare blivit värre. Åtminstone för vissa.
Jag trodde verkligen att detta var ett icke-problem numera.
Re: Riktigt farlig inbromsning
Har nu kört mer med bara Farthållare senaste 2 veckorna och fick idag min första spökbromsning på länge. På motorvägen i vänsterfilen i 110km/h i jämnhöjd med en nosen på en lastbil. Ett mindre broms men ändå tydligt. Jag var på gasen ganska snabbt så hur det skulle fortsätta vet jag inte. Så nu kan jag inte längre säga att den inte spökbromsar med farthållare.Jerker skrev:Så är det inte på min. Även farthållaren spökbromsar. Det har den gjort flera ggr de senaste dagarna.Elix747 skrev:Farthållaren spökbromsar aldrig, utan alltid i auto-steer.
Edit: Kan säga att jag vet det till 100% eftersom det har hänt när jag kört med släp och då kan man inte använda AP.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Riktigt farlig inbromsning
Gnäll
Tänk Er en värld där AP inte frågar om händer på ratten typ en halvtimme i taget samtidigt som den försöker svänga in i vartenda parkeringsficka.
Ibland aktivt döda dig genom att svänga in till mötande fält.
Men klart som fan hade man ändå inte händer på ratten utan riktigt bra reflexer.
Jag skulle rekommendera att ni lär er bilens gränser och brister
Vissa försvinner nya kommer bara att parera och rulla vidare på betan
Som sagt många av Er har inte varit med om ”Alpha” och ändå var det varken olyckor eller gnäll
Tänk Er en värld där AP inte frågar om händer på ratten typ en halvtimme i taget samtidigt som den försöker svänga in i vartenda parkeringsficka.
Ibland aktivt döda dig genom att svänga in till mötande fält.
Men klart som fan hade man ändå inte händer på ratten utan riktigt bra reflexer.
Jag skulle rekommendera att ni lär er bilens gränser och brister
Vissa försvinner nya kommer bara att parera och rulla vidare på betan
Som sagt många av Er har inte varit med om ”Alpha” och ändå var det varken olyckor eller gnäll
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Riktigt farlig inbromsning
Ca 5000 mil för mig. Aldrig heller upplevt något liknande.HX100 skrev:Jag har kört kanske 500 mil på ett år med bara AP2 och har aldrig råkat ut för något av ovanstående. Blandat landsväg och trafikerade motorvägar. Dock har jag alltid som vana att stänga av AP om jag ser en situation som jag själv blir osäker på. T.ex om en person går längs vägen osv.mati skrev:Även AP2 hade första året en stark tendens att svänga tvärt när man körde över ett krön. Men även på en vanlig rak landsväg har den inte sällan försökt att köra i diket utan förvarning. Det fick de bättre ordning på allt eftersom uppdateringar trillade in.Nicke Nyfiken skrev:Då är vi två.lator skrev:Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram...
Men jag är uppriktigt förvånad när jag läser denna tråd. Just de plötsliga spökbromsningarna upplevde jag alltid som så pass störande att jag oftast inte använde farthållaren överhuvudtaget på min Model S. Den funkade bäst på tomma motorvägar, allt annat kändes otryggt. Trots att det numera är långt över ett år sedan jag senast satt i en Tesla så känns det som att problemet har snarare blivit värre. Åtminstone för vissa.
Jag trodde verkligen att detta var ett icke-problem numera.
Tycker man väldigt snabbt (100-ish mil) lär sig de brister som finns och vad APn har svårt att hantera. När man har den kunskapen/erfarenheten så fungerar det fantastiskt bra.
Personligen kommer jag aldrig köpa en ny bil utan AP igen. Känns hopplöst omodernt att inte ha det stödet i köer och långa motorvägskörningar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Riktigt farlig inbromsning
Finns det bilar som inte har köassistent och aktiv farthållare idag?Legato skrev:Personligen kommer jag aldrig köpa en ny bil utan AP igen. Känns hopplöst omodernt att inte ha det stödet i köer och långa motorvägskörningar.
Re: Riktigt farlig inbromsning
Ja.
Jag hade en lånebil igår, en Audi Q2 med vanlig "gammal" farthållare. Bilen var helt ny, så jag hade inte en tanke på att farthållaren inte skulle vara adaptiv. Det fanns inte i min värld att sådana bilar fortfarande fanns att köpa. Snacka om att jag fick lite lätt panik när jag alldeles för sent insåg att bilen inte bromsade för framförvarande trafik. Sjukt läskigt. Man är ju onekligen bortskämd.
(Och bara för att bilen var så dum körde jag över en skruv och punkterade däcket. Men bilfan får väl skylla sig själv då. Sicken omodern kärra...)
Jag hade en lånebil igår, en Audi Q2 med vanlig "gammal" farthållare. Bilen var helt ny, så jag hade inte en tanke på att farthållaren inte skulle vara adaptiv. Det fanns inte i min värld att sådana bilar fortfarande fanns att köpa. Snacka om att jag fick lite lätt panik när jag alldeles för sent insåg att bilen inte bromsade för framförvarande trafik. Sjukt läskigt. Man är ju onekligen bortskämd.
(Och bara för att bilen var så dum körde jag över en skruv och punkterade däcket. Men bilfan får väl skylla sig själv då. Sicken omodern kärra...)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Riktigt farlig inbromsning
En snabb googling ger att det finns adaptiv farthållare till q2 också. Kanske är den inte standard?mati skrev:Ja.
Jag hade en lånebil igår, en Audi Q2 med vanlig "gammal" farthållare. Bilen var helt ny, så jag hade inte en tanke på att farthållaren inte skulle vara adaptiv. Det fanns inte i min värld att sådana bilar fortfarande fanns att köpa. Snacka om att jag fick lite lätt panik när jag alldeles för sent insåg att bilen inte bromsade för framförvarande trafik. Sjukt läskigt. Man är ju onekligen bortskämd.
(Och bara för att bilen var så dum körde jag över en skruv och punkterade däcket. Men bilfan får väl skylla sig själv då. Sicken omodern kärra...)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Riktigt farlig inbromsning
Det är inte standard på Audi men på VW (även på billigaste Polo.)
Model Y LR AWD 2022
Re: Riktigt farlig inbromsning
Precis som Legato skrev så borde det rimligen inte gå att sälja en utan. Utom som hyrbil då...jonasl skrev:Det är inte standard på Audi men på VW (även på billigaste Polo.)
Re: Riktigt farlig inbromsning
Policy i VW-koncernen verkar vara att random finess är standard på Skoda, kostar 5 000 kr på VW och 10 000 kr på Audi. När jag körde Audi hade jag inga finesser som jag inte betalat dyrt för men polare med Skoda och/eller VW hade dem.
Re: Riktigt farlig inbromsning
Desto längre ner i kedjan får i regel något äldre teknik, givetvis inte en regel utan undantag men det är skillnad på Audi och Skoda.kallekula skrev:Policy i VW-koncernen verkar vara att random finess är standard på Skoda, kostar 5 000 kr på VW och 10 000 kr på Audi. När jag körde Audi hade jag inga finesser som jag inte betalat dyrt för men polare med Skoda och/eller VW hade dem.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Riktigt farlig inbromsning
Är inte 100 inläst på dagens situation men tidigare brukade Skoda vara först ut med nya bilgenerationer. Senaste Fabia kom innan motsvarande Polo t.ex.dd88 skrev:Desto längre ner i kedjan får i regel något äldre teknik, givetvis inte en regel utan undantag men det är skillnad på Audi och Skoda.kallekula skrev:Policy i VW-koncernen verkar vara att random finess är standard på Skoda, kostar 5 000 kr på VW och 10 000 kr på Audi. När jag körde Audi hade jag inga finesser som jag inte betalat dyrt för men polare med Skoda och/eller VW hade dem.
Re: Riktigt farlig inbromsning
Blir ju alltid en viss överlappning beroende på när facelift och ny generation kommer, men tittar man på enskild utrustning, tex HUD och Matrix, så kommer ny teknik till Audis toppmodeller sen sipprar det nedåt. Tex senaste generations Matrix finns bara på ett par bilar hos Audi.Fredrik j skrev:Är inte 100 inläst på dagens situation men tidigare brukade Skoda vara först ut med nya bilgenerationer. Senaste Fabia kom innan motsvarande Polo t.ex.dd88 skrev:Desto längre ner i kedjan får i regel något äldre teknik, givetvis inte en regel utan undantag men det är skillnad på Audi och Skoda.kallekula skrev:Policy i VW-koncernen verkar vara att random finess är standard på Skoda, kostar 5 000 kr på VW och 10 000 kr på Audi. När jag körde Audi hade jag inga finesser som jag inte betalat dyrt för men polare med Skoda och/eller VW hade dem.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Riktigt farlig inbromsning
VW-koncernen brukar ju lansera ny teknik i alla bilar, inte bara i de dyraste. Senaste modell får oftast också senaste teknik. Det stämmer dock inte riktigt alltid, jag har till exempel kört dyra Audi-lånebilar som var nyare än min e-tron, Q5, Q7 osv. Och "autopiloten" i alla dessa bilar var helt enkelt kass. De måste ha satt in en ny generation av förarassistansystem i e-tron, men uppenbarligen kör de fortfarande med gammalt skräp i alla sina andra bilar. Farthållaren och filassistenten i e-tron är gudomlig, men det som sitter i de andra Audisarna skulle jag inte vilja betala pengar för.
Q2-lånebilen jag fick igår hade förresten inte ens backkamera. Och dessutom hade den manuell växellåda. Den kändes verkligen som en bil från en svunnen tid.
Q2-lånebilen jag fick igår hade förresten inte ens backkamera. Och dessutom hade den manuell växellåda. Den kändes verkligen som en bil från en svunnen tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Riktigt farlig inbromsning
Nej Volvo verkade också haft lite problem i början...BrooklynS skrev: